Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Uppsats: AI kan förändra vår syn på bildkonst
AI
Linda Spång studerar på Fotoskolan STHLM och är inne på sin sista termin och där ingår det att skriva en uppsats. Linda uppsats handlar om hur AI kan förändra vår syn på bildkonst. Linda Spång har bland annat intervjuat konstnärinnan Annika Nordenskiöld och grafiska formgivaren David Kendall om deras arbete med AI.
Läs mer...
1
12 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Vertikala videofilmer är det sämsta som har hänt videovärlden, någonsin. Människors ögon sitter bredvid varandra, inte ovanför och under varandra.
🙃
https://youtu.be/f2picMQC-9E
Det här verkar vara en genomtänkt kamera, användarvänlig.
Fantastiskt att man kan få så mycket kamera för 13.690:-.
Vad man kan vara ledsen över, är att herr Söderberg/Fotosidan ger den här kameranyheten så lite redaktionell plats.
Den som är intressserad, och vill läsa på "original-svenska", rekommenderas Kamera&Bild.
Alltså, jag vill inte göra mig lustig ....
Men, ibland kan ett foto hänga sig kvar i min skalle.
Som fotot högst upp, mannen som fotar i regnet.
Han ser så otroligt glad ut. Inte lycklig i största allmänhet, utan så skrattande glad att tänderna syns.
Han måste således se något riktigt kul i sökaren.
Och så tittar man fram på linsen. Den är helt täckt av stora vattendroppar.
Jag förmodar att det är linsens ytbehandling som håller kvar dropparna på det sättet, för vattnet verkar inte rinna.
Jag kan inte sluta fundera.
Vad är det som mannen ser genom vattendropparna, som kan vara så oerhört kul. Svärmor som fått nya former när hon återges genom dropparna?
Men, det får man väl aldrig veta ...
Jag för skylla på min dyslexi.
Filmsnutten var så kort att jag kunnat se den ett flertal gånger.
Det är onekligen klippt så att det framstår som om att han filmar ett vattenfall.
När man ser honom i miljön, tycker jag att han snarast ser lite sammanbiten ut.
I "slutbilden", där han ser så där fantastiskt glad ut, syns inte bakgrunden. Där tycker jag nästan att det verkar som om han håller på att avsluta sitt fotograferande.
Vi får hoppas att han är lycklig över ett lyckat fotande, och inte över att ett korkat fotande äntligen är över.
Tyvärr visas inte den/de bilder han tagit, med så mycket vatten på linsen.
Det hade jag verkligen tyckt varit intresssant att se.
Och. Där var ju en ung vacker kvinna med hatt med i filmen, kanske hennes mamma tog ett bad i forsen?
Men, tack för länken.
Med min kamerutrustning måste jag undvika så mycket vatten, så onekligen har Minolta ett bra försäljningsargument, även om man kanske skulle tjäna på att försöka undvika att få så mycket vatten på linsfronten.
Objektivkonstruktörerna har gjort sitt yttersta för att få hög prestanda, och så spolierar användaren detta.
Fast man uppnår kanske kul förvrängningseffekter?
Min kamera skulle inte tåla så mycket, varken vatten eller sand.
Det går således en rysning inom mig, under sekvensen där det i princip hälls samd över kameran, och droppas vatten på den.
Men inte bara det.
Objektivbytet sker på en äng, med grässtrån snett över kameran. Kameran ligger med sin öppning uppåt.
Vad jag lärt mig, så ska man undvika de värsta pollenmiljöerna, och så ska man hålla kameran med öppningen neråt, när man byter objektiv. För att skydda sensorn från föroreningar.
Ifall kameran fått en avvisande beläggning på sensorn, som verkligen fungerar, så borde de väl ha framfört det tydligare i sin marknadsföring?
Och om jag skulle fotografera den där forsen, så hade jag nog hellre valt en position lite åt sidan, istället för rakt in i vattendropparna.
Och jag hade försökt att skydda frontlinsen från vatten, så gott det gick.
Det gäller även om kameran och objektivet skulle tåla vattnet.