Annons
Kompetens och kreativitet är viktiga egenskaper om du vill lyckas som fotograf. Men det är inte enbart de strikt professionella aspekterna som avgör utfallet. För att värva nya kunder och få in attraktiva uppdrag från såväl privatpersoner som företag behöver du en genomtänkt och effektiv marknadsföring. Detta är särskilt viktigt för nyetablerade företag. Huvudsyftet är att skapa synlighet – ett mål som kan nås med en rad olika marknadsföringsinstrument såväl offline som online.
Annons: Detta inlägg är en annons från onlineprinters.se
Marknadsföring för fotografer: Utnyttja potentialen fullt ut
En annons i lokaltidningen, ditt telefonnummer i telefonkatalogen och sen strömmar kunderna till? Under lång tid marknadsförde sig många fotografer bara genom några få, enkla åtgärder. Idag konkurrerar du med tusentals proffs- och amatörfotografer, och behöver satsa betydligt mer för att nå ut till publiken. Onlinemarknadsföring innebär många möjligheter att väcka uppmärksamhet och därmed skapa synlighet, trots en blygsam ekonomisk insats. Du kan till exempel
- skapa en egen hemsida
- närvara på sociala medier, till exempel Facebook, Instagram och Pinterest
- lägga upp en profil på digitala karriärnätverk som Xing och LinkedIn
- annonsera på Google
- synas i olika företagsregister.
Många av dessa digitala marknadsföringsåtgärder passar utmärkt för fotografer: Bildplattformarna Instagram och Pinterest är perfekta arenor för dig som fotograf. Dina alster får en enorm räckvidd och kan nå stor genomslagskraft.
En fotohemsida som skyltfönster på nätet
En proffsig webbplats är en grundförutsättning för framgångsrik digital marknadsföring. Tänk på att din hemsida är ditt skyltfönster mot omvärlden! Det är här du visar upp dina färdigheter som fotograf för besökarna, och du bör därför lägga extra vikt vid den visuella utformningen och presentationen av arbetsprover. En annan sak att tänka på är att bildfilerna inte är för stora; även användare med sämre uppkoppling ska kunna läsa in webbsidan snabbt.
Bilderna står så klart i centrum, men även texten på din hemsida måste övertyga. Lägg lite extra tid på att presentera dina tjänster och färdigheter i välformulerade och kärnfulla texter. Hemsidan ska gärna även innehålla ditt cv och en lista med referenser. Tänk även på att sökmotoroptimera (SEO) texten med relevanta sökord så att din hemsida syns så högt upp som möjligt på Google och i andra sökmotorer. Det ökar antalet besökare och genererar fler uppdrag. Det är också viktigt att du uppdaterar din hemsida regelbundet. Ett effektivt sätt att hålla dina besökare à jour är att driva en blogg med intressanta inlägg, till exempel
- aktuell information om olika fotoprojekt
- information om utställningar och liknande arrangemang
- råd och tips för hobbyfotografer
- presentation av tekniska nyheter, till exempel nya kameror
- tips på lokaler för till exempel bröllop.
Kombinera digital och traditionell marknadsföring för bästa resultat
Internet ger fotografen stora möjligheter att effektivt presentera sig själv. Samtidigt kan även traditionella verktyg hjälpa dig att nå ut till kunderna. Hit hör bland annat:
- reklambroschyrer
- din portfolio
- kataloger
- fotoutställningar
Det är ofta fördelaktigt för fotografen att kombinera digital marknadsföring med mer traditionella metoder. Du kan exempelvis ställa ut dina foton i en lämplig lokal och samtidigt lägga ut hela utställningen digitalt i form av ett fotogalleri på din hemsida. Broschyrer och portfolier med utvalda arbeten och konstverk kan dessutom publiceras i både tryckt och digitalt format.
Investera i högkvalitativ och skräddarsydd marknadsföring
Kvaliteten på marknadsföringen är avgörande för om fotografen får in lönsamma uppdrag, vare sig han eller hon är väletablerad eller ny i branschen. Det är alltså en god idé att investera i en professionell marknadsföring, både offline och online. Och det behöver inte vara så dyrt: Onlinetryckerier erbjuder till exempel högkvalitativa trycksaker som portfolier och displayer till rimliga priser. Detsamma gäller utformningen av din närvaro på internet och sociala medier. Det finns gott om duktiga webbdesigners som till ett rimligt pris kan hjälpa dig att skapa en visuellt tilltalande och användarvänlig webbplats.
Photo by Jorik Kleen on Unsplash
Sociala nätverk: Gör dig synlig för många
Digitala plattformar som Facebook, Instagram, Pinterest och andra sociala nätverk är ett bra komplement till din egen hemsida. Sociala nätverk har fördelen att du som fotograf kan nå en mycket bred publik. Om bilderna är unika är chanserna goda att de delas av många användare – och att du som upphovsperson blir synlig för massor av andra användare. Denna typ av marknadsföring på sociala medier kan ge en duktig fotograf stort genomslag till en låg kostnad. I bästa fall blir ett foto viralt genom att delas tusentals gånger av andra användare utan att fotografen själv behöver betala några annonskostnader. Samtidigt ska man inte underskatta insatsen som marknadsföring på sociala medier kräver. Nyckeln är interaktionen då andra användare kommenterar eller ställer frågor om dina inlägg. Det är viktigt att du är snabb på att svara på frågor och kommentarer och att du regelbundet vårdar dina inlägg på sociala medier för att nå framgång.
Photo by peter bucks on Unsplash
Riktade reklamkampanjer på internet
En annan reklamform som ofta lönar sig för fotografer är att annonsera på nätet. Sociala nätverk som Facebook möjliggör målgruppsspecifik annonsering på sociala medier. Annonsörerna kan till exempel begränsa sina annonser till vissa geografiska områden och åldersgrupper för bästa tänkbara genomslagskraft till låga kostnader. Ett annat effektivt sätt att nå rätt kunder är sökmotorannonsering på Google. Fördelen med denna är att du bara betalar när en användare klickar på reklamlänken. Annonserna kopplar fotografer till passande sökord som ”bröllopsfotograf Stockholm”.
Många kunder letar också i olika företagsregister för att till exempel hitta en fotoateljé i närheten. Det viktigaste registret i detta sammanhang är Google My Business, där alla fotografer kan lägga upp en profil utan kostnad. Profilen visas sedan både i Google-sökresultaten och i Google Maps. Detta är ett bra sätt att synas, inte minst för fotografer med egen ateljé.
Annons
Detta inlägg är en annons från onlineprinters.se och den är inte skriven av Fotosidans redaktion. Innehållet är inte nödvändigtvis något som Fotosidans redaktion står bakom.