Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Sony A6700 – ny APS-C-kamera med bättre AF

Sony A6700 – ny APS-C-kamera med bättre AF

Sony A6600 uppgraderas till A6700 med autofokus från A7R V, 26 megapixel och det nya menysystemet.

Sony A6600 lanserades 2019 och sedan dess har Sony utvecklat sitt autofokussystem en hel del. Det har också tillkommit en del nya funktioner som nya A6700 får del av. Viktigast av allt är kanske att A6700 får Sonys nya menysystem. 

Sony har putsat på lite av varje och bland annat har den inbyggda bildstabiliseringen (IBIS) förbättrats något och klarar av 5 stegs skakkompensation.

Även serietagningskapaciteten har förbättrats något. Sony A6700 kan ta 11 bilder per sekund oavsett autofokusläge med både elektronisk och mekanisk slutare. Bildbufferten har utökats till 1 000 jpeg-bilder eller 59 råfiler. Flimmerreducering minskar risken för skiftande färg och exponering vid serietagning i lysrörsbelysning. 

Nya funktioner är bland annat möjligheten att spara förlustfria komprimerade råfiler eller i HEIF-format (med 4.2.0- eller 4.2.2-färg).

4K-video med 6K-nedsampling

Videofunktionen är hämtad från FX30 och ZV-E1, vilket innebär 4K/120p inspelning med nedsampling från 6K. Video kan bland annat lagras i 10-bitar med 4.2.2-färg och S-Log3.

Rolling shutter-effekten ska ha minskats från föregångaren A6600.

Autofokusen är hämtad från Sony A7R V och har mer avancerad motivigenkänning än i tidigare modeller. Antalet AF-punkter har utökats från 425 till 759 och täcker 93 procent av bildytan.

Greppet har blivit något större och fått en inmatningsratt. Den elektroniska sökaren har naturligtvis blivit bättre. 

Sony A6700 börjar levereras i augusti. Det rekommenderade priset för kamerahuset är 21 000 kronor inklusive moms. Kameran säljs även paket med objektiv. Med SELP1650 är priset 22 000 kronor och med SEL18135 är priset 25 500 kronor.



Publicerad 2023-07-12.

22 Kommentarer

Num Vistbacka 2023-07-12 20:29  
En av de viktigaste uppdateringarna (imho), bortsett från sensorn och AF, är att de nu lagt till en till ratt framtill för pekfingret, något som 6000 serien inte tidigare haft, och som av någon anledning inte heller fanns på A7C.

Det tråkiga är att varken EVF eller displayen baktill har blivit uppgraderad med bättre ljusstyrka, färg eller upplösning från tidigare modell.*

Och personligen tycker jag att de borde ha bytt formfaktor och givit kameran större EVF från A7-modellerna. Skulle bli semi-pro segment, likt Canons 2-siffriga modeller (80D, 90D, R10 etc)

(*Så här jag förstått det iaf. Rätta mig om jag har fel)
A I Nikolis 2023-07-26 22:48
Ja man kan ju tycka att Sony borde ha två serier APS-C kameror, varav en lite proffsigare med ordentlig sökare som kan konkurrera lite med Fuji X-T och X-H. Den här fyrkantiga designen med fjuttig sökare är skamligt för en annars väldigt kapabel kamera.
Anders F. Eriksson 2023-07-26 23:12
Uppenbarligen är Sony inte intresserade av det. Vill du ha en bättre kamera (och sökare) måste du köpa en med större sensor. Trist, men det verkar vara det som gäller. (Jag köpte en A7R V)
Num Vistbacka 2023-07-27 08:48
Sony har tyvärr alltid tenderat vara fastlåsta i sina beslut; bra som dåliga.

Tog jätte länge för dem att införa basic touchscreen funktioner trots att konkurrenterna hade det (och Sony borde haft det lättast med sin mobiltelefon industri).
Samma sak med utvikbar skärm och bättre, högupplösta skärmar och EVF.

Sen visar de dock att de lyssnar på feedback när det kommer till deras A7-modeller. A7ii/Rii fick många eftertraktade uppgraderingar, likaså till tredje och fjärde generation. Sen visar de att de är all in och släpper A7RiiiA med bättre EVF och skärm, bara för att återgå till sämre teknologi för A7IV, trots att de sen pröjsade rejält med kamerans övriga funktioner.

Min poäng är väl att Sony kan när de riktigt vill. Men det verkar ta sin tid. Men ja, att ha en såhär bra kamera begränsad till instegs-formfaktor är tragiskt.

Å andra sidan så ser man mer och mer yrkesfotografer som bara fotograferar med displayen och EVF är helt onödigt för dem.
Bengf 2023-07-28 07:16
Ja det är så märkliga beslut Sony kan göra så man skriker på hjälp från kända fotosaiter, Tony Northrup brukar friska på och påverka vi får se vad Sony svarar. Angående Firmware så var man även frikostiga med A9-serien, men även där gjordes jättekonstiga beslut, videodelen fick sämre egenskaper än tex deras billigare A6xxx kameror, inga S-log med alla varianter tex uteslöts helt, mycket märkligt. Med A7RV har man tagit sig i kragen med riktig uppdatering av IBIS och 8 steg mot gamla 5,5 och sent om sider även ökat storleken på skärmen till 3,2 vilket varit standard på konkurrenter sedan hedenhös dagar, men det räcker inte bara med att öka upplösningen, Canons R6 serie visar vid tester att också ha bättre klarhet, detalj, och kontraster. Ostackade sensorer kan få problem med eftersläpningar i EVF vid högre bps, därför tror jag att man då väljer lägre upplösning där som tex R7 har fått, fast tydligen är R5 riktigt bra trots ostackad sensor. vi behöver göra en egen tråd om Sonys märkliga beslut.
Bengf 2023-07-13 07:29  
Jag främre ratten önskades redan med A6000 så det är välkommet till slut. förstår dock inte varför Sony inte uppmärksammat kritiken mot displayen som blir svår att se i solsken med den skrala upplösningen det har ju visat sig på dom äldre modellerna sedan länge, EVF:en borde så klart fått en 3,8 mp också för att det verkar blivit längre mellan släppen numera, 4 år till innan dom ändringarna kommer. Håller med Wistbacka om att även en lite större modell hade varit välkommet, ökad möjlighet för bättre IBIS, även förvånad över 11bps som gamlingen A6000 redan kunde klara.
Anders F. Eriksson 2023-07-13 21:20
Gissningsvis är detta samma sensor (fast mindre) som den som sitter i A7R V, och inte heller den klarar ju snabbare serietagning än 10 bps (fast småbildsformat då). Den har dock lite snabbare video, men det är förmodligen bara mjukvaran.
c.m.s 2023-07-14 00:08
Jag köper inte att denna ”nyutvecklade” sensor fortfarande inte klarar mer än 11 fps. Så gott som alla konkurrenter klarar ju dubbelt eller mer än så. T o m den äldre 26MP sensorn i Fujis tidigare X-T modeller klarar 20 fps och den nya 40MP (icke stacked) klarar ju 15.
Så tycker det känns som en artificiell begränsning Sony valt att sätta på kameran. Vill du ha mer än 10 fps i Sony land så får du ge dig upp till A1/9 nivån.
Bengf 2023-07-14 06:10
A7RV skall ju skyffla 61mp så där är det nog svårare att hinna med högre bps med ostackad sensor kan jag tänka, men i APS-C läget 26mp samma som A6700, där trodde jag nog att kanske 15bps i alla fall kunde varit möjligt.
Bengf 2023-07-14 06:23
Sony gick in och ändrade displayen på den äldre A7RIII och A7RIV med tillägget A7RIIIa till 2,3mp till och med lite högre än med A7RV 2,1mp. Sedan så släpper dom ZV-E1 och A6700 med nästan samma upplösning som jag har i min gamla A77 från 2011-12, egendomligt tycker jag.
Num Vistbacka 2023-07-14 07:33
@Magnus: Ska vi verkligen gnälla om "bara 11 fps"? Kommer ihåg när 10 fps bara var till för de som hade råd med sport/pressfoto kamerahus. :)

Däremot kan man gnälla om att de inte lyckats få in en processor som kan köra 11 fps med full uncompressed RAW.

Sen förstår jag också att Sony inte vill kanibalisera sin full frame linje. Det vore ju dumt om 6000-serien klarade mer fps än deras A7 modeller. Sen kan man ju tycka att A7 modellerna nu borde klara 15-20 fps när A1/A9 klarar 30 fps.

Så jag tror att både 11 fps begränsningen samt begränsningen till compressed RAW troligen ör helt designade begränsningar. 🤷


Men jag måste medge, att på ett sätt kunde denna kamera ha blivit Sonys svar till Canons R7; APS-C med fulla proffsfunktioner med större EVF och 15 fps (exempelvis)
c.m.s 2023-07-14 10:12
Ja, det är trist att Sony i vissa punkter verkar ”fastnat” i tiden :)

Att vägra förbättra fps eller upplösning/kvalité på skärmarna, som varje gång får kritik från recensenter, på 10år är märkligt.

När man läser recensioner av A6000 från tiden det begav sig skriver de om kamerans väldigt imponerande ”burst shooting rate”, något som konkurrenter på den tiden inte kunde matcha. Det var nåt som fick den att sticka ut på ett positivt sätt.

Idag är de fortfarande kvar på samma hastighet medan konkurrenten kört förbi dom för längesen. Så återigen något som sticker ut men på ett negativt sätt.

Märkligt…
Bengf 2023-07-15 07:28
Peta pixel med numera kända Chris/Jordan, ger dock A6700 mycket goda vitsord överlag, men reagerade så klart över skärmens gamla upplösning, nämnde då att även R7 vad gäller EVF hade samma dåliga upplösning. personligen skulle nog 11bps räcka för mig men absolut inte för att locka nya köpare, det kom teorier om att när A7IV kom att krutet hade lagts på autofokus så det räckte liksom inte till att öka bps också, vet inte riktigt hur det förhåller sig, men A6700 ser ut att ha fått samma lösning på något sätt. Men återigen när displayer blivit superstandard att användas mera att snabbt kunna ändra tex att byta fokus på någon person genom en snabb tap på skärmen, så blir det bara konstigt att inte Sony tänkt på det.
c.m.s 2023-07-15 10:25
Återigen köper inte förklaringar att sensor eller processor inte klarar fler fps.

Sensor i A6700 har bättre readout speed än konkurrenters äldre modeller som ger 20 fps.

Och vi vet att den nya processorn klarar betydligt mer. Som sagt att Sony inte skulle kunna göra bättre än vad de kunde för för 10 år finns bara inte. Det måste vara ett designval. Någon höjdare där som tycker att det skall inte vara mer än 11.

Vad gäller EVF:en så ja, upplösning på den är inte katastrof för där är det ju allafall i linje med konkurrenterna. Skärmarna däremot är både lägre upplösning och ljussvagare/sämre färger.

Jag tror också det är en rätt trevlig kamera generellt. Jag har en A6400 som jag gillar mycket. Tycker bara det är tråkigt att det känns som Sony den senaste tiden bara levererat minsta möjliga förbättringar.

De brukade ju vara dom som pushade tekniken men för tillfället är Sonys de minst intressanta modellerna enligt mig.

Ingen lust att byta märke men liiiite sugen på att införskaffa en Z8 och adapter får jag erkänna att jag är :) En högupplöst stackad sensor som är 20 000kr billigare än om jag skulle köpa motsvarande i Sony land är jäkligt bra av Nikon.
Anders F. Eriksson 2023-07-15 23:01
Jag valde mellan Z8 och A7R V (ungefär samma pris), och kom fram till att Sonyn passar mitt fotograferande bättre. Håller dock med om att en del begränsningar känns lite krystade för att inte ta uppmärksamhet från de ännu dyrare modellerna.
c.m.s 2023-07-16 11:13
Ja, A7R V är ju en väldigt bra kamera. Beror ju som du säger helt på vad man är ute efter.

Jag har en A7IV som jag generellt är mycket nöjd med till det mesta jag fotar men jag skulle verkligen vilja ha en snabbare kamera för fåglar (BIF). Så för vad jag skulle använda den till passar Z8 mig bättre.

Jag hade kunnat köra på en APS-C om de hade gjort den snabbare (använt sensorn i Fuji X-H2S kanske) men det tror jag inte kommer hända.

Får se vad en eventuell uppföljaren till A9 II kommer erbjuda men den lär inte hamna i samma prisklass som A7RV eller Z8.
Chasid 2023-07-15 10:25  
Bra att Sony inte överger APS-C, bra att de bibehållit det kompakta formatet, bra att de äntligen lagt till en främre inmatningsratt, mindre bra att de inte uppdaterat EVF och displayen.
MNB 2023-07-15 22:36  
Fujifilm X-S20 verkar betydligt vassare och billigare, i alla fall på pappret.
Anders F. Eriksson 2023-07-15 23:02
Fuji har ju dessutom ett objektivutbud som heter duga för APS-C.
martinot 2023-08-18 17:39
Jo, detta är den största orsaken till att jag stannat kvar vid Fuji. De går verkligen "all-in" på APSC med sitt enormt starka ekosystem av APSC-objektiv. En annan stark fördel är att Fujis APSC-kameror är på topp. Fuji APSC konkurrerar inte med FF-kameror (då Fuji saknar det), så Fuji behöver inte artificiellt handikappa och hålla tillbaka deras APSC-hus på samma sätt som Sony gör.
Bengf 2023-07-16 06:58  
Jo men det har hänt saker dom senaste åren med flera nya APS-C objektiv till Sony. På tal om menyer ( uppdaterat på A6700 )- så har faktiskt Fotosidans testare riktat en del kritik även mot flera Fuji-modeller vad gäller menyernas upplägg, men som har sällan påtalats i trådarna av någon anledning, man har fastnat vid alla stora rattar och vred som varit Fujis paradgren under många år.

Läs petapixels test av en förproduktion av A6700 där nämns Fujis S-20 som en tänkbar konkurrent och vad som kan skilja, men att en större test är på gång mellan dom kamerorna.
azek99 2023-07-24 22:53  
Inte i närheten av en Koenigsegg release... men men i rätt riktning, håller kvar vid min 6500 så länge.
ANNONS

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar