Prylnytt
Sony introducerade under tisdagen den nya toppmodellen A7R IV, som bolaget själva kallar en milstolpe inom spegellösa kameror.
Sony A7R IV, som ersätter A7R III, har en småbildssensor (fullformat) på 61 megapixel. Sensorn är en BSI Exmor R CMOS och Sony säger att den har 15 stegs dynamiskt omgång. Enligt Sony är det den första nya sensorn till A7R-serien sedan 2015. I APS-C-läge ger kameran bilder på 26 megapixel. Den klarar tio bilder i sekunden med följande autofokus med en buffert på upp till 68 bilder. I APS-C-läge blir bufferten över 200 bilder.

A7R IV har 567-punkter hybrid-AF som täcker 74 procent av bildytan och 425 kontrastpunkter. Den har så kallad Real-time Eye AF för filmning och Real-time Tracking och Real-time Eye AF för stillbilder.
A7R IV har som sin föregångare inbyggd bildstabilisering som enligt Sony klarar att reducera skakningar ner till fem steg.
Kameran filmar i 4K (3840x2160 pixlar), och kameran klarar S-Log 2 och S-Log 3, och för att stödja HDR finns HLG, Hybrid Log-Gamma.

Huset är uppdaterat för bättre ergonomi, vädertätningen är uppgraderad och förbättrad. Bland annat har man bättrat tätningen vid batteriet och vid minneskortplatserna. Wifi-funktionerna är uppdaterade för bättre överföring.
Den elektroniska sökaren har 5,76 miljoner pixlar, medan föregångaren A7R III hade 3,69. Som tillbehör kommer bland annat vertikalgreppet VG-C4EM och den avancerade och intressanta mikrofonen ECM-B1M.

Bägge kortfacken stödjer numera UHS-II.
Sony a7R IV kommer att finnas på marknaden i augusti och ska kosta cirka 4000 Euro.
40 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Japp, tillagt.
39990 SEK skulle jag tro.
Trevligt att kunna välja färg på af-ruta. Blir intressant att läsa vad folk tycker om lite omdesignade greppet.
Troligen 43990, https://www.scandinavianphoto.se/kamera/systemkamera/systemkamera-sony/a7r-iv-kamerahus-1045052
Haha, jag försökte faktiskt få med lagom mängd cynism. 4687USD. 1k USD mer än det pris som kommer att citeras i de flesta recensioner på nätet. Jaja, vi har iaf perfekta vägar..
Edit: jepp, Cyber har exakt samma pris. För ..säkert flera människor är det visare att köpa Sonykameror nån gen bakom och begagnat.
Rätt stor höjjning a7rIII hade $3,200 och denna $3,200
I Sverige låg a7riii på 34995 så denna borde legat på 37000 men kronan är försvagad så...
3500 USD är 33000 SEK. Med moms blir det drygt 41000.
Att den här kameran ger 26 megapixel beskuren till APS-C antyder väl i alla fall att de två sensorerna har ganska likartad intern teknik :-)
Sedan skall man komma ihåg att även om Fujifilm och andra använder grundteknik från Sony så lägger de sedan inte sällan till egendesignad utläsning, andra färgfilter, annan bearbetning av data som lämnat sensorn med mera. Så resultaten är inte alltid identiska även när man kan ana att grundtekniken är snarlik.
De säger highest resolution aps-c capture today så det borde väl betyda högre än x-t3?
Sony anger att A7r mk IV klara 530 bilder med sökaren och 670 bilder med LCD displayen, medan A7r mk III klarar 530 med sökaren och 650 LCD displayen enligt CIPA standard.
Dvs, den nya A7r mk IV ska kunna ta lite fler bilder med LCD displayen jämfört med A7r mk III.
Kretsarna har förmodligen fått bättre tillverkningstekniker och därmed blivit mer energisnåla. Givetvis bara en gissning men optimeringar pågår hela tiden.
Sten: Inte nödvändigtvis, eftersom den ökade mängden arbete (mer data att hantera) förmodligen kompenseras av effektivare kretsar - inte minst i själva sensorplattan. Den allmänna erfarenheten är ju snarare att sensorer och processorer drar mindre och mindre ström, även med fler pixlar.
Men med den tidigare bildupplösningen hade batteritiden blivit bättre vilket verkligen inte hade skadat. De större bilderna tar längre tid att överföra och redigera, och de som behöver riktigt hög upplösning använder säkert ändå mellanformat. För kamerans målgrupp ser jag nästan bara nackdelar med den högre bildupplösningen.
https://youtu.be/MGI1LLCkdOs
Mark Galer visar på beskärnings fördelar, med att sensorn har 61mp, kan bli populärt bland fågel fotografer säger han.
Bengt: Men då är det väl bättre att använda en APS-C -kamera?
I den första serien har r-modellen långsammare autofokus och långsam serietagning och målgruppen var folk som fotade stillastående motiv medan den vanliga A7:an lämpade sig bättre för rörliga motiv. När jag köpte min A7r iii var jag inte intresserad av rörliga motiv, men sedan kom bra ögonfokus och då fick jag upp ögonen djurfotografering också. Att kunna fotografera t ex en katt som man stöter på i naturen när man är ute efter landskapsbilder tycker jag är kanon.
Men nu tycker jag att Sony gjort misstaget att försöka göra en kamera som är bra på allt, vilket resulterat att den inte är idealiskt för något och dessutom onödigt dyr.
Sten skrev: "Men då är det väl bättre att använda en APS-C -kamera?"
Inte nödvändigtvis. Med den här kameran får man både en hyfsat högupplöst APS-C-kamera, antingen genom beskärning i efterhand eller i APS-C-läget när man fotograferar, och en högupplöst småbildskamera i en och samma kamera.
Jomen, APS-C ger en fast crop/beskärning, ( är bra det också, skulle vara en snabbknapp för det )- att beskära från full sensor ger möjligheten beroende på motivet att själv välja hur mycket som behövs, går förstås att beskära APS-C formatet också särskilt när det är så pass som 26mp, fins många alternativ med denna kamera. Borde dock ha valbara Raw-format.
Är det verkligen vanligt att man använder en högupplöst sensor för beskärningsmöjligheterna? Höjer man inte bara sina krav och fortsätter skaffa längre objektiv, för man vet vad man kan få ut?
Mattias:
Fler megapixlar gör ju nästan en fast optik till zoom. Eller med inbyggd teleconverter, fast bättre. Jämfört med en kamera med färre MP då.
Man kan ju också ta en bild med relativt vid komposition, och sedan skapa flera olika snävare kompositioner i efterhand.
Men jag blir trött bara av tanken att processa 61MP filer :D
"Fler megapixlar gör ju nästan en fast optik till zoom. Eller med inbyggd teleconverter, fast bättre. Jämfört med en kamera med färre MP då."
Om man tycker att zooma är att minska sensorytan så att den fina småbildskameran förvandlas till t ex 4/3 istället...
Jo, jag förstår idén, men så har man sagt varje gång en kamera med högre upplösning än den förra har lanserats, typ D800 efter D700. Frågan jag ställer mig är om folk verkligen jobbar så. Personligen kan jag nog räkna på ena handens fingrar när jag med flit beskurit en bild för att brännvidden inte räckt, och då som en nödlösning. Nu är ju den mer högupplösta sensorn lika mycket min referensram som 12-megapixlaren var en gång i tiden.
Jag beskar ganska ofta vid förstoringen i mörkrummet, för att jag inte hade något objektiv med tillräckligt lång brännvidd.
Det blev rätt kornigt och lite suddigt, men jag hade inte så höga krav i tonåren. :-)
Enligt Jared Polin så har den inte det. Han pratar om det i denna video: https://youtu.be/wZdP6zQkaE0?t=292
Kan ju tyckas som väldigt märkligt, hur resonerar dom egentligen ????
Man kan notera att 68 bilders buffert är i jpeg eller råformat med förstörande komprimering. Vill man ha fullkvalitetsråfiler, okomprimerade eftersom Sony inte har någon förlustfri komprimering, så mer än halveras bufferten.
Martin: tänk på att höjning av upplösning, med allt annat oförändrat, i sig självt ger lite ökad DR, lägg till det att man sannolikt ökat prestanda lite så där i största allmänhet. Så även om det sannolikt inte handlar om några drastiska ökningar i DR så kan det nog vara tillräckligt för att märkas.
Nu missar du nog poängen. Jag skrev ju att de säkert kan ha fått upp mätvärdet hos DxOMark från 14,8 till 14,9, vilket dock borde ha varit 14,7 till 14,8. Men det kanske kan bli 14,9. Några fantastiska nya höjder är det dock knappast frågan om, även om FS precis som Sony trycker just på denna egenskap genom rubriksättningen, trots att de påstod exakt samma sak om den förra modellen. Hade förbättringen varit rejäl hade de ju påstått över 15 steg... ;)
Jag tycker nog att det är helt andra saker som är relevanta, men det fungerar inte lika bra för sifferälskande marknadsförare som vill ha en siffra som är bättre än en annan siffra, eller helt enkelt bara en siffra som låter hög=bra. Att de sedan successivt närmar sig sådant som Canon och Nikon gjort länge tycker jag nästan är komiskt. A7-serien känns lite som att Sony uppfann ett fyrkantig hjul, för att sedan försöka konstruera om det så att det rullar nästan lika bra som det runda hjulet som konkurrenterna förfinat i årtionden. En nyhet nu förefaller ju t ex vara en AF-On-knapp som går att hitta utan att klistra på en blobb på den.
(Nu ska sägas att jag tycker att AF-On-knappen är lite störigt instabil på D850 på grund av hur den är monterad. Jag förstår tanken att kunna vicka tummen över från joysticken, men det får knappen att bli lite osnyggt vinglig jämfört med hur de var tidigare.)
Säljsnack från Sony, Nikon, Canon, mf är inget att lägga varken tid eller energi på. Hands on när den kommer, ladda hem några ARW och skapa sin egen uppfattning sen, inte nu...
15 steg gäller dessutom bara för 8 Mpix bilder. Råfilerna är 14-bit okomprimerade så det är ju en smula motsägelsefullt men det har väl med nån kontrastkurva att göra..
he,he, Fyrkantigt hjul från Sony, kanske lite kraftfullt, men också några delar av sanning, Sony kunde inte hävda sig mot C/N utan valde försöket med små kameror, skapa en annan nisch, och för annan typ av Profoto.
EOSR har dock fått en del kritik för knapp val och placeringar trots sin långa erfarenhet.
Fullständig Touch kontroll, varför fick den inte det, går väl att stänga av på andra kameror om man inte vill köra med det hela tiden, bläddra bland bilder och snabbt förstora med fingrarna är väl inte så dumt.
Alla blir aldrig riktigt nöjda, men av olika själ, för mig kan petigheten bero på hur en ny kamera är prissatt, dyrare modeller då blir jag mera petig, den kostar så pass mycket, ett exempel är varför Sony stannade vid gamla 1,440 upplösningen på skärmen, visserligen är skärmen fortfarande 3 tum stor , vilket inte stör mig så mycket, hade gärna sett 2,1 som C/N har.