Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Nikkor 70-200mm f/4 VR – den efterlängtade lillebrodern!

Nikkor 70-200mm f/4 VR – den efterlängtade lillebrodern!

Nikon har äntligen lanserat zoomobjektivet Nikkor AF-S 70-200 mm med ljusstyrka 4.

Nikkor AF-S 70-200/4G ED VR är det första som utrustats med nästa generations vibrationsreducering. Enligt Nikon ska funktionen reducera skakningar motsvarande fem stegs kortare slutartid.

Bildstabiliseringen (VR) har tre lägen. "Normal" för vanligt fotograferande och "Aktiv" som minimerar det högfrekventa skakande som uppstår när man exempelvis fotograferar från ett fordon i rörelse. Det tredje läget, "Stativläge", är anpassat för fotografering med stativ.

Det nya objektivet, Nikkor AF-S 70-200/4G ED VR, har tjugo element i fjorton grupper och är en billigare och lättare variant av sin storebror, Nikkor AF-S 70-200/2,8G ED VR II.

Priset hamnar på cirka 11.800 kronor och finns i butik från och med den 29 november. Objektivet levereras med motljusskydd och objektivväska. Ett stativfäste (RT-1) finns att köpa till för cirka 1.150 kronor.



Publicerad 2012-10-24.

49 Kommentarer

ma59 2012-10-24 13:11  
DEt var väl på tiden, Nikon!

Men, hur kan FS påstå att detta objektiv är "en billigare och lättare variant av sin storebror", deras 70-200/2,8?
Det står väl klart att det är ett helt annat objektiv, med samma brännvidd som främsta gemensamma egenskap...

Roligt hur som helst för Nikonfolket att detta blir tillgängligt.

-------

Givetvis rätt oviktigt: men lite synd att de skulle designa den så trist, när nu Canons 70-200/4L är så sjukt snyggt ;-)
adask330 2012-10-24 14:43
Kan bara hålla med, Bra att det äntligen kom och vi få hoppas på ett 400/f4 nu också...

Men, verkligen inte en fröjd för ögat!
hbengtsson 2012-10-24 15:49
Mja, det ligger väl rätt nära till hands att betrakta det som en "lillebror" till 2.8:an.

Ang design tycker den ser precis ut som Canons dito - så när som på färgen förstås.
Der Steppenwolf 2012-10-24 15:50
Ett tips, titta genom objektivet inte på den. Det är ingen konstartefakt utan ett verktyg.
sintran 2012-10-24 15:56
Skönt att den inte ser ut som en vit termos. :D
Falumas 2012-10-25 21:00
Ja tittar man på MTF-diagrammen så kan man nästan tycka att 70-200/f2.8 är lillebror. Det nya verkar vara otroligt skarpt, mycket skarpare än f2.8 varianten i alla fall när bägge har sin största bländare.
Nihlén 2012-10-24 13:31  
@Tamas Dorogi, som jämförelse kan nämnas att till Canons motsvarighet kostar stativfästet (enligt min senaste koll) ca 1350kr medans det till 70-200/2,8 är standard vilket ju äter upp den del av skillnaden men den största viningen är ju vikten. Jag har både 2,8 och 4,0 versionen av Canons system dock utan IS eller VR eller vad man nu vill kalla bildstabiliseringen för. Båda har ju sitt syfte.
Men som sagt det är ett hutlöst pris för en ring med en fot på.
Sten-Åke Sändh 2012-10-24 14:03  
Jag bara undrar. Säger man fast F4-bländare när det gäller detta fall då zoomen har samma största bländare över hela zoomområdet?

Vad säger man då om exv. ett spegeltele som har "fast" bländare exv. F8?

Det är ju två ganska olika saker.
ma59 2012-10-24 14:24
"Fast bländare" tycker jag gott man kan säga, i meningen "fast max inställbar bländare", det är väl ganska tydligt det är vad som menas(?)

Att just spegeltelen har fast bländare i meningen "en enda användbar bländare" är såpass etablerat att det inte behöver bli rörigt om man skulle kalla "fast maximal bländaröppning" för det kortare "fast bländare".

Men helt omöjligt att det kan missförstås är det ju förstås inte...
Grevture 2012-10-24 14:31
Jag skulle nog tycka att "konstant maxbländare" vore ett mer lyckat uttryck.

Intressant nog är det här ingen felöversättning av engelskans "fast aperture" (något Nikon gjort sig skyldiga till tidigare :-) utan helt korrekt översättning av den lika underliga formuleringen på engelska: "fixed aperture".
Jan Olof Härnström 2012-10-24 16:16
Hårklyverier verkar det som.
Alla fattar väl att bländaren inte varierar när man zoomar utan håller det värde den är inställd på.

Spegeltelet har väl ingen bländare över huvud taget antar jag.
PMD 2012-10-25 01:17
Konstant ljusstyrka är väl en lite mer korrekt benämning.
Der Steppenwolf 2012-10-24 14:50  
Geriatriker i Sendai tog hela 6 år på sig innan det kom fram genom all medicinering att deras kunder också vill ha en F4 zoom som man inte behöver hyra en sherpa för att kånka runt.
Det här zoomen, den där V1 skräpet och deras senaste strul med D800 och damm på D600 samt oljan på sensorer hos D7000 får mig att undra om det inte är dags att skicka sisådär halva Nikons styrelse till den första bästa ålderdomshem man kan hitta. Det är tydligt att gamlingar har tappat greppet.
Men men, bättre sent än aldrig brukar man säga.
Benjamin83 2012-10-24 15:20  
Hamnar den på 13500 inkl stativfot så är det ju ett ganska högt pris jämfört med 2.8an. Visserligen lär det väl sjunka lite efter ett tag och landa på 10 000 kanske. Den enda fördelen som jag ser med F4 är vikten(850g) vid handhållning och då behövs ju inte foten. Köpte 2.8an för 16500 när Rajala hade specialpris och då känns det inte som att det är lönt att spara 3000 och få 1 steg mörkare objektiv, visserligen VR3(?) men det hjälper ju inte på rörliga motiv.

Men absolut jättebra att den kom, kan tänka mig att den blir bekväm att handhålla med mindre hus också.
Falumas 2012-10-26 08:14
Prisskillnaden kan tyckas vara liten, men f4-varianten har potential att vara mycket skarpare än f2.8-varianten. Jag fotar sällan med bländade under f6.3 så för mig har objektivet stor potential.
MagnumphotO 2012-10-24 17:55  
Jag skulle vilja veta vad som menas med fast bländare? Nog måste det gå att blända ner till 16 eller 22 och då är ju inte bländaren fast!. Angående designen så tycker vi ju alla olika, därför är det svårt att säga vad som är allmänt snyggt eller osnyggt.

Däremot så tror jag att det är väldigt få som vill springa omkring med ett ojektiv som lyser vitt som ett Canonobjektiv! Som fotograf vill man vara diskret och oftast helst inte synas. Man tar inte heller på kläder som väcker uppmärksamhet, undantaget varselväst som är nödvändigt vid flera sorters uppdrag.

Angående vikten så vill jag ha så tung kamera och objektiv som möjligt, utan att överdriva vikten. Hus och glugg får gärna väga kring 3 kg vilket ger en tröghet och stabilitet i rörelser och minskat definitivt små skakningar och vibrationer. All VR-funktion är ju ändå avstängd när man fotograferar snabba rörliga objekt, sport, vilt mm.
Jan Olof Härnström 2012-10-24 18:40
Med fast bländare menar man att bländaren håller sig konstant när man zoomar.
Objektiv utan fast bländare varierar bländaren när man zoomar.
T.ex ett objektiv f:4-5,6/70-300mm. Vid 70 mm så är bländaren ett steg större än vid 300mm. Ett sådant objektiv har alltå ljusstyrka f:4 vid 70mm men sämre ljusstyrka f:5,6 vid 300mm.
Benjamin83 2012-10-24 19:39
Ja, det låter lite konstigt att de skriver att bländaren är fast, men det förstår vi ju att den inte är, eller hur?

Ja, det ska gå att blända ner till F32 om man vill det enligt lite källor från en snabb googling. =)
Dirre40 2012-10-24 20:14  
Ser ut som Canons modell fast denna är ju faktist mycket snyggare i svart med gulddetaljerna, ser mera "pro" ut.
Kul !
Grattis Nikon !
mvh/Canon Shooter
Palletheking 2012-10-24 20:23  
jag är intresserad av gluggens focus breathing. Storebror är ca 135 mm kring närgränsen. Om den här följer samma mönster skulle det kunna vara så illa att den är typ 120 mm vid närgränsen och då förlorar den annars mycket goda närgränsen på 1 m sin relevans.
Johan Ahlbom 2012-10-24 21:51
Håller med Paul, hoppas på bra tester som tar upp problemet kommer ut snart. jag håller tummarna för att den är bättre än "storebror" !
Palletheking 2012-10-26 18:34
Johan: jag tror att den här kommer vara betydligt bättre på nämnt problem. Focus breathingen på storebror tror jag var en eftergift för att kunna behålla förhållandena ljusstyrka och kantskärpa. Eftersom den här har ljusstyrka 4 behövs förhoppningsvis inte de fusklösningarna.
Anders F. Eriksson 2012-10-26 19:52
70-200/2,8 har nog som sin huvudsakliga målgrupp press- och sportfotografer (eller folk som tar den typen av bilder) och då är inte närbildsegenskaperna direkt prioriterade. Det är förstås ändå bra om det löst det i det här objektivet :)
Palletheking 2012-10-24 20:37  
Läste på Photozone att avbildningsskalan var på 0,274 x vilket jag inte vet hur man översätter. innebär det en så fantastiskt bra avbildningsskala som ca 1:3,3. i så fall är det ju fantastiskt bra och en klar fördel jämfört med storebror som har en i mitt tycke ynklig avbildningsskala.
Olle 2012-10-29 12:34
Om "förstoringsgraden" är 0,274x blir avbildningsskalan 1:1/0,274, d v s 1:3,65.
Palletheking 2012-10-29 12:59
Tack så mycket. Storebror har väl 1:8,3. En viss skillnad. Lite breathing blir det väl trots allt, men klart mindre än med big brother.
Myran2 2012-10-25 18:28  
Men att det det ska vara så j...a svårt att få med ett stativfäste när den (gluggen) kostar runt 12000 bagis det är ju rätt märkligt vad dom håller på.
Palletheking 2012-10-25 19:00
Det har inget med svårighet att göra, utan om pengar och policy. Nikon anser att på en sån här glugg som behovsmässigt ligger i gränslandet, angående stativfäste, har de ingen direkt skyldighet att bifoga ett fäste. Har man D800 och uppåt storleksmässigt klarar man sig utan, även om det vor bra. Många använder ju sällan stativ och dåär det en fördel att vara utan. Alla gluggar som är så stora och otympliga att ett stativfäste för bajonettens skull är en självklarhet ingår det. Men det är ingen självklarhet med den här optiken.
Myran2 2012-10-25 19:23
Vad är det för skitsnack varför ska det vara så svårt att skicka med ett stativ fäste när man kan skicka med ett fodral det är ju också tveksamt i såfall eller !!??
Makten 2012-10-25 21:50
Det du kanske inte funderat på är att alla inte använder ett dylikt objektiv med stativ särskilt ofta och därför inte har behov av ett stativfäste (det går naturligtvis att använda det på kameran också). Om Nikon skulle skicka med ett stativfäste till alla objektiv så skulle säkert hälften av dem ligga oanvända och man hade då ökat sina kostnader helt i onödan. Personligen skulle jag inte vilja ha ett, då jag vet hur mycket det är ivägen på gamla 70-200/2,8 VR när man fotar handhållet.
Palletheking 2012-10-25 22:04
Det är inte skitprat. Du resonerar som om det skulle vara svårt för Nikon vilket det självklart inte är. Det handlar precis som jag skrev om pengar och policy. För mig ex är det bra att stativfästet inte finns med.Jag klarar mig utan då min kamera väger mer än objektivet. Jag hade inte velat att stativfästet följt med och ga det drivit upp priset med 1000 kr på alla sålda ex till följd.
Myran2 2012-10-25 22:16
Sorglig inställning både Canon och Nikon + alla andra skulle kunna skicka med ett utan att gå i konkurs så vad är det med er är ni från vettet ?? Man kan ju tro att ni jobbar för Nikon i detta fall tänker ni bara på er själva era egos ??? Att ni tar dom i försvar är bedrövligt så det är Inte undra på att det står o stampar på samma plats med sånna som ni !!!!!
Palletheking 2012-10-25 22:23
Ha ha, nu får du ge dig. Men visst, med ditt resonemang är det ju dåligt att det inte följer med en konverter eller akromatisk försättslins. Eller varför inte ett stativ också. En enbenare är ju inte så dyr i tillverkning. Förr om åren ingick inte ens motljusskydden till alla objektiv, vilket iofs är fallet fortfarande med en del äldre gluggar. Men till alla nya tror jag det ingår.
Myran2 2012-10-25 22:32
Ha ha ha Du är ju en klockren bakåtsträvare att du inte skäms det är ju löjligt att dra dessa paralleller vakna jag ber dig om inte annat så för oss alla andra så vakna för jösse namn !!!
Makten 2012-10-26 00:50
Anders, tror du på fullaste allvar att Nikon säljer prylar för att du ska bli glad? Då tror du fel. De säljer prylar för att tjäna pengar, precis som alla andra vinstdrivande företag. Och om de tjänar mer på att inte skicka med ett stativfäste som de flesta inte behöver, så gör de naturligtvis inte det.

Vill du leva i ett samhälle där företag bedriver välgörenhet mot kunderna så kan jag rekommendera Kuba. Jag har hört att allt är jättebra där.
När du förstått ironin så kanske du också kan förstå att det är DU som är egot här. Du vill ha saker till ett pris DU sätter. Lycka till.
Nimella 2012-10-29 08:44
Håller helt med! Vill man ha stativfästet e det ju inte så svårt att köpa till det. Känns också som det här objektivet tack vare det att man pushat ner priset passar mycket bra för hobby fotografer, som mig själv.
Damm på sensorn 2012-10-26 09:42  
13000 med stativfästet som ingår till 2.8-versionen.

Skiljer knappt 5000 i pris.
fotografmanuelek 2012-10-26 11:12  
För de 5000 jag får över så köper jag dubbla SB700 och en fika på stan =)
Palletheking 2012-10-26 17:57  
Nästan halva vikten och med en trolig prestanda som är lika bra som storebror. lägg därtill en mycket bra närgräns som gör gluggen väldigt allsidig. Canons motsvarighet fokuserar väldigt snabbt och det får vi hoppas att den här också gör. Jag avbokade min från Cyber och lyckades pricka 11500 kr på Elgiganten istället. Tycker ja är ett sjysst pris. Eftersom jag har en D800 som snart kommer få en Optipod kameraplatta känns stativfästet överflödigt. Bra för mig att slippa betala för ett sådant som jag blivit tvungen till om det varit standardtillbehör.
Mesch 2012-10-28 08:07  
Känner folk på den "onda" sidan (Canon) som sålt sitt 2.8 till förmån för 4.0 bara p.g.a. vikten. Själv har jag inte kvar AF-S 80-200/2.8 (som jag testade en period)
Jag har gnällt om att det inte finns till Nikon i åratal. Det här måsta jag ju köpa, en ren principsak :-)
MattiasL 2012-11-02 19:36
Det förstår jag. Själv sålde jag mitt 80-200/2,8 till förmån för en 180/2,8 just för att spara vikt.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar