ANNONS
Annons
Artiklar > Canon RF 24 mm f/1,8 Macro IS STM – vidvinkel för fullformat och APS-C

Canon RF 24 mm f/1,8 Macro IS STM – vidvinkel för fullformat och APS-C

Canon lanserar en ljusstark vidvinkel som är tänkt att både användas på kameror med sensor i APS-C- eller småbildsformat.

På en APS-C-kamera som Canon Eos R7 ger Canon RF 24/1,8 Macro IS STM en bildvinkel som motsvarar 38 mm med småbild.

Objektivet väger endast 270 gram. Ljusstyrkan är f/1,8 och bländaren har 9 blad för att ge runda oskärpecirklar. Den optiska konstruktionen består av 11 linser i 9 grupper. 

Närgränsen är endast 0,14 meter vilket ger skala 1:2 (0,5 gångers förstoring). Detta gör att objektivet fått beteckningen ”macro”.

Den optiska bildstabiliseringen har 5 stegs effekt. I samverkan med den inbyggda bildstabiliseringen i vissa kamerahus nås 6,5 stegs effekt.

Autofokusen drivs av en stegmotor (STM) med kugghjul som ska ge mjuk och tyst fokusering.

Canon RF 24 mm f/1,8 Macro IS STM börjar säljas i augusti. Det rekommenderade priset är 8 699 kronor inklusive moms.



Publicerad 2022-07-12.

16 Kommentarer

pdahlen 2022-07-12 08:32  
Intressant objektiv, kan bli spännande närbilder med vidvinkel
PMD 2022-07-12 13:27  
Alla RF-objektiv kan väl monteras på alla EOS R-kameror oavsett sensorstorlek?
Svar från froderberg 2022-07-12 16:32
Ja, men det finns RF-S-objektiv som bara tecknar ut APS-C.
PMD 2022-07-12 21:16
Jo, det finns visst några RF-S-objektiv numera, men "för fullformat och APS-C" låter mer som en reklamfloskel från Canon. Ett objektiv för småbild lär ju garanterat vara användbart för APS-C vad gäller bildcirkel.
Något annat vore lite lätt magiskt. :-)
Jan Olof Härnström 2022-07-12 17:58  
Den lär hamna i väskan. Det verkar vara ett väl genomtänkt objektiv helt i min smak.
gamleJ 2022-07-12 19:02  
Nästan 9000kr för ett icke vädertätat objektiv med STM motor borde innebära ganska hög optisk kvalitet. Deras 16mm förlitar sig på korrigeringar i efterhand så inte tegelväggar ser ut som fotbollar och kostar där efter. Blir spännande att läsa hur den presterar. Absolut ett objektiv som kan bli aktuellt.
PeterWem 2022-07-13 13:43
11% distorsion och inte full täckning på småbildsformat är vad Photons to Photo rapporterat.
Jan Olof Härnström 2022-07-13 15:48
Ganska avancerad konstruktion enl. Dpreview. Men frontlinsen ser misstänkt liten ut för ljusstyrkan, vilket brukar betyda vinjettering och fula (fusk)hörn.
"The RF 24mm F1.8 Macro IS STM is a new wide-angle prime constructed of 11 elements in nine groups, including one ultra-low dispersion element and one aspherical element. It features Canon’s Super Spectra Coating (SSC), has a 52mm front filter thread, uses a nine-blade aperture diaphragm and has a minimum focusing distance of just 14cm (5.5")."
Ibland eller ofta har dessa brister endast marginell eller obetydlig inverkan på den slutliga bilden.
gamleJ 2022-07-13 16:03
Har lite svårt att bedöma 11%. Känns spontant som ganska mycket? Hade lite svårt att hitta på sidan du hänvisar till. Finns det något att jämföra med? Tex gamla EF-versionen?
gamleJ 2022-07-13 16:11
Det är dumt att stirra sig blind på siffror istället för slutresultatet som du säger Jan Olof. Samtidigt tycker jag att ett lite plastigt, icke tätat objektiv för 9000kr åtminstone inte skulle behöva lita allt för mycket på efterkorrigering.
Jan Olof Härnström 2022-07-13 16:32
Visst är det mycket pengar.
Och priserna på optik har gått upp rejält nu.
Jag har haft Sigma ART 24/1.4 som är stor och klumpig fast med ypperlig optisk prestanda. Med R-adaptern så växer besten ut ytterligare.
F 1.8 är fullt tillräcklig för min del och gör skillnad mot de svindyra RF 2.8 zoomarna.
Detta lilla objektiv tar knappt någon plats i väskan och kan tom. slinka ned i fickan för att följa med ut.
PeterWem 2022-07-13 17:09
RF16 har 17% distorsion.
ztenlund 2022-07-13 18:34
"Har lite svårt att bedöma 11%. Känns spontant som ganska mycket? Hade lite svårt att hitta på sidan du hänvisar till. Finns det något att jämföra med? Tex gamla EF-versionen?"

Jag skulle nog säga att ett spegelreflexobjektiv med redig distorsion har hälften.
Svar från froderberg 2022-07-13 18:58
Att Canon och måmga andra drar hejdlöst i bildfilerna redan i kameran är inget nytt.

En representant för Nikon berättade för mig att en ledtråd var om korrigeringen av distorsion i kameran gick att stänga av eller inte. Det går inte att stänga av korrigeringen för Canon RF 16/2,8.
Jan Olof Härnström 2022-07-13 19:11
Distorsion fixas väl i regel till i kameran tillräckligt bra.
Om bildcirkeln är för liten så att skärpan ut mot hörnen blir för dålig så är det nog värre att snygga till det hela.
Men när tittar man på hörnen på bilder tagna med ett 24:a? Eller annorlunda uttryckt, är det så problematiskt egentligen?
PMD 2022-07-13 19:27
Om den icke fulla täckningen på småbild innebär kraftigt ljusbortfall i hörnen lär en autokorrigerad bild få en snävare bildvinkel än vad man kan förvänta sig från ett 24 mm-objektiv.
ztenlund 2022-07-14 11:26
Om inte ett sådant objektiv egentligen har kortare brännvidd än angivet och bildvinkeln blir som X riktiga mm efter beskärning.
PMD 2022-07-14 12:43
Det blir intressant att se ett seriöst test.
Den här beskrivningen tycks vara gjord utifrån en patentbeskrivning. Om den stämmer är brännvidden längre än 24 mm.
https://www.photonstophotos.net/GeneralTopics/Lenses/OpticalBench/OpticalBench.htm#Data/US20220019061_Example03P.txt,figureOpacity=0.25,AxisO,OffAxis
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar