Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan Magasin

Fotosidan Magasin > Artiklar-Nyheter > Panasonic Lumix S1/S1R: nya proffsmodeller

Panasonic Lumix S1/S1R: nya proffsmodeller

Redan på Photokina 2018 berättade Panasonic att de arbetade på två småbildskameror för proffs och avancerade amatörer, S1 på 24 megapixel och S1R på 47 megapixel. Nu har de visats upp tillsammans med de tre första Panasonic-objektiven.

Det var som sagt under Photokina i september förra året som Panasonic först berättade om planerna på att börja bygga småbildskameror (fullformat) utöver deras Micro Four Thirds-modeller. Mycket av nyheten då var ju också att de här kamerorna var en första del i ett nytt samarbete, L-mount Alliance, där utöver Panasonic också Leica och Sigma ingår. På CES-mässan nyligen avslöjade Pansonic lite mer om de nya kamerorna.

Det är alltså två kameror som Panasonic introducerar. Bägge modellerna har småbildssensor (fullformat, 24x36 mm). Panasonics Micro Four Thirds-modeller heter ju Lumix G (t.ex. Lumix G9), de är nya modellerna heter Lumix S, eller mer specifikt Lumix S1 och Lumix S1R.

Lumix S1 har en sensor på 24,2 megapixel och Lumix S1R en på 47,3 megapixel. Till de yttre är de helt lika och mycket av specifikationerna är gemensamma. Den tydligaste skillnaden utöver bilduppllösningen är videospecifikationerna där S1 har de mer avancerade funktionerna.

Som synes är Lumix S1R och Lumix S1 (bilden högre upp) mycket lika till det yttre, det är bara loggan som skiljer.

Sökaren i bägge kamerorna är av OLED-typ och mycket högupplöst med 5,7 miljoner bildpunkter och visar 100 procent av sökarbilden. Du kan välja om sökaren skall uppdateras 60 eller 120 gånger per sekund. Skärmen är mer normal på 3,2 tum och 2,1 miljoner bildpunkter. Den har pekfunktion och kan vinklas i flera ledder, ungefär som hos vissa av Pentax kameror.

Lumix S1 och S1R har inbyggd 5-axlig stabilisering som skall kunna ge motsvarande 5,5 steg längre slutartider utan skakningsoskärpa. Ihop med optisk stabilisering skall du totalt kunna uppnå motsvarande 6 stegs stabilisering.

Bägge kamerorna kan även använda sensorstabiliseringen för multiskottsexponering, alltså att kameran tar en bild, förflyttar sensorn motsvarande en pixelbredd eller -höjd och tar sedan en ny exponering. Efter en serie av sådana förflyttningar och exponeringar kan du få ut extra högupplösta filer på motsvarande 96 megapixel (S1) eller 187 megapixel (S1R). Det sistnämnda innebär råfiler med 16 736 x 11 168 pixlar. Funktionen fungerar bara på stativ, men kan kompensera för små rörelser hos motivet, till exempel att blad rör sig lite i vinden.

Autofokussystemet är som brukligt hos Panasonic av kontrastavkännande, de arbetar alltså inte med fasdetektering. Enligt Panasonic skall fokusen vara både snabb och mycket exakt. Kommunikationen mellan kamera och objektiv sker med upp till 480 fps och skall ge en reaktionstid på 0,08 sekunder. Att precisionen i fokuseringen blir bra tror vi helt på, där har kontrastavkännande system alltid fungerat bra. Men frågan är hur bra följande fokus för rörliga motiv fungerar. Vi återkommer när vi hunnit provköra kamerorna senare under dagen.

Autofokusen har ögondetektering och skall med hjälp av det numera ständigt närvarande modeordet AI kunna känna igen motiv som människor, djur och annat. Av en snabb provkörning att döma verkar kamerorna rätt bra på att känna igen människor i alla fall.

Serietagningen hos bägge modellerna är 6 bilder/sekund med följande fokus, 9 bilder/sekund med låst fokus. Du kan även ta bildskurar i 30 bilder/sekund i det så kallade 6K-läget som ger fullstora JPEG-bilder med S1 och 18-megapixelsbilder med S1R. Kör du i 4K-läge kan du ta 8-megapixels JPEG-bilder i 30 eller 60 bilder/sekund.

Videospecifikationerna är precis som man förväntar sig från Panasonic mycket imponerande. Bägge kamerorna kan leverera UHD 4k-video i upp till 50/60p, dock med vissa begränsningar som till exempel att S1R kan bara ge 60p i 15 minuter.

Lumix S1 kan mata ut UHD 4k i 50/60p och 8-bitars 4:2:0 direkt till minneskort, och kan mata ut 4:2:2 via HDMI. Senare i år kommer det gå att betala för en firmwareuppgradering för S1 så den kan skicka ut UHD 4K i 50/60p som 10-bitars 4:2:2 via HDMI och kan spara 10-bitars 4:2:2 med 24/25/30p direkt på minneskort.

Både S1 och S1R kan använda kontaktterminalen DMW-XLR1 som du sätter i blixtskon och som bland annat ger XLR-kontakter för ljud. Den terminalen fungerar också med GH5 och GH5S.

Det här är stora rejäla kameror, ungefär lika stora som Nikons D8xx-modeller eller Canons Eos 5D-modeller. Vikten ligger på ett kilo och de har ett generöst grepp, gott om stora tydliga reglage och toppdisplay. Den höga vikten hör ihop med hur kamerorna är byggda.

Som brukligt i kameror riktade till proffs och seriösa amatörer är chassit byggt i magnesiumlegering och är designat för att göra kameran hållbar och stabil.

Under presentationen framhöll Panasonics representanter att det här är kameror byggda för att klara professionellt arbete. De är stryktåliga och gediget vädertätade. Slutaren är testad att klara 400 000 exponeringar och de har ett relativt stort batteri, BLJ31,  på 3050 mAh. CIPA-siffrorna är trots detta inte direkt imponerande, men här får vi avvakta och praktiskt testa hur många bilder man normalt får ut i verklig fotografering. På tal om slutaren så har Lumix S1 och S1R precis som utlovades på Photokina marknadens snabbaste blixtsynktid på 1/320 sekund.

Lumix S1 och S1R har omfattande tätningar för att stå emot damm och fukt.

Det finns ett batterigrepp, BGSR1 som rymmer ett extra batteri och ger vertikalavtryck och övriga knappar runt avtrycket. Istället för ett batteri kan du stoppa i en batterieliminator, DCC16 så du kan strömförsörja kameran kontinuerligt.

Lumix S1 och S1R har dubbla kortplatser, en som stödjer SD-kort med UHS-II, den andra platsen stödjer XQD-kort och kommer i framtiden stödja CFExpress-kort. Till slut har alltså någon mer än Nikon satsat på XQD/CFExpress.

När man greppar kamerorna och börjar använda dem är det uppenbart att Panasonic noga har kollat upp hur många fotografer vill att reglage skall vara utformade. Alla knappar, rattar, hjul och den utmärkta joysticken är tydliga, lätta att känna (även med tunna handskar) och du känner när du trycker på dem, något som tyvärr inte alltid är fallet.

Som synes är knappar och rattar stora, tydliga och sticker ut så att de går att känna och använda även om du har handskar på dig. Kameran har dessutom en hjälpsam toppdisplay som gör det lättare att snabbt se hur kameran är inställd.

Vi återkommer senare med första intryck av kamerorna när vi hunnit testfotografera med dem under några timmar.

Tre objektiv

Samtidigt med kamerorna presenterar Panasonic även tre objektiv. En normalzoom SR 24-105 mm f/4E, en telezoom SR 70-200 mm f/4E och ett mycket påkostat (och stort) ljusstarkt normalobjektiv, SX 50 mm f/1,4E.

Normalobjektivet SX 50 mm f/1,4E är ett påkostat proffsobjektiv som siktar på samma typ av användare som till exempel Canons nya 50 mm f/1,2 till Eos R, stort, dyrt, ljusstarkt och mycket högpresterande.

SX 24-105 mm f/4E är en hyfsat kompakt men högpresterande normalzoom som går att köpa billigare i paket med kamerahusen.

SX 70-200 mm f/4E kompletterar normalzoomen 24-105.

Panasonic visade även upp en lanseringsplan för de närmsta två åren där det senare i år kommer två telekonvertrar, 1,4x och 2x samt en 24-70 mm f/2,8, en 70-200 mm f/2,8 och en 16-35 mm f/4. Under 2020 utlovar man sedan ett supertele, ett makroobjektiv och ytterligare två fasta objektiv. Till detta kommer ju de befintliga Leica-objektiven för L Mount och kommande Sigma-objektiv.

Bägge kamerorna börjar säljas i slutet av mars. En S1 kostar 27 999 kronor, 37 999 i paket med normalzoomen SR 24-105 mm f/4E. En S1R kostar 39 999 kronor, 49 999 i paket med normalzoomen SR 24-105 mm f/4E. En lös SR 24-105 mm f/4E kostar 15499 kronor, en SR 70-200 mm f/4E kostar 20 999 kronor och en SX 50 mm f/1,4E kostar 27 499 kronor. Alla priserna är inklusive moms och preliminära.



Publicerad 2019-02-01.

16 Kommentarer

alfin 2019-02-01 16:44  
De ser gedigna och välbyggda ut. Får hoppas deras kontrastavkännande DfD-AF kan mäta sig hyfsat med PDAF system för rörliga föremål. Antalet bilder med det stora batteriet verkar inte så imponerande, men det brukar gå att få ut mycket mer i praktiken. Och så kan man peta på Leica SL objektiv om man har råd eller kommande Sigma i bättre prisklass.
hbengtsson 2019-02-01 18:11  
Jösses. Nytt år, nya priser. Senaste tidens lanseringar skvallrar om en mycket dyr framtid. Tyckte Canon RF 50/1.2 hade en oförskämd prislapp.

Nu visar även Olympus och Panasonic att det går bra att sälja sig dyrt. Håller det?
Svar från Grevture 2019-02-01 18:45
Kameramarknaden har krympt i flera år, det som krympt absolut mest och längst är billigare kompaktkameror och nu senaste åren också billigare systemkameror. De delar av kameramarknaden som visat någorlunda stabila siffror är de dyrare segmenten. Lyxkompakter, dyrare systemkameror och påkostade objektiv.

Det går inte längre att, som Olympus och Panasonic hittills gjort, i stort sett sakna produkter i de dyrare segmenten (över 25000 kr).
Syvertsen 2019-02-01 19:05
Priserna på optiken är ju ett dåligt skämt som de garanterat kommer få käka upp i kvantitet, de kan inte förvänta sig att sälja någon mängd 50mm F1,4 för 27,500kr när det finns 10 alternativ som är pretty much samma sak. Kameran i sig är ju inte orimligt prissatt jämfört med konkurrensen, även om det är mycket pengar.

Nu är jag inte hobbyist och har en annan uppfattning om pengar när det gäller inköp, men för mig såg de här två kamerahusen extremt vettiga ut - och optiken var fullkomligt pinsam.
Svar från Grevture 2019-02-01 19:43
Marcus: "... när det finns 10 alternativ ..."
Och hur många av dem passar på S1 eller S1R? Det enda jag känner till som faktiskt gör det är Leica SL 50 mm f/1,4 Summilux Asph. Och det kostar drygt 45000 kr :-)

Panasonics 50/1,4 med L-mount är gissningsvis tänkt att locka ungefär samma kategori av kunder Canons riktar sig till med sin RF 50 mm f/1,2L (som ju kostar 27000 kr). Så helt gripet ur luften är nog inte priset.

Sedan kommer vi ju snart få se diverse Sigma-objektiv för L-fattningen, och det är väl ingen högoddsare att något liknande deras 50/1,4 Art kan vara ett av dem. Och för att gissa vidare är det väl inte osannolikt att Sigma då väljer en lägre prisnivå.
Syvertsen 2019-02-02 10:46
Alternativ som i systemval/upplägg för att komma åt more or less samma användningsområde, eftersom att det är en nylanserad kameramodell behöver man knappast räkna med att folk redan har den när de väljer objektiv. Det är klart att det finns lika dåliga alternativ också, R-systemets egna objektiv är ett utmärkt exempel på hål i huvudet med tung prislapp borträknat den där normalzoomen som var rätt häftig.

Ett till Sony-löfte om att "det kommer bli bättre sen när andra märken räddar er!" bäddar bara för adapterkaos och begränsat urval för att komma åt vad som annars ser ut som en fet kamera, det vore synd. Tror att framfarten hade varit större om de satsat på F2,8-varianten av normalzoom i första hand, skippat telen (lite oklart att en 20,000krs lyktstolpe med F4 skulle vara så hög prio för en fullformats spegellös) och gett folk fler olika alternativ till användningsområden med optik direkt istället. Det enda det blev nu är ett positivt löfte, men att köpa in sig i systemet från början blir både kostnadsineffektivt och onödigt begränsande.
PMD 2019-02-02 15:30
Sony-löfte? Vad har Sony med Panasonics småbildskameror att göra?
Syvertsen 2019-02-02 23:41
En av de lite tidigare hackspettarna i Sony vs. Canon-diskussionen var urvalet optik där Sonysidan påpekade att "det kommer ju komma mer sen" hela tiden. Det är då, som här, ett tråkigt argument eftersom att det inte direkt uppmuntrar till systembyte när en "ny" aktör försöker ta mark med vad som ändå ser ut som sjukt intressanta kamerahus.
PMD 2019-02-03 00:58
Det finns ju hyfsat gott om objektiv med L-fattning redan, så det är väl inte riktigt jämförbart?

Det finns åtminstone fler objektiv med L-fattning än vad det finns med Canon RF-fattning och Nikon Z-fattning. Kameror med de båda senare fattningarna kan man förvisso använda med adapter, men det återstår väl att se hur bra de adaptrarna fungerar i det långa loppet?
Bussmicke 2019-02-01 19:08  
Hmm, saftigt pris och ringa batteritid...
Syvertsen 2019-02-01 19:31
Det är spegellöst fullformat, what else is new? :D
mahsar 2019-02-02 13:46
Nyheten är att de är första fullformatkameror som Panasonic producerar. Ser vi hur duktig Panasonic varit på både film och stillbild då förstår vi att det här kommer att sätta fart på den tekniska konkurrensen. Bra för fotografering och bredare utbud för konsumenterna.
Thomas Strandberg 2019-02-01 21:15  
Självklart är det en förfärlig massa pengar för de flesta men sett till
specifikationerna verkar de dock inte orimligt prissatta.
Chasid 2019-02-02 09:02  
Den högupplösta sökaren är det mest intressanta med Panasonickamerorna. Tyvärr verkar de ha följt trenden mot allt större och dyrare objektiv. Men det finns M- och R-adaptrar till Leica SL, och Novoflex-adaptrar för de som vill köra Canon EF-optik. Det ska bli intressant att se hur de fungerar med Panasonickamerorna.
Svar från Grevture 2019-02-02 18:49
Trenden med större och dyrare objektiv handlar väldigt mycket om vad vi kunder köper - alla optik- och kameratillverkare har noterat samma sak: optisk kvalitet säljer, även om både storlek, vikt och pris skenar iväg.

Sigma skall också komma med en EF-till-L-adapter.
mahsar 2019-02-02 13:33  
Hej Alla!

Om man köper dessa prylar dag ett så är de dyra. Väntar man några amånader då olika recentioner publiceras, brukar priserna blir rimligare. Priserna i eruopa är alltid högre än usa och japan. Jag köpte en Fuji kamera för halva priset i Tokyo i somras.
Panasonic är bra på fokus och färgåtergivning. Att de samtidigt presenterar en allround objektiv är klokt. panasonic kommer att få det tufft när Fuji har presneterat en ny mellanformat, GFX 50R som blir dyrare än Panasonic som har bättre kit-obektiv. Väldigt svårt ändå att slå ut Fuji!
x-country 2019-02-03 21:30  
Som vanligt blir det tråkig ton i kommentarerna. Inget upprör så mycket som nya prylar. Prova att vara lite tacksamma istället. Oväntat men jättespännande att det kommer in en ny aktör på småbildsmarknaden. Tekniken underlättar vår vardag och ökad konkurrens är inte dåligt för utvecklingen.
ANNONS

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar