Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
19 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Sedan dess har vi sett otaliga angrepp från andra mindre format utan att det har kunnat rubba småbildsformatets ställning. Det senaste, och mycket massiva angreppet, har varit det som vi har upplevt i dag - det vill säga från små sensorer. Nu har tekniken gått framåt, och vi ser hur småbildsformatet stångar sig tillbaka. Vad skall man med en liten sensor till, när man kan få en i 24x36?
Under 1930-talet visade det sig att en upptagningsyta av 24x36 inte krävde mer kringteknik än att det gav en mycket hanterlig kamera i förhållande till den relativt stora upptagningsytan. Nu börjar vi uppnå samma läge vad det gäller digitala sensorer. Därför kommer vi att få se massor av 24x36 sensorer i olika kameralösningar framöver. Att just 24x36 är så attraktivt som format beror på historien, och på att det därför finns så mycket optik som är anpassad för just det formatet. 24x36 är att räkna som en stor upptagningsyta för digital fotografi, en upptagningsyta som samtidigt kommer att bli möjlig i mycket kompakta kameror. Ännu större sensorer ger mycket annorlunda förutsättningar för kamerans hanterlighet.
För egen del och med FF i bakhuvudet har jag komponerat en uppsättning fasta brännvidder, inte minst genom att dra nytta av tredjepart t.ex. Sigma som har en fin "stege" 35, 50 och 85mm alla f/1,4. Man kan också leta bland Zeiss och Samyangs KAF-objektiv om man "står ut" med manuell fokusering.
Pentax sa också att de skulle komma med något som "de andra" inte har - det är kanske det mest spännande?!
Ingen mätbar förbättring vad jag kan se!
Vad gäller upplösning så är ännu inte småbilds- och APS-C-sensorer begränsade av optiken man sätter framför dem (såvida man inte använder riktig skräpoptik).
Exempel:
http://blog.vimagic.de/2012/03/24/does-the-d800-sensor-outresolve-my-lenses/
Pixlarna sitter faktiskt tätare i Canons APS-C-sensorer med 18Mp och i Olympus m4/3-sensorer med 16Mp, än vad de gör i Nikon D800, men av någon anledning har diskussionen om sensorer som har högre upplösning än objektiven dykt upp i samband med D800. Min gissning är att folk har blivit så upphetsade av att D800 har världsrekord i antalet pixlar och inte tänker så mycket på att det är pixeldensiteten som spelar roll i det här sammanhanget, och inte det absoluta antalet pixlar.
För Pentax finns säkert valet mellan 24MP och 36MP i ett tänkt FF-hus. För mig som konsument motsvarar detta troligen en skillnad på cirka 5kSEK. Vill jag då maximera kamerassystemets upplösningsförmåga under en viss budget för en balanserad systemlösning så ger 5kSEK mycket mer tillbaka om de läggs på optik än på 12 *extra* megapixel – i extremfallet tillåter t.o.m. kostnaden för 36MP bara en turist-zoom (eller inget objektiv alls), och för att ens kunna se nyttan av de extra megapixlarna (enligt t.ex. DxOs kriteria) så måste den bästa optiken väljas och trots det tillför en ökad sensorupplösning från aktuell nivå ofta ingen upplevd skillnad – i synnerhet inte utanför mätlabbet.
Därför tror jag att FF på 24MP är optimal i dagsläget (och kommer säker inte vara begränsande under kamerans livslängd) och prioriterar inköpen genom att plocka objektiv från toppen av denna lista: http://www.dxomark.com/index.php/Lenses/Camera-Lens-Ratings/Optical-Metric-Scores för en optimal systemlösning.
Jag tänker också på följande vid inköp: en digitalkamera följer den typiska värdeminskningen för konsumentelektronik medan optiken förblir användbar under lång tid - vilket inte är någon nyhet direkt.
Lite lustigt är det ju också att det här har blivit ett "problem" nu, med D800, trots att det har funnits mer högupplösta och betydligt billigare kameror sen åtminstone 4 år. Det var tydligen inget problem då ...
Som du beskriver i ett tidigare inlägg så är ”problemet” inte nytt och jag skrev redan i mitt första inlägg vad jag själv har gjort för att addressera det - med högupplösande objektiv som nu även skall fungera för FF, som förslag till Dan W.
Kul det här!
Ja, tänk om man kunde få en digital Contessa! :-)
Jag gillar att komponera bilder i 1:1-förhållande, och då använder jag alltså högst 24x24mm av min fullformatssensor. tråkigt.
Jag tror att förklaringen är att man först och främst ville åstadkomma en digital variant av den populära småbildskameran. Det var i början otroligt svårt att göra en så stor sensor som 36x24 och en sensorplatta i EOS-1Ds kostade 50.000. Att göra 36x36 skulle innebära en ännu större och dyrare kameran och ett format som inte folk är så vana vid .För stor risk helt enkelt.
Själv skulle jag vilja ha en sensor i 5:4-format som hade samma diagonal som FF. Det vore en trevlig kompromiss som utan större ytförlust skulle tåla beskärning både till 3:2 och 1:1.
http://www.nikonians.org/forums/dcboard.php?az=show_topic&forum=190&topic_id=46355&mesg_id=46355&listing_type=&page=85#46356
Men hursomhelst, nu när sensorer på 24x36 börjar bli mainstream kanske mellanformatssensorer kan bli prispressade inom en snar framtid? Och med mellanformat menar jag helst större än fejkmellanformatet 30x45 :-)