Prylnytt
Sony visar upp inte mindre än fyra nya systemkameror: Sony A33, A55, A560 och A580. De två förstnämnda bjuder dessutom på en mycket spännande teknik i form av halvgenomskinliga speglar.
Tekniken med halvgenomskinliga speglar öppnar upp en rad nya intressanta möjligheter. Idén är inte helt ny, bland annat Canon använde den på 90-talet. Men Sonys variant ser riktigt lovande ut och blir desto viktigare idag när vidofilmning finns med i ekvationen.
Av de fyra nya kamerorna så är två mer traditionella: A560 och A580 är uppgraderingar av A500 och A550. Men A580 är dessutom en lite rejälare kamera rent greppmässigt och är nog i alla fall delvis också en ersättare för den ännu äldre A700. De har fått nya sensorer på 14,4 respektive 16,2 megapixel och kan nu videofilma i full HD. Mer tekniska detaljer om kamerorna kommer längre ned.
Både A560 och A580 har alltså traditionell spegellösning, men Sonys variant av Live view via separat videosensor i sökarhuset. De har även den andra varianten av Live view direkt från huvudsensorn. Just den här dubbla typen av Live view är smart. Du får både en Live view med snabb autofokus för normal fotografering och en där du exakt ser vad kamerans sensor ser. Det senare är till exempel mycket användbart vid makrofotografering.
Tekniskt nytänkande
Men det är A33 och A55 som står för de största nyheterna och lär väcka mest uppmärksamhet. Här har Sony tagit det här med Live view och video till en ny nivå. Tack vare att spegeln är halvgenomskinlig kan den vara nedfälld både under fotografering och videofilmning. Det här ger en lång rad fördelar.
I en traditionell kamera är visserligen en mindre del av spegeln också halvgenomskinlig: Där släpps ljus igenom och vinklas via en separat liten extraspegel bakom huvudspegeln ned till autofokusen. Men när bilder tas eller kameran skall videofilma fälls hela det här paketet upp och tills det fällts ned igen kan inte kameran utnyttja den snabba och exakta fasdetekterande autofokusen. Istället har man varit hänvisad till långsammare kontrastdekterande autofokus som mäts direkt på sensorn. Det här har dessutom hållit tillbaka hastigheten även hos de snabbaste och dyraste proffskamerorna. Det har inte gått att köra mycket snabbare än 9-10 bilder/sekund med autofokus och ändå hinna fälla ned spegeln mellan bilderna så autofokusen kan mäta.
Sony har nu helt kringgått de här problemen genom att istället låta huvudspegeln sitta still och bara vinkla upp en liten del av ljuset till sökaren och den fasdetekterande autofokusen medan huvuddelen av ljuset går igenom spegeln och in till sensorn. Givetvis stjäl den här lösningen ljus, men det enligt Sony skall det inte röra sig om mycket mer än 0,1 EV. Det här innebär då förstås också att det bara är en mindre del av ljuset som vinklas upp till sökaren och autofokusen.
Rättelse 1
Sony meljade nu dagen efter pressvisningen och påpekade att det råkat bli lite fel i deras pressmaterial. Citerat ur deras mejl:
"Under mötet uppgav vi att spegeln i A33/55 släpper igenom 90 procent av ljuset. Denna uppgift är tyvärr felaktigt och vi på Sony ursäktar detta.
KORREKT ÄR :
- Approx. 0.5EV less light will go to image sensor
- The S/N ratio of image sensor itself improved by 5dB compare to current models like A550. This equals to More than 1.0 EV in improvement."
Jag misstänker att det som låg bakom uppgiften med 0,1 EV var ett försök att säga att jämfört med tidigare traditionella modeller så är skillnaden i slutändan mycket liten. Vilket den faktiskt är.
Det här kan vara en mycket starkt bidragande orsak till att både A33 och A55 har elektroniska sökare. Nu framhåller Sony att det finns många fördelar med elektroniska sökare (EVF), och de har de alldeles rätt i. En EVF kan visa mer information, är mer anpassningsbar och tar mindre plats. I svagt ljus ger den en ljusare och trevligare sökare. Sannolikt är de idag dessutom helt enkelt billigare än i alla fall ett påkostat pentaprisma. Men det kan också vara så att en traditionell optisk sökare blivit rätt mörk när den bara fått en delmängd av ljuset från den halvgenomskinliga spegeln.
Rättelse 2
Jag hade missförstått sprängskissen som visades på kameran (det var före tio på morgonen då min hjärna inte fungerar så bra :-) och skrev att den elektroniska sökaren använde det ljus som speglades upp av den halvgenomskinliga sensorn. Det är inte så det fungerar. Det ljuset används enbart till autofokus, den elektroniska sökaren tar sin information från huvudsensorn. Men, i gengäld förstärker det min tanke varför man valt elektronisk sökare framför optisk - när såpass lite av ljuset speglas upp skulle en optisk sökare antagligen bli rätt mörk, hur bra byggd den än är.
Men resultatet av den här tekniken är riktigt intressant. Nu kan du alltså videofilma och köra Live view med snabb följande autofokus. Just förmågan att följa rörliga motiv är ett område där fasdetkterande fokus är fullständigt överlägsen kontrastdetekterande. Den elektroniska sökaren har bonuseffekter som att ge 100% täckning även i så här relativt billiga kameror.
Målgrupp för A33/A55
Sony säger sig ha två typer av användare i åtanke för de här nya kamerorna. Dels traditionella stillbildsfotografer med höga krav på hastighet och prestanda, dels den kategori som även NEX-kamerorna siktar på: de som vill ha en enkel, smidig och lättanvänd kamera som både kan ta bra stillbilder och videofilma med bra kvalitet.
Snabbheten är den centrala tanken. A33 klarar 7 bilder/sekund, A55 hela 10 bilder/sekund och detta med snabb följande autofokus. Det här är hastigheter som i de stora proffshusen från Canon och Nikon. Klart imponerande.
Nu finns de vissa begränsningar. Om vi tar A55 som exempel så kan du vid 10 bilder/sekund enbart köra exponeringsautomatik på full bländare. Troligen är det få av Sonys objektiv som är byggda så att de hinner blända ned för varje bild i en så här hög hastighet. Väljer du någon av de två lägre hastigheterna, 6 bilder/sekund eller 3 bilder/sekund, så kan du däremot själv styra exponeringen. I de två snabbare lägena har Live view lite svårt att hänga med vilket kan bli lite förvirrande om du följer ett snabbt förlopp och inte tittar i sökaren. Men att kunna ta bildserier i tio bilder per sekund med kameror i den här prisklassen är ändå mycket imponerande.
Autofokusen är ny och verkar vara gemensam för alla de fyra nya kamerorna. Den har 15 fokuspunkter varav de tre de tre i mitten är korspunkter.
Videomässigt har de här kamerorna det mesta. Sony tillhandahöll mer detaljer om A33/A55 än om A560/A580, men om vi fokuserar på maximala kvaliteten så ser det ut så här: Alla fyra kan filma i 1920x1080i och där A33/A55 då också har snabb följande autofokus. Urvalet av hastigheter är inte så omfattande, kamerorna filmar i praktiken med 30 bilder/sek (egentligen 29,97p), men lagrar det som 60 bilder/sekund (59,94i) med AVCHD (H.264). A33 kan filma i max iso 1600 och A55 i max iso 3200. Ljudinspelningen sker i stereo och 256 kbps. Alla kamerorna har mikrofoningång. Du kan styra bländaren under filmning.
Den elektroniska sökaren hos A33/A55 har 1,15 megapixel (effektiva pixlar) och bygger på lcd-teknik. Både i sökaren och i Live view kan du visa extrainformation som rutnät eller ett inbyggt vattenpass. Det senare var riktigt smidigt.
Precis som i en del av sina kompakter och i NEX-kamerorna så använder Sony den snabba seriehastigheten även för kreativa ändamål. Dels kan du ta panoramabilder genom att svepa kameran och låta den sy ihop en riktigt bred bild. Du kan ta 3D-bilder och visa dem på en 3D-kompatibel Sony Bravia-TV. Dels kan du ta Auto HDR där tre exponeringar läggs samman och bildar en med utökat tonomfång. Du kan även köra brusreducering genom att kombinera flera exponeringar, skall du uppnå iso 25600 måste du använda det här läget.
A55 har dessutom inbyggd GPS-mottagare
Snabbfakta
Sony A33
Sensor: 14,2 megapixel CMOS, APS-C
Iso-omfång: 100 - 12800 (25600 med multiexponering)
Videokvalitet: 1920x1080i i AVCHD, 1440x1080 eller 640x480 i MP4
Inspelningstid: max 29 minuter
Sökare: Elektronisk sökare, med 1,15 effektiva megapixel och 100 % täckning
Autofokus: 15 punkter, varav 3 korspunkter
Slutartider: 30 sek - 1/4000
Hastigheter: 7, 6 eller 3 bilder/sekund
Minneskort: Memorystick, SD
Storlek: 125 x 92 x 85 mm
Vikt: 433 gram
Pris och tillgänglighet
Sony A33 skall finnas i handeln i oktober och kommer då att kosta 7800 kronor. I paket med 18-55 blir priset 8400 kronor, i paket med 18-55 och 55-200 blir priset 10600 kronor. Alla priser inklusive moms och notera att det här är Sonys priser som sedan kan bli en del lägre ute i handeln.
Sony A55
Sensor: 16,2 megapixel CMOS, APS-C
Iso-omfång: 100 - 12800 (25600 med multiexponering)
Videokvalitet: 1920x1080i i AVCHD, 1440x1080 eller 640x480 i MP4
Inspelningstid: max 29 minuter
Sökare: Elektronisk sökare, med 1,15 effektiva megapixel och 100 % täckning
Autofokus: 15 punkter, varav 3 korspunkter
Slutartider: 30 sek - 1/4000
Hastigheter: 10, 6 eller 3 bilder/sekund
Minneskort: Memorystick, SD
Storlek: 125 x 92 x 85 mm
Vikt: 441 gram
Pris och tillgänglighet
Sony A55 skall finnas i handeln i oktober och kommer då att kosta 9000 kronor. I paket med 18-55 blir priset 9500 kronor, i paket med 18-55 och 55-200 blir priset 11800 kronor. Alla priser inklusive moms och notera att det här är Sonys priser som sedan kan bli en del lägre ute i handeln.
Sony A560
Sensor: 14,2 megapixel CMOS, APS-C
Iso-omfång: 100 - 12800 (25600 med multiexponering)
Videokvalitet: 1920x1080i i AVCHD, 1440x1080 eller 640x480 i MP4
Inspelningstid: max 29 minuter utan Steadyshot, 24 minuter med
Sökare: Pentaspegel, 95% täckning, 0,8x förstoring
Autofokus: 15 punkter, varav 3 korspunkter
Slutartider: 30 sek - 1/4000
Hastigheter: 7, 5 eller 3 bilder/sekund
Minneskort: Memorystick, SD
Storlek: 137 x 104 x 84 mm
Vikt: 599 gram utan batteri
Pris och tillgänglighet
Sony A560 skall finnas i handeln först i januari 2011 och kommer då att kosta 7800 kronor. I paket med 18-55 blir priset 8400 kronor, i paket med 18-55 och 55-200 blir priset 10600 kronor. Alla priser inklusive moms och notera att det här är Sonys priser som sedan kan bli en del lägre ute i handeln.
Sony A580
Sensor: 16,2 megapixel CMOS, APS-C
Iso-omfång: 100 - 12800 (25600 med multiexponering)
Videokvalitet: 1920x1080i i AVCHD, 1440x1080 eller 640x480 i MP4
Inspelningstid: max 29 minuter utan Steadyshot, 14 minuter med
Sökare: Pentaspegel, 95% täckning, 0,8x förstoring
Autofokus: 15 punkter, varav 3 korspunkter
Slutartider: 30 sek - 1/4000
Hastigheter: 7, 5 eller 3 bilder/sekund
Minneskort: Memorystick, SD
Storlek: 137 x 104 x 84 mm
Vikt: 599 gram utan batteri
Pris och tillgänglighet
Sony A580 skall finnas i handeln i oktober och kommer då att kosta 9600 kronor. I paket med 18-55 blir priset 10100 kronor, i paket med 18-55 och 55-200 blir priset 12300 kronor. Alla priser inklusive moms och notera att det här är Sonys priser som sedan kan bli en del lägre ute i handeln.
Lite funderingar
Det har ryktats om de här kamerorna i månader nu men Sony gjorde nog ingen besviken när de väl visade upp dem. A560 och A580 är kompetenta och välkomna uppdateringar, men det är onekligen det lilla radarparet A33/A55 som kommer att stjäla det mesta av uppmärksamheten. Och det med goda skäl.
Det är alltid lite farligt att uttala sig allt för tvärsäkert om nya kameror innan de testats grundligt. Men även om A33/A55 bara håller hälften av vad Sony utlovar så kommer de helt klart att locka många. De är små, lätta, smidiga i formatet. Du kan köra med traditionell ögonsökare eller köra Live view via skärmen. Du kan ta snabba bildserier och videofilma i bägge lägena med snabb kontrastdetekterande autofokus. Allt detta till ganska måttliga priser.
Visst har den elektroniska sökaren en del svagheter, även ett snabbt och enkelt test vid dagens demonstration visade att sökarbilden blir ganska blurrig även vid inte allt för snabba panoreringar. Byter du motiv mellan solljus och skugga tar det något ögonblick innan sökaren ställt om sig. Men, elektroniska sökare har också många fördelar och vi kommer helt klart se mer av dem framöver. På sikt kommer de nog ha tagit över i allt utom de riktigt dyra entusiast- och proffskamerorna.
Sony påpekar helt riktigt att fördelarna med elektronisk sökare och full autofokus under film och Live view för de flesta uppväger en lite mindre perfekt sökare i dagsljus. Sony menar dessutom att en tanke med A33/A55 är att locka nya kunder, sådana som inte vant sig vid optiska sökare och deras för- och nackdelar. För sådana lite mer traditionellt inriktade fotografer erbjuder de istället A560/A580. Det är ingen slump att dessa har ett större grepp och är förberedda för att kunna ta batterigrepp - har man stora tunga ljusstarka objektiv kan de på flera sätt passa bättre.
Så fungerar det här med följande AF under Live view eller filmning? Det är svårt att säga efter att bara känt på kameran under en kort stund, men det ser onekligen riktigt lovande ut. Autofokusen känns snabb, i alla fall när det gäller att fokusera om mellan stationära motiv. Sedan får vi efter lite praktisk testning se hur Sonys följande fokus klarar mer utmanande rörliga motiv än cyklister. Men när det gäller autofokus under videofilmning känns det ganska tryggt att säga att A33/A55 är något av det mest intressanta som dykt upp hittills bland systemkameror.
Det skall bli spännande att se hur marknaden tar emot Sonys nya kameror. Det här är ett lite nytt segment av systemkameror och det borde kunna finnas tillräckligt många nya kunder som trivs med det för att de här kamerorna skall bli en riktig framgång för Sony.
17 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ett par frågor:
-Eftersom endast en mycket liten del av ljuset går upp till sökaren och AF, kommer det att påverka vid hur svagt ljus AF kan fungera?
-Är spegeln helt dammtät mot slutare och sensor? I så fall skulle man ju slippa problemet med damm på sensorn. Damm spegeln kommer ju inte att synas lika mycket, då den inte är i fokus. Den borde dessutom vara lättare att komma åt att rengöra.
Olle
1. Som sagt, AF-prestanda lär vi (och andra) nog återkomma till i takt med att fler testexemplar blir tillgängliga. Dpreview är så vitt jag vet de enda som fått köra kameran httills.
2. Nej, spegeln går att (manuellt) fälla upp, antagligen just för att kunna komma åt att göra rent sensorn. Men man kan faktiskt fråga sig varför de inte valt att göra den fast.
I och med att spegeln ligger en bit ut från bildplanet lär finns en risk att damm och smuts där påverkar bilden mer än de gör när de sitter direkt på sensorns skyddsglas. Det kan ju vara en viss nackdel med den här tekniken. I en traditionell kamera påverkar ju spegelns skick enbart sökarbilden, inte den färdiga bilden. Nu finns det en yta till i den optiska banan som kan påverka bildkvaliteten.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA55/AA55A.HTM
http://www.luminous-landscape.com/videos/a55-tracking.shtml
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sony-a55-preview.shtml
Jag tycker att Sony gör bra kameror. Och nu är det ytterliggare ett bevis på det.
Snart kommer folk/jag gå över till sony :)
mvh en canonist
Men Sony verkar göra en seriös satsning på att få in glada amatörer på sitt tänk mer tydligt än vad CaNikon gör.
Antagligen många som skulle uppskatta deras idéer och finesser...(självklart inte de som kallar sig "fotografer" (en pik) och annat folk som mår psykiskt dåligt av att folk tittar och trycker och till råga på allt får till en bra bild).
Vi behöver testare som dig, som inte ger minuspoäng på allt som inte är exakt lika det som dessa har varit vana vid att finna på sina Canon eller Nikon-kameror sedan årtionden tillbaka, vilket ger en kraftig snedvridning i omdömena mellan CaNikon och övriga system, enligt den vittspridda huvudregeln -
"Canon och Nikon är bäst, eftersom Canon och Nikon är bäst!"
Sony är ett kreativt företag, och nu börjar de helt klart få upp ångan. Därför är det bara att vänta sig att de vågar tänka i nya banor och utforska områden som inga andra har brytt sig om eller vågat att beträda. Följaktligen hänger många traditionella kameratestare inte alls med, utan blir ohjälpligt på efterkälken. Vilket gör att de skriver halvljumma recensioner om kameror som t.ex. Sony A550, medan de som använder den (inklusive jag själv) finner att den ger bättre möjligheter och är roligare att använda än någon annan kamera jag har använt i mitt liv (och det är ett 3-siffrigt antal - inklusive allt mellan Leica och Hasselblad). Apropå rolig att använda - jag har ännu ingen nämnvärd erfarenhet av NEX...
Vi behöver recensenter som du Martin, som med nya ögon kan se på nya grepp som icke-traditionella och uppenbarligen ganska modiga nya "spelare" kan komma upp med, och att du inte är inlåst i föråldrade mönster om "hur det SKA vara". Vilket ju omedelbart ger kraftig snedvridning och omöjliggör jämförelser mellan olika kameror och system.
Än en gång, tack inte bara för att du lägger ner tid, utan också för att du verkligen anstränger dig för att göra ett kvalitetsjobb!
Nu rusar jag snabbt ner i närmsta atombombssäkra skyddsrum... :-)
Fast det behöver du säkert inte alls göra, Martin.
Snabbt tillbaka till skyddsrummet igen! :-)