Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Sony lanserar två APS-C-kameror

Sony lanserar två APS-C-kameror

Nya Sony A6600 och A6100 ersätter de tidigare modellerna A6500 och A6000. 

Sonys spegelfria APS-C-serie blir alltså A6600 som flaggskepp, A6400 som mellanmodell och A6100 som budgetmodell. Alla modeller har en 24 megapixel-sensor och kan ta 11 bilder per sekund med kontinuerlig motivföljande autofokus. Den kan identifiera både människor och djur i bilden.

Alla kan också filma i 4K UHD med 30 bilder per sekund och full-HD med 120 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus. A6400 och A6600 kan använda de professionella bildprofilerna HLG, S-log2 och S-log3 för mer omfattande efterbehandling. A6600 har ingen begränsning av videoinspelning till under 30 minuter.

Förutom inbyggd bildstabilisering bjuder flaggskeppet A6600 på hörlursuttag, ett mer kraftfullt Z-batteri (810 bilder per laddning) och ögon-AF vid videotagning.

Sony A6000 introducerades i februari 2014 och har sålt i 500 000 exemplar i Europa sedan dess. Nu är det slutligen dags för en ersättare till  A6000, nämligen A6100 som är förbättrad på mer än 40 punkter. A6000 kommer dock att säljas.

Generationsbytet innebär en hel del nyheter som Real-time AF, Real-time tracking, ögon-AF för djur, 4K video, intervalltagning, vinklingsbar skärm i 180 grader, 425 AF-punkter istället för 179 med mera.

De rekommenderade priserna är 17 500 kronor inklusive moms för A6600 och 20 000 kronor med 18-135-objektiv. Priset för A6100 är 10 000 kronor, 11 000 kronor med 16-50 och 14 000 kronor med 16-50 och 55-200. Säljstart för båda kamerorna sker i oktober.



Publicerad 2019-08-28.

Fotosidan produktdatabas


Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation

18 Kommentarer

c.m.s 2019-08-28 17:03  
Riktigt snåla uppdateringar måste jag säga. Fortfarande samma gamla sensor som i A6300. Sony lär ha goda marginaler på dessa modeller.
Nali 2019-08-28 20:23  
A6500 hade/har ju också sensorstabilisering.. Är lite kluven till detta att de också har kvar äldre kameror till försäljning när ersättare släppts. Kan tänka det är positivt på flera vis, men det måste ju också hämma utvecklingen samt hålla uppe prisnivåerna generellt? Känns lite som att lura ovetandes spekulanter som tror de får en bra produkt till billig peng, när det snarare är så att de betalat för en 6år gammal produkt som sedan länge ersatts av uppdaterade modeller. Borde skada varumärket när folk sedan inser att den nya kameran inte är så bra som den borde. Säger jag som uppdaterat mig lite för ofta kanske :D (men också verkligen uppskattat de förbättringar man fått med varje ny generation)
larsborg 2019-08-29 12:09
Tvärtom, en tidigare modell, A6000, är fortfarande en lika bra kamera, som när den kom 2014, - till nu halva priset, mot 2014.
Spännvidden med priser för alla plånböcker ger en kraftigt ökad försäljning, det har Sony insett!
Hade inte A6000 sålt i ungefär 1,5 miljoner ex, sedan den kom?
Tyder väl på en riktigt bra kamera, även nu 2019, eller hur?
Antalet "förbättringar", pling-pling, ger inte direkt bättre bilder, - men fotografens kunskaper bakom kameran är mycket vktigare. -:) -:)
larsborg 2019-08-29 12:43
Inte 1,5 miljoner ex, skall vara 500 000 ex är imponerande ändå!
Svar från froderberg 2019-08-29 14:32
500 000 ex i Europa, vet inte hur många över hela världen.
larsborg 2019-08-29 15:20
Ja, 500 000 ex är ändå en vink, att kameran är omtyckt och ger ägaren mycket fina bilder.
Troligen några miljoner antal ex. har den sålt, runt hela världen, sedan 2014.
Nali 2019-08-29 22:20
Förstår och håller med om att saker inte blir sämre än de en gång var i absoluta termer. Men i förhållande till utvecklingen blir även de bästa fossiler en vacker dag. Utifrån min egen synvinkel så skulle jag ex. aldrig gå till något sämre igen när jag vet vad jag kan få idag. Men för någon annan kanske det inte spelar roll, ex förstagångsköpare med tajt budget. Men har ändå känslan av de blir lurade att köpa gammal skit :)

Som exempel hade jag länge rx100, superbra kamera på alla vis (på den tiden), gick att sälja beg. till bra peng då den fortfarande såldes ny för högt pris, trots att ver. 3 eller 4 fanns ute. Det går inte att komma ifrån att fokus, skärm, sökare, optik etc. förbättrats väsentligt under fem år på de nya modellerna. Hade de fasat ut gamla modeller är jag säker på att nypriserna skulle legat lägre än de nu gör. Men självklart tar rx100 samma foto och video som den gjorde när den lanserades, det är bara att den idag inte håller måttet (listan på brister kan göras lång)
ztenlund 2019-08-29 23:06
"Ja, 500 000 ex är ändå en vink, att kameran är omtyckt och ger ägaren mycket fina bilder."

Jag tror nog mer att det är en vink om att kameran under ganska lång tid varit billig för en APS-C-kamera med inbyggd sökare. Med det inte sagt att det inte går att ta "fina bilder" med den.
Bengf 2019-08-29 05:50  
Direkt spontant reagerar jag på att A6600 inte får det nya genomsnittet med EVF som är runt 3,8 i upplösning, bps trodde jag nog dom skulle öka på med några stycken, största besvikelsen blir saknaden av 4K 60 direkt till minneskort, det gäller ju en premium modell, hade nog inte förväntat mig att den skulle nå exakt lika som Fujis X-T3 vad gäller video, men betydligt närmare än så här. varför jag inte förväntat mig det ser man på tex flaggskeppet A7RIV, Sony kan minsann vara underliga i bland, jättebra med nya batteriet och hörlur uttaget.
c.m.s 2019-08-29 09:03
Att den senaste versionen av Sonys A7R inte fick så mycket förbättringar gällande video ser jag inte som speciellt förvånande, R är ju deras högupplösta foto-fokuserade modell.
Hårdvaran i den är ju grym med det senaste i EVF-väg, helt ny sensor, flera förbättringar i konstruktionen m.m. Det väl egentligen bara skärmen på den som inte förbättrats.

Med 6600 är det ju annorlunda. De kallar den en flaggskepp-modell men har inte gjort mycket till förbättringar på den mer än AF och det nya batteriet. Hårdvarumässigt är det ju långt ifrån det bästa marknaden har att erbjuda längre och i mina ögon inte värt att kallas flaggskepp.

Med det sagt så är det säkert ingen dålig kamera. Jag använder min 6000 flitigt som komplement till A7III. Älskar det smidiga formatet och att jag kan köra mina fullframe objektiv på den. Men sett till hårdvaran så har ju Sony helt klart halkat efter konkurrenterna på APS-C.
Sten-Åke Sändh 2019-08-29 11:47
Men vad är det som är nytt som man inte kunnat fixa via en FW-uppgradering med nya Real Time Tracking? Ett annat batteri? Man fick vänta ett bra tag på denna uppgradering av A6500 och det var väldigt marginellt det man fick.
Bengf 2019-08-29 16:27  
Kamera&Bild skriver att förbättringar gjorts med färghanteringen vid högre ISO, det större greppet med kraftigare batteri, är också vinklat en aning, kanske då något bättre plats för fingertoppar mot objektivfattningen som varit en ständig kritik med också A7 serien, enligt Sony skall det vara 40 punkter som fått förbättringar, framtida tester får visa vad som stämmer.

Från A6300/A6500 så var högre iso mycket bra vid video, Jordan numera jobbande med DPR påtalade det, A6600 är nog inte sämre
Chasid 2019-08-30 07:45  
Med tidsratt, dubbla inmatningshjul och ratt för exponeringskompensation skulle A6600 blivit riktigt intressant. Nu känns den mer som en framhastad halvmesyr som är ett par tusen kronor för dyr. Men å andra sidan duger A6500 väl för de flesta behoven och den lär gå ned i pris nu när den nya modellen har kommit.
Photocon 2019-08-30 12:10  
Gud, eller vem som nu styr och ställer (kanske motpolen?) må bevara oss eller i alla fall mig för dessa s k uppgraderingar som innebär att man ska ställa den gamla kameran på hyllan eller sälja för underpris.

Ordet "uppgradering" har numera blivit synonymt med "ny kamera". Jag tror att en hel del funktioner hade kunnat fixas till med FW-uppgradering. Jag tackar mig själv för att jag lämnat Sony bakom mig och använder Fuji istället inom APS-C segmentet.

Därmed inte sagt att Sony gör dåliga kameror. Tvärtom! Men jag tror man i längden vinner mer på att göra mer rätt från början i stället för att pytsa ut nya modeller i tid och och otid. Hoppas konsumenterna skickar signaler genom att inte "uppgradera".
ztenlund 2019-08-30 12:21
Jag förstår inte överhuvudtaget hur detta skulle vara mer "i tid och otid" än Fuji, snarare tvärtom.
Svar från froderberg 2019-08-30 13:11
A6000 ersätts efter 5 år och A6500 efter tre år. Svårt att kalla det "i tid och otid". Fujifilm uppdaterar sina APS-C-kameror oftare.
Photocon 2019-09-02 12:12
Måste medge att mina åsikter inte gäller specifikt dessa 2 modeller vad gäller tidsperiod 5 år. Jag menade Sony generellt. Däremot står jag fast vid att FW-uppgraderingar hade varit på sin plats.
Ang Fuji så är man där exemplarisk vad gäller att leverera FW-uppgraderingar.
Chasid 2019-09-03 17:57
Sony levererade två riktigt bra FW-uppdateringar till A7rII och A6500 i maj. För min egen del ledde det till att jag inte längre har behov av att uppgradera till en A7rIII.
Sten-Åke Sändh 2019-09-04 17:57  
Det jag hade tyckt varit roligare och mer logiskt om vi även fått en APS-C kamera med stackad bakbelyst sensor och säg 36 MP samt video med lika lite Rolling shutter som i A9 och i övrigt liknande prestanda som A9 II.
Svar från froderberg 2019-09-04 19:18
Visst finns det utrymme för en ännu mer avancerad APS-C-modell, gärna med dubbla minneskort också.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar