Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Ny teknik i Canon EOS 650D ger en bild av framtiden

Ny teknik i Canon EOS 650D ger en bild av framtiden

Canon EOS 650D är en maxad familjekamera med den senaste tekniken, bland annat en liknande autofokuslösning som i Nikons 1-serie.

Att EOS 650D skulle komma efter 600D, 25 år efter EOS 650, var givet. Mer överraskande är satsningen på autofokus – något som ger en föraning om framtiden för Canon.

I grund och botten är 650D en förbättring av 600D. Kamerahusen är nästan identiska och både har 18 megapixel.  Några av förbättringarna är:

– 650D kan ta bildserier med 5 bilder per sekund mot 3,7 bilder per sekund för 600D
– Stereomikrofon på toppen
– 63-punkters färgkänslig ljusmätare (som 60D och 7D)
– Ett steg högre max-ISO, 25.600 mot 12.800
– Alla AF-punkter är av korstyp vilket ger säkrare och snabbare autofokus (som 60D)
– Pekskärm som underlättar hanteringen
– Inbyggd blixtsändare (som 60D och 7D)
– Sen gånger snabbare processor (Digic 5)
– Förklarande texter i menyerna
– Snabbknappar för HDR och nattfotografering
– Korrigering av kromatisk aberration
– Kameran kan automatiskt sätta ihop 2, 4 eller 8 sekunder långa videoklipp.

Den stora nyheten är lösningen för autofokus vid filmning eller när skärmen används som sökare. Det här ger nämligen en föraning om hur Canon tänkt sig att lösa problemet med att ge snabb autofokus åt ett kommande spegelfritt kamerasystem.

Lösningen liknar hur Nikon gjort med sitt spegelfria 1-system. Canon använder några bildpunkter i mitten av sensorn för att ge autofokus som både är fas– och kontrastavkännande.

Ett problem vid filmning är att befintliga objektiv är gjorda för att ställa in skärpan så snabbt som möjligt. När hastigheten tas ner för att ge en behagligare skärpeinställning under filmningen blir det lite hackigt. Det blir tydligt att autofokusmotorn jobbar med små steg.

Därför har Canon tagit fram två objektiv med en ny sorts steglös motor som kallas STM. De första objektiven är zoomen EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS STM och det kompakta ”pannkaksobjektivet” EF 40 mm f/2,8 STM. Båda säljs i paket med EOS 650D.

Nya EF-S 18-135 IS STM har inte bara en annan fokusmotor än EF-S 18-135 IS USM – konstruktionen är mekaniskt och optiskt förbättrad. STM-motorn används även vid manuell fokusering och ger behagligare skärpeförändringar under filmning. Zoomringen går mjukare och är försedd med en spärr. Den kromatiska aberrationen (färgade konturer) har reducerats.

Kameran använder samma batteri och batterigrepp som 600D. 650D kan användas med GPS-mottagaren GP-E2 som lanserades tidigare i år.

Canon EOS 650D har fått ett rekommenderat pris på 8.000 kronor för kamerahuset. En tusenlapp extra med EF-S 18-55 IS II. Med EF-S 18-135 IS STM blir priset 11.500 kronor. Säljstart den 15 juni.

I och med introduktionen av 650D sänks priset på 600D till nivån för 550D. 550D reas i sin tur ut så långt lagret räcker.

Paketet med EF 40/2,8 STM kommer i augusti då objektivet är klart. Priset för paketet är inte satt. Separat är priset för objektivet 2.400 kronor.



Publicerad 2012-06-08.

28 Kommentarer

Erikhaglund 2012-06-08 06:13  
God morgon! Är det samma sensor som 550/600/60/7D?
Svar från froderberg 2012-06-08 07:11
Nej, inte exakt samma. Men gissningsvis upplevs de rätt lika. Ska kolla med Canon senare idag.
Peter Thållen 2012-06-08 06:19  
Rätt ljummen uppdatering sett till helheten men hybrid-AF är klart intressant och oväntat.
PMD 2012-06-08 11:23
Rätt rejält uppdatering, skulle jag snarare säga.

EOS 60D känns rätt inklämd och lite onödig nu. Det är egentligen bara det bakre inmatninghjulet som är en fördel för 60D. Resten verkar 650D vara bättre på (OK, max bildfrekvens är marginellt bättre på 60D också).

Det kommer nog en EOS 70D rätt snart ...
Peter Thållen 2012-06-08 12:10
Ja sett till antal punkter ja...med ljummen så menar jag att det va ganska väntade/självklara förbättringar om man ser till vad konkurrenterna erbjuder i samma segment....men som sagt hybrid-AF va en överraskning.

Ska blir intressant o se vad som händer med 60D och hur efterföljaren till 7D kommer att blir.
Svar från froderberg 2012-06-09 18:53
Visst ersätter 650D 60D i mycket, precis som Nikon D3200 ersätter D5100. Antalet kunder minskar drastiskt mellan prisnivån för 650D och 60D. Därför är det viktigt att uppdatera XXXD-serien ofta. Personligen gissar jag på en 7D Mark II före 70D.
rogka566 2012-06-08 10:05  
På pappret en värdig uppföljare. Verkar som de klämt in mycket godis från "större" modeller. För oss som inte läst på om AF i Nikon 1 systemet: Någon som kan nämna något om principen?
Svar från froderberg 2012-06-08 15:10
Canon använder några bildpunkter i mitten av sensorn för att ge autofokus som både är fas– och kontrastavkännande.

Förutom i Nikons 1-serie och vissa Fujifilmmodeller så är autofokus med sensorn uteslutande kontrastavkännande vilket inte är snyggt vid filmning eftersom skärpeinställningen måste passera optimal skärpa och sedan gå tillbaka till den punkt där kontrasten var högst (=skarpast). Det gör det också omständigt och långsamt att få till motivföljande autofokus.

Konstrastavkännande autofokus är inte bara av ondo. Det är ett väldigt exakt sätt att sätta skärpan på stillastående motiv.
Knight Palm 2012-06-08 21:51
Nikon 1 CX-systemet försett med Hybrid-AF, har nio rader med fasdetekterande pixlar som integrerats på själva bildsensorn, tillverkad av Aptina.

Hur många rader med fasdetekterande pixlar som Canon använt, samt hur bra deras implementering fungerar vid olika ljusnivåer, är fortfarande upp till bevis.

Även intressant att se om artifakter pga dessa fasdetekterande pixlar kan upptäckas vid extrem "pixel peeping"?
Jimmy Nordström 2012-06-08 12:50  
Finns exempelbilder/filmer från Canon.
http://web.canon.jp/imaging/eosd/samples/eos650d/
Antipodian 2012-06-08 17:34  
Bra jobbat med integrerad PD AF. Så nu har CaNikon tydligen löst patentdelen av problemet - jag väntar med spänning på att se vad respektive ekonomer säger om en eventuell lansering av spegelfria kameror - kan man slå vad om detta? Om Canon sen kunde få till en sensorteknologi som slår en kompaktkameras DR med mer en 1 EV (11 jfr 10 EV!) så skulle de dessutom slippa skämmas!
Num Vistbacka 2012-06-08 18:14  
Alla 9 fokuspunkter korslagda. Verifierar ganska säkert att 70D kommer att få 7D:s 19 fokuspunkter. Yes! Då behöver jag inte gå upp till 7D-serien för uppgradering!

Otroligt specad kamera, med tanke på att det är instegsmodell. Den nya stereomicken är ganska överraskande att den kommit såpass sent, med tanke på att Canon har haft stereomickar på sina DSLR-liknande superzoomar (Powershot SX-serien) rätt länge. Vad jag INTE kan förstå är den absurda placeringen av mickarna. Varför ovanpå????? Skulle vara roligt att försöka rita ut eller se Canons teori om hur sinus-vågorna skall träffa dessa när ljudet kommer rakt framifrån....

I kombination med nya pannkaksobjektivet och nya fokussystemet så är det ganska självklart att Canon har en spegellöskamera på kommande inom en snar framtid. Senast Photokina 2012.

STM-motorn skall vara mjukare, men hur förhåller din sig hastighetsmässigt till gamla USM-motorn? Eller kommer alla Canons objektiv i framtiden att få denna motor, eller endast de som är mer menade för filmning?
PMD 2012-06-08 19:25
Poängen med STM är väl att den går långsammare än USM så att fokusering vid videouptagning blir mjukare. :-)
Svar från froderberg 2012-06-08 19:44
Nej. Poängen med STM-motorn är att den är steglös så att den presterar bra vid olika fokushastigheter. Den fokuserar snabbt vid stillbildstagning och långsamt vid filmning.
Num Vistbacka 2012-06-08 19:51
@ Magnus

Tack för svaret, men har det kommit fram några uppgifter om huruvida den är snabbare/långsammare än USM, och om Canon nu tänker ersätta USM systemet med STM?
Svar från froderberg 2012-06-09 10:04
Det finns många olika sorters USM så det går inte att jämföra. Men det blir nog inte sämre av att ha STM. Canon antydde på presskonferensen att det kan komma mer avancerade lösningar för professionella användare.
PMD 2012-06-08 19:38  
Pekskärm är ju lite kul. Det ska bli intressant att se om EOS 650D har finesser som Panasonics och Olympus kameror på vilka man kan utlösa slutaren genom att peka på skärmen.

PS: Nu läste jag lite mer om kameran, och den kan tydligen göra ovanstående. Plus att den har multi-touch och har iPhone-liknande "gestures". Bra jobbat Canon!
Num Vistbacka 2012-06-08 19:54
Varför vill du leka Smart-phone med kameran när du har dedikerade (hög)kvalitativ slutar-knappp på en DSLR???? Kan du ge ett exempel där slutarutlösning via pekskärm skulle vara mer effektivt?

Är skärmen för övrigt Kapacitiv eller recessiv?
PMD 2012-06-08 20:30
Kapacitiv.

Med en pekskärm som är vridbar kan man gå omkring med kameran och ta bilder utan att det märks speciellt mycket.

Dessutom kan man ändra inställningarna i Q-menyn direkt på pekskärmen.

När man tittar på bilderna kan man förstora och förminska med multi-touch gestures.

F.ö. skulle jag tro att en pekskärm är en klar fördel för att locka till sig folk som är vana vid att använda en sådan på sin telefon.
Num Vistbacka 2012-06-08 21:08
Jag sa aldrig att pekskärm inte skulle vara bra. Tvärtom tycker jag också att det skulle vara en fördel. Det enda jag är tveksam emot är just din ide om att utlösa slutaren via skärmen; en massa input-lagg och dylikt skulle det bli. Hur skulle du förresten fixa AF?

Sedan tycker jag (låter säkert arrogant och elakt) att om man skaffar en kamera för 8000 spänn, så skall man nog lära sig använda den, och inte utgå från smartphones. Bara en åsikt jag har om det.
PMD 2012-06-08 21:32
De kameror med pekskärm som jag har provat lite har ingen "input-lag". Bilden tas i det närmaste momentant när man pekar på skärmen.

AF bör väl fungera som vanligt? På de kameror jag har provat så autofokuserar kameran på det ställe där jag har pekat.
Chasid 2012-06-09 09:54  
Nu har Canon äntligen lyckats bygga en kamera som matchar Lumix G3 i specifikationer och hantering, men den är fortfarande allt för stor, dyr och klumpig för att intressera mig.
//Mikael Good
ma59 2012-06-20 20:15  
På Canons websida står det ang spegeln:

"Spegel

Snabbt återgående halvgenomskinlig spegel (Överföring: reflektion 40:60, ingen spegelavstängning med EF 600 mm f4 eller kortare)"



Har den nån sorts SLT-lösning (vid filmning) ? Har hört sägas att den har det, men att spegeln fälls upp som vanligt vid avtryck vid stillbildsfoto.

Eller är denna beskrivna semitransparenta spegel den vanliga typen som dirigerar visst ljus till AF vid normalfoto medan det nya med 650D är att den också har sensor-pixlar som ger faskännande AF vid filmning?

Eller har jag fattat helt fel?
sarnor 2012-06-21 14:03
Det är en helt "vanlig" SLR spegel, med avlänkning till autofokussensorerna via en sub-spegel. Det nya är de faskännande autofokussensorerna som är integrerade på bildsensorn, vilka kan användas för såväl film som stillbilder i "Live view".
ma59 2012-06-22 01:08
@Sara N:
Ja, just så har det ju beskrivits på flera håll. Fick uppgiften av en som läst på Canons sajt (texten jag citerade) men tolkat det som något SLT-liknande. Tyckte väl själv att det var lurigt om en sån sak inte skulle kommit fram via pressmedd. etc... Tack för klargörandet.
Jan Malmgren 2012-07-07 19:50  
Jag tycker Canon med 650D gör en mycket spännande uppgradering av en redan bra instegskamera. På många sätt har den funktioner som många hade väntat sig av 5D Mark III, som på många sätt blev en ljum besvikelse. Efter att ha bekantat mig med pekskärmen, som jag kände mig mycket skeptisk till, måste jag säga att den känns som ett logiskt steg i rätt riktning.

Det bådar gott inför kommande generationer av 5D- och 7D-serierna.
Läs gärna mer på http://www.janmalmgren.se
Bumpis 2012-09-10 10:44  
Hallå där!
Jag har funderat i månader nu på att köpa en kamera. Jag har kollat över några olika modeller och det står mellan Canon EOS 600D eller 650D.
Jag tänker använda den främst till filmning och undrar helt enkelt vilken som är bäst. Och hur stor skillnaden är. Och sen undrar jag om jag borde köpa något objetiv till kameran eller om det som följer med funkar bra.
MVH Dominic
Svar från froderberg 2012-09-10 19:32
Det är främst om du vill använda autofokus samtidigt som du filmar som 650D är att rekommendera (och då med STM-objektiv). För de flesta är skillnaden obetydligt när det gäller filmdelen. De flesta filmare ställer skärpan innan de börjar filma en sekvens eller drar skärpan manuellt under filmsekvensen. Autofokus är alltså inget måste. De objektiv som säljs i paket med 600D fungerar bra.
lodbroke 2012-10-04 11:49  
Hej Magnus,
Jag skall köpa ny kamera och väljer mellan 600d och 650 d. Nu skiljer det ju cirka 2000 kronor mellan de två. Vilken skulle du rekomendera, är det värt att lägga dessa 2000 kronor extra på 650:an?
Svar från froderberg 2012-10-04 12:06
Det beror ju på vad som är viktigt för dig. I de flesta fall är det bättre att lägga pengarna på objektiv istället, exempelvis nya 18-135 STM som är klart snabbare än den gamla. Bildkvaliteten för 600D och 650D är nästan identisk.
lodbroke 2012-10-04 12:34
Tusen tack För ditt snabba svar Magnus,
Det verkar ju inte skilja så väldigt mycket mellan de två, så jag tror att det blir en 6oo....

Mvh
Hans
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar