Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > XQD ersätter CF-kort i framtiden

XQD ersätter CF-kort i framtiden

Dagens CF-kort klarar hastigheter upp till ca 100 MB/s. De nya XQD-korten börjar på 125 MB/s och ska klara upp till 600 MB/s.

Snart har möjligheten att utveckla CF-korten (Compact flash) slagit i taket. Kontakten (Parallel ATA) sätter gränsen vid 167 MB/s. Kameratillverkarna har genom organisationen CompactFlash Association (CFA) utvecklat en helt ny sorts minneskort kallade XQD.

Kontakteten i XQD-korten är av typen PCI Express och ska klara upp till 300 MB/s och det dubbla längre fram. I början kommer korten att ha en skriv- och lästhastighet på 125 MB/s.

– Det nya XQD-formatet kommer att möjliggöra ytterligare utveckling av hårdvara och bildprogram, och vidga de tillgängliga minneskortsalternativen", skriver Mr Shigeto Kanda från Canon som är styrelseordförande i CFA i ett pressmeddelande.

XQD-kort kommer att visas på fotomässan CP+ 2012 i början av februari i Japan. De är 38,5 x 29,8 x 3.8mm stora.

Kameratillverkarna kommer troligen inte börja använda korten förrän om några år. Då hamnar de främst i minneskrävande proffskameror för film och stillbild, alltså de typer av kameror som idag använder CF-kort.



Publicerad 2011-12-09.

37 Kommentarer

Makten 2011-12-09 08:11  
Jaaaa, ännu en standard! Varför inte hålla sig till samma pin-out och storlek som CF eller SD så att det blir kompatibelt med gamla system?
Svar från froderberg 2011-12-09 08:53
Därför att det snart inte går att höja hastigheten mer. 4K-filmning i råformat kan nog kräva en del.
Makten 2011-12-09 12:02
Det är knappast anledningen till att man valt att göra det fysiska formatet annorlunda. Det borde gå utmärkt att göra bakåtkompatibla kort med högre hastighet.
SvenJonsson 2011-12-09 16:28
Det är övergången från parallell till seriell överföring Martin, själva ettorna och nollorna skickas på ett annorlunda sätt och därför måste elektronik till för att göra t.ex. en adapter. Samma utveckling som skett innuti datorn från IDE till sata.
Makten 2011-12-09 17:45
Jag menar att man borde kunna ha kort i samma fysiska storlek med samma pinnar, som är antingen seriella eller parallella. Sen kan datorn, läsaren eller vad det nu är man använder, skilja på dem. På så sätt kunde man få utmärkt kompatibilitet utan att behöva tusen olika kortläsare för olika typer av kort.
jelu1661 2011-12-10 15:23
Det skulle öka komplexiteten hos kortläsaren/skrivaren, och därmed utrymmeskravet och kostnaden för densamma. Det skulle även ge problem när folk stoppade de nya korten i de gamla läsarna.

Blir korten och kortplatserna dessutom robustare (som det verkar) så är det i mitt tycke den största vinsten.
LillemanLLM 2011-12-13 14:16
Utan att ha kött på benen kan jag tänka mig att man inte *KAN* vara bakåtkompatibel. CF-kontakten har förmodligen inte den signalintegritet som krävs för XQD's hastigheter.
Grevture 2011-12-13 17:27
Jag tror Jonas påpekande stämmer bra. Jag känner till andra sammanhang där äldre typer av kontakter inte fungerar för nyare signalstandarder även när de ytligt kan se likartade ut. Problemen handlar till exempel om (som Jonas är inne på) för dålig skärmning och liknande som orsakar störningar.
Makten 2011-12-13 17:45
Det låter rimligt, men just CF borde kunna vara hur bra som helst på den punkten med stift och hylsor, till skillnad från SD-kort som har öppna bleck.

Hur som helst så vore det ju begåvat att skapa en ny standard där man verkligen maximerar möjligheterna för framtida kapacitetsökningar så att man slipper stå där om 20 år med ett minneskort fullt av filer som inte går att komma åt för att formatet är utfasat.
Grevture 2011-12-13 18:11
Ett av problemen med CF är nog att stiften sitter så tätt - inte trivialt (och antagligen dyrt) att få till bra skärmning då.

Sedan är ju CF en gammal parallellstandard (i praktiken parallell ata) vilket inte är speciellt lätt att uppgradera. Seriella gränssnitt som sata (serial ata) eller PCIe är nog lättare att uppgradera. Se bara på usb (universal serial bus) där man nu är inne på tredje generationens signalstandard och fortfarande kan använda samma fysiska kontakt (även om man inte alltid gör det).

En intressant aspekt av att ha PCIe som protokoll är att det borde vara enkelt att få kompatibelt med Thunderbolt-kontakter (som väl är just PCIe + Displayport i samma kontakt).
George Steij 2012-01-02 10:57
Håller faktiskt med i den poäng du är ute efter.. Även om det verkar vara problem med öka hastigheterna, så borde dom kunna lösa det om dom verkligen vill!
.. Har hållit på med data länge, börjar bli less på att man ska ändra på standarder hela tiden.. Nya kontakter dom skapar verkar oftast bli nått smäck som inte alls funkar bra.. bara jämföra den dåliga USB kontakten gamla D-sub9, de nya Sata kontakterna mot en riktig bandkabel kontakt som finns i olika bredder. Skräp!!

..Så har vi det viktigaste problemet, att kunna läsa sina data även i framtiden.. Jag tror vissa fotografer låter sina bilder ligga kvar på korten istället för att flytta dom tillhårddiskar som jag..
Men skulle man få tag i en gammal filmrulle från 30-talet då den vanliga biografilmen även blev stillbilds film.. Ja då är det inga problem att göra bilder av dessa.. Med alla dessa byten hela tiden så kommer det bli problem i när man i framtiden ska jobba med sina "data-filer" .. Det finns ju bra standard format som man borde hålla sig till.. Så det här med att tillverkarna envisas med att ha egna filformat är dumt.. Sen att det är olika på olika modeller av samma tillverkare.. dumt!
hornavan 2011-12-09 11:01  
Du måste köpa en ny kamera för att kunna använda de nya korten, alla andra blir ju automatiskt oanvändbara.
Zoran Ladinek 2011-12-09 12:27  
Håller med dig, Martin. Allt minityariseras hela tiden. Borde knappast vara några större problem att få ner nödvändig teknik i t ex ett SD-kort.
dsa1979 2011-12-09 12:44  
Usch jag gillar inte namnet. Det är en riktigt rungvrickare. :(
Kunde de inte döpt det till CFX eller något enklare.
Grevture 2011-12-09 13:44  
Angående att byta det fysiska gränssnittet (kontakterna) och ytterformatet:

Det är ganska lätt att plugga igen kontakthålen på CF-kort, det är ännu enklare att kröka eller bryta av ett stift i en CF-läsare. För den som arbetar mycket och ofta med minneskort är det inte en speciellt smart design. Dessutom är det en gammal design som idag är onödigt dyr att tillverka.

SD-kort är inte heller ett helt bra alternativ: de har nakna kontaktytor vilket gör att du kan zappa kortet med statisk elektricitet i fingrarna (fråga IBAS, de har fått in sådana). Inte heller bra.

CF-kort är idag onödigt stora vilket gör att de tar onödigt mycket plats i kameror och annat. Samtidigt upplever många att SD-kort faktiskt är för små, eller framför allt för tunna så de är svåra att hantera med frusna fingrar eller med handskar (prova t.ex. att plocka upp ett från ett bord med handskar på). Dessutom är de lätta att kröka och knäcka.

Själva kontakten i ett XQD-kort verkar vara utformat ungefär som en PCI Express-plats av typen x4, dvs en längre och en kort ränna med kontaktytorna skyddade. Det gör att kontakten i kameran eller läsaren inte behöver ha tunna stift som i dagens CF utan snarare två rejäla kammar med kontaktytor på.

Visst är det ett besvär att byta ut kort, men med tanke på vad minneskort kostar, räknat per bild, så är det ju en struntsumma i sammanhanget. Vi talar ju ändå om minneskort som huvudsakligen sitter i proffs- eller entusiastkameror. Lagom när de här nya korten väl kommer (det lär nog dröja en eller ett par kameragenerationer) så vill man nog byta till snabbare kort hur som helst.
Makten 2011-12-09 16:15
Jag tänkte inte på besväret med att byta befintliga kort, utan på att till exempel min dator inte har XQD-läsare. Alltså måste jag köpa en ny, extern sån om jag köper en ny kamera med sådant kort.

Man får hoppas att det nya formatet blir såpass genomtänkt att standarden håller längre än vad den gjorde för SD-kortet. Det är väl inte särskilt länge det lanserades?
Grevture 2011-12-09 16:52
SD-kort har funnits sedan 1999 och de nya korten kommer inte att ersätta dem, utan CF-korten som är en ännu äldre standard. SD-kort kommer troligen att finnas kvar väldigt länge än.

Min kommentar om SD-kort handlade mer att de inte är något helt bra alternativ till CF, det är mycket därav att man tar fram ett nytt istället är att standardisera på SD.

Tänk också på att av de CF-kort som säljs så är det en väldigt liten del som hamnar i kameror och liknande - de flesta används för lagring i små inbyggda enheter i all från industrirobotar till hemelektronik och mycket annat.
snabb kamera 2011-12-09 14:28  
Sedan ska/ bör man ha rätt kamera för att dra nytta av ett snabbt kort på det också:

ja, för att kunna få ut något av ett snabbare kort måste man ju i princip ha en kamera med rätt specifikationer också:

det vill säga en med dels snabb frammatningshastighet ( antal bildrutor per sekund ) och inte minst dels en med bra, eller åtminstone skaplig, bildbuffert ( antalet bildrutor i följd som kamerans internminne klarar att lagra i ett svep/ en serietagning ).

Tyvärr så räcker ju inte BARA ett snabbt kort i sammanhanget, kamerans specifikationer och prestanda går ju hand i hand det också som sagt.
pettisson 2011-12-09 15:14  
Fast det hade varit bra om de nya korten har samma storlek som de gamla. För i framtiden när man köper de kamerorna som tar de nya korten - då kommer de nya korten vara dyra samtidigt som "vanliga" CF kort kommer ha sjunkit ännu mer i pris.

Så jag menar även om man skaffar en ny kamera i framtiden så kanske man vill använda billigare kort. Om man bara fotar med kameran och inte filmer så duger ju ett av dagens snabbare CF-kort hur bra som helst.
microo 2011-12-09 19:46
Be då en liten bön att den första generationen kameror med nya standarden har dubbla kortplatser och tar både CF och XQD
sik666 2011-12-09 16:47  
Det är inte så många som klagar på när Canon eller Nikon släpper nya kameror med nya finesser men HERREGUD nu kommer det ett nytt minneskort och då går välden under?! :o) haha det är väl oundvikligt tekniken går ju framåt annars skulle vi inte ens ha haft SD eller CF kort utan en diskett i kameran….
adask330 2011-12-09 17:52
Håller med, bra att de styr upp djungeln och går tillsammans så inte alla har olika standarder. Som jag ser det så finns nu tre olika standarder för olika applikationer:
Micro SD
XQD
SSD-Sata
henrik82 2011-12-09 17:02  
Dagens i-landsproblem:
Åh nej jag måste köpa en ny kortläsare till min dator som säkert kommer kosta mig 200 Kr
Makten 2011-12-09 17:44
Snarare: Åh nej, jag måste ha massa fula sladdar drällande på skrivbordet istället för bara min snygga dator! Adaptrar är djävulens påfund.
pettisson 2011-12-09 18:17
Tänk om alla var ekonomiskt oberoende som du!
Grevture 2011-12-09 18:20
Martin: Jag kan hålla med dig om synen på sladdar och adaptrar och vems påfund de är. Fast i mitt fall inte ur estetisk synvinkel, utan mer för att varje sådan pryl är en pryl man antingen måste släpa på eller har glömt och saknar när man är ute på jobb ..

Min arbetslaptop saknar kortläsare för CF (inte många som har det) så jag har helt enkelt satt dit en på locket med självhäftande kardborrband.
matsjak 2012-01-09 14:16
Det går ju att köpa en intern kortläsare, om silvertejp inte duger ;-)
Finn Calander 2011-12-09 19:29  
Kan man i all stillsamhet få använda sin gamla D300 tills den dör? Med uråldriga CF-kort ...

/ Fi Ca1
ekfeldt 2011-12-10 11:16
Nej!
Den kommer sluta fungera så fort de nya korten släpps! :)
Jag gillar när det går frammåt.
Det jag kommer på som var bättre förr är väl luften vi andas möjligtvis.
Calle på vift 2011-12-27 02:19
Jag har NIKON D300s med CF 8GB 60MB/s och SD 8GB 15MB/s-kort och tror att den kombination kommer att fungera, tills någon av dessa går sönder.
D.v.s inte slutar min kamera-utrustning fungera på denna dagen när XQD kommer till marknaden.
Min äldsta kamera är väll fungerande Leica M2 från 1935, enda liten problem är, att jag måste köpa film till den från Tyskland numera.
Varför skulle äldre kameror sluta fungera, bara att det kommer en nyare standart bode för själva kameror, samt nya standart för chipsen, i dessa fall hastigheten som chipsen kan hantera med.
Således herr Christopher Ekfeldt talar i s.k nattmössan.
P.S Jag medhåller Christopher med att luften var bättre i min ungdom på
40- och 50-talet ;)
George Steij 2012-01-02 11:08
Håller fullständigt med, har min D200,som utan problem tar mina äldre Ai objktiv jag använder ibland.. Jag stor trivs med kameran, har fått tag i ett bild program som har allt som behövs, är inte intresserad av nyast PS dom släpper stup i kvarten.. Vill hellre lägga energi på att skapa snygga bilder än att slösa tid på massa teknik som dom envisas med att ändra på allt i hela tiden :( .. Då är jag ändå en ung kille som lessnat på hysterin! Som en fotograf kompis sa " Det har blivit lite av pryltokarnas mecka" inom foto.. :s
snabb kamera 2011-12-27 14:23  
Det värsta är ju dock om det blir som med de gamla kassett, videobanden- och vinylskivespelarna en gång i tiden:

det vill säga CF-korten försvinner ( tas bort ) helt för att 100 % ersättas av en en nyare teknik, läs XQD- korten i det här fallet.

Med andra ord precis detsamma som hänt med den vanliga kassettbandspelaren, videobandspelaren respektive vinylskivespelaren - de har i princip helt försvunnit från marknaden både vad gäller tillgängligheten på enheterna själva och deras tillbehör ( vanliga kassettband, videoband och vinylskivespelare börjar ju bli mer eller mindre omöjliga att få tag på snart ).

Nu när data ( digital ) åldern ju så gott som tagit över den gamla marknaden som sagt.

Har ju gått så långt så att till och med fotohandlarna tar för givet att du använder/ köper digitalkamera, och inte analog kamera, idag.

Eller åtminstone en kombination av både och ( SOM MINIMUM ).
Svar från froderberg 2011-12-27 16:33
Det säljs faktiskt fler LP-skivor idag än CD. Jag undrar om så många verkligen saknar kassettbanden, men det går ju att köpa om man behöver.
martinator 2011-12-28 11:07
Men jösses - är reservdelsstatusen till T-ford på Hedbergs också ett problem? Eller att Mekonomen inte har koppelstänger till ånglok? Någon som har en låda floppydiskar till min Osborne? Förr eller senare blir alla standarder obsoleta och att hålla bakåtkompabilitet för evigt blir EXTREMT kostsamt.
/m
SvenJonsson 2012-01-02 11:41
Just for the record. En hel del noisemusik och industri och sånt släpps fortfarande på kassett och det finns en del kassettfetischister helt klart. :)
Ingju 2012-01-03 12:32  
Hur många använder disketter att lagra data på numera? Jag skickade en sån till skattemyndigheter med kontrolluppgifter här om dagen, återstår att se om de fortfarande kan läsa det. Jag tycker nog att en ny minneskortstandard inte är något problem, det finnj ju olika kort redan nu och våra befintliga datorer har nog lagt av för länge sen innan det blir problem att läsa de gamla eller att man behöver kunna läsa de nya.
Rippas 2012-01-04 07:42  
Jag håller med att den fysiska storleken inte behöver förändras. Det finns så intelligenta system som känner om du stoppar in ett CF eller SD även ett usb i en läsare. Nä det är väl bara så att för att få vara med i prylvärldens all utveckling måste man köpa nytt och åter nytt. Försälningsknep?
Grevture 2012-01-04 15:56
Nu är en del av orsaken att byta kortformat just att man verkligen vill byta ut den fysiska kontakten jämfört med CF-kort - dels för att de små stiften vi har idag lätt kan gå sönder, dels för att den kontakten förmodligen är förhållandevis dyr att tillverka. Plus att man vill gå från ett parallellgränssnitt till ett seriellt gränssnitt eftersom sådana idag är mycket snabbare.

Och byter man fysisk kontakt finns det ingen möjlighet att nya kort passar i äldre läsare och då passar man även på att minska storleken lite. När CF-korten först dök upp behövdes den fysiska storleken, men så är det inte längre. Nu handlar det antagligen bara om att hitta en fysisk storlek som är en bra kompromiss mellan att å ena sidan ta lite plats i t.ex. kameror men å andra sidan inte vara så små att de blir bökiga att hantera.

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar