Annons
Artiklar > Canon Eos M10 pressar priset

Canon Eos M10 pressar priset

Canon Eos M10 är en billigare version av Canons spegelfria systemkamera Eos M3. Samtidigt med M10 lanseras en mer kompakt normalzoom: EF-M 15-45 mm f/3,5-6,3 IS STM.

EF-M 15-45/3.5-6.3 IS STM väger 130 gram och innehåller tre asfäriskt slipade linselement. Objektivet är 27 procent kortare än EF-M 18-55/3,5-5,6 IS STM. Bildstabiliseringen klarar att dämpa effekten av skakningar med motsvarande 3,5 stegs kortare slutartid.

Objektivet säljs i två varianter: silver och grafitgrå. Det rekommenderade priset är satt till 3 000 kronor. Telezoomen EF-M 55-200/4,5-6,3 IS STM finns säljs sedan tidigare grafitgrått och kommer nu också i silverutförande.

Canon Eos M10 är prissatt till 5 000 kronor. Storebror Eos M3 delar sensor och processor med spegeleflexkamerorna Eos 750D och 760D. Eos M10 delar komponenter med den lilla spegelreflexkameran Eos 100D. Det innebär en 18 megapixelsensor och fasdetekterande autofokus över 80 procent över ytan. Canon kallas autofokusen för "hybrid-CMOS AF II". Sensor och autofokus i M10 är alltså en generation äldre än för Eos M3.

Eos M10 saknar (till skillnad mot M3) en tillbehörssko med möjlighet att ansluta blixt eller elektronisk sökare. Det finns en inbyggd blixt som går att rikta i taket om man håller bak blixten med ett finger.

Skärmen är 3 tum stor, tryckkänslig (pekskärm) och kan vinklas upp 180 grader för att underlätta självporträtt. Det går att anpassa menyerna efter egna önskemål.

Kameran har inbyggd wifi-funktion med stöd för uppladdning till flera olika molntjänster. För att underlätta anslutning till en mobil enhet finns nfc-koppling. Med hjälp av Canons app Camera Connect kan kameran fjärrutlösas och inställningarna ändras.

Canon Eos M10 kostar 5 000 kronor tillsammans med EF-M 15-45/3.5-6.3 IS STM. Kamerahuset säljs i färgerna vitt och svart.



Publicerad 2015-10-13.

31 Kommentarer

rronnbac 2015-10-13 10:01  
Så nu har de APS-C spegellösa för både amatörer (denna) och entusiaster (M3), och det är ju väl så, men det Vore ju trevligt att se några spegellösa för proffsen, både i crop och fullformat
jonas18z 2015-10-13 18:26
Tror inte Canon får tumme ur rövhålet. Tror du får kolla på Sony, Leica, Olympus eller kanske Fuji. Blir intressant att se vad nikon gör närmaste halvåret. Undrar varför Canon inte lägger hela sitt krut på viktiga saker. Mirrorless, DSLR, video osv istället så gör de saker som Connect Station eller några kompakter som inte slår iphone 6 ens.
rronnbac 2015-10-20 18:43
Jag har ägt EOS M (1) och trots dess brister så var jag mycket nöjd, dels för priset, och också för att den också hade många goda egenskaper, vilket många säkert missade pga av att bristerna dominerade rapporteringen.

Jag tror man får förstå den här modellen som ett utslag av differentierat utbud och prissättning. Priset både för denna och M3 förefaller f.n. lite väl högt, men om man följer Canons prisstrategi så är ofta introduktionspriset rätt högt, sedan har de olika kampanjer, sänker gradvis priserna etc. så låt säga att denna i realiteten kommer att kunna köpas för sisådär 3.500:- om ett halvår-ett år. Det tycker jag inte är så tokigt erbjudande. Vitsen med en sån här modell är ju också att motivera det högre priset på storebror M3.
Jan Olof Härnström 2015-10-21 09:10
Nja.
Jag har haft EOS M och den var trots allt omodern när den kom.
Det är väl så, om man ska vara ärlig, att Canon säljer väldigt mycket tack vare att de är så stora och har sitt namn.
Bara det sparsamma utbudet av anpassad M-optik gör ju att man blir tveksam. Det är absolut inget fel på optiken som finns, tvärtom men de är för få. Samtidigt är det väl så att för den stora massan av konsumenter är utbudet och prestandan hos M-systemet fullt tillräckligt.
Alve Henricson 2015-10-13 10:51  
Kan M10 möjligtvis ha samma sensor som 7D hade/har? (7D mark 1)
Svar från froderberg 2015-10-13 12:46
Det finns ett tydligt släktskap, men sensorn och tekniken runt kommer från EOS 100D.
rronnbac 2015-10-13 11:07  
Nja, den Har ju, som det står, samma sensor som 100d, vilket inte är samma som 7D, skillnaderna i dynamiskt omfång, färgdjup, brus etc är väl inte jättestora, men 100d har en i praktiken fungerande live view-af, så mao, Marginellt sämre än 7D
Jan Olof Härnström 2015-10-13 11:33  
Det är väl OK med en nedbantad M3. Objektivet är intressant även för att vidvinkeln är utökad till 15mm. Detta på bekostnad av sämre ljusstyrka vid 45mm.

"Räddningen" för Canons spegellösa i framtiden tror jag är att utveckla M3 till att filma i 4K. Då skulle många som har EF-optik idag slippa satsa på Panasonics och Olympus Micro-43 system. "Canon M4 K"
spotmatic 2015-10-13 12:21  
Det kanske kommer en M1 någon gång. Med 4 K i filmningen och kanske FF format.
Vem vet?
Jag saknar lite små fasta objektiv med hög ljusstyrka och gärna med IS, i programmet. En vidvinkel och ett tele vore finti komplement till 22:an.
Jan Olof Härnström 2015-10-13 12:35
22mm/2 är en riktig pärla.
För stillbilder så är det inte så lockande att använda EF-adaptern och tunga objektiv, eftersom det inte blir någon kompaktkamera längre.
För filmning däremot så använder jag helst stativ och då gör det inget om kameran är större och tyngre.
PMD 2015-10-13 12:52
EF-M-objektiven lyser ut lagom för APS-C så det kommer knappast en EOS M-variant för småbild (FF).
Jan Olof Härnström 2015-10-13 12:56
Filmformatet Super 35 ligger relativt nära APS-C i storlek.
EF-S och EOS M-optiken borde passa ganska bra för 4K video.
spotmatic 2015-10-13 12:56
Jo. Det måste till en ny objektivserie, i sådana fall.
Förmodligen än ändring i namnet också.
Jan Olof Härnström 2015-10-13 13:01
Jag menar bara att APS-C borde vara ett utmärkt format för 4K.
Och att man kan använda EF, EF-S eller EOS M objektiv. Givetvis andra fabrikanters gluggar också.
Svar från froderberg 2015-10-13 22:04
Kombinationen 4K video, Super 35-sensor och EF-S-objektiv fås med Canon EOS C300 Mark II. Spegelfritt, men varken billigt eller kompakt ;)
jonas18z 2015-10-26 22:24
Då är ju a7rII och metabones adapter mycket billigare. Då får du EF+ EF-s 4K och 42MP för betydligt mindre pengar men fortfarande inte billigt. C300 MKII har väl inte en hittat ut i butikerna än.
Jan Olof Härnström 2015-10-13 17:25  
Bra att Canon hakat på trenden med infällbar standardzoom, den krymper ihop en del jämfört med 18-55mm.
Anders F. Eriksson 2015-10-13 17:40
Förhoppningsvis tappar den inte lika mycket i bildkvalitet som Sonys motsvarighet ...
Tomasz 2015-10-13 21:33  
Det är mycket hårdvara i huvudkolumnen nu. Jag förstår att det är gångbart i dagens mediasamhälle men jag tycker det är synd, eftersom jag hängt här så länge och gillat FS trots motgångarna.
Kan det vara dags att registrera "kamerasidan.se" ?
abcxyz 2015-10-13 22:25  
Alltså, maken till att inte förstå marknaden... Från att vara världsledande till... detta. Hur många ser denna kamera och blir köpsugna? Det finns ju så många alternativ där ute som är bättre på i princip alla punkter. Är glad att jag sålde rubb och stubb med Canon-logga på och bytte system, även om det då var lite nervöst efter många år som trogen Canonist. Efter produktlanseringar som denna verkar beslutet mer rätt än någonsin. (Ber om ursäkt för att jag låter så negativ, men jag förstår ärligt talat mig inte på Canon längre.)
Svar från froderberg 2015-10-14 10:24
Billiga instegsmodeller gör sällan entusiaster köpsugna. Jag tror inte Sony A3000 eller A5000 ger någon ståpäls direkt. Eos M10 har inte ambitionen att vara bättre än något Canon redan har, men däremot billigare.
abcxyz 2015-10-14 14:21
Det har du rätt i. Samtidigt tycker jag att Canon har helt fel fokus på marknaden. Istället för att producera sådana här kameror, som folk mest tänker "jaha, okej" om, borde de vara mer intresserade av ta tillbaka tappade marknadsandelar och börja konkurrera med Sony på ALLVAR. Eller tycker Canon att de är med i matchen nu när de släppt en högst medioker M10? Jag är nästan beredd att sätta min häst på att M10 floppar. Var är Canons konkurrent till Sony A7x? Sony är typ ensamma om att gå med vinst i segmentet systemkameror, och det är enligt Sony själva tack var framgångarna med den banbrytande A7-serien. Varför satsar inte Canon (eller Nikon för den delen) ALLT på att hoppa på det tåget? Det hade varit skitkul med konkurrens i det segmentet! M10 hade de gott kunnat skippa tills de hade något vettigt att komma med. Slöseri med tid och energi.
Grevture 2015-10-14 16:15
Det skulle vara kul att se en källa till det där att Sony är ensamma att gå med vinst på att sälja systemkameror :-)

Jag tror många har en lite ogenomtänkt syn på kameramarknaden. Saken är att Canon (och Nikon) faktiskt tycks tjäna pengar på att sälja traditionella systemkameror - betydligt mindre än för några år sedan, men på det stora hela fortsätter de tjäna pengar. För dem vore det hål i huvudet att introducera spegelfria modeller som konkurrerar direkt med deras spegelreflexmodeller utan att vara rejält säkra på att de kan tjäna i alla fall i närheten av lika mycket pengar på sådana kameror. Och faktum är att spegelfritt rent ekonomiskt i alla fall fram till ganska nyligen varit en ganska dålig affär för de flesta inblandade (och där utgår jag från tillverkarna själva säger).

M10 är en komplettering till M3, och det intressantaste med den för entusiaster är nog att den signalerar att Canon satsar resurser på spegelfritt (något som kändes lite oklart i perioden efter första Eos M-modellen).
abcxyz 2015-10-14 17:02
Ja, det stämmer nog inte, det var klumpigt formulerat av mig. Mer att Sonys vinst fortsätter öka medan Canon och Nikon går åt motsatt håll. Det är i alla fall vad jag läste på Sony Alpha Rumors som hade tagit del av Sony Imagings kvartalsrapport för några månader sedan. Hittar tyvärr ingen sökfunktion på sidan så jag kan inte ge någon källa. Så det får tas med en nypa salt.
Bengf 2015-10-14 20:21  
Mja.. gnälla på nya modeller. tjaa det gör vi nog mest på Sony modeller. Canon vet nog vad dom gör, första EOS M sålde ju skitbra, var väl den mest köpta spegellösa ett tag. bra med lite alternativ och lägre pris.
jonas18z 2015-10-18 21:10
IKEA säljer mest bokhyllor, Rusta och ÖB säljer mycket varor men betyder det att de är de bästa sakerna?

Logic for morons.
Anders F. Eriksson 2015-10-18 21:15
Jag kan hålla med om att resonemanget haltar lite, då EOS M länge såldes för ett väldigt lågt pris (och därför i många exemplar). Att kalla andra för idioter för att de resonerar annorlunda tycker jag dock inte är särskilt ok - man kommer långt med lite hyfs och folkvett.
jonas18z 2015-10-18 21:37
Jag förstår inte alls logiken med att att något säljer mycket så skulle det automatiskt vara bra saker. Det blir ju helt knäppt om man byter ut det mot andra saker. Det säljs mycket av HM-kläder, Det säljs mycket av boxvin. Det har verkligen noll med hur bra sakerna är jag säger att argumentet är helt idiotiskt. Om jag går in till en butik och kollar på random sak och säljaren säger det här säljer vi mycket av, skulle jag på något sätt bli imponerad då?
Anders F. Eriksson 2015-10-18 21:59
EOS M var ett mycket bra köp för de 1995:- den såldes för, och därför såldes många. Det finns många bättre kameror, men det är inte idiotiskt att argumentera med det.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar