Prylnytt
Fujifilm GFX 50s har nyligen kommit ut på marknaden med tre objektiv. Fujifilm meddelar nu att ytterligare två objektiv är färdiga och offentliggör dessutom en roadmap som visar ännu fler kommande objektiv.
De två nya färdiga objektiven är supervidvinkeln GF 23 mm f/4 R LM WR och det korta telet GF 110 mm f/2 R LM WR. Vidvinkeln ger en bildvinkel motsvarande 18 mm med småbildsformat. Telet är främst tänkt för porträtt och mode och motsvarar ett 87 mm f/1,6 jämfört med småbildsformatet. 110/2 kan alltså ge ett mycket kort skärpedjup.
Fujifilm GF 23/4 R LM WR uppges ge mycket låg distorsion, vilket är särskilt efterfrågat för arkitektur- och inredningsfotografering. Konstruktionen består av 15 linselement i 12 grupper. Två linselement är asfäriskt formade, tre är gjorda av ED-glas och ett av super-ED-glas.
Bildvinkeln är 99,9 grader vilket gör att kraftiga ljuskällor lätt hamnar i bilden; och det är svårt att konstruera ett effektivt motljusskydd till en sådan kraftig vidvinkel. För att ge objektivet bra motljusegenskaper har objektivet så kallad Nano GI-antireflexbehandling. Objektivet är vädertätat och har 82 mm filterdiameter. Bländaren har nio rundade blad och totalvikten är 845 gram. Det rekommenderade priset är satt till 27 999 kronor.
Fujifilm GF 110/2 R LM WR har 14 linselement i 9 grupper, varav fyra är gjorda i ED-glas med högt brytningsindex. Bländaren har nio rundade blad och objektivets vikt är 1 010 gram. Filterdiametern är 77 mm och objektivet är vädertätat. Det rekommenderade priset är satt till 29 999 kronor.
Båda objektiven kommer ut på marknaden i juni. Ännu fler objektiv är under utveckling. Senare under 2017 kommer GF 45 mm f/2,8 R WR som motsvarar en 36 mm vidvinkel för småbildsformatet.
120 mm är den längsta brännvidden i GFX-systemet just nu. Detta tänker Fujifilm åtgärda under 2018 med ett något längre teleobjektiv som har stativfäste och som kan användas med en telekonverter.
I samband med objektivlanseringen berättar Fujifilm också att de sbart kommer med en firware-uppdatering (ver 1.10) till GFX 50s. Efter uppdateringen får kameran en ny funktion för att fjärrstyras via wifi. Fujifilm förbättrar också exponeringskompensationen och autofokusprestandan.
5 Kommentarer
Logga in för att kommentera
/B
Nu är de 2 kamerorna ganska olika. X1D är egentligen den lilla lätta och med mindre samt lättare objektiv. Fast det går inne komma i från att med större sensor kommer också mera att släpa på.
Fantastiska kameror och jag skulle gärna äga en om någon skänkte mig den.
Fast jag har provat. Det blir snabbt tungt i ryggan med kamerahus och några objektiv.
Sedan är dessa kameror inte särskilt allround. Objektivutbudet är begränsat och AF långt i från en dSLR.
Dessutom måste jag hålla i minnet varför jag gick över från Canon till Fuji X-Trans APS-C. För att släpa på mindre vikt!
Så jag säger som Fuji fotografen Lars Rask i sin recension av 110/2, "There is a reason why I switched to the small APS-C X-series cameras."
Det är lätt att bli förförd av den tekniska kvalitén och upplösningen. Fast den kommer till ett pris av en tyngre utrustning som är mindre allround.
En utrustning som mest lämpar sig för mycket planerade bilder där man har tid att sätta upp bilden.
En fördel som också först kommer till sin rätt när man printar bilder riktigt stort.
Live är fullt av kompromisser. Tittade just igenom Moderskeppets intervju med Serkan Günes.
Han har länge fotat med Fuji X-trans kamera i APS-C. Resultat är svårt att anmärka på.
Jag har också sett hans test av Fuji GFX som givetvis ger ändå högre bildkvalité.
Hans typ av fotografering borde också vara rätt för en sådan kamera.
Å andra sidan går eller åker han skidor genom stora områden. Då spelar vikt en stor roll.
Så vi får se om han går över till en liten MF sensor eller kör vidare med det mindre lättare systemet.
Själv fotar jag inte som Serkan. Så för mig är valet lätt. Jag hade ett skäl att gå till en lättare utrustning och det argumentet är fortfarande lika aktuellt.
Med en teknisk kvalitét som kanske inte är det bästa som går att få men som räcker väldigt långt.
Vad gäller bildkvalitet och habegär håller jag med dig. Suktar själv efter en GFX trots att det är helt onödigt. En del av det beror dock på att jag avskyr 3:2-förhållandet och nästan alltid beskär mina bilder, vilket gör den effektiva sensorstorleken på de flesta kameror mindre. Och med det blir även många objektiv "för långa" i förhållande till vad jag önskar; särskilt kring normalområdet.
Edit: Sen använder jag själv en Sony a7 som är utmärkt, men jag _avskyr_ användargränssnittet. Den känns som en jäkla dator. Inte något som en fotograf varit med och utvecklat. Hysteriskt trist att använda. Där tror jag både Fuji och HBL ligger bättre till.
Fujifilm gör en kompetent yrkeskamera som får vara stor och Hasselblad gör ett komplement till sina stora yrkeskameror som ska vara så litet och attraktivt som möjligt. Hasselblad vill locka rika amatörer (och några proffs som redan har en större kamera) medan Fujifilm vill locka proffs. Båda vidgar sina målgrupper.