Prylnytt
Kameror som känner av fotografens känslor och intentioner, produkter som möjliggör seriebildtagning utan mänsklig inblandning och bilder som talar till alla fem sinnen. Det är några av de idéer som presenteras i undersökning som kallas "The Future of Imaging", som Nikon beställt.
Rapporten som utförts av The Future Laboratory, tar reda på hur vi alla kommer att fånga, dela och använda bilder de närmaste decennierna. Till hjälp har The Future Laboratory intervjuat en mängd experter bland akademiker, forskare, författare och tänkare samt ledande personer inom Nikons avdelningar för global strategi och utveckling.
Rapporten tar bland annat upp fenomenet situationskänsliga kameror som kommer att kunna läsa av stämningen i en situation, och siar även om att betraktaren i framtiden kommer att kunna höra hur motivet låter, känna på materialet och känna doften av parfym för att förmedla känslan i bilden.
− Det är alltid spännande när man ber någon utomstående blicka in i framtiden, eftersom det alltid blir annorlunda än vad man själv tänkt. En del av det som the Future Laboratory pratar om finns i praktiken redan idag i våra kameror. Däremot kan vi inte känna hur själva motivet mår, men dit är det nog inte så långt med tanke på all ny teknik som utvecklas i en rasande takt, säger Björn Nordgren, produktchef Nikon Nordic.
Människor kommer alltid vara sugna på nytt överraskande och stimulerande bildinnehåll. Det kommer alltid vara en drivkraft att hitta nya sätt att stimulera folks sinnen.
Matt Pyke, Universal Everything
Situationskänsliga kameror
Det kommer att komma en helt ny generation av teknik som ger framtida kameror möjlighet att analysera den yttre miljön (belysning, ljud, temperatur o.s.v.) och matcha detta till de känslor som användaren försöker förmedla med bilden.
Bilder för alla sinnen
Bildskapandet håller på att utvecklas från ett strikt visuellt medium till en femdimensionell upplevelse för alla sinnen, inklusive lukt, hörsel, smak och känsel. I framtiden kommer vi att kunna få en mer omslutande upplevelse för alla sinnen där vi hör hur motivet låter, kan känna på materialen och texturen samt känna doften av parfym som utsöndras av enheten för att förmedla känslan i bilden. För att helt leva sig in i situationen kommer kameran sedan kunna ge oss tips på vad vi kan äta och dricka.
Bilder i realtid
Att konstant fånga informationen i varje ögonblick kommer att vara mycket viktigt för morgondagens fotografer. Det finns redan en starkt växande marknad för smidiga och flexibla kameralösningar som kontinuerligt fotograferar det du ser. I framtiden har vi små, lätta kameror som hela tiden fångar det du ser och som kan fånga spontana bilder utan att behöva styras.
Visuellt välbefinnande
Under de närmaste tio åren kommer marknaden för saker som hjälper oss att fly verkligheten att öka. Således kommer det att uppstå ett nytt behov av visuell stimuli som kan förmedla lugn, mindfulness och en känsla av fristad.
Sjukvården kommer till exempel att kunna använda sig av omslutande visuell teknik för att hjälpa patienterna hantera ångest och smärta. I framtiden kommer det med största sannolikhet att monteras skärmar i taket i undersökningsrummen så patienterna som ligger i sängar håller sig lugna, avslappnade och distraherade under undersökningen. Man har kommit fram till visuell stimuli kan ha mycket positiva effekter på patienter genom att snabba upp återhämtningen och minska behovet av mediciner som smärtstillande och antibiotika.
Här kan du ladda ner hela rapporten.
10 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Eller vad är det för mening med att meta när man lika gärna kan köpa fisken i affären?
Jag tar till mig de tekniker som passar mig och struntar i resten. Istället koncentrerar jag mig på att försöka ta de bilder som ger mig energi tillbaka. Som jag blir glad av att ha tagit.
Jag tror att flera av de nya fototekniker som kommer framöver är till för yrkesmässig tillämpning, ex fotografering med ultraljud i medicinska sammanhang. Andra är till för "vanliga Svenssons", precis som de flesta nya bildeffekter i dagens kameror.
Som du vet har jag ingenting emot tekniska framsteg, hög kvalitet och innovationer. Men det här är ju bara fånigt. Om man vill fånga så mycket som möjligt av situationen så är det ju bättre att filma med tillhörande ljudupptagning.
Stillbildsfotografi är något helt annat. Det är begränsningen av antalet dimensioner som gör fotografi till vad det är. Tycker i alla fall jag.
Som en parallell cyklar jag mycket i skogen. Det Nikon snackar om är som att sätta en motor på cykeln. Hur kul vore det?
Man får hoppas att det vänder till sist, när automatiken, den obegränsade mångfalden och sköna drönandet står folk upp i halsen.
Jag vet en del som inte ens vill gå ut om det regnar. Man kan ju bli blöt. Det är synd om människorna.
"Stillbildsfotografi är något helt annat. Det är begränsningen av antalet dimensioner som gör fotografi till vad det är. Tycker i alla fall jag."
Du kommer nog kunna fortsätta köpa kameror med manuella inställningar inom överskådlig tid. Det kommer lite ny teknik då och då. En del bra som många kan ha nytta av och annan har mer begränsad nytta. En del nya tekniker över ger folk för att det inte visar sig vara en bra ide. Som bakmaskinen.
Min filosofi är att sålla ut det jag kan ha nytta av och skita i resten.
I båda fallen avvecklar man hela idén med respektive utövande. "Experter" lockar den dumma massan att bli ännu dummare och göra ännu mindre själva. Sen är det klart att du, jag och en del andra inte tänker lyssna på "experterna". Men tyvärr är vi med största sannolikhet i minoritet.
Min bitterhet i den här frågan handlar egentligen inte alls om fotografi, utan om västvärldens ruttnande ideal.
Jag har i mina slöaste och mest desperat stunder funderat över om jag ska anställa någon som kan gå ut och ta bilderna åt mig, så slipper jag väder och vind. Det kanske går att hyra in förmågor som inte är alltför dyra i drift, låt säga en kameraman/kvinna (!) i varje världsdel. Kanske är att föredra låglöneländer. Sen är det bara att invänta mejl med bilder:)