Prylnytt
Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus.
Beteckningen "G2" indikerar att objektivet tillhör Tamrons nya moderniserade objektivprogram. Objektivet har blivit vädertätat och Tamron uppger att alla rörliga delar i det nya objektivet har förbättrats, bland annat har zoommekanismen fått ökad följsamhet och precision.
Motljusskyddet har fått en ny låsmekanism som gör det enklare och snabbare att skruva på, och minskar risken för oönskad vinjettering på grund av felmontering.
Oavsett om objektivet har fattning för Canon eller Nikons så har G2-versionen snabb elektromagnetisk bländarstyrning istället för mekanisk, vilket uppskattas både vid actionfotografering och videoinspelning.
För att kunna förbättra autofokushastighet och öka effektiviteten hos bildstabiliseringen så har objektivet utrustats med två microprocessorer. Den ena ansvarar för autofokusen och den andra är kan koncentrera sig på bildstabiliseringen, som når upp till 5 stegs dämpning av skakningsoskärpa.
Liksom andra nya SP-objektiv har Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 metallskal och en aluminiumring nära bajonetten. Ett antal gummipackningar gör objektivet mer motståndskraftigt mot damm och väta. Frontlinsen har flourbehandlats för att bättre motstå fett, smuts och repor.
Den optiska kontruktionen består av 17 linselement i 12 grupper. Här ingår tre linselement av XR-glas, två av LD-glas och fyra asfäriskt formade, som tillsammans förhindrar uppkomsten av kromatisk aberration.
Objektivets autofokus kan finjusteras med tillbehöret Tap-in Console.
Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 börjar levereras i augusti. Det rekommenderade priset är 13 995 kronor.
22 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Intressant i massor.
Hade först fundering på att köpa Nikon original men kanske dags för att vara otrogen igen då.
Rimligt pris och mycket för pengarna.
Den kom i rätt tid denna gång.
Undrar vad en 24-70 F4 skulle kunna väga.
Själv skulle jag verkligen vilja ha en bra normalzoom som man inte behövde blända ned och gärna med ett format och en vikt mindre än en småbil.
Canon hade tidigare en 28-80/2,8-4L, men flytande maxbländare är inte så populärt på proffsobjektiv, så de utvecklade en 28-70/2,8. Nästa steg blev 24-70/2,8. Antagligen spelade tanken att kombinera med 70-200 i valet, men också att kunna behålla f/2,8 över hela området samt att Canon tidigare hade APS-H-sensorer (1,26x) på sina digitala proffskameror. 24-70/2,8 kom just när Canon gick från analogt till digitalt.
Canon har lyckats bra med kantskärpan i sin senaste 24-70/2,8. Nikon har förbättrat sig i sin senaste version, men är inte riktigt lika bra som Canon, om jag kommer ihåg rätt.
Tamron 28-75/2,8 är skarpt utan att vara tungt. Dessutom är det billigt. Kompromissen är att objektivet är plastigt, har långsam AF samt att kraftig distorsion och vinjettering.
Visst jag kan förstå att framför allt pressfotografer vill ha 24 mm (även om jag inte förstår varför, de flesta har väl även en 16-35 eller motsvarande?) men jag tror att man offrade en hel del för att få de extra 4 mm.
Nikons nya 24-70mm f/2.8 är det bästa jag någonsin testat. Och jag har plöjt igenom en hel del objektiv under mina år på tidningen FOTO och även efteråt.
Kan du hänvisa till några seriösa tester där man ser MTF-kurvorna för respektive gluggar vid olika brännvidder?
Märk väl: Jag säger inte att du har fel, men det blir väldigt ofta tyckande om sådant här och anhängarna av det ena eller andra brukar ofta låta lite som religiösa fanatiker där vad man vill blir mer sant än vad man objektivt kan visa.
Jag hoppas att du kommer ihåg debatten som var när nikon bytte ut sin 28-70 mot 24-70? Och visst har optikutvecklingen gått framåt en del, men hur man skall bygga optik har man vetat i minst 100 år, det är samma lagar som gäller idag även fast tillverknings och beräkningsmetoderna gått framåt.
Beträffande objektivtillverkning så går det inte att jämföra dagens beräkningsmetoder, slipningar och tekniker med vad som användes för flera decennier sedan. Det har faktiskt hänt mycket på det området. Moderna objektiv är överlag betydligt bättre än gluggar som tillverkades så nyligen som för bara 20 år sedan. Det är den digitala utvecklingen som har tvingat fram mer avancerade optiska konstruktioner. Förbättrade datorsimuleringar, nya glassorter och sätt att tillverka bland annat asfäriska linser har gjort det möjligt att reducera bildfel och öka skärpa, kontrast och upplösning långt över vad man förr trodde var möjligt, särskilt med svåra objektiv som ljusstarka vidvinklar och zoomar.
https://www.lensrentals.com/blog/2017/02/things-you-didnt-want-to-know-about-zoom-lenses/
Läs gärna vad Björn Rörslett skrev om objektiven, han gillade verkligen 28-70:
http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_02.html#AFS28-70ED
men tycker ännu bättre om den 24-70 som ersatte den
http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_02.html#AFS24-70FX
Att både Canon och Nikon för många år sedan växlade från 28-70 till 24-70 beror nog först och främst på starka önskemål från många av kunderna. Området 24-28 gör objektivet mer mångsidigt, i synnerhet i trånga utrymmen. Tidpunkten när det skedde var nog när tekniken gjorde de möjligt att få till en 24-70 som presterade minst lika bra som de tidigare 28-70-objektiven gjort.
Vill du komma ned i storlek och vikt får du nog leva med lite mindre maxbländare - där vore de ju trevligt med en 24-70/4 för Nikon så som Canon har - eller leva med mindre ljusinsamling genom att gå ned i sensorstorlek.