Prylnytt
Fotosidan har fått en pratstund med Huaweis näst högste chef Li Changzhu om strategierna för deras mobilkameror.
Vi var med i en en liten grupp svenska journalister som under en tillställning kallad Huawei Innovation day i Stockholm fick möjligheten att ställa frågor till Mr Li Changzhu, Vice President i Huawei med ansvar för strategi och affärsutveckling kring mobilkameror och den som tog initiativet till samarbetet med Leica. Han hade strax innan hållit en intressant presentation som bland annat tog upp framtida utveckling kring mobilkameror.
Första frågorna gällde samarbetet med Leica, hur det uppstod. Som alltid när de gäller affärsförbindelser mellan företag var Mr Changzhu lite artigt vag, men det handlar i grund och botten om att dra nytta av expertis de inte hade inom Huawei. Vilket låter logiskt, Huawei är ju från början ett elektronikföretag och har ingen djupare historik inom optikutveckling.
Det har då och då spekulerats att det här samarbetet mest handlar om att Huawel betalat för rätten att använda namnet Leica på sina produkter, men av Mr Changzhus beskrivning av samarbetet med Leica blev det tydligt att det går mycket djupare än så. Det handlar sannolikt om ett ömsesidigt samarbete där Leica kan dra nytta av ännu mer expertis inom elektronik utöver det man redan får via samarbetet med Panasonic.
Mr Changzhu fick frågan om man kunde samarbeta med andra kameratillverkare än Leica, och då framför allt för att underlätta för kameror att kommunicera. Här anade man lite artigt återhållen frustration från Mr Changzhu. Han sa lite inlindat att han uppfattade flera av kameratillverkarna som konservativa och rätt tröga när det gällde samarbete med andra aktörer. Det här stämmer ju tyvärr med vår egen bild av dem. Men de var intressant att höra att Huawei uppenbarligen varit i kontakt med fler tillverkare än Leica, en han nämnde var Nikon.
Under sin presentation tidigare under dagen hade Mr Changzhu själv tagit upp metaobjektiv (läs mer här och här) som en intressant framtida teknik. Det här dök förstås upp under frågestunden. Det är tydligt att Huawei ser mycket stor framtida potential i metaobjektiv med kraftfull zoomning och mycket bra optiska egenskaper. Men att den tekniken, som Mr Changzhu uttryckte det, fortfarande mer är på forskningsstadiet än på utvecklingsstadiet. Det är med andra ord ingen teknik vi kommer att se i närtid, men det är intressant nog att en stor spelare i branschen uppenbarligen tror på metaobjektiv som teknik och lägger mycket resurser på det.
En annan sak Mr Changzhu tog upp under presentationen var lösningar med flera kameror, något Huawei varit lite av pionjär för. Idag finns ju mobiler med fler kameror än de fyra som till exmpel nya P30 Pro har. Här menade Mr Chanzhu att det inte är ett självändamål att ha så många kameror som möjligt - skall man lägga till en kamera skall den skapa nytta, inte bara vara teknik för teknikens egen skull.
Överlag, både av presentationen som Mr Changzhu höll och från intervjun med honom så märker man att just kameradelen är en mycket central del i telefonerna för Huawei. Det här gäller förstås alla tillverkare av smartfoner, men det är tydligt att kameran och kamerafunktioner är mycket central när det gäller att locka köpare till nya telefoner. Håll i minnet att vi senaste året, för första gången sedan de introducerades, faktiskt sett en liten nedgång i försäljningen av smarta telefoner. När marknaden inte längre automatiskt växer så blir funktionalitet viktigare, man måste ha något som lockar mer än konkurrenterna. Och där verkar kameror alltså vara helt centrala.
1 Kommentarer
Logga in för att kommentera