Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Fler detaljer om Fujifilm GFX 50s

Fler detaljer om Fujifilm GFX 50s

Nu är Fujifilms mellanformatskamera GFX 50s färdigutvecklad och de fulla specifikationerna har blivit officiella. Priset är också klart och är lågt för att vara en mellanformatare.

Fujifilm GFX 50s har en del likheter med Hasselblad X1D. De har lika stora CMOS-sensorer (43,8 x 32,9 mm) med 50 megapixel. Jämfört med småbildsformatet är sensorn 1,7 gånger större och ger cirka två tredjedels bländarstegs kortare skärpedjup. Jämfört med Fujifilms X-modeller som använder APS-C-sensor så är GFX-sensorn fyra gånger större. 

GFX 50s använder inte Fujifilms egna färgfilter X-trans utan ett konventionellt bayerfilter.

Den spegelfria konstruktionen gör att avståndet mellan bajonett och sensor (registeravståndet) kan minskas från 70 till 26,7 mm. De bakre linselementen kan placeras så nära som 16 mm från sensor. Detta gör det möjligt att göra vissa objektiv kompaktare än för en spegelreflexkamera. Den nya G-bajonetten är 65 mm i diameter.

Det går att montera en elektronisk sökare med 3,69 miljoner bildpunkter (0,85 gångers förstoring) ovanpå kamerahuset. Med en adapter så går det att rotera och vinkla sökaren. Bak på kameran finns en 3,2 tums pekskärmen (2,36 miljoner bildpunkter) kan vinklas i tre riktningar.

Autofokusen är kontrastavkännande. Det går att välja mellan 177 fokuspunkter, med pekskärmen om man så vill.

Kortaste slutartid är 1/4 000 sekund med mekanisk slutare och 1/16 000 sekund med elektronisk slutare. Kameran är testad för 150 000 exponeringar. Blixtsynktiden är 1/125 sekund. Det går bara att använda blixt med mekanisk slutare.

GF-objektiven har precis som XF-objektiven bländarring. Till skillnad från XF-objektiven har GF-objektiven ett låsbart A-läge och nytt C-läge där bländaren styrs från kamerahuset.

Med hjälp av en adapter får det att använda de nio objektiv som utvecklades för den analoga mellanformatskameran Fujifilm GX645AF. Objektivens centralslutare kan användas och ger 1/800 som snabbaste synktid. Fujifilm GX645AF är mer känd som Hasselblad H1 vilket gör att även Hasselblads H-objektiv kan användas med adaptern. Adaptern läser in information om vilket objektiv som används.

Det finns också en adapter för att fästa kamerahuset bak på en storformatskamera.

Kamerahuset är vädertätat och väger 825 gram med batteri, men utan sökare. Fujifilm uppger att ett batteri räcker till 400 exponeringar. De uppger också att GFX 50s kan styras och utlösas från Adobe Lightroom med hjälp av ett plug-in-program.

Det rekommenderade priset är satt till 69 999 kronor inklusive moms. Leveransstart i mars.

Tre objektiv från start

Till en början kommer tre objektiv finnas tillgängliga till kameran: 

GF 63 mm f/2,8 R WR (motsvarande 50 mm). 405 gram. 14 999 kronor inklusive moms.
GF 32-64 mm f/4 R LM WR (motsvarande 25-50 mm) 875 gram. 24 999 kronor inklusive moms.
GF 120mm f/4 R LM OIS WR Macro (motsvarande 95 mm) 980 gram. 28 999 kronor inklusive moms.

Senare under 2017 lanseras:
GF 23 mm f/4 R LM WR (motsvarande 18 mm)
GF 45mm f/2,8 R WR (motsvarande 35 mm)
GF 110 mm f/2 R LM WR (motsvarande 87 mm)

Alla objektiv är vädertätade.



Publicerad 2017-01-19.

27 Kommentarer

Janne H 2017-01-19 07:36  
Kan bakstycket verkligen tas loss, säker på detta Magnus?
Svar från froderberg 2017-01-19 07:45
Ska kolla det idag. Kan vara en översättning i pressreleasen som är missledande.
matlep 2017-01-19 09:09
Det är väl med en ny adapter som du kan fästa hela kameran på en 4x5 kamera. Den här: https://www.bhphotovideo.com/c/product/1311714-REG/fujifilm_16551312_view_camera_adapter_g.html
Svar från froderberg 2017-01-19 09:19
Jepp, och jag har ändrat i texten
pensionärsorkestern 2017-01-19 09:54
Fortfarande kvar i andra stycket :)

"GFX 50s använder inte Fujifilms egna färgfilter X-trans utan ett konventionellt bayerfilter. Kamerans bakstycke kan tas loss och användas på storformatskameror."
jag&bilden 2017-01-19 09:27  
Otroligt spännande produktserie.

2017 kommer att bli ett speciellt år där allt plötsligt allt och alla möts på alla fronter.
Småbild- och mellanformatpremiumsegmentet, spegel och spegellöst, uppstickarna och giganterna. traditionalisterna och nytänkarna samt de hutlösa priserna och de faktiskt ganska överkomliga.

Jätteroligt faktiskt.
plenty1 2017-01-19 11:17
Håller med, intressant år.
fposse 2017-01-19 10:25  
Långt utanför min hobbybudget men klart spännande att digitalt mellanformat rör sig nedåt i pris. Snart så!
fuzz4brains 2017-01-19 11:14  
En petitess då jag inte är målgrupp för denna typ av kameror men att deras 120 mm macro skulle vara världen första mellanformatsobjektiv med bildstabilisering stämmer inte riktigt.

Se Pentax-D FA645 Macro 90mmF2.8ED
Svar från froderberg 2017-01-19 11:45
Den hade jag missat.
Janne H 2017-01-19 11:23  
Både i nya Hasselbladaren och denna Fuji sitter det en Sonysensor.
Samma sensor finns även i flera andra kameror.

Hur länge dröjer det innan Sony själva bygger en kamera kring denna sensor?
Hur länge kan de vänta?
Grevture 2017-01-19 12:19
Jag är inte så säker på att kameradelen hos Sony ser någon affärsmässig orsak att ge sig in på mellanformatsmarknaden. Det är trots allt, räknat i kronor och ören, en mycket liten och av närhistorien att döma mycket osäker marknad som dessutom kräver stora investeringar vilket innebär att eventuell vinst knappast är speciellt stor och dessutom ligger långt fram i tiden.

Med tanke på hur segt det varit för Sony haft att få fram ett eget heltäckande objektiv- och tillbehörsutbud till sina APS-C- och småbildsmodeller är nog ytterligare en modellserie det sista de behöver just nu.
Janne H 2017-01-19 13:56
Så rätt så Martin, men vad ryktena säger så har Hasselblad sålt som bara den av sin kamera. Men det tråkiga är väl att de inte lyckats skruva ihop på när så många som de sålt :-(
Göran R 2017-01-19 17:20
Vad som är "mycket" i antal sålda kameror hos Hasselblad imponerar nog inte på SONY.
Dessutom har Hasselblad och snart Fuji mättat den marknaden lite och sett till att deras system får ett fotfäste.
Calle S 2017-01-19 11:28  
Det är fortfarande mycket pengar, men för mig som tycker "the bigger the better" går priserna iallafall åt rätt håll.

Kameran verkar så pass intressant att den eventuellt skulle kunna ersätta mina D800:or på fler områden än rena porträtt. Vertikalgrepp, vettiga objektiv, inte extremt dyr och inte superstor gör att den mer påminner om en traditionell DSLR än en mellanformatskamera.

Mycket intressant!
bentelkalb 2017-01-19 14:24  
Får se om Nikon hakar på, det börjar bli dags nu.
PMD 2017-01-19 16:23
Jag tvivlar på att Nikon ger sig in på mellanformatsmarknaden. Nikon har ingen tradition av att göra mellanformatskameror, som ju Fujifilm, Hasselblad och Pentax har. Däremot tillverkade Nikon mellanformatsobjektiv en gång i tiden så det är kanske något man kan hoppas på återigen.
Grevture 2017-01-19 16:29
Varför skulle det vara dags för det? :-)

Läs gärna mitt svar till Janne Höglund om Sony ovan, i stort sett samma resonemang gäller Nikon. För dem är det nog långt mycket högre prioritet att skapa en spegelfri modellserie som väcker gillande hos entusiaster.

För Fujifilm är som inte har några småbildskameror i sitt utbud är mellanformat ett helt logiskt komplement till APS-C. För Nikon - eller för Canon och Sony - är situationen en annan, de har redan två (Canon och Sony) eller tre sensorformat (Nikon) och två objektivfattningar vardera. Ett sensorformat och en objektivfattning ytterligare lär inte vara en affärsmässig prioritet :-)

Om det är några kameratillverkare som kanske skulle kunna tänkas komplettera det de redan har med mellanformat så är det väl de två Four Thirds-böderna, Olympus och Panasonic. De kan behöva trassla till de lite med fler objektivfattningar och sensoformat :-)
Ernst Henry 2017-01-19 15:24  
Några frågor.
1. Vad är den största fördelen med mellanformat förutom det kortare skärpedjupet?
2. Hur räknar jag om mellanformatets bländare till småbild?
3. Finns det någon information om kamerans ISO-egenskaper och dynamiska omfång?
Grevture 2017-01-19 16:35
1) Mer insamlingsyta vilket ger mer omfång och mindre brus. Plus att du med samma pixelteknik helt enkelt får plats med fler pixlar och därmed kan få lite bättre detaljrikedom meds amma teknik.
2) Relativt småbild så har du en omräkningsfaktor på 0,78, vilket som exempel innebär att f/4 med en sådan här kamera motsvarar att köra med 0.,78x4 = f/3,1 i en småbildskamera. Säg två tredjedels steg ungefär.
3) Läs tester av Hasselblad X1D-50c, CFV-50c eller Pentax 645D som använder samma sensor.
Makten 2017-01-19 18:54
Martin A, det där med lägre brus stämmer nog inte då digitala mellanformatsensorer brukar vara optimerade för bra färgriktighet. Alltså mindre överlapp mellan R, G och B i Bayerfiltret, vilket ju innebär mindre ljusinfångning per pixel.

Nu kan det mycket väl uppvägas av ökad sensoryta förstås, men jag är skeptisk. Den som köper en sån här kamera är i regel inte ute efter att plåta handhållet i lågt ljus ändå (i så fall hade det dessutom behövts ljusstarkare objektiv).

För egen del hade jag också valt finare färger över lägre brus i småbildskameror. Leica verkar fortfarande ha den filosofin och gör det av allt att döma bra.
hbengtsson 2017-01-19 22:16
Instämmer ang färgriktigheten. På tok för många tillverkare har hetsat med tjusiga ISO egenskaper alldeles för länge och tappat färg - bokstavligen talat.

Men det börjar bli bättre tycker jag. Och står det Fuji på kameran så innebär det sannolikt väldigt "trevliga" färger. Fujis sensorer och tillhörande profiler har en nästan unik förmåga att få bildfilerna att se bra ut hur man än vänder och vrider på dom i behandlingen - och jag tror knappast det blir något undantag från en mellanformatssensor. Denna väcker ha-begär. Helt klart. Det jobbiga är att om man väl lyckas motivera OCH slanta ihop till huset så skall man ut med lika mycket till på gluggarna. Gah... digitalt mellanformat är fortfarande snordyrt :-/
A I Nikolis 2017-01-19 23:54
Martin Hertsius: "Brukar". Oavsett hur det brukar vara så är det bevisat att just denna sensorn har väldigt bra ISO-prestanda. Däremot håller jag med om att fin färgåtergivning är önskvärt, särskilt på en kamera som denna.
Grevture 2017-01-19 23:55
Martin H: I sig antagligen riktigt. Man kan säga att frågan jag besvarade var "vad händer om man ökar ytan utan att förändra tekniken i övrigt" :-)

Men det är inte alls otänkbart att färgfiltren i den här sensorn är mer prioriterade för så exakt och bra färgteckning som möjligt - sådana prioriteringsskillnader ser vi ju även bland småbildskameror. Jämför till exempel Nikon D5 med Nikon D810 - eller för den delen Nikon D810 med D810A :-)

Henrik: Nog för att ISO varit prioriterat, men så vitt jag vet har färgteckningen faktiskt ganska stadigt förbättrats den också, bara inte lika snabbt som utvecklingen av DR/ISO. Det kan säkert finnas enstaka modeller här och var som inneburit ett stag bakåt, men den generella utvecklingen är och har länge varit att färgteckningen blir bättre den också. Det enda segment där man nog möjligen medvetet offrat färg för DR/ISO är i så fall i kompaktkameror och mobiltelefoner där man är tvungen att pressa gränserna hårdare (man har ju så lite yta att jobba med).
hbengtsson 2017-01-21 10:00
Martin A: Jag tänker närmast på Canon som jag tycker tappade på färgområdet på låga ISO när jakten på ISO prestanda blev allt tydligare och färgfiltren blev tunnare. Filerna blev helt enkelt knöligare att hantera i knepigt ljus. Mätbart syntes också en tydlig försämring till och med i dagsljus - i alla fall om man får tro DXO.

Men det har blivit bättre som sagt och mycket av det vi uppfattar som "bra" färg kan ju trots allt påverkas både med profiler och egen efterbehandling. Nu jobbar jag med 5D Mark IV och den tycker jag levererar fantastiskt bra filer färgmässigt.
Kent Helgesson 2017-01-19 19:44  
Tänk om Henri Cartier Bresson hade haft tillgång till denna pjäs?
Vilka bilder! :-)
MonkeyShaman 2017-01-20 02:05  
Lite surt på x-trans filtret, känns som att det kommer trilla in på nästa generation.
snap01 2017-01-20 20:44  
Tycker priset är riktigt bra med tanke på att nikon D5 kostar ca 68500kr samt Canons flaggskepp runt 60000kr. Här är det en mellanformat sensor med en yta som är 1,7gånger större än småbildssenorerna (ff) ;)

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar