Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Nästan knappfri kompakt från Sony

Nästan knappfri kompakt från Sony

Sony DSC-TX200V har bara två knappar men hela 18 miljoner pixlar. Dessutom är den vattentät. TX200V är en av tre nya kameror från Sony.

DSC-TX200V är en värstingmodell som både är elegant befriad från knappar och andra utstickande detaljer tack vare peksärm och ett så kallat periskopobjektiv.

Kameran har en bakbelyst cmos-sensor med 18,2 megapixel. Skärmen är 3,3 tum stor och av oled-typ vilket ska göra den ljusstark och kontrastrik även om solen lyser. Objektivet har en bildvinkel motsvarande 26-130 mm i småbildsformatet.

Som om inte detta vore nog är TX200V även dyksäker ner till 4,5 meters djup och frystålig till -10 grader. Kameran kan bara användas med Sonys egna minneskort eller micro-SD-kort.

DSC-WX70 är en mer konventionell kompaktkamera med ett utskjutbart objektiv. Den har ändå en hel del finesser, bland annat 3-tums pekskärm och en sensor på 16,2 megapixel. 

Den här kameran har rejäl vidvinkel motsvarande 25 mm i småbildsformatet. I teleläget når den motsvarande 125 mm.

DSC-WX50 är lillebror till WX-70. Sony har snålat in på pekskärmen och därför har kameran fler knappar. Skärmen är mindre (2,7 tum) med har lägre upplösning (460k). I övrigt är WX50 mycket lik WX70.

Vi har i dagsläget inga uppgifter om priser och tillgänglighet.


Sony WX50



Publicerad 2012-01-30.

23 Kommentarer

iBoat 2012-01-30 20:05  
När jag ser den där kamerans design tänker jag Apple. I flera år spekulerades det om när Apple skulle göra en telefon, flera år innan den kom var den redan döpt till iPhone. Nästa pryl från Kalifornien blir nog en kamera, iCam eller kanske iPix. Vågar sätta en hundring på det :) Motbud?
xandx 2012-01-30 20:43
Hur kan du tänka på Apple? Denna ser exakt om inte på pricken ut som Canons IXUS 210 som har haft pekskärm i 2 år.
http://www.letsgodigital.org/images/artikelen/6/canon-ixus-210.jpg
Num Vistbacka 2012-01-30 20:57
Jaroslaw. Mats tänker nog på TX200. Inte WX-serien som liknar Canons Ixus.

Kan någon förklara för mig om kapacitiv skärm fungerar under vatten? Eller har kameran möjligtvis recessiv pekskärm?
xandx 2012-01-30 21:15
kapacitiv skärm borde inte funka under vatten? Det står inget om på Sonys hemsida vad det är för sorts skärm men jag kan tänka mig att de kör på en recesiv skärm, alt någon Neonode lösning? http://www.neonode.com/
iBoat 2012-01-31 11:15
Är inte insatt i kompaktkamerornas värld, men min första tanke var att den påminner om en iPhone i designen (i af den vänstra bilden här ovan). Det är säkert helt medvetet av Sony eftersom iPhone har bildat stilmall för många olika produkter. Vore kul om Apple faktiskt gjorde en kamera och implementerade innovativt nytänkande i den, som de brukar göra i sina produkter.
xandx 2012-01-31 17:02
Och med innovativt tänkande så menar du såklart "allt de kopierat från andra" :-)
iBoat 2012-01-31 17:16
Hm, vem kopierar de deras storsäljare från? Apple satte standarden för smartphones, surfplattor, musikspelare m.m.
xandx 2012-01-31 19:41
Fast tekniken är kopierad från rad kända källor osv.. men jag skrev det mest som ett sarkastiskt inlägg, man kan tycka vad man vill , jag gillar inte apple så är det bara.
iBoat 2012-01-31 19:55
Att du inte gillar Apple framgår mycket tydligt :)
Fast nog om det, vi är helt av banan med det ämnet.
Num Vistbacka 2012-01-31 21:03
(De som inte gillar off-topic grejer bör skippa detta!)

@ Mats

Att "sätta standard" kan väl diskuteras. Skulle folk ha velat ha funktionsrika smartphones, så skulle Nokias gamla Communicator-serie vara överlägsen. Men när design och enkelhet regerar så råkade nu Apple vara först med det i sin iPhone. Håller med om att iPhone lägger det mål som resten av telefonvärlden verkar vilja apa efter. Vilket jag tycker är dumt, och håller med Gibek om, att de som skapar nya grejer kunde vara mer innovativa och inte härma Apple.

Bästa exemplet som stör mig absolut mest är Samsungs Galaxy TAB 10.1 surfplatta som är en replica av iPaden. Jag blev så sur för att de istället för att välja mångsidighet (som äldre Samsung Galaxy Tab) där anvädaren kunde ha fått välja USB, HDMI, DisplayPort m.m.Men nä: Samsung gör som Apple och gör det ännu dyrare att kunna koppla ihop plattan med något annat.... Och tabletten liknar iPadden intill den milda grad att de dessutom går och blir stämda av Apple för att produkten liknar en iPad för mycket! Rätt åt Samsung!

En till sak som stör mig är att iPhone satte den standarden att batteriet i telefonen skulle vara outbytbart. Efter det fanns nästan inga smartphones kvar med utbytbara batterin (känns det som iaf). Nokia höll ut längst, men även Nokia gav efter och i och med Nokia E7 så dog den eran slut.
(Fan det suger när telefonen låser sig och man inte kan dra ut batteriet och telefonen saknar fail-safe reboot-knapp.... Tänk på det! Så ofantligt roligt att sedan vänta 2 dar innan batteriet äntligen tar slut.)
Säkert har det med designen att göra: Blir säkert smidigare med inbyggt batteri. Men igen: FUNKTIONALITET!?!

Sedan så önskar jag att folk inte skulle tappa förtroendet för gamla hederliga knappar. Ge mig en iPhone, Galaxy, HTC etc med lika bra QWERTY som Nokia gör så köper jag den. Hittills har jag bara hittat modeller som varit betydligt sämmre än märkenas high-end serier, eller så har då deras tangentbord varit kasst. Samsung var nära, men gjorde den missen att de endast tillverkade den modellen (EPIC 4G - i princip en Galaxy S med QWERTY) åt ett enda telefonbolag i USA. (Suck!.. Vad ska man säga? De förlorade en bra marknad här...) Men det är ju bara jag...

Sen inser jag inte vad som är så fantastiskt med en iPod. Tycker vilken annan Mp3-spelare klår dem. Vissa t.o.m. design mässigt. Måste dock medge att iPod Touch är en underbar grej (Jag menar det verkligen). Men vänta! Jag kan även göra samma grej på telefonen och dessutom ringa!

Surfplattorna, så som de ser ut idag, är en trendmiss som Apple skapat: Ge ut surfplattor med väldigt begränsade funktioner; dåliga specs och mobilt OS (iOS) WTF!? Det ledde till att vidare utvecklare av andra märkens tablet-datorer sket sig: Eftersom iPad hade låga specs, och iOS så trodde alla andra att man kunde komma undan med samma mått. Otaliga windows- och android-tabletter släpptes med urkassa specs (Gud förbanne Atom-processorn...) och dåligt OS (inte full version av Windows).

Inte förrän Asus EEE Ep121 kom fanns det någon vettig tablet för normala konsumenter med tillräckligt bra specs. Fast då kan man inte jämföra den längre med iPad. iPad är endast gjord för underhållning och lätta anteckningar som kör appar, medan EP121 är en full dator som stöder fulla program (PS CS5 funkar felfritt) och har Touchscreen med 250 (tror jag) olika trycknivåer med Wacom penna.

Fast nu ljuger jag lite: Tablet datorerna är gamla som gatan. High-end tablet-datorer har tillverkats av bl.a. Motion Compution hur länge som helst. De fick en "normalkonsument"-boom i och med TV-serien Stargate Atlantis eftersom dessa tablet-datorer användes på heltid i den serien. Men dessa var otroligt dyra då när de kom, och deras utbud av dagens tablet-datorer är svindyra.

Min slutgiltiga poäng med denna... essä... var att säga detta: Apple gjorde något fantastiskt. De lyckades komma från ingenstans och sätta sig på toppen. De satte fart på teknologi-industrin och såg till att mer uppfinningar inom området skapats på otroligt kort tid. MEN! Apple är inte super innovativa. Jag anser att Apple skapar i samma takt som tidigare. Däremot klandrar jag resten av industrin som inte verkar våga ta steget förbi Apple, utan väntar på Apple att ta första steget och sedan skapa en produkt som liknar Apples produkt men är lite sämre. Och jag frågar mig varför? HTC och Samsung kan väl sättas jämnställt med Apple på Android telefon-sidan.

Om något verkar oklart i mitt resonemang (vilket säkert mycket gör; jag tänker ofta ut mer än jag hunnit skriva ner...) så fråga gärna. Jag gillar dylika diskussioner så länge det inte blir en massa förolämpningar. Och jag har säkert fel om flera saker så rätta mig gärna!


-Over and out!
FlyerOne 2012-02-02 01:32
Num Wistbacka - ditt första inlägg.
Sony har säkert använt en teknik i sin touch-skärm som inte får spader under vatten. Jag har föregångaren TX5, och den funkade helt bekymmersfritt den gång jag testade under vatten. Har i och för sig gjort detta bara en enda gång, men det räcker för att jag för min del inte ska oroa mig.
.
h_pia 2012-01-30 20:10  
Å vad fina dom var. Skulle passa perfekt att ta med ner i Röda Havets underbara rike.
Magnus Rönnkvist 2012-01-30 21:52  
Ja den värstingsmodellen med 18 megapixels skulle jag gärna vilja ha som pocketkamera. Den verkar vara ett bra köp.

/ Magnus
FlyerOne 2012-01-30 23:36  
Håller med om att TX200V har en oerhört ren och elegant design. Har själv en föregångare, TX5, som också är vatten-, stöt-, damm- och köldskyddad. Den är fortfarande mycket mindre än alla andra "tuffa" kompakter som finns ute - dessa är mycket klumpigare och har två-tre gånger större volym - går inte att ha i en skjortficka. Efterföljaren TX10 är lika liten, och och TX55 ännu mindre. Och dimensionerna på den här är kanske ytterligare ännu mindre?

Jämför man med alla andra tillgängliga kameror av denna typ kan man inte säga annat än att detta är en tekniskt imponerande konstruktion.
.
Num Vistbacka 2012-01-31 10:50  
Vad är TX200s ljusstyrka?

Vad tror ni mer kunnande på området? Är inte 18,2 mpxl overkill på en kompaktkamera sensor? Skulle inte en dylik kamera ha mått bättre av max 12 mpxl? Så som de flesta high-end kompakter har i dagens läge.
Svar från froderberg 2012-01-31 11:01
F3.5 - F4.8.

Sensorns prestanda har inte så mycket med antalet pixlar att göra utan hur modern tekniken är. Däremot kan färre pixlar vara en fördel inom samma sensorfamilj.

De mest avancerade sensorerna sitter idag i mobiltelefoner och kompaktkameror. Om systemkamerorna skulle ha lika bra sensorer per kvadratcentimeter skulle dagens systemkameror varit ännu bättre. Sämst sensorer har mellanformatarna.
Peter Thållen 2012-01-31 12:39  
Stilren design men 18mp och endast pekskärm...nej tack.
18mp är overkill på en så liten sensor och pekskärmen som sitter på dessa kameror är ingen höjdare.
Per 2012-02-01 09:17  
"Nästan knappfri"
- Vädigt svåranvänd, eller oanvändbar med vantar på då?
Dennis_foto 2012-02-01 13:17  
För att (nästan) svara på ett par frågor här bland kommentarerna...
Jag har en Sony TX5 och dess pekskärm fungerar både med vantar och under vatten. Har dock läst att på efterföljaren TX10 är pekskärmen deaktiverad under vatten eftersom den är specad till ett större djup och då blev skärmen intryckt av vattentrycket, har en känsla av att just det blev en snabbfix när problemet upptäcktes.
Vet inte hur det är med TX200 beträffande detta.

Jag valde främst mellan Sony TX5 och Panasonic FT2 när jag skulle köpa en tålig kompakt. Valet föll på Sony bl a just p g a pekskärmen. Tycker att det är väldigt smidigt att kunna sätta fokuspunkt genom att peka på skärmen. Dessutom är det mycket tack vare valet av pekskärm som kameran kunnats göras så liten och tunn, den ligger nästan jämnt i fickan utan att störa. Har tagit många fina bilder tack vare att den funnits till hands när tillfälle visats sig.
Andgyllen 2012-02-01 17:42  
En Apple-grej...nää... för många knappar...
FlyerOne 2012-02-02 01:39
Haha !
.
xandx 2012-02-02 07:25
Men om Apple hade gjort den så hade de med all säkerhet uppfunnit undervattens kameran.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar