Prylnytt
Till det yttre är det svårt att skilja nya Canon Eos 5D Mark IV från föregångarna 5D Mark III och 5Ds. Men på insidan är nästan allt nytt. Canon har plockat mängder av funktioner från storebror 1D X Mark II och adderat några unika funktioner.
Canon har hittat ett konsekvent sätt att utforma sina proffskameror som dels kunderna är nöjda med och som dels gör att det är lätt att jobba med två olika kameror samtidigt. Hanteringen är sig alltså sig lik från 1D X, 1D X Mark II, 5D Mark III, 5Ds/R, 7D Mark II och ända tillbaka till 7D.
De yttre skillnaderna mellan 5D Mark IV och den föregående generationen 5D Mark III/5Ds/5DsR är små och består i att den nya kameran fått en extra knapp för tummen på baksidan, mellan styrknappen och inmatningshjulet.
Den nya knappen går att programmera för att göra olika saker, men är främst tänkt för att supersnabbt kunna skifta mellan olika autofokuslägen. Många sport- och naturfotografer kan ha nytta av att till exempel snabbt kunna skifta mellan kontinuerlig flerpunkts-AF (Ai servo) och låst enpunkts-AF (One shot). På 1D X och 1D X Mark II kan man programmera om stjärnknappen för att göra samma sak.
Precis som på 1D X Mark II har Canon tvingats flytta uttaget för fjärrkontroll eftersom USB 3-kontakten tar mycket plats. 5D Mark IV har uttaget för fjärrkontroll på framsidan, där ”Mark III”-märket sitter på 5D Mark III.
Några andra yttre skillnader: En mer högupplöst skärm med obegränsad pekfunktion. Det yttre skalet till prismat är gjort av kompositmaterial för att inte hindra antennsignalerna för wifi och GPS. 5D Mark IV har dock inte samma typ av förstärkt stativfäste som 50-megapixelkamerorna 5Ds och 5DsR, utan samma som 5D Mark III.
Canon har höjt nivån på vädertätning från den föregående generation och säger nu att tätningen är på samma nivå som 7D Mark II. Den förbättrade tätningen och den nya knappen på baksidan har gjort att Canon tagit fram ett nytt matchande batterigrepp som heter BG-E20. Batterigreppet har ett styrhål intill stativfästet som matchar vissa videohuvuden. Kameran och greppet använder samma batterier som de senaste generationerna, LP-E6 eller LP-E6N, men det finns inte längre någon möjlighet att använda AA-batterier i greppet.
60 megapixel internt
På insidan hittar vi en ny cmos-sensor som ger bildfiler på 30,4 megapixel. Sensorn har Dual Pixel AF vilket innebär snabb autofokus i live view, men också att det verkliga antalet pixlar är det dubbla. 5D Mark IV hanterar alltså mer data från sensorerna än 5Ds/5DsR, men slår ihop informationen 30 megapixel i den vanliga råfilen.
Brusnivå och dynamiskt omfång sägs vara förbättrade jämfört med tidigare modeller i 5D-serien. Max-ISO är 102 400.
Helt nytt från Canon är ett råformat där information från alla 60 miljoner pixlar lagras. Råformatet kallas ”Dual Pixel Raw”. Råfilen blir följaktligen dubbelt så stor, men det går ändå att samtidigt lagra en jpg-fil i valfri storlek. Hastigheten vid serietagning sjunker någon i detta läge. Bilderna lagras på CF-kort (UDMA 7) och/eller SD-kort (UHS-I).
Canon uppger att Dual Pixel Raw gör det möjligt att mikrojustera fokus i efterhand. Det ska också gå att ta bort ghosting och påverka bakgrundsoskärpan. Justeringarna görs i Canons råkonverteringsprogram DPP. Vi får återkomma i vårt kommande test om hur användbart Dual Pixel Raw är i praktiken.
En mindre nyhet är att i 5D Mark IV fungerar funktionen DLO - Digital Lens Optimizer - med jpeg-filer och inte bara med råfiler. Nytt är också att det går att filma HDR-video i alla lägen.
5D Mark IV har också blivit snabbare och kan ta 7 bilder per sekund, mot 6 bilder/s i föregångaren Mark III. Numera är spegeln en större begränsning för kamerans hastighet än datamängden. För att klara hastigheten utan besvärande vibrationer har Canon tagit spegelmekanismen från 5Ds/R och modifierat den med bland annat en extra fjäder.
Den nya slutaren är tystare med en mer dämpad klang vid maxfart jämfört med 5D Mark III.
Autofokusmodulen är samma som i 1D X Mark II. Det innebär 61 AF-punkter, varav 41 korsformade. AF-punkterna täcker en större del av bildytan än föregångarna i 5D-serien. Vid ljusstyrka f/8 kan 21 AF-punkter användas.
Autofokusmodulen kan fokusera ner till -3 EV. I live view-läge går det att fokusera ner till -4 EV.
Ljusmätaren kommer från Eos 5Ds/R och har 150 000 färg- och IR-känsliga mätpunkter. Det ger information som autofokusen kan använda för att automatiskt byta fokuspunkt när motivet flyttar sig över bildytan. Funktionen kallas Eos ITR AF. Ljusmätaren används också för att minska problemen med lysrör som flimrar. Genom att analysera blinkningarna kan kameran tajma utlösningen av slutare så att exponeringen blir jämnare för en hel bildserie.
Till skillnad mot 1D X Mark II går det att välja kontinuerlig autofokus vid stillbildstagning i live view. Maxhastigheten är då 4,3 bilder per sekund. Vid videofilmning är det möjlig med kontinuerlig AF i båda kamerorna.
Wifi, GPS och 4K-video
Canon Eos 5D Mark IV är den första proffskameran från Canon som har inbyggd wifi med NFC-koppling. Detta naturligtvis med tanke på nyttan alla kan ha av att kunna skicka bilder till sin smartfon. Det går också att ansluta till en dator eller server.
Den inbyggda wifi-enheten har inte samma kapacitet eller räckvidd som en större extern wifi-sändare, därför är 5D Mark IV kompatibel med universalsändaren WFT-E7. Vill man förse bilderna med särskild metadata så går det att ordna via en dator och Canons programvara. Precis som i 1D X Mark II går det att beskära bilderna innan man skickar iväg dem via wifi.
Kameran har även inbyggd GPS. De båda antennerna för wifi och GPS tar en del av utrymmet ovanpå prismat. Istället för att göra kameran större har Canon prioriterat bort upplysta fokuspunkter.
Videofunktionen är något enklare än i 1D X Mark II. 4K-läget filmar som snabbast med 30 bildrutor per sekund (500 Mbit). Sänkningen gör att 5D Mark IV inte behöver de nya CFast 2.0-korten utan klarar sig med de äldre CF-kort. 4K-filmerna lagras som Motion Jpeg i mov-format. Det innebär att varje bildruta består av en 8 megapixels jpeg-bild, vilket gör att videofilerna blir större än med mer komprimerade format. 4K-inspelning sker bara på minneskort. Via HDMI går det däremot att lagra full-HD.
Precis som i 1D X Mark II läser 5D Mark IV ut pixel för pixel vid 4K-filmning. I och med att 5D Mark IV har fler pixlar blir den aktiva sensorytan vid 4K-filmning mindre. Beskärningsfaktorn för 4k-video minskar från 1,4x till 1,74x.
Även om 5D Mark II var en revolution för många filmare runt om i världen så har inte Canon tänkt att efterträdarna ska vara tänkta för professionell videoproduktion. Därför saknas funktioner som peaking, zebra, C-log och 4K-video med hela sensorbredden. Det saknas med andra ord fortfarande en efterträdare till Eos-1D C i Cinema Eos-serien.
Canon Eos 5D Mark IV börjar levereras i början av september. Det rekommenderade priset är 39 710 kronor. Batterigreppet BG-E20 kostar 3 900 kronor.
57 Kommentarer
Logga in för att kommentera
4K-filmning, men i svårjobbat format och med jobbig sensor crop. 120 fps, men bara i 720p. Peaking och zebra saknas.
Bara att konstatera att Canonrumors-sajten hade rätt (igen) i förväg och att hoppas att Magic Lantern-gänget kan göra något kul med denna..!
Den kommer kosta dubbelt så mycket som en Fuji X-T2 gör inklusive battergigreppet.
Det höga priset kommer säkert få många att tänka 2 gånger innan man uppdaterar sin gamla 5D.
Med sales tax blir det nästan 38k. Så det stämmer väl bra.
+ Bättre vädertätning
+ Pekskärmen med högre upplösning & utan begränsningar
+ Wifi & GPS
+ Snabbare seriebildstagning
+ Bättre AF
- Varför inte samma typ av knapp för focuspunkt som kom med 7Dmk2?
- SD UHS-I varför inte UHS-II ???
- Inte upplysta focuspunkter
- Filmfunktionerna
- Priset
Här får du köpa en Ferrari men vi är rädda att du inte ska köpa den om vi byter ut däcktypen så du kan köra vidare på din 20 år gamla däcktyp & kan därmed endast utnyttja halva toppfaren. Logik ?????????
Men visst skulle det vara bra på sätt och vis att få upp efterfrågan på CFast-kort så att priserna gick ner.
4K 60p hade krävt CFast enligt Canon. De säger att det är för stor andel amatörer som köper kameran för att de ska vilja tvinga folk byta minneskort. Tänk också på att det antagligen kommer en Cinema Eos-kamera i ett 1D eller 5D-kamerahus. Canon vill nog separera modellerna åt funktionsmässigt.
Att skriva stillbilder är en baggis i sammanhanget. 5Ds klarar redan 50 mp + jpeg i 5 bilder/s. Tänk på att kameran kan göra mikroavbrott för att komma i kapp när det gäller stillbild. Vid video får däremot aldrig skrivhastigheten sjunka under en viss nivå.
Personligen hade jag gärna sett CFast2 eftersom jag redan kör 1D X Mark II.
Vissa tillverkare har liten buffert och istället UHS-II-kort. Men visst hade det inte skadat med UHS-II-kort. Kortfacket är ju ändå kompatibelt med äldre SD-kort.
Denna klarar att spela in på sdkort så att de inte skulle vara optimalt ser jag som rent snack eller något argument som Canon själva hittat på för att det inte gjort en modern lösning. Fungerar der för black magic så bör det fungera för Canon.
5D Mark IV har förutsättningar att bli ännu bättre i och med att den har fler pixlar och lägre hastighet.
14.8 Evs enligt dxomark.com!
Vart läste du om att den har bättre dynamisk omfång än D810,an? För jag hittade en artikel online som skrev detta
"Image Quality is where the K-1 definitely outshines the majority of its competition at this price point, with the camera giving one of the best Raw dynamic range results we've ever seen, falling just short of the industry-leading Nikon D810"
https://www.dpreview.com/news/2055527036/pentax-k-1-s-pixel-shift-challenges-medium-format-dynamic-range
Jag kanske övertolkade ovanstående? :) Men ja, K-1:an är en fantastisk kamera, speciellt med tanke på priset. Grym för landskapsfoto och porträtt, mindre grym för filmning och proffssport. Bra optik finns det, om än inte lika många val som till Canikon, men man får betala för det... Har D-FA 15-30mm och D-FA 24-70 än så länge, men avvaktar med D-FA 70-200 som ligger på 20 000:-...
Men eftersom jag älskar astro- och landskapsfoto så tog jag språnget när man Pentax kom med en fullformatare till ett hyggligt pris. Än så länge är jag jättenöjd. :)
För mig var det väldigt besvärande att det inte gick så bra att rädda detaljer i skuggorna och det kraftiga bildbruset tom i mittonerna med 5DIII!
Och nu när det kommer prisuppgifter från Rajala - bara 39 700,00 kr för kamerahuset blir jag bara besviken och saknar helt lust att uppgradera till 5DIV!
Och självklart 4K 30p är inte alls hackigt när man filmar stillastående objekt...
Övrigt en fin kamera med ett ingångspris 6-7 tusen för mycket.
I fallet Fujifilm, du tänker möjligtvis inte på deras S/R-pixlar? Den tekniken har i sig inget med dual-pixel AF att göra.
Från deras horisont säkert ett korrekt beslut. Framtiden får väl visa om de räknat rätt när det gäller användarnas priskänslighet. Det är otroligt svårt att uppskatta efterfrågan på en ny produkt.
Det kan ju visa sig att de räknat fel och måste börja stötta med cash backs och andra former av rabatter. Precis som de var tvugna att göra med 5Ds. Där räknade de fel. De trodde majoriteten skulle välja 5Ds. Nu visade det sig att majoriteten valde 5Ds r och de fick börja sälja ut 5Ds med kraftiga rabatter.
Personligen har jag nu under några år kört med både Canon och Fuji. Idag med den 5Ds r och en X-PRO2.
Faktum är att följande fokus X-PRO2 klarar mina krav. Fujis objektiv är många fall bättre än Canons. Sensorn från Sony har nog inte högre DR men tål att dras i som inte får negativa konsekvenser lika snabbt.
MIn 5Ds r hade en hög prislapp men nu kommer 5D MKIV kosta ändå mer.
Att välja kamera är en mycket personligt beslut. Baserat på ens egna fotande och de krav det ställer.
Jag väntar just nu på en X-T2 som nog kommer passa mig ändå bättre än X-PRO2 för mycket av det jag fotar. Fast jag har alltid 2 hus så X-PRO2 kommer komplettera X-T2 på ett bra sätt.
När jag tittar på resultatet av AF och bilder utskrivna upp till A2 så är skillnaden förvånansvärt liten.
Ofta föredrar jag faktiskt resultatet från Fuji. Deras 16-35, 24-70, 70-200 och 100-400 är fantastiskt bra.
Nu kostar en X-T2 med batterigrepp hälften av en 5D MKIV. Dessutom väger det hela betydligt mindre än Canons motsvarigheter och husen är ofta mer snabbjobbade.
Så jag tror att Canon har missbedömt marknaden. Det oväntat höga priset kommer få konsumenterna att fundera ett varv till på vad de skall satsa på för framtiden.
Framtiden kommer visa om jag har rätt eller fel.
Från början på Canon rumors så skulle det ge bättre Dr. Nu verkar det snarare kunna ge förbättringar vad gäller fokus och att det skall gå att förbättra i efterbearbetningen. Fast bara i DPP.
Något det är tveksamt om att LR/PS kommer ge stöd för.
Så det skulle vara kul att höra din syn på detta.
Och det är GPS!!!
Jag tror att tom skor har GPS idag, men för Canon det är tekniskt revolution!
Personligen upplever jag att Canon utnyttjar sina trogna kunder som har investerat i fin optik och behandlar dem som tröga funboys.
Grundsyftet med dubbelpixlarna är ju samma som när tekniken först dök upp i Eos 70D, det är en elegant lösning på problemet att uppnå fasdetektering för AF direkt i sensorn. Man slipper ha en del pixlar till hälften blockerade som annars varit den vanligaste lösningen.
Normalt slås ju de här dubbla pixlarna ihop (de sitter ju två och två bakom varje mikrolins och varje färgpunkt i bayer-matrisen) i bildfilen vilket gör att en bildfil från t.ex. 70D "bara" är 20 megapixel trots att sensorn egentligen innehåller 40 megapixel.
Det som är nytt i Eos 5D Mark IV är att man nu ger möjlighet att spara råfiler där man dels spar de vanliga bildpixlarna (ihopslagna av pixelpar), men dessutom spar ena halvan av varje pixelpar separat i samma fil. De verkar då kunna läsa fram något ur dubbelpixelråfilen som väl skulle kunna sägas vara en svagt stereoskopisk bild (samma bild fångad två gånger med en aning sidoförskjutning emellan). Med hjälp av detta kan du då bland annat göra små efterjusteringar av fokus. Tekniken påminner nog till en viss del om Light Field-tekniken i Lytro-kamerorna, men mycket mer subtil (och därmed med en mindre möjlig fokusjustering i efterhand).
De här dubbelpixelråfilerna är det i alla fall i dagsläget bara Canons DPP som kan tolka. Med det är väl inte helt otänkbart att Canon och Adobe kommer överens om att dela tekniken. Eller att Adobe och andra helt enkelt kikar i filerna och själva listar ut sätt att dra nytta av extrainformationen För företag som Adobe eller Phase One (Capture One) är nog inte det där rocket science direkt :)
Men, så länge du spar vanliga råfiler fungerar de precis som vanligt. Det här med dubbelpixelråfiler gör ju kameran långsammare (filerna blir dubbelt så stora) och med tanke på hur subtila justeringar du kan göra lär det knappast vara något som till exempel pressfotografer bryr sig om.
Det är 4,5 år sedan 5D mark III kom och då kostade den över 30 tusen. Sedan dess har också valutan förändrats.
Men visst är det mycket pengar, särskilt om man inte kan ta kameran på firman.
För övrigt verkar detta vara en grymt kompetent kamera. Väntar med spänning på testresultat, råfiler och annat skoj att sätta klorna i.
"Alla kameror är dyrare vid introduktionen än mot slutet av sin cykel."
Jo, visst är det så. Numera är jag inte längre på hugget och köper en ny kameramodell direkt vid introduktionen (hur frestande det än må vara med alla nya finesser) utan väntar gärna ett år eller två och ser om det fortfarande är frestande. :-)
Den kamera man har blev ju inte plötsligt sämre bara för att en ny modell kom.
Detta är varken ett test eller ett prov av kameran, utan är en ren nyhet med mycket fakta.
Vi har fått prova kameran, men det återkommer vi till. Vi kommer också göra ett test lite längre fram.
Gonatt!
Två webbsidor med reklam för Canon mk IV (som säkert är en bra kamera) men att agera Canons (eller Nikons eller ...) förlängda reklamarm imponerar inte på mig.
Det vore hederligare om ni (du) vävde in i artikeln hur ni tänker testa kameran för att se vad den verkligen går för.
Men de erfarenheterna brukar komma i samband med att en ny version av kameran introduceras och då refererar du inte till vad ni har upptäckt utan vilka brister "användarna" har upptäckt med den föregående modellen.
Då slipper lägligt nog Canon, Nikon m. fl. pressa er och ni kan behålla era annonsintäkter.
Och om inte annat så får vi läsare reda på att den nya modellen har "krispigare skärpa" och vi kan utbrista ett "va bra!" och glatt uppgradera i detta vansinnes-race som inte har ett skit med fotografisk kvalité att göra.
Så exakt hur tycker du det borde gå till? Skall Fotosidan och andra tidningar/sajter i "branschen" i fortsättningen helt tiga produktnyheter och enbart publicera kompletta tester/recensioner? Eller skall de ängsligt hålla sig till korta notiser av typen "Canon presenterar idag ny kameramodell, här är en bild och här är faktatabellen." Misstänker att många skulle uppfatta det som lite torftigt :-)