Prylnytt
Nikon presenterar ett nytt kort porträttele för proffsen, Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1,4E ED, och låter gamla Nikkor AF 105 mm f/2 DC gå i pension.
Nikon har två äldre porträttelen för proffsbruk, AF 105 mm f/2 DC och AF 135 mm f/2 DC. Bägge introducerades i början av 90-talet och har den gamla långsamma och högljudda skruvfokuseringen där det är omständligt att byta mellan autofokus och manuell fokus. I synnerhet 105 mm-objektivet har dock varit omtyckt. Det är skarpt, det ger en trevlig bildvinkel och det kan ge ett mycket tunt skärpedjup med mycket snygg oskärpa som dessutom kan mjukas upp en aning ytterligare med DC-funktionen.
Men nu kommer alltså en ny variant, AF-S Nikkor 105 mm f/1,4E ED. DC-funktionen är borta, men i gengäld har objektivet fått ett steg större maxbländare. Vikten har ökat med tre hekto och det nya objektivet väger strax under kilot.
AF-S Nikkor 105 mm f/1,4E ED är uppbyggt av 14 linselement i 9 grupper, varav 3 i ED-glas plus att några element har nanocoating som dämpar interna reflexer och frontlinsen har fukt- och smutsavvisande fluorbeläggning. Bländaren har nio lameller och är elektroniskt styrd Filterdiametern är 82 mm.
Exempelbilder från Nikon på objektivets bokeh.
Målgruppen är enligt Nikon i första hand yrkesfotografer som arbetar med saker som porträtt och mode. Tanken är att objektivet skall ge både mer och snyggare oskärpeteckning än AF-S 85/1,4. När Nikon beskriver objektivet pratar de om hur tredimensionella motiv återges, om hur övergången från fokus till ofokuserat ser ut. Sådant här kan låta flummigt, men det är sådant som porträttfotografer är noga med när de väljer objektiv. Till karaktären skall det nya objektivet vara likt AF-S 58 mm f/1,4G som introducerades för några år sedan. Lyckas det med det så kan det nog bli omtyckt.
Nikon har senaste åren moderniserat sin uppsättning av fasta ljusstarka proffsobjektiv: AF-S 24/1,4, AF-S 24/1,4, AF-S 58/1,4 och AF-S 85/1,4 är alla relativt moderna. Nu har alltså den gruppen fått en ny medlem som i alla fall minskar "gapet" mellan AF-S 85/1,4 och AF-S 200/2 som bägge är uppskattade av dem som vill ta porträtt där bakgrunden försvinner i en mjuk oskärpa. För den som kör med APS-C-kameror blir det nya objektivet i alla fall lite av en motsvarighet till 200/2 på småbild (fullformat).
Foto: Nikon
Men förmodligen kommer objektivet i huvudsak användas på småbildskameror där det blir ett längre alternativ till 85/1,4. Vi misstänker att bröllopsfotografer är en grupp som blir nyfikna. Priset är högt, men jämför du med ett AF-S 200 mm f/2 som också är vanligt i sådana kretsar så framstår nya 105 mm f/1,4 som litet, lätt och inte alls dyrt.
Objektivet börjar säljas 25 augusti, introduktionspriset i Sverige ligger på 23 790 kronor inklusive moms.
Nikon berättar dessutom att de nu i mitten av juli passerade nivån 100 miljoner tillverkade Nikkor-objektiv.
21 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Som ersättare betraktat är det ju lite magstarkt prismässigt. Det är ju dubbelt så dyrt... I och för sig en inte okänd trend, men det hjälper inte mig som helst skulle vilja ha något som liknar 85/1,8:orna, fast 105 mm. Canon har ett som jag aldrig sett någon skriva om, så jag vet inte hur det är, men uppenbarligen går det i alla fall. Förmodligen för udda eftersom alla rusar efter 85 mm, men jag tycker att 105 mm stämmer bättre i 3:2-format.
Nackdelen är att den skrämmer livet ur folk som inte är vana vid att bli fotograferade. Den är ju inte direkt liten
Gamla AF 105/2 DC har en närgräns på 0,9 meter, gamla AF 135/2 DC har 1,1 meter.
Personligen skulle jag hellre köpa ett AF-S 105/2.0 DC än ett AF-S 105/1.4.
Det enda jag kan sakna hos 1,8:an var den oerhörda byggkvaliteten. Bland det bästa jag varit med om, inräknat även moderna Leica och Zeiss.
Man kan nog också lite elakt säga att med tanke på hur mycket bildfenomen som film i sig självt stod för så framstod inte objektivens styrkor och svagheter som lika viktiga på den tiden :-)
Tycker inte personligen det är attraktivt i bilden.
Att göra ett objektiv i den här klassen utan mekanisk vinjettering skulle säkerligen fördubbla storleken, för att inte tala om priset. Det är helt enkelt inte värt det.
I stort sett alla objektiv över ~50 mm brännvidd på småbildsformatet, beter sig på detta vis i någon mån. Det minskar med ökad brännvidd och/eller lägre ljusstyrka, eftersom infallsvinkeln mot sensorn då inte kommer att "klippa av" bländaröppningen på samma sätt mot hörnen.
Under 50 mm krävs på spegelreflexkameror en ickesymmetrisk konstruktion som gör att bokehn ser ganska annorlunda ut. Där får man istället andra konstiga former hos oskärpecirklarna utåt hörnen, som oftast är ännu fulare.
Jag hoppades att du skulle kommentera det där. Jag var själv på väg att skriva att det nog ofta ser ut så med ljusstarka teleobjektiv, men var inte riktigt säker på orsakssambanden där :-)
Jag minns att min gamla 135/2,0 DC gav liknande citronformig oskärpa, men jag tror däremot inte 200/2 har så mycket av det - men där har de ju tagit till rejält med dimensionerna (med åtföljande vikt och prislapp) så där är väl den mekaniska vinjetteringen inte så märkbar.
Man bör få samma mekaniska vinjettering om man helt sonika skalar upp objektivet, vilket i 200:ans fall ju hade medfört ljusstyrka f/1,4. Men ljusstyrkan är nu ett steg lägre och därför blir vinjetteringen motsvarande ett steg mindre, minst. Sen tillkommer förstoringsgraden som torde kapa ytterligare ett steg eftersom man "beskär" genom en bildcirkel som är mindre i förhållande till brännvidden. Så förmodligen är skillnaden ungefär två steg i praktiken.
Det är för övrigt samma fenomen som gör att bokehn blir snyggare vid ett visst skärpedjup och bildvinkel, ju större film- eller sensorformatet är.
Auto fokus är ingen prio för min del då jag nästan alltid kör manuellt men visst suger det när man läser om denna nya lins som förmodligen är snäppet bättre på de flesta punkter.
Min gissning är att prislappen för ett begagnat 105 DC kommer att gå upp en aning nu när man får upp ögonen för fördelarna mot tex ett micro 105 och att tillverkningen läggs ner.