Prylnytt
Sony A6600 uppgraderas till A6700 med autofokus från A7R V, 26 megapixel och det nya menysystemet.
Sony A6600 lanserades 2019 och sedan dess har Sony utvecklat sitt autofokussystem en hel del. Det har också tillkommit en del nya funktioner som nya A6700 får del av. Viktigast av allt är kanske att A6700 får Sonys nya menysystem.
Sony har putsat på lite av varje och bland annat har den inbyggda bildstabiliseringen (IBIS) förbättrats något och klarar av 5 stegs skakkompensation.
Även serietagningskapaciteten har förbättrats något. Sony A6700 kan ta 11 bilder per sekund oavsett autofokusläge med både elektronisk och mekanisk slutare. Bildbufferten har utökats till 1 000 jpeg-bilder eller 59 råfiler. Flimmerreducering minskar risken för skiftande färg och exponering vid serietagning i lysrörsbelysning.
Nya funktioner är bland annat möjligheten att spara förlustfria komprimerade råfiler eller i HEIF-format (med 4.2.0- eller 4.2.2-färg).
4K-video med 6K-nedsampling
Videofunktionen är hämtad från FX30 och ZV-E1, vilket innebär 4K/120p inspelning med nedsampling från 6K. Video kan bland annat lagras i 10-bitar med 4.2.2-färg och S-Log3.
Rolling shutter-effekten ska ha minskats från föregångaren A6600.
Autofokusen är hämtad från Sony A7R V och har mer avancerad motivigenkänning än i tidigare modeller. Antalet AF-punkter har utökats från 425 till 759 och täcker 93 procent av bildytan.
Greppet har blivit något större och fått en inmatningsratt. Den elektroniska sökaren har naturligtvis blivit bättre.
Sony A6700 börjar levereras i augusti. Det rekommenderade priset för kamerahuset är 21 000 kronor inklusive moms. Kameran säljs även paket med objektiv. Med SELP1650 är priset 22 000 kronor och med SEL18135 är priset 25 500 kronor.
22 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det tråkiga är att varken EVF eller displayen baktill har blivit uppgraderad med bättre ljusstyrka, färg eller upplösning från tidigare modell.*
Och personligen tycker jag att de borde ha bytt formfaktor och givit kameran större EVF från A7-modellerna. Skulle bli semi-pro segment, likt Canons 2-siffriga modeller (80D, 90D, R10 etc)
(*Så här jag förstått det iaf. Rätta mig om jag har fel)
Tog jätte länge för dem att införa basic touchscreen funktioner trots att konkurrenterna hade det (och Sony borde haft det lättast med sin mobiltelefon industri).
Samma sak med utvikbar skärm och bättre, högupplösta skärmar och EVF.
Sen visar de dock att de lyssnar på feedback när det kommer till deras A7-modeller. A7ii/Rii fick många eftertraktade uppgraderingar, likaså till tredje och fjärde generation. Sen visar de att de är all in och släpper A7RiiiA med bättre EVF och skärm, bara för att återgå till sämre teknologi för A7IV, trots att de sen pröjsade rejält med kamerans övriga funktioner.
Min poäng är väl att Sony kan när de riktigt vill. Men det verkar ta sin tid. Men ja, att ha en såhär bra kamera begränsad till instegs-formfaktor är tragiskt.
Å andra sidan så ser man mer och mer yrkesfotografer som bara fotograferar med displayen och EVF är helt onödigt för dem.
Så tycker det känns som en artificiell begränsning Sony valt att sätta på kameran. Vill du ha mer än 10 fps i Sony land så får du ge dig upp till A1/9 nivån.
Däremot kan man gnälla om att de inte lyckats få in en processor som kan köra 11 fps med full uncompressed RAW.
Sen förstår jag också att Sony inte vill kanibalisera sin full frame linje. Det vore ju dumt om 6000-serien klarade mer fps än deras A7 modeller. Sen kan man ju tycka att A7 modellerna nu borde klara 15-20 fps när A1/A9 klarar 30 fps.
Så jag tror att både 11 fps begränsningen samt begränsningen till compressed RAW troligen ör helt designade begränsningar. 🤷
Men jag måste medge, att på ett sätt kunde denna kamera ha blivit Sonys svar till Canons R7; APS-C med fulla proffsfunktioner med större EVF och 15 fps (exempelvis)
Att vägra förbättra fps eller upplösning/kvalité på skärmarna, som varje gång får kritik från recensenter, på 10år är märkligt.
När man läser recensioner av A6000 från tiden det begav sig skriver de om kamerans väldigt imponerande ”burst shooting rate”, något som konkurrenter på den tiden inte kunde matcha. Det var nåt som fick den att sticka ut på ett positivt sätt.
Idag är de fortfarande kvar på samma hastighet medan konkurrenten kört förbi dom för längesen. Så återigen något som sticker ut men på ett negativt sätt.
Märkligt…
Sensor i A6700 har bättre readout speed än konkurrenters äldre modeller som ger 20 fps.
Och vi vet att den nya processorn klarar betydligt mer. Som sagt att Sony inte skulle kunna göra bättre än vad de kunde för för 10 år finns bara inte. Det måste vara ett designval. Någon höjdare där som tycker att det skall inte vara mer än 11.
Vad gäller EVF:en så ja, upplösning på den är inte katastrof för där är det ju allafall i linje med konkurrenterna. Skärmarna däremot är både lägre upplösning och ljussvagare/sämre färger.
Jag tror också det är en rätt trevlig kamera generellt. Jag har en A6400 som jag gillar mycket. Tycker bara det är tråkigt att det känns som Sony den senaste tiden bara levererat minsta möjliga förbättringar.
De brukade ju vara dom som pushade tekniken men för tillfället är Sonys de minst intressanta modellerna enligt mig.
Ingen lust att byta märke men liiiite sugen på att införskaffa en Z8 och adapter får jag erkänna att jag är :) En högupplöst stackad sensor som är 20 000kr billigare än om jag skulle köpa motsvarande i Sony land är jäkligt bra av Nikon.
Jag har en A7IV som jag generellt är mycket nöjd med till det mesta jag fotar men jag skulle verkligen vilja ha en snabbare kamera för fåglar (BIF). Så för vad jag skulle använda den till passar Z8 mig bättre.
Jag hade kunnat köra på en APS-C om de hade gjort den snabbare (använt sensorn i Fuji X-H2S kanske) men det tror jag inte kommer hända.
Får se vad en eventuell uppföljaren till A9 II kommer erbjuda men den lär inte hamna i samma prisklass som A7RV eller Z8.
Läs petapixels test av en förproduktion av A6700 där nämns Fujis S-20 som en tänkbar konkurrent och vad som kan skilja, men att en större test är på gång mellan dom kamerorna.