Prylnytt
Nu är Fujifilms mellanformatskamera GFX 50s färdigutvecklad och de fulla specifikationerna har blivit officiella. Priset är också klart och är lågt för att vara en mellanformatare.
Fujifilm GFX 50s har en del likheter med Hasselblad X1D. De har lika stora CMOS-sensorer (43,8 x 32,9 mm) med 50 megapixel. Jämfört med småbildsformatet är sensorn 1,7 gånger större och ger cirka två tredjedels bländarstegs kortare skärpedjup. Jämfört med Fujifilms X-modeller som använder APS-C-sensor så är GFX-sensorn fyra gånger större.
GFX 50s använder inte Fujifilms egna färgfilter X-trans utan ett konventionellt bayerfilter.
Den spegelfria konstruktionen gör att avståndet mellan bajonett och sensor (registeravståndet) kan minskas från 70 till 26,7 mm. De bakre linselementen kan placeras så nära som 16 mm från sensor. Detta gör det möjligt att göra vissa objektiv kompaktare än för en spegelreflexkamera. Den nya G-bajonetten är 65 mm i diameter.
Det går att montera en elektronisk sökare med 3,69 miljoner bildpunkter (0,85 gångers förstoring) ovanpå kamerahuset. Med en adapter så går det att rotera och vinkla sökaren. Bak på kameran finns en 3,2 tums pekskärmen (2,36 miljoner bildpunkter) kan vinklas i tre riktningar.
Autofokusen är kontrastavkännande. Det går att välja mellan 177 fokuspunkter, med pekskärmen om man så vill.
Kortaste slutartid är 1/4 000 sekund med mekanisk slutare och 1/16 000 sekund med elektronisk slutare. Kameran är testad för 150 000 exponeringar. Blixtsynktiden är 1/125 sekund. Det går bara att använda blixt med mekanisk slutare.
GF-objektiven har precis som XF-objektiven bländarring. Till skillnad från XF-objektiven har GF-objektiven ett låsbart A-läge och nytt C-läge där bländaren styrs från kamerahuset.
Med hjälp av en adapter får det att använda de nio objektiv som utvecklades för den analoga mellanformatskameran Fujifilm GX645AF. Objektivens centralslutare kan användas och ger 1/800 som snabbaste synktid. Fujifilm GX645AF är mer känd som Hasselblad H1 vilket gör att även Hasselblads H-objektiv kan användas med adaptern. Adaptern läser in information om vilket objektiv som används.
Det finns också en adapter för att fästa kamerahuset bak på en storformatskamera.
Kamerahuset är vädertätat och väger 825 gram med batteri, men utan sökare. Fujifilm uppger att ett batteri räcker till 400 exponeringar. De uppger också att GFX 50s kan styras och utlösas från Adobe Lightroom med hjälp av ett plug-in-program.
Det rekommenderade priset är satt till 69 999 kronor inklusive moms. Leveransstart i mars.
Tre objektiv från start
Till en början kommer tre objektiv finnas tillgängliga till kameran:
GF 63 mm f/2,8 R WR (motsvarande 50 mm). 405 gram. 14 999 kronor inklusive moms.
GF 32-64 mm f/4 R LM WR (motsvarande 25-50 mm) 875 gram. 24 999 kronor inklusive moms.
GF 120mm f/4 R LM OIS WR Macro (motsvarande 95 mm) 980 gram. 28 999 kronor inklusive moms.
Senare under 2017 lanseras:
GF 23 mm f/4 R LM WR (motsvarande 18 mm)
GF 45mm f/2,8 R WR (motsvarande 35 mm)
GF 110 mm f/2 R LM WR (motsvarande 87 mm)
Alla objektiv är vädertätade.
27 Kommentarer
Logga in för att kommentera
"GFX 50s använder inte Fujifilms egna färgfilter X-trans utan ett konventionellt bayerfilter. Kamerans bakstycke kan tas loss och användas på storformatskameror."
2017 kommer att bli ett speciellt år där allt plötsligt allt och alla möts på alla fronter.
Småbild- och mellanformatpremiumsegmentet, spegel och spegellöst, uppstickarna och giganterna. traditionalisterna och nytänkarna samt de hutlösa priserna och de faktiskt ganska överkomliga.
Jätteroligt faktiskt.
Se Pentax-D FA645 Macro 90mmF2.8ED
Samma sensor finns även i flera andra kameror.
Hur länge dröjer det innan Sony själva bygger en kamera kring denna sensor?
Hur länge kan de vänta?
Med tanke på hur segt det varit för Sony haft att få fram ett eget heltäckande objektiv- och tillbehörsutbud till sina APS-C- och småbildsmodeller är nog ytterligare en modellserie det sista de behöver just nu.
Dessutom har Hasselblad och snart Fuji mättat den marknaden lite och sett till att deras system får ett fotfäste.
Kameran verkar så pass intressant att den eventuellt skulle kunna ersätta mina D800:or på fler områden än rena porträtt. Vertikalgrepp, vettiga objektiv, inte extremt dyr och inte superstor gör att den mer påminner om en traditionell DSLR än en mellanformatskamera.
Mycket intressant!
Läs gärna mitt svar till Janne Höglund om Sony ovan, i stort sett samma resonemang gäller Nikon. För dem är det nog långt mycket högre prioritet att skapa en spegelfri modellserie som väcker gillande hos entusiaster.
För Fujifilm är som inte har några småbildskameror i sitt utbud är mellanformat ett helt logiskt komplement till APS-C. För Nikon - eller för Canon och Sony - är situationen en annan, de har redan två (Canon och Sony) eller tre sensorformat (Nikon) och två objektivfattningar vardera. Ett sensorformat och en objektivfattning ytterligare lär inte vara en affärsmässig prioritet :-)
Om det är några kameratillverkare som kanske skulle kunna tänkas komplettera det de redan har med mellanformat så är det väl de två Four Thirds-böderna, Olympus och Panasonic. De kan behöva trassla till de lite med fler objektivfattningar och sensoformat :-)
1. Vad är den största fördelen med mellanformat förutom det kortare skärpedjupet?
2. Hur räknar jag om mellanformatets bländare till småbild?
3. Finns det någon information om kamerans ISO-egenskaper och dynamiska omfång?
2) Relativt småbild så har du en omräkningsfaktor på 0,78, vilket som exempel innebär att f/4 med en sådan här kamera motsvarar att köra med 0.,78x4 = f/3,1 i en småbildskamera. Säg två tredjedels steg ungefär.
3) Läs tester av Hasselblad X1D-50c, CFV-50c eller Pentax 645D som använder samma sensor.
Nu kan det mycket väl uppvägas av ökad sensoryta förstås, men jag är skeptisk. Den som köper en sån här kamera är i regel inte ute efter att plåta handhållet i lågt ljus ändå (i så fall hade det dessutom behövts ljusstarkare objektiv).
För egen del hade jag också valt finare färger över lägre brus i småbildskameror. Leica verkar fortfarande ha den filosofin och gör det av allt att döma bra.
Men det börjar bli bättre tycker jag. Och står det Fuji på kameran så innebär det sannolikt väldigt "trevliga" färger. Fujis sensorer och tillhörande profiler har en nästan unik förmåga att få bildfilerna att se bra ut hur man än vänder och vrider på dom i behandlingen - och jag tror knappast det blir något undantag från en mellanformatssensor. Denna väcker ha-begär. Helt klart. Det jobbiga är att om man väl lyckas motivera OCH slanta ihop till huset så skall man ut med lika mycket till på gluggarna. Gah... digitalt mellanformat är fortfarande snordyrt :-/
Men det är inte alls otänkbart att färgfiltren i den här sensorn är mer prioriterade för så exakt och bra färgteckning som möjligt - sådana prioriteringsskillnader ser vi ju även bland småbildskameror. Jämför till exempel Nikon D5 med Nikon D810 - eller för den delen Nikon D810 med D810A :-)
Henrik: Nog för att ISO varit prioriterat, men så vitt jag vet har färgteckningen faktiskt ganska stadigt förbättrats den också, bara inte lika snabbt som utvecklingen av DR/ISO. Det kan säkert finnas enstaka modeller här och var som inneburit ett stag bakåt, men den generella utvecklingen är och har länge varit att färgteckningen blir bättre den också. Det enda segment där man nog möjligen medvetet offrat färg för DR/ISO är i så fall i kompaktkameror och mobiltelefoner där man är tvungen att pressa gränserna hårdare (man har ju så lite yta att jobba med).
Men det har blivit bättre som sagt och mycket av det vi uppfattar som "bra" färg kan ju trots allt påverkas både med profiler och egen efterbehandling. Nu jobbar jag med 5D Mark IV och den tycker jag levererar fantastiskt bra filer färgmässigt.
Vilka bilder! :-)