Reportage
Alltsedan början av 70-talet har Crimson hjälpt proffs och fotointresserade med diverse labb- och printtjänster. Bolaget är fortfarande familjeägt, trots att de numera har omkring 150 000 kunder.
Text & foto: Peter Wiklund
För drygt sju år sedan flyttade Crimson till en lokal i Fruängen i södra Stockholm med plats för alla delar av sin verksamhet, efter att ha vuxit ur den tidigare hemvisten på Södermalm. Bolaget grundades 1971 av Håkan Holmberg – som fortfarande är aktiv ordförande – med ambitionen att erbjuda högkvalitativa tjänster och produkter till fotografer, kreatörer och fotointresserade.
På den tiden var det förstås enbart analog fotografi som gällde, och det är många tusen filmrullar som har framkallats i deras maskiner genom åren. Inte minst under 90-talet, när Crimson hade dags- och kvällstidningarna som sina största kunder.
Josef Vänman med en nyproducerad canvastavla på kilram.
Eget digitalt system
I början av 2000-talet ändrades förutsättningarna för labbtjänster radikalt, när den digitala tekniken började vinna mark bland yrkesfotografer.
– Det som hände då var att Crimson snabbt styrde om verksamheten, och blev pionjärer på att hantera digitala bilder, berättar Josef Vänman, marknadsansvarig på Crimson sedan 2016.
De byggde bland annat ett eget system för att styra uppdragen till rätt maskiner, något som inte fanns vid den tiden. Systemet såldes till andra printföretag runt om i världen, och enligt Josef Vänman är det än i dag en del som använder det.
– Det blev startskottet för våra digitala tjänster, och sedan dess har den delen vuxit rejält. Numera kommer omkring 98 procent av beställningarna in via vårt online-system.
Här inne ska det vara helt mörkt under produktionen, när de stora Lambda-maskiner gör bilder – tusentals varje vecka.
Många valmöjligheter
Utbudet av tjänster och produkter som går att beställa på egen hand online är så stort att de har fått en ny utmaning: att hantera balansgången mellan att erbjuda många valmöjligheter och att göra det lätt att lägga sin beställning.
– Vi utgår alltid från vad en professionell fotograf kan vilja ha, och därmed är det viktigt att kunna ha många alternativ. Skulle vi enbart vänt oss till hobbyfotografer så hade vi kunnat nöja oss med ett smalare utbud. Fast vi märker att även icke-proffs kan vara nyfikna på våra mer avancerade och udda produkter, säger Josef Vänman.
– Och den som är osäker på hur man ska använda vårt system kan förstås alltid höra av sig till oss så hjälper vi till.
Kanterna på en plexiglasmonterad bild skärs bort av automatiserad skärmaskin som snabbt rör sig över ytan.
Pär Holmberg, son till grundaren Håkan Holmberg, har testat sig fram till den bästa metoden för att montera bilder på plexiglas.
Under våren adderade de ytterligare några alternativ, när de introducerade papper från leverantören Canson.
– Vi har länge erbjudit i första hand Fujifilms papper för fotografiska printar och olika papper från Hahnemühle som premium-material för utskrifter. Cansons papper ligger lite lägre i pris än Hahnemühles, men ger ändå möjlighet till riktigt högkvalitativa utskrifter.
Cansons papper är nya i sortimentet. De ger hög kvalitet, samtidigt som de prismässigt ligger snäppet under Hahnemühle.
Färdiga tavlor
Han ser ett stadigt ökande intresse för att göra förstoringar av sina egna bilder.
– Det finns nog flera anledningar till det; dels att det på senare år har etablerats flera online-butiker med fotoposters, vilket gjort att fler fått upp ögonen för möjligheten att ha fotokonst hemma. Sedan skulle jag säga att man numera får väldigt mycket för pengarna när man beställer bilder i större format. Det har blivit rätt billigt att ha sina egna bilder som tavlor.
Crimson kan till och med leverera färdiga tavlor, eftersom de har en avdelning som tar hand om inramning av bilderna.
– Och det vi gör där är av gallerikvalitet. Det blir lika bra som om du hade gått till en traditionell ramverkstad. Dessutom blir det säkrare, eftersom bilden inte lämnar huset förrän den är helt klar.
I inramningsavdelningen finns det gott om standardprofiler på lager.
Förberedelse av monteringsmaterial i Crimsons egna ramverkstad och snickeri.
Köpt ny tryckpress
För drygt tio år sedan kom produktionen av fotoböcker i gång hos Crimson. Det var inget jättestort intresse inledningsvis, men sedan dess har efterfrågan växt kraftigt. Nu gör de allehanda trycksaker utöver böckerna, bland annat vykort, kalendrar och studentskyltar.
– Tidigare i år investerade vi i en ny digital tryckpress, en HP Indigo 7900. Den är kraftfull och snabb, och gör dessutom att vi kommer att kunna väldigt specialprodukter, bland annat genom att trycka med metallfärger, berättar Josef Vänman.
I våras skaffade de en ny digital tryckpress, en HP Indigo 7900, som gör att de har betydligt större kapacitet än tidigare.
Färgsystemet i den nya digitalpressen ger bland annat möjlighet att trycka metalliska dekorfärger om man så vill.
Han tror att deras fotoboksproduktion kommer att växa ännu mer framöver.
– Prismässigt är det svårt för oss att konkurrera med den europeiska marknaden, men vi har å andra sidan en stark konkurrensfördel: vår kvalitet. Av det vi har sett från de utländska leverantörerna är det många produkter som vi inte skulle kunna tänka oss att lämna ifrån oss. Vi vill ju att kunden ska vara nöjd och stolt över sin bok.
Den som är intresserad av att få riktigt vass bildkvalitet i sin bok gjord kan dessutom titta på de produkter som de kallar ”lay flat fotoböcker”, tipsar han.
– Då är det ett fotopapper som exponeras, och det blir verkligen jättefint. En sådan bok har tjocka sidor och känslan blir nästan som en portfolio.
Bilder som ska hämtas på plats hamnar facken i hyllan bakom receptionsdisken.
Marknadsansvarige Josef Vänman i Crimsons showroom i entrén.
Stränga miljökrav
Allt som beställs från Crimson produceras alltså i den stora lokalen i Fruängen.
– Vill man ha något som är svenskproducerat och följer landets stränga miljökrav så är det inte många andra labb att välja mellan, säger Josef Vänman.
Just miljöfrågan har alltid varit en het potatis inom bildproduktion, även om behovet av fotokemi har minskat i takt med att digitala tekniker har tagit över.
– Vi använder ju fortfarande silverbaserat fotopapper till en del produkter, och en del av kemin kan vi faktiskt ta om hand i vårt reningsverk. Resten hämtas av tankbilar för att tas om hand på rätt sätt.
Han kommer plötsligt på ytterligare en miljöaspekt som är till deras fördel:
– Produkterna behöver inte fraktas lika långt som om de hade beställts av en utländsk leverantör. Inom Stockholmsområdet har vi dessutom våra egna transporter för att kunna kontrollera att leveranserna sker på ett miljösmart sätt.
25 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Undrar hur lambdamaskinerna fungerar.
I båda fallen är det en digital process (generöst uttryckt ) som bestämmer hur papperets slutgiltiga utseende ska bli. Det stora skillnaden är att efter att den processen är körd så är bilden klar i bläckstrålefallet medan i lambda- och theta-processen behövs det C-41-framkallning (eller något liknande) för att det ska bli en bild på papperet.
/Bengan