Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Sony lanserar A6500 och RX100 Mark V

Sony lanserar A6500 och RX100 Mark V

Sony snabbar upp sina mindre kameror. A6500 och RX100 V är nya toppmodeller med APS-C- respektive 1-tums-sensorer. Förbättringarna rör främst autofokus och seriebildstagning, men även bildstabilisering.

Sony A6500 kommer att säljas parallellt med A6300. Till skillnad mot A6300 har A6500 inbyggd bildstabilisering som verkar i 5-axlar. Sony uppger 5 stegs effekt med ett 55 mm objektiv.

A6500 har snabbare signalbehandling och tillsammans med större bildbuffert gör det möjligt för A6500 att ta 11 bilder per sekund under 20 sekunder i Hi-läge med Jpeg Fine.

En välkommen nyhet är att A6500 inte är låst då den skriver till minneskortet.

Sony följer trenden att utnyttja pekskärmen för att styra autofokusen. Genom att röra tummen på skärmen kan man styra var i bilden kameran ska sätta skärpan.

EU-priset för A6500 är satt till 1 700 euro. Säljstart i december.


Sony Cyber-shot RX100 V är den femte modellen i RX100-serien och ska ses som en ny toppmodell. Kameran har samma typ av 20 megapixels 1-tumssensor som RX100 IV. Objektivet är också samma som i de senaste modellerna.

Sonys ambition har varit att ge RX100 V samma avancerade och snabba autofokus som en modern systemkamera. För att åstadkomma detta har kameran fått fasdetekterande autofokus. 

RX100 V har 315 fas-AF-punkter spridda över 65 procent av bildytan. Den upskattade funktionen "Eye-AF" som följer en persons öga med skärpan fungerar vid kontinuerlig autofokus (AF-C).

Kameran kan ta 24 bilder per sekund, i både råformat och jpeg, under 6 sekunder. Lillebror RX100 IV kan "bara" ta 16 bilder per sekund.

Fas-autofokusen fungerar även vid videofilmning i 4K UHD-storlek. Sony samplar ner 14 megapixel till 8 megapixel vid 4K tagning. 

Det går att använda S-Log2. S-Gamut och olika bildstilar för att påverka utseendet på videotagningarna.

Sony har tagit fram ett undervattenshus som passar alla modeller i RX100-serien.

EU-priset för RX100 V är satt till 1 200 euro. Säljstart i oktober.



Publicerad 2016-10-06.

51 Kommentarer

Sabud 2016-10-06 18:10  
Kul att läsa om sin nya kamera, A6500 alltså ;) Äntligen har någon fått till IBIS på en spegelfri APS-C kamera och övrig prestanda är inte fy skam.

/Stephan
Anders F. Eriksson 2016-10-06 19:45
Ja, det är trevligt. Har man precis köpt en A6300 kanske man blir lite purken dock. I och för sig är den här ungefär 5000:- dyrare, men ändå.
luminousoctaves 2016-10-06 19:07  
Sony RX100 är en fin serie kameror. Värt att poängtera att den allra första versionen fortfarande är i produktion och kostar runt 3.900 kr ny (har gått upp en femhundring i pris det senaste halvåret).

Räknar man "bang for buck" så är Sony RX100 v1 ett oslagbart köp. Allt som har tillkommit efter den klarar man sig rätt bra utan, även den elektroniska sökaren, imho.
Makten 2016-10-06 19:15
Jag bytte från Mk I till Mk III av två anledningar; objektivet samt den vinklingsbara skärmen. Faktum är att gluggen på de senare modellerna är avsevärt bättre, men också avsevärt ljusstarkare i långa änden. Att kunna vinkla skärmen är för min del viktigare än att ha sökare (som jag nästan aldrig använder).

Känns dyrt med fyra lax för en kamera som har så många år på nacken, även om den fortfarande är bra. Sålde min begagnad för 1500:-, så det går nog att hitta vettiga begagnade.
zingiber 2016-10-08 15:34
Sålde min M3 efter ett par månaders flitigt användande. Fantastisk kamera, men handhavandet och menysystemet känns helt bakvänt för mig.
(Väntar sedan dess på Nikons spökserie DL..)
Sabud 2016-10-06 20:45  
A6500 verkar inte `svällt ut´ alltför mycket jämfört med A6000 och A6300, dock är vikten 453 gram. Det mest iögonfallande är väl greppet som jag tycker blivit riktigt bra.

http://camerasize.com/compare/#691,656

/Stephan
Bengf 2016-10-06 21:00  
Nog är det allt snopet för den som beställt en A6300, Kan kanske vara konkurrensen mot Fuji som Sony känner av, bara att vänta på likvärdiga objektiv som Fuji då, nämndes ett 16-70 i paket, men det är väl inte nytt förmodar jag.
Anders F. Eriksson 2016-10-06 21:15
Tveksamt! Fuji är mycket små jämfört med Sony, så jag tror inte de bryr sig så mycket (Sony alltså). Dessutom är det här förstås inte något de snickrat ihop det senaste halvåret, utan den var nog planerad ungefär samtidigt som A6300.
martinot 2016-10-07 08:49
Håller helt med Anders här.

Jämfört med Sony så är Fuji en pytteliten botiquetillverkare, som nästan enbart finns på kartan hos oss riktiga fotoentusistater. Tror Fuji är helt okänt hos den stora massan (och än mer så hos de som inte växt upp med kemisk film, och knappt att ens att de alltid känner till Fujifilm som kameratillverkare).

Nackdelen för Fuji är att volymerna är väldigt mycket blygsammare då de inte är riktigt fokuserade på att sälja till den stora massan och allmänheten som Sony är (men det kan å andra sidan bli en fördel för oss fotografer att Fuji helt kan optimera både kamerahus och optik efter oss fotoentusisasters krav).

Tror ockå att lanseringarna har varit en högst medveten och uträknad del av ett helt kameraprogram, och sedan länge planerats in i produktroadmapen hos Sony när de olika modellerna/varianterna taktiskt och försäljningsmässigt mest optimalt skall släppas och marknadsföras.
unoengborg 2016-10-07 15:04
Frågan är väl om det inte är just fotoentusiaster som köper prylar i den här prisklassen. Sony är duktiga på teknik, men deras produkter känns inte genomtänkta ur användarsynpunkt. Man får en känsla av att de skapats av en ingenjör som aldrig hållit i en kamera.

Ta t.ex är mode-ratten mycket lättare att nå bekvämt än inställningsratten trots att man troligen använder den mycket oftare än man byter exponeringsautomatikform. Menysystemen ser ut som det kom från förra seklet, pekskärmen på nya A6500 kommer förstås att hjälpa här, men det är fortfarande inget som lär imponera på dagens smartphoneanvändare. Att kunna använda pekskärm för att flytta fokuspunkt kanske är bra, men jag undrar bara om inte fokus kommer att hamna dit näsan pekar för oss som är vänsterögda. Hade nog inte varit fel att komplettera med en joystick också. Dubbla minneskort saknas fortfarande, och batterierna är likaså fortfarande alldeles för klena. De verkar ha utmärkta videofunktioner, men inget hörlursuttag, och de flesta frågar sig nog om det fortfarande är problem med överhettning.

Optikprogrammet för APS-C består av blandade skurar, där det är svårt att se någon enhetlig strategi möjligen förutom att Sony hellre satsar på fin Sony G master FE optik, som ofta är så stora och tunga att de tar bort vinsten med en mindre kamera.

Sedan kan man ju undra när ska någon tillverkare ta fram fungerande Wifi lösningar. Dvs sådana där du ansluter kameran till ett existerande Wifi nätverk så att de kan tala med en internetuppkopplad mobiltelefon.
PMD 2016-10-08 03:07
> Sedan kan man ju undra när ska någon tillverkare ta fram fungerande
> Wifi lösningar. Dvs sådana där du ansluter kameran till ett existerande
> Wifi nätverk så att de kan tala med en internetuppkopplad
> mobiltelefon.

Sådant finns redan.
Sten-Åke Sändh 2016-10-08 19:16
Det finns ju redan i A7 II:orna och A6300. Det har vi ju redan utrett och jag tror du fått den infon i andra sammanhang.
PMD 2016-10-08 21:14
Ja, jag har fått den infon från instruktionsboken till min kamera.
martinot 2016-10-06 21:12  
"Sonys ambition har varit att ge RX100 V samma avancerade och snabba autofokus som en modern systemkamera. För att åstadkomma detta har kameran fått fasdetekterande autofokus. "

Trevligt!

Jag har alltid undrat varför Nikon varit helt ensamma om detta på 1"-sensorer under hela 4-5 års tid. Bra att det äntligen kommer, men samtidigt lite chokerande att det tagit så enormt lång tid för alla andra, inklusive Sony, att komma ikapp.
Grevture 2016-10-06 23:49
Både Sony och Canon har ju teknik för fasdetektering på sensorer, men bägge verkar - fram till nu - gjort bedömningen att det varit onödigt i kompaktkameror i den här klassen (entumskompakter). Men nu har Sony tänkt om med RX100 V, låt oss hoppas att Canon tänker om på samma sätt när de designar version II av deras G3X, den av deras modeller där fasdetektering verkligen skulle vara en stor bonus.
martinot 2016-10-07 08:31
Håller med om att Canon också borde implementera detta.

Just nu känns det iaf som om RX100V strax är den absolut mest intressanta och potentiellt mest eftertraktade kompakten på marknaden (iaf om vi ignorerar den där lite jobbiga prislappen).

Skall bli grymt intressant och kul att testa denna!
abcxyz 2016-10-07 08:23  
Kan tänka mig att några som INTE jublar nu är utvecklingsteamet bakom Canon M5. Snacka om överkörning.
rronnbac 2016-10-07 10:35
Fast hade inte M5 i mångt och mycket sämre specar än redan A6300 ? A6500 kommer att ligga högre i pris, antagligen fortfarande ha sämre ergonomi och fortfarande så känns det som om Sony inte riktigt spikat det där med konsekvent exponering, vitbalans och färghantering.

Men, visst är det imponerande att se hur Sony pushar framåt.

Jag vet inte hur det är med andra men själv skulle jag nog ta och försöka klämma och känna riktigt noga både på Fuji, Sony och faktiskt även Canon M5. Det är ju inte alltid specar säger allt.

Det som är trist både med A6*** och M* är ju det relativt låga utbudet på native-objektiv.
bentelkalb 2016-10-07 10:17  
Frågan är om det är några skillnader på filmsidan? Jag har en rx IV, men att uppgradera för några fler bilder per sekund är ju inte aktuellt.

Någon info om undervattenshuset? Ska köpa ett väldigt snart, går det att fästa färgfilter?
Grevture 2016-10-07 11:04
De sa ytterst lite om video i presentationen, så antagligen är nog mycket på den sidan ganska likt från IV.

Det är lite omvända diskussionen mot när version IV dök upp, då menade många (inte utan orsak) att om man huvudsakligen körde stillbild kunde man lika gärna hålla sig till version III, eftersom de största och viktigaste uppdateringarna från III till IV handlade om video.
bentelkalb 2016-10-09 12:58
Nja,visst om man aldrig använder video ja. Men skillnaden från 3 till 4 på videosidan var elefantkliv med 4k etc, dvs högre kvalitet på varje filmruta.. Är väl snarare som om man hade gått från 20 megapixel till 40 på fotosidan. Nu verkar den stora skillnaden vara några bilder extra per sekund, som i några få fall kan göra en skillnad, på marginalen kanske.
Grevture 2016-10-09 15:35
Som sagt, videofolket fick sina uppgraderingar i förra vändan, nu var det dags för de som koncentrerar sig på stillbild - jag skulle nog påstå att de fortfarande är en rätt stor målgrupp :)

Och 50 % fler bilder per sekund hos en redan mycket snabb kamera är inte kattskit, inte heller en riktigt rejält tilltagen buffert och att man nu - äntligen! - inte har en närmast låst kamera medan bufferten töms. Och vad som troligen är entumssegmentets snabbaste autofokus kan nog intressera en och annan. Det är uppgraderingar som nog gör många stillbildsmänniskor (som kände sig lite besvikna av version IV) rätt nöjda.
martinot 2016-10-09 15:53
Jag är ett bra (även om bara ett) exempel på detta som Martin A syftar på. Tar mest foton, och film är bara en högst sekundär funktion (som kan vara "bra att ha").

Var ganska oimponerad av IV jämfört med III. Det enda bra som kom med IV var att de rättat till så man äntligen kunde ställa in AutoISO på ett praktiskt fungerande sätt. Enkel, men viktig sak för mig.

Var dock inte beredd att betala flera tusenlappar över III:an för denna lilla enkla programvarurättning.

Hoppades i det längsta att de skulle rätta till detta även i III:an (hade varit grymt enkelt och billigt att ordna). På känt Sony-maner så sket de dock totalt i att uppdatera tidigare modeller. Därav att jag inte bara struntade i IV, men blev inte heller något köp av III (vilket det hade blivit annars).

Just nu tycker jag att V är den kompakt som är absolut verkar, iaf på "pappret", mest kunna tilltala mig ibland kompaktkamerorna. Grymt om de lyckats ta ett förhoppningsvis relativt stort språng frammåt med AF. Ser verkligen fram emot att testa denna.
bentelkalb 2016-10-09 17:27
Tja, jag fotar ju mer än jag filmar.

Frågan är väl hur ofta har jag känt att 16 bilder pers sekund på min kompakt aldrig räcker? Svaret är aldrig, vilket jag tror är svaret för de flesta av den stora kundgruppen.

Bildhastighet har du nytta av i specifika situationer, frågan är hur ofta man fotar sådant med en kompakt, för mig är svaret typ aldrig igen...

Handlar det däremot om riktiga förbättringar av bildkvalitet eller upplösning så är jag mer intresserad. Bättre autofocus är aldrig fel, men upplever den inte som dålig på IV (för en kompakt). Men bättre fokus är alltid ett plus. Men summa sumarum så verkar förbättrinagrna ändå vara ganska marginella mot IV även på bildsidan. Jag har förvisso inte testat den nya autofokusen.

Släpper de en helt ny modell där enda egentliga förbättringen är bildhastighet så känns det mer som att försöka krama pengar ur marknaden.
martinot 2016-10-09 21:22
Håller med. För mig handlar det helt om hur väl och långt de lyckats nå med förbättringar i AF.

Kikar man däremot på deras "track record" så tror jag de har en god chans att lyckas mycket väl. Med A6300 så har de gjort ett enormt stort lyft och framsteg med AF gentemot både föregående modeller och konkurrenter.

Sony är generellt mycket duktiga på just sådan här teknik och elektronik (det är mer användargränssnitt och optik som de ibland är, inte rakt dåliga på, men kanske lite ojämna/spretiga med emellan varven).
larsborg 2016-10-07 11:23  
Mitt köp av Sony RX100 I, är utan tvekan, mitt bästa köp någonsin, har hängt med överallt, i många länder, i många år, flera tusen tagna bilder, även ett stort antal filmer, ligger väl skyddad i sin original väska, fungerar perfekt, inget strul, fortfarande i nyskick.
Var inte billig, vid lanseringen 2012, men ser jag tillbaka, var den verkligen värd sin prislapp.
En "fullträff" från Sony, den säljs fortfarande, visar att den är mycket kapabel.
Priset idag, på I:n är sensationellt lågt!
Några personer anser sig kunna se skillnad, på bilder tagna med de senaste versionerna, kan så vara, jag har testat I:n mot IV:n, - kunde inte se någon skillnad på förstoringar A4
Påstår inte, att skillnaden i skärpa/dynamik, inte finns, - men den som letar och måste finna, kanske gör det.
martinot 2016-10-07 13:02
Kan förstå om det tar lite mer ansträngning att se skillnaden. Skillnaden i olika sensorgenerationer är inte närheten så stora som de var för 5-10 år sedan. Så du har inte i närheten av de dramatiska förbättringarna som vi var vana att se på den tiden. Nu är det inte så enkelt att se de längre. Man måste nästan stirra på mätdata och parametertester för att kunna uppleva de tydligt.

Det största hoppet i kvalitet, som jag ändå tycker finns, kom emellan RX100 II och III-serien, men då främst pga den klart bättre optiken (inte främst pga sensorn, även om den säkert också kan bidra, lite grand iaf).
Bengf 2016-10-08 08:09
Min RX1 har också fungerat fint, 100mm zoomen har varit bra trots sämre ljusstyrka, har sällan lidet något speciellt över f/4,9. väljer man in autoplus med blixten avstängd, så tar den fler bilder när det är skumt och förbättrar lågljusegenskaperna, en finess som jag tror har blivit lite bortglömd bland alla andra inställningar, den får jobba en liten stund för att fixa det hela, men inte så tokigt att kunna använda i bland.
Crion 2016-10-07 20:28  
Otroligt nöjd med min nyinköpta A6300 som jag köpte med en Zeiss Batis18mm och en 70-300 G OSS inför resan till Banff i Canada som jag för övrigt rekommenderar som fotodestination.

Jag kan bara säga att A6500 är trots sitt dyrare pris (4-5k?) en fantastiskt fin uppgradering med inbyggd 5-axis bildstabilisering och touchscreen och bibehållen storlek men lite kraftigare grepp.

Visst, man kanske blir lite fart-blind som Sony fanboy då när man äger något i A6xxx serien och E-Mount objektiv. Men det känns inte så himla blodigt för så fin bildstabilisering och video plus fint foto i detta format. Skönt att de även fixat buffern så man slipper vänta på Writing to Memory card.. please wait ;-)
Bengf 2016-10-08 08:18  
Tänk på att RX4 också har möjlighet till olika slow motion hastigheter, med skaplig upplösning, lekande barn, Golfsvingen, agility hundens bravader osv. Inte bara 4k instoppat.
Bengf 2016-10-08 08:44  
Martain: 7-10 08:54.

Absolut att man önskar FW till Sony ( som Fuji ) hade jag ägt en D610 eller D4 för 50K, så nog hade jag villat ha FW där också istället för att grymta över D750 och D4s, eller varför i hundan inte ge D800 FW så man finge en D810. Vimlar av sådan exempel, Canons M serie är en annan, men inte en enda kommentar inte en enda anmärkning, Det är knappt så man tror sina ögon X-pro2 får 20 st uppdateringar och skapar en T2 till, så man ser vad som kan göras. Nej jag behöver inga FW till min D750 jag väntar på D760 och betalar lätt 5000 kr till.
Grevture 2016-10-08 10:54
Bengt: Fujifilm är helt klart bäst i klassen på firmwareuppgraderingar, och ej att förglömma, tätt följda av Olympus som många glömmer i sådana här diskussioner, de är också mycket generösa att uppgradera äldre modeller med nya funktioner.

Sedan tycker du tydligen att Nikon skulle uppgradera D610 till D750? Två kameror med helt olika chassin, olika autofokussystem, olika spegelmekanismer ... En av de få saker de har gemensamt är att de har likartade sensorer ... Där snackar vi häftig FW-uppgradering :) D4 har faktiskt fått flera av uppdateringarna från D4s (precis som D3 fick från D3s, och förresten, D3s fick nyligen buggfixar i sin firmware - efter sju år på marknaden). D810 har faktiskt en ny sensor och ny spegel jämfört med D800, lite lurigt att få med i FW ...

Canons M-serie? Du menar att man via firmware skulle uppgraderat Eos M till Eos M3? Jackat upp sensorn från 18 till 24 megapixel, bytt till vinklingsbar skärm, lagt till mikrofonjack och wifi? Eller M3 till M5 och stoppat in en sökare, ny processor och Bluetooth via FW?

Nu tycker ärligt talat jag att en hel del av kritiken mot Sony ibland blir lite överdriven också, saker som stabilisering, pekskärm och avsevärt större buffert i A6500 är faktiskt svårt att stoppa in via FW-uppgraderingar i en A6300. Däremot uppdaterar de ibland sina modeller med överraskande korta intervall, och det är förstås frustrerande för de som just köpt föregående modell.
Bengf 2016-10-08 17:03
Olympus hade jag inte koll på uppdateringar och för övrigt tydligen inte D4 eller, men du förstod mina tankar, det kan vara ett envist skällande över Sony FW ( vilket också inte är fel )- så jag undrar så klart hur andra sköter sig. Har för mig att Pentax K5 fick en FW som förbättrade antalet Raw bilder, och att vi då surrade i gång på att gick det att fixa det också.

När ni skrev om X-Pro2 första gången så hade Fuji nämnt någonting i stil med att den var liksom förberedd och hade potential till och med för 4K, man väntade alltså några månader sedan fick kunderna trimma upp den.
Anders F. Eriksson 2016-10-08 17:11
X-Pro2 har inte fått 4K - däremot fick den fler fokuspunkter med gårdagens FW-uppdatering (och lite annat smått och gott). Allt går som Martin skrev inte att fixa med firmware, men Sony är tyvärr riiktigt dåliga på att lägga till nya funktioner allt eftersom, tycker jag.

Jag tycker att A6500 verkar vara en riktigt bra kamera. Jag gillade A6300 mycket när jag provade den, och tillskottet av IBIS är riktigt bra. Jag gillar dock inte priset och objektivutbudet, vilket kanske framgått med mer än önskvärd tydlighet av tidigare inlägg ;)
Bengf 2016-10-08 18:28
Jovisst Fuji kunde inte göra T1 till en T2 men tusan inte långt borta, Jag köpte A77 ( första ) för tidigt men inte jättesorgsen för det, men lärde mig att inte ha för bråttom, hade jag köpt A6300 med något finare objektiv, så hade jag blivit förbannad när dom släpper en ny efter åtta månader, nu är 5000 kr dyrare ingen liten summa precis, ger kanske lite plåster på såren för tidiga köp.

Tycker att Sony skulle erbjuda tillbaka köp av A6300 om man vill ha A6500, kanske en tabell vid vilken tid man köpt kameran, 3månader och man får hela priset av vad A6300 kostade och så vidare.
Sten-Åke Sändh 2016-10-08 19:37
Det är nog svårt att får en större buffert med en FW-uppgradering och någon IBIS går ju inte heller att få den vägen och pekskärm får man nog köpa en ny kamera för det med.

Däremot så fick ju min A7 II ett bra lyft med firmware 3.1 då ju denna kamera som kom tidigare än A7r II och inte stödde PD-AF -punkterna på huvudsensorn som de senare kamerorna gjorde redan innan uppgraderingen. Detta gjorde att exv. mitt Sigma 150-500mm A-mount med Sonys smarta adapter LA-EA3 helt plötsligt fick ett stort lyft med A7 II och PD-AF också. Det stödet fick även de som kör Metabonas och Canon-objektiv från exv. Canon, Sigma och Tamron.

Samma firmware gjorde även gamla A7r betydligt piggare. Snabbare EVF och piggare AF där med.
Sten-Åke Sändh 2016-10-08 19:42
Men var hamnar state of the art APS-C tjockkameror i pris? A6500 är ju världens just nu mest moderna APS-C -kamera med allt vad Sony idag förmår. Varför ska inte den kosta lika mycket som en high end tjockis när den är i början av sin produktcykel?
Svar från froderberg 2016-10-09 00:13
@Bengt. Fujifilm X-Pro2 har en sensor som är konstruerad för att klara 4K, men kamerahuset är inte gjort för att klara värmen. Sensorn klarar också fler bilder per sekund än vad kameran tar. På den punkten maxar inte heller X-T2.
Bengf 2016-10-09 06:08
StenÅke Sändh 8-10-19:37.

Nej så klart att det inte går att fixa allt med FW, frågan man ställer sig var nog om inte Sony redan med A6300 kunde haft förbättringarna redan där, bägge kamerorna måste ha överlappat varandra eftersom det bara skiljer 8 månader, jag tror att Sony satt där med A6500 och tryckte på touch skärmen flera månader innan släppet av A6300. Jag kan så klart tänka fel, jag vet ju inte hur snabbt man kan komma på nya tekniska löningar, A6500 skall tydligen ha fått lite finslipning av brusnivåer också, det får väl framtida tester visa
Bengf 2016-10-09 05:50  
Magnus: Ja hur tolkar man det att Fuji X2 och T2 har möjlighet till större kapacitet, men nu får kunderna den bildhastigt som vi har valt, är det en vink om att kommande FW kan öka på bps. klart man undrar hur dom tänkt, för med T2 så behövdes det köpas till ett extragrepp för att få mera prestanda ( som då egentligen redan fins i hårdvaran eller liknande )- så även kommande FW så får man rikta in sig på att köpa extragrepp med dubbla batterier för att dra nytta av prestanda ökningar, helt plötsligt växer en större tyngre kamera fram som också blir dyrare.
Svar från froderberg 2016-10-09 14:56
Sensorn lanserades som en separat nyhet samtidigt som X-Pro2 och presenterades som tredje generationens sensor.

Jag tror att det ska tolkas som att Fujifilm berättar vad som kan tänkas komma i produkter som tillhör den tredje generationen. En X-T3 kanske också kommer att använda denna sensorgeneration.

Fujifilm har varit tydliga med att hårdvaran i X-Pro2 inte i övrigt har stöd för 4K.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar