Prylnytt
Inför sommar-OS lanserar Canon ett nytt flaggskepp: Canon Eos-1D X Mark II med snabbare AF, större dynamiskt omfång,16 bilder per sekund i råformat och 4K video.
Canon Eos-1D X Mark II är till det yttre mycket lik föregångaren Eos-1D X. De har gjort små justeringar som att 1D X Mark II fått ett hårt plastskal ovanpå sökarprismat som rymmer en gps-antenn. Den anger position men inte riktning. Greppet och knapparna på framsidan har finjusterats för att underlätta för personer med mindre händer.
Uttaget för fjärrkontroll har placerats intill låset för högkantsavtrycket. Detta gör att Eos-1D X Mark II har utrymme på motsatta sidan för en fullstor USB 3-kontakt, mikrofoningång och, till skillnad från föregångaren, en hörlursutgång. Precis som föregångaren har 1D X Mark II uttag för datakabel (ethernet), hdmi och wifi-enhet.
Det kommer en ny wifi-enhet kallad WFT-E8 som använder både 2,4 GHz- och 5 GHz-banden (802.11 ac). Det går även att använda den gamla enheten WFT-E6. Vi har inga uppgifter om hur gränssnittet för wifi-funktionen förändrats mer än att det nu går att lagra 20 olika nätverk.
Men tyvärr saknar 1D X Mark II fortfarande inbyggd wifi. Canon menar att en del användare skulle kunna riskera att tro att den inbyggda wifi-funktionen skulle räcka till för större avstånd, som på en arena. Det går att styra både stillbilds- och videotagning med appen "Camera Connect".
För att underlätta när man ska skicka bilder direkt från kameran för publicering har kameran fått en beskärningsfunktion.
Intill låsvredet för högkantsavtrycket sitter en lucka för fjärrkontroll.
Ny snabbare autofokus
Trots att 1D X blivit omtyckt för sin effektiva autofokus har Canon gjort om autofokusfunktionen nästan helt. Det är fortfarande 61 autofokuspunkter varav 41 korsformade, men i övrigt är allt nytt. Autofokusmodulen har blivit större så att autofokuspunkterna nu täcker 24 procent större yta horisontellt och 8 procent större yta vertikalt.
Alla fokuspunkterna kan användas med objektivkombinationer med ljusstyrka f/8 (ex. 600/4 med 2x telekonverter). 22 av punkterna kommer då att vara korsformade. Mittpunkten är känslig ner till EV -3.
Autofokusens förmåga att följa motiv i djupled (ändra skärpeinställningen) och över bildytan (automatiskt byta AF-punkt) har förbättrats och funktionen kallas AI Servo AF III+. För att förbättra förmågan att följa hur motivet rör sig över bildytan har den färgkänsliga ljusmätaren fått tre gånger så hög upplösning (360 000 pixlar) jämfört med 1D X.
Processorn som sköter ljusmätaren har också uppgraderats till en snabbare variant som kallas Digic 6. Precis som i 7D Mark II och 5Ds/R så kan exponeringsmätaren också används för att tajma när bilder tas så att man reducerar problemet med blinkande lysrör.
16 bilder per sekund och större omfång
Hanteringen av bilder, video och kamerans alla inställningar sköts av två processorer, bägge av en ny kraftfullare modell kallade Digic 6+. Kameran klarar att bearbeta 16 rå- och jpg-filer på 20,2 megapixel per sekund. Det kräver dock att kameran är i live view-läge. Det här är ett steg upp från de 14 jpg-bilder/s klarar 1D X i motsvarande läge. När du kör spegeln och den optiska sökaren med full autofokusfunktion är maxhastigheten 14 bilder per sekund (råformat + jpg) jämfört med 12 hos föregångaren.
Canon utlovar ett större dynamiskt omfång än tidigare Eos-stillbildskameror tack vare att A/D-omvandlingen numera sker i samma krets som sensorn. Det innebär kortare analoga signalvägar och därmed mindre brus och högre dynamiskt omgång. Canon sa inget om att det skulle vara kolumnvis A/D-omvandling, men det känns inte så troligt. Den lösningen verkar inte verkar kunna ge lika snabb utläsning. Vi misstänker att lösningen snarare liknar den som Nikon använder i D4/D4s/D5.
Bilderna lagras antingen på ett CF-kort eller ett CFast 2.0-kort. Med CFast-kort går det att ta en serie på 194 råfiler vid 14 bilder/s enligt Canon i Norden. Vid 12 bilder/s ligger gränsen på 500 råfiler. Canon är inne i ett skifte av minneskorts-standard eftersom CF-korten inte kan bli snabbare än 167 MB/s. Vilket kan jämföras med att CFast-korten redan idag klarar 600 MB/s. På videosidan är CFast redan en etablerad kortstandard.
Det går att ställa in dämpad seriebildstagning i två hastighetslägen. Som snabbast går det att ta 5 bilder per sekund i dämpat läge där ljudnivån blir lägre. För att klara detta har 1D X Mark II en annan spegelmekanism än 1D X där alla rörelser styrs av motorer.
Den optiska sökaren har på samma sätt som 7D Mark II och 5Ds/R fått mer information än i 1D X. Bland annat så lyser AF-punkterna rött så att de är synligare. 1D X Mark II har andra sökarskivor än 1D X.
1D X Mark II är precis som föregångaren testad för 400 000 exponeringar, men har fått nya kraftfullare batterier (LP-E19) och en ny laddare (LC-E19). Men det går att använda de tidigare batterigenerationerna LP-E4N (1D X) och LP-E4 (1D Mark III och Mark IV).
Med det nya batteriet ska kameran kunna ta 1 210 bilder vid 20 grader och 1 020 bilder vid 0 grader enligt Cipa-standarden.
Kameran väger 1 340 gram, exakt lika mycket som föregångaren 1D X.
Pekskärm för AF och video
I live view-läge har Canon Eos-1D X Mark II möjlighet att styra objektivens fokusering med Dual Pixel CMOS AF. Precis som med flera andra Eos-kameror täcker då autofokuspunkterna 80 procent av bildytan. Det går att använda alla Canon USM-objektiv med denna funktion och givetvis alla STM-objektiv.
STM-objektiv kan ge något mjukare fokusrörelser, men vi provade med ett Canon EF 35/1,4 II USM och autofokusen var snabb och utan tendenser till hackiga rörelser. Det går att ställa in Dual Pixel CMOS AF i kamerans menyer så att man kan få snabbare eller långsammare fokusrörelser och så att kameran kan bortse från detaljer som tillfälligt dyker upp i bilden.
För att snabbt bestämma var kameran ska fokusera har skärmen en pekfunktion. Det känns märkligt att pekfunktionen begränsad till att styra autofokusen. Canon har ju annars mycket bra pekfunktioner som klarar fler saker i flera av sina konsumentmodeller.
Bildskärmen har 60 procent högre upplösning jämfört med 1D X. Kameran har också ett förbättrat system för sensorrengöring.
4K video
1D X Mark II är Canons andra stillbildskamera med 4K video. Precis som 1D C är 1D X Mark II tänkt för att vara en kraftigt väderskyddad 4K-kamera med intern lagring. Det går inte att lagra 4K video externt via HDMI-kontakten. Till skillnad från 1D C saknar 1D X Mark II C-log för att finjustera inställningarna för videofilerna. 1D X Mark II har högre bitrate vid 4K än 1D C (800 Mbit/s mot 500 Mbit/s) som utgår ur sortimentet.
Kameran kan lagra 4K DCI (4096 x 2160 pixlar) med 60 bildrutor per sekund och 4:2:2-färgsampling i Motion-jpeg. Full-HD kan lagras i upp till 120 bildrutor per sekund (även externt) med 4:2:0 färgsampling i mp4 med H.264-komprimering. Vid extern lagring av full-HD är videosignalerna okomprimerade och med 4:2:2-färgsampling.
Det går att spela in 4K i full hastighet i 29,59 minuter. Då används en del av sensorn motsvarande Super35-format. Vid full-HD används hela sensorns bredd. Vid 1080/120p är maxlängden 7 min 29 sek, detta eftersom uppspelningen då hamnar precis under tullgränsen på 30 minuter.
Funktionen "4K Frame grab" gör det enkelt att spara en jpg-bild från en bildruta i ett 4K-klipp. Det kan användas för att kontrollera skärpan på en 4K-film eller när man behöver plocka stillbilder för publicering.
Billigare än Nikon D5
Leveranserna startar i maj 2016. Det rekommenderade priset är 62 530 kronor inklusive moms, alltså några tusenlappar under den direkta konkurrenten Nikon D5. Fram till 1 oktober ingår CFast2-kort och kortläsare i priset.
Fotosidan återkommer inom kort med en artikel med våra första intryck från att ha fotograferat under en dag med kameran.
28 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Pekskärmar på dessa proffskamreror till slut men inte Wifi fullt ut... i alla fall inte inbyggt.
Eftersom jag gillar ögonblicken i både sport och anna...t är det trevligt med snabba AF och att de bygger ut fokuspunkterna snart över hela ytan.
Jag använder ju Nikon och tror D5 blir en hit den med.
Ser fram emot eran test efter fotograferingen med Canons flaggskepp.
Tänk ändå att den lägger sig under i pris ;)
Hoppas Nikon drar ögon/öron åt sig och sänker då ;)
Nej min kamera är ett verktyg för att fotografera stillbilder och hade jag andra ambitioner gjorde jag som Far min tidigare: skaffat en specifik filmkamera.
Men låt kampen fortsätta som är jag övertygad om att Nikon också fixar det snart.
Fram tills dess fortsätter vi njuta av de fantastiska verktygen vi redan har i vår hand.
Ser man på spec:en så är Canon t.o.m. med lite före i utvecklingen och har mer i sitt kamerahus än Nikons D5.
Ändå ligger priset över 5-6 tuser kr mer i grundpris samt att motsvarande minneskort som ingår till Canon i kampanjpriset kostar 4500 kr till Nikon.
Ja nu landar vi på närmare 10 000 Kr mer ..
Ja står man och väger om att gradera upp sig till den här nivån (ja om man inte redan har alla objektiv m.m.) så kanske ? några väljer annan väg.. ;)
Marknadspriset bör ligga lika för dessa jättar.
Tror dock inte att Nikon sätter ned priset.
Rutinerade gamla Nikon rävar och proffs ändrar inte sin utrustning för en sådan sak.
Men jag tror att entusiaster som tänker gradera upp tittar efter prestanda i förhållanden till pris och kan mycket väl välja Canon där.
Marknaden är ju sådan att det är mycket entusiaster som handlar proffsutrustning. I alla fall säger de handlare jag pratat med detta.
Men nu är det bara att vänta in D5 och hoppas det inte är allt för lång tid kvar ;)
Hur fungerar det på stora sportarrangemang som OS då det gäller rättigheter till rörliga bilder respektive stillbilder?
Får även stillbildsfotografer filma, låt säga, målgången på 100 meter och lägga upp filmklippet på tidningens webbsida?
Däremot så har jag lusläst de ackrediteringsregler för stillbilldsfotografer som UEFA och FIFA har.
Helt korrekt så får stillbildsfotografer inte filma under tävlingar/matcher.
För det krävs speciella tillstånd.
Faktum är att om du t.ex. jobbar med Shoot it live på kommande EM i Frankrike.
Så måste det gå 20 sekunder mellan publiceringen av bilderna.
Exempelvis, vid en målgång eller ett nedslag i simhopp kan det vara värt att köra 4K-filmning 60 bilder per sekund, för att därefter välja ut den bästa framen/bilden.
Upplösningen hos 4K räcker gott och väl till dagstidnings- och webbpublicering.
Letade men hittade ingenstans i artikeln information om nya sensorn? Kan vara så att mina glasögon behöver rengöras...
Vi håller på att justera formen, så det ordnar sig säkert med marginalen framöver.
Detta måste vara bland det dummaste jag hört. De som köper en sån här kamera för 62 000 kr klarar nog av att använda en wifi, och ta reda på vilka avstånd den är lämplig för, eller om man behöver en separat del. Snällt av Canon att ta hand om alla inkompetenta personer som köper flaggskepp.... Däremot menar Canon tydligen att de som köper billiga instegskameror kan hantera en inbyggd wifi och inte riskerar att tro fel.......? ? Eller menar de att Canonfotografer helt saknar kompetens?
Att detta skulle vara orsaken till att det inte finns med är så dumt att jag kan knappt tro att Canon har sagt något sådant? Snacka om att idiotförklara sina kunder.
Men ska bli kul att se lite tester av kameran framöver.
För det första så är det inte bara att stoppa in en och samma Wifi-enhet direkt i kameran.
Och sedan sälja den över hela världen.
Vilka band/frekvenser som får användas är olika, i olika nationer.
För det andra. Om Canon skulle stoppa in en lösning inne i kameran. Som fungerar på begränsade avstånd.
Så skulle det innebära att sådana som jag, som är i behov av att det fungerar bra på längre avstånd, i miljöer med mycket radiostörningar, tvingas att betala två gånger för samma sak.
Först för en lösning inne i kameran. Som i mitt fall skulle vara totalt värdelös.
Och sedan en extern enhet, för att få det att fungera.
Personligen ser jag positivt på att Canon satsat på att förbättra stabiliteten på den nya sändaren. (5 Ghz-bandet tenderar att fungerar rejält mycket bättre än 2,4 Ghz. Just 5 Ghz är avsevärt sämre att bygga in bakom ett chassi av metall).
Dessutom så klarar den nya sändaren av att arbeta med ac, vilket förbättrar överföringshastigheten avsevärt.
Har en bekant som köpte en D4 och hade otroliga trubbel med att köpa tillbehör; dels pga butikspersonalens inkompetens, men även det att hon inte alls gjorde någon bakgrundsforskning för hur kameran fungerar tekniskt. Just här handlade det om batterier och fjärrutlösare. Först hade hon fått fel batterier vid butiken som menade att D3 batterier skulle gå till D4 , men det gick inte (rätta mig om jag har fel, men så minns jag att det var. Men något obvious i samma stil var det).
Sen hade hon köpt en fjärrutlösare. Då läste hon på paketet att den var kompatibel med D3, men D4 var inte nämnt någonstans. Jag googlade 1 minut för att komma fram till att kamerorna använder samma kontakt, medan hon redan var färdig att lämna tillbaka kontrollern till butiken.
Personligen fattar jag inte hur man kan köpa så dyra grejer utan att lära sig använda dem på alla tänkbara sätt och förstå deras möjligheter och begränsningar. Men såna människor finns det nog.
Det räcker med att du är anställd på en tidning och din arbetsgivare bestämmer vilka kameror som ska användas som du hamnar i den situationen. Eller att du beskriver för handlare vad du ska plåta och denne plockar fram vad du behöver, men att du inte är så intresserad tekniken.
Även om man har en separat wifi-enhet så måste man lära sig dess begränsningar också, så man kommer inte undan att lära sig sin utrustning oavsett, annars står det rätt tydligt i manualen om man är läskunnig.
Om man sedan inte VILL ha det pga av räckvidd eller inte vill betala för det, är ju en helt annan fråga än Canons uttalande att man måste skydda sina proffskunder som inte förstår bättre, för det är vad de säger.
http://www.andyrouse.co.uk/index.php?b=1
Det är ju vad nya Sony sensorn för MF uppnår enligt Phase One. Också det ett påstående som bör verifieras av utomstående innan vi kan ta det för ett faktum.
Verkar riktigt grym i övrigt! Tysta läget mycket intressant om det är liknande 5D mk3.
1D X Mark II tar 14 bilder/s med full autofokus och 16 b/s med låst fokus, live view och både rå och jpg.
Skulle vara kul att se en jämförelse med Sonys A6000. Tror det kan bli rätt jämnt där. :-)