Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Avancerad adapter för EF-objektiv på Nex-kameror

Avancerad adapter för EF-objektiv på Nex-kameror

Med en Metabones-adapter kan du använda Canon EF-objektiv på en Sony Nex-kamera med bibehållen bildstabilisering och automatik.

Metabones-adaptern tillverkas av företaget Conururs. Den ger inte autofokus, men i övrigt ska den ge full funktionalitet (exif, full automatik, bildstabilisering). Detta fungerar även med EF-S-objektiv och EF-objektiv från andra tillverkare än Canon.

Vanligtvis används objektivet nedbländat för att skärmen ska visa det verkliga skärpedjupet. På adaptern finns en knapp märkt WO (wide open) som bländar upp till den största bländaren för att underlätta fokuseringen. Funktionen drivs av kamerans batteri.

Adaptern kostar 399 dollar plus frakt och avgifter. Läs mer här



Publicerad 2012-01-20.

31 Kommentarer

StaffanW 2012-01-20 08:04  
Nu ångrar jag att jag sålde mitt FD 300/2.8....
Kul iallafall, även om adaptern var lite dyr.
Hansanders 2012-01-20 08:47
Adaptern passar väl bara EF och EF-s...
Fast du kan väl ångra i alla fall...
StaffanW 2012-01-20 10:05
Var nog lite trött imorse...
Atropine 2012-01-20 10:24
FD-adapter till NEX har funnits länge och kostar jordnötter. Man får plåta helt manuellt visserligen, men det är sällan några problem med en NEX...
jkm 2012-01-20 08:37  
Canon och Nikon undrar väl varför i herrans namn dom inte utvecklat en liknande kamera som Sony mfl eftersom det ju verkar vara ett framgångsrikt koncept. Nu gnuggar adaptertillverkarna händerna istället... Ha det gött!
Blirre 2012-01-20 09:22
Fast Nikon har väl ändå gjort det..?
http://www.fotosidan.se/cldoc/test-nikon-v1.htm
and30ers 2012-01-20 09:20  
Känns väl enklare att köpa en riktig kamera att sätta bakom EF-objektiven. EOS DSLR-hus finns från ett par tusenlappar.
Atropine 2012-01-20 10:29
Enklare, inte nödvändigtvis bättre.
and30ers 2012-01-20 10:51
Förlåt, jag menade egentligen enklare, billigare och bättre.
Atropine 2012-01-20 11:44
Det är möjligt att det är din åsikt, min är en annan.
jkm 2012-01-20 09:37  
@Andreas. Nja den behöver ju också en adapter, eller hur? Dessutom är ju sensorn alldeles för liten för att man ska få glädje av sina gamla vidvinklar. Bästa alternativet för närvarande för oss nikonister är nog D 7000. Inte alltför stort hus och dessutom med full mätning med alla Nikkor gluggar. Men lika jäkla fult och klumpigt som alla moderna hus, tyvärr. Men det är en personlig åsikt...
Högst upp på min önskelista är forfarande en Nikon FM 2 FX. Ha det gött!
Blirre 2012-01-20 09:52
Nej. Nikon 1 är samma typ av kamera som Sonys NEX-serie. Spegellös och med utbytbara objektiv.

...så Nikon behöver inte alls undra varför de inte utvecklat en liknande kamera eftersom de redan har gjort det.

Att det är en annan fattning på Nikon 1 är en annan diskussion...NEX tar t.ex. inte alla Sonys objektiv utan adapter.
Num Vistbacka 2012-01-20 09:41  
Kanske dum fråga, men varför är det så svårt att få AF kommunikationen att fungera mellan olika tillverkare? Det handlar ju om signaler, vilka borde gå att konvertera. Det finns ju adaptrar för vad som helst idagens läge. Varför inte för detta?

Så länge som alla konvertrar är utan AF-möjlighet, så förblir de sådär halvt ointressanta för mig.
Peter Thållen 2012-01-20 10:45
I princip meningslöst....Objektiv som är gjorda för fasdetekterande-AF fungerar väldigt dåligt på kameror som använder sig av kontrast-AF....AF:en blir så långsam och osäker att det knappt kan kallas för användbar AF.
För att erhålla bra AF med objektiv som är konstruerade för fasdetekterande-AF via konverter krävs det i så fall att kameran har fasdetekterad-AF direkt på sensorn som Nikon har på J1/V1.
FlyerOne 2012-01-20 15:35
Wistbacka, adaptrar med AF finns visst tillgängliga, men bara till Minolta AF och Sony Alpha och kompatibla objektiv.

Med LA-EA1 adaptern får man kontrastdetekt-AF med alla Minolta / Sonyobjektiv med inbyggd AF-motor (dvs alla SSM och SAM-objektiv) medan de skruvdrivna får fokuseras manuellt. Kontrastdetekt-AF blir långsamt, så därför finns även adaptern LA-EA2 utvecklad, där också de skruvdrivna gluggarna får AF. Och dessutom blixtsnabb fasdetekt-AF med alla kompatibla objektiv! Även för Tamron, Tokina och Sigmaobjektiv som sagt (med reservation för vissa Sigma - men de har ju problem även med Nikon, Canon etc.).

Inget annat spegellöst system än NEX har f.n. dessa möjligheter.
.
Num Vistbacka 2012-01-20 17:09
@Thållen

Jag skulle främst vara intresserad av en adapter för Canon EF-S (och EF) till Nikon F och vise versa. Skulle underlätta lånande av utrustning bland vänner och bekanta någo otroligt. =)
jkm 2012-01-20 12:06  
@Andreas. Det jag syftar på är storleken på sensorn, det är ju den som är helt avgörande för vad du får ut av dina vidvinkligare brännvidder. En 24 a blir ju nästan ett kort tele med en sån liten sensor som på Nikon 1. Hade tyckt att det vore trevligt om Nikon kom med en spegellös DX kamera där man slapp använda adapter som man tyvärr måste på Nikon 1 systemet. Ha det gött!
vargie 2012-01-20 12:43  
Spännande! Men priset var lite för saftigt just nu.
erik767 2012-01-20 14:33  
Den dagen Canon släpper ett spegellöst hus med APS-C-sensor där EF-S funkar så slår jag till. Den här adaptern räcker inte. Tror inte det dröjer så länge eftersom man valt en stor sensor på G1X. Nikons nya minisensorer går bort för min del.
Björn Wångblad[BF] 2012-01-20 15:39  
399 dollar!! Jag köpte en på e-bay för löjligt billiga 129:_ SEK plus 40:- i frakt. OK, inte samma kvalitet, men bra passform och funkar fint i synnerhet på objektiv med EOS-fattning och bländarring. Skärpan är busenkel att ställa själv när man uppgraderat NEX:en till senaste firmware och exponeringen blir halvautomatisk, dvs ljusmätningen funkar med bländarförval.
FlyerOne 2012-01-20 15:46
Kan hålla med om att 399 dollar är saftigt, men det är ju trots allt inte samma sak. Din billiga adapter klarar väl inte moderna EOS-objektiv med elektronisk bländarstyrning?
.
Björn Wångblad[BF] 2012-01-20 16:02
Nä, det är helt riktigt Gunnar!. Signalerna mellan objektiv och kamerahus funkar inte med min billiga adapter.
Jag använder därför bara objektiv med ställbar bländare. Exempelvis Lensbaby och Samyang. Min tanke var att pröva nåt enkelt billigt till att börja med. So far so good.
FlyerOne 2012-01-20 16:49
Helt OK förstås, och klart vettigt. Det som är bra är naturligtvis att det finns så många alternativ att välja på. Men det gäller att ha koll på vilka skillnaderna är, och om det är några överhuvudtaget ... :-)
.
jkm 2012-01-20 16:51  
Tycker att detta är en intressant tråd! Känns lite som att dom stora drakarna C o N har lite svårt att känna av marknaden, eller?? Datorelektronik är en sak optik någonting annat.... Det måste ju finnas en herrans massa gamla fina gluggar sittandes på hyllor runt om i Sverige som bara väntar på att vridas på ett litet läckert hus, eller?? Med tillräckligt stor sensor. Utan en massa adaptrar... Ha det gött!
Svar från froderberg 2012-01-20 20:01
Jag tycker utvecklingen är logisk. De stora tillverkarna koncentrerar sina resurser till de områden där stora volymerna. Nästan alla kunder köper de billigaste modellerna med bara en zoom och är nöjda sedan.

De små nichtillverkarna lämnas att göra lågvolymsprodukter som adaptrar, mätsökarkameror med mera där det finns för lite pengar att hämta för de stora.
Gunars 2012-01-20 19:33  
Tycker det är märkligt med dessa adaptrar. Skaffar man inte en nex för att man vill ha en liten kamera? Skulle själv endast önska en liten, bra, vidvinkel zoom, 26-50, eller nått liknande.
FlyerOne 2012-01-20 19:47
Lär väl komma förr eller senare, antar jag. Ursprungligen skulle det ha kommit tre nya objektiv till NEX-systemet i år, men eftersom dessa har sålt mycket bättre än vad Sony tydligen hade kunnat föreställa sig (och detta trots jordbävning och översvämningar), så de har fördubblat antalet. Ska tydligen komma Zeiss + G + pannkaka / or + ett par objektiv till. Men det är väl möjligt att det kan komma att ta 1,5 istället för 1 år att få alla i produktion.
FlyerOne 2012-01-20 20:13
Dessutom finns det många andra skäl än bara litenhet som gör NEX:arna intressanta.

NEX:arna (inkl. min lilla billiga 3:a) klarar manuell fokusering mycket snabbare och med kolossalt mycket större precision än några andra kameror på marknaden jag vet, oavsett pris.

Med traditionella DSLR-kameror är du ju också låst tilll objektiv från ett enda fabrikat, men till NEX:arna kan du använda nära nog alla objektiv som finns (eller har funnits), oavsett system.

Om du vill ha en backup-kamera, så är det väl bra att den inte är stor och tung att släpa på? Och har du Minolta AF eller Sony Alpha-objektiv så får du med adaptern LA-EA2 samma snabba fasdetekt-AF som du har med din DSLR eller SLT-kamera.

Ifall du har flera olika kamerasystem (som jag t.ex.) så är det väl bra att du bara behöver släpa på ett enda backup-hus, istället för, säj, 30? Vilket en tok som jag själv skulle behöva ha för att vara helgarderad...
:-)
.
Gunars 2012-01-21 00:15
Det låter bra Gunnar, att du verkar vara nöjd med din nex. Ska köpa en c3:a i nästa vecka. Har länge endast använt en undermålig kompaktkamera om man ser till sämre ljusförhållanden; så jag är riktigt sugen på bilder med mindre brus. Men jag gillar verkligen det långa skärpedjupet, diskretionen,, tystnaden och storleken hos kompakten så jag hoppas verkligen att det kommer ett bra, litet objektiv som passar till nexen, utan adapter och som inte är svindyrt. Egentligen borde jag köpa en xz-1 men jag längtar så mycket efter mindre brus, så det får bli kit zoomen så länge tills det kommer en bra, liten, vidvinkelzoom. Ha det gött :)
christianhylse 2012-01-20 23:21  
Det roliga (tragikomiska) i allt är den tidigare bjässen Canon är så akterseglad just nu. Visst, de har sitt plastmojänger (600d och sånt) och sina "proffs"-kameror, men de flesta proffs använder Nikon numera. Och för alla oss som gillar mer innovativa lösningar (läs: dåtid möter nutid) så är mikrokamerorna (de med någorlunda stor sensor, Nx och Nex) roligast att använda. Kreativitet, kallas det.
Ack vad det kan svänga ibland.
Hade Canon tänkt till lite kunde de släppt en digital mikro-kamera som kunde adapta FD-optik med någon form av automatik. Då hade kanske FD-anhängarna förlåtit dem en aning för EF-sveket på 80-talet.
Men de har väntat för länge för att ha en rimlig chans i mikro-träsket. Kan nån, så är det inte Canon. Inte just nu i alla fall.
FlyerOne 2012-01-21 00:08
Canon och Nikon har samma problem här. De drar in klart mest pengar på sina instegskameror, eftersom dessa säljs i så väldigt många gånger större antal än de dyra värstingkamerorna. De är båda hjärtängsliga över att förlora sin bästa kassako.

Nikon "löste" ju problemet genom att ta fram ett icke-hotande spegellöst system med en betydligt mindre sensor än APS-C. Vilket ju bl.a. innebär att användningen av befintliga Nikkor-objektiv inte blir särskilt intressant.

Canon verkar som sagt ännu inte veta vad de ska göra.


PS Jo, stora skaror av pro-fotografer har i och för sig gått över från Canon till Nikon, men det finns dock fortfarande väldigt många som är kvar i Canon-systemet. Fast inte lika många som det varit under de senaste 10-15 åren...
.
FlyerOne 2012-01-21 03:42
Jo, självfallet är de "spegellösa" inte bäst på alla områden f.n. (kan ju ta 10 år till om / när det sker...), men inom ganska stora områden förefaller de ju vara tämligen konkurrenskraftiga - och i vissa t.o.m. överlägsna de traditionella DSLR-kamerorna.

Påminner om när Sikorsky höll på att utveckla helikoptern och tillgrågades av några kritiker:
När kommer helikoptern att kunna flyga fortare än flygplan?
Never, sa han.

När kommer helikoptern att kunna lyfta tyngre laster än flygplan då?
Never, svarade han igen.

När de med ett nedlåtande leende vände sig om för att gå, la han till:
Men helikoptern kommer att kunna göra sådant som flygplan aldrig kan göra!
.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar