Annons
Artiklar > Ljusstark vidvinkel från Zeiss till Leica M

Ljusstark vidvinkel från Zeiss till Leica M

På förra Photokina för två år sedan utlovade Zeiss ett nytt ljusstarkt objektiv i ZM-serien. Objektivet tycks ha blivit något försenat, men nu kommer det: Zeiss Distagon T* 35 mm f/1,4 ZM.

Objektivet väger lite mer än Leicas motsvarighet, 381 mot 320 gram. Ambitionen för Zeiss är antagligen att prestera högre skärpa än Leicas Summilux. Av de publicerade mtf-diagrammen att döma tycks Zeiss ha lyckats.

Zeiss Distagon T* 35 mm f/1,4 ZM består av 10 linselement i 7 grupper. Närgränsen är 0,7 meter (begränsas av Leicas mätsökarsystem). Filterdiameter 49 mm.

Produktionen startar under årets fjärde kvartal. Det rekommenderade priset är satt till 1.680 euro exklusive moms.



Publicerad 2014-09-16.

14 Kommentarer

matlep 2014-09-16 14:44  
Frågan är väl om dom också lyckats lösa "focusshift" problematiken? Har dom det är det ju en riktig dräpare. Men å andra sidan så ser Leicas nya Summarit serie riktigt fin ut också.
connyconny 2014-09-16 18:22
Rätta mig om jag har fel men detta är väl objektiv med manuell fokusering och focus shift är väl bara ett problem vid AF?
matlep 2014-09-16 18:26
Nä, där har du fel. :)
connyconny 2014-09-16 19:29
hmm, utveckla gärna. och hur yttrar det sig vid manuell fokusering?
Svar från froderberg 2014-09-16 20:14
Om fokus ändras beroende på bländarinställning så är det också ett problem vid manuell fokus.

Jag misstänker att du tänker på felfokusering för autofokusobjektiv. Det är ett annat problem som kan bero på bristande precision, exemplarvariation med mera.
alf109 2014-09-16 20:42
Fokusskift är ett optiskt fenomen som beror på att skärpekonens fokuspunkt flyttas när randstrålarna skärmas av vid nedbländning. Detta kan man ta hänsyn till vid konstruktionen till viss del. Men som sagt, det är en optisk (naturlag). Detta fenomen brukar inte märkas på lite ljussvagare gluggar eftersom det där som regel döljs av det ökade skärpedjupet vid nedbländning. Om man anpassar optikens fokusering för att ge maximal skärpa på full öppning kommer med andra ord detta fenomen att uppträda. Film är inte lika känsligt för detta som en sensor, eftersom filmen i sig har "svagheter" som maskerar problemet, som till exempel emulsionens tjocklek och överblödning m.m. Filmen har alltså inte ett absolut skärpeplan som en sensor har. Det är också detta som gjort att problemet blivit vanligare på senare tid, förr fick man nästan leta gluggar för att se problemet, som till exempel noctilux och andra extremt ljusstarka objektiv.

För att svara på frågan om digitalt vs analogt tycker jag både ja och nej. Om man använder samma fokushjälpmedel i bägge fallen blir problemet det samma (men kommer att synas mer med en sensor än med film). Men om man använder fokusering med hjälp av sensorn kommer givetvis inte problemet att uppstå eftersom man då fokuserar exakt i förhållande till skärpeplanet.
matlep 2014-09-16 22:38
Tack för utförlig beskrivning Alf och Magnus. Besparade mig några tryck på tangentbordet :)

Jag tycker också att den är stor i konstruktionen. Känns lite klumpig. Men å andra sidan så talar det nog för att man jobbat med en annan slags konstruktion än den klassiska 35 1.4 som Vogtländer har i sitt sortiment och som Leica gjorde förr om åren. Att Zeiss inte skulle ha tänkt på fokusshift ser jag som helt omöjligt.
PMD 2014-09-21 16:33
"Men om man använder fokusering med hjälp av sensorn kommer givetvis inte problemet att uppstå eftersom man då fokuserar exakt i förhållande till skärpeplanet."

Under förutsättning att fokussystemet fokuserar nedbländat, men så gör väl rätt få kameror som använder bildsensorn för att (auto)fokusera? Så vitt jag vet fokuserar de flesta vid full öppning.
Benganbus 2014-09-16 15:22  
De e mycke nu! ;)
Magnus Andersson 2014-09-16 17:05
Men tomten kommer ju bara vartannat år...
alf109 2014-09-16 20:26  
Onekligen spännande, om den kommer att prestera som en summilux nästan till priset av en summarit är det nog många (jag inkluderad) som allvarligt kommer att överväga den här gluggen.
Magnus Andersson 2014-09-16 20:39
Sitter med en Lux, men kan bara hålla med.
Voigtländer lanserar också nya objektiv...
Benganbus 2014-09-16 22:32  
Men måste en 1,4 / 35 mm vara så stor? Lång alltå!
Å ni som kan det här med optik, för mig ser det ut som en retrofokuskonstruktion!?
alf109 2014-09-16 23:00
summiluxen är ju nästan 2 cm kortare, men så kostar den därefter också.
zingiber 2014-09-17 18:39
"Distagon" = retrofokus.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar