Annons
Artiklar > Analog M-kamera och två nya objektiv från Leica

Analog M-kamera och två nya objektiv från Leica

Trodde du att det aldrig skulle komma fler analoga kameror? Leica har tagit fram en ny film-kamera, Leica M-A, som lanseras i samband med Leicas 100 års-jubileum. Två nya objektiv, Summilux-M 28 mm f/1,4 Asph och Macro-Elmar-M 90 mm f/4 Asph, lanseras samtidigt.

Till en början är det bara Macro-Elmar-M som går att köpa separat. Övriga produkter säljs i ett paket som är framtaget med anledning av 100 års-jubileet av Leicas första kamera. Paketet kalla Leica M Edition 100 och innehåller:

– Leica M-A i krom
– Leica M Monochrom i krom 
– Summilux-M 28 mm f/1,4 Asph i krom
– Summilux-M 35 mm f/1,4 Asph i krom
– Summilux-M 50 mm f/1,4 Asph i krom
– Några rullar Kodak Tri-X

Leica anger inte något pris för paketet, men som det brukar sägas om Rolls-Royce: "Om du behöver fråga om priset har du ändå inte råd".

Leica M-A är baserad på Leica MP men har en toppkåpa gjort i ett stycke rostfritt stål. Räkna med att M-A kommer att ersätta MP och M7 framöver.

Summilux-M 28 mm f/1,4 Apsh fyller en lucka i Summilux-M-serien som idag omfattar brännvidder från 21 till 50 millimeter. När objektivet väl kommer att säljas separat så kommer det troligen inte säljas i krom.

Macro-Elmar-M 90 mm f/4 är framtagen för Leica M 240 som har live view. Till skillnad mot den föregående modellen har det nya objektivet inte några förstorande "glasögon" för mätsökaren.

Det går att använda objektivet som ett normalt teleobjektiv på alla mätsökarkameror inom det normala avståndsområdet. Objektivet är tänkt att inte bara locka makrofotografer utan även resande fotografer som vill ha ett kompakt teleobjektiv. Det går att trycka in den främre delen av när objektivet inte används.

För närbilder upp till avbildningsskala 1:2 finns en mellanring med variabelt avstånd. Mellanringen kan även användas med andra objektiv. Objektivet börjar levereras i juni.

Med anledning av att Leica byggt nytt huvudkontor och ny fabrik i Leitz Park i Wetzlar har Leica tagit fram en serie med produkter märkta "Leitzpark" som bara säljs i leicabutiken i den nya byggnaden. Bland annat säljs Leica M Monochrom i krom. Normalt säljs kameran bara i svart.



Publicerad 2014-05-23.

13 Kommentarer

luminousoctaves 2014-05-23 16:09  
Helt rätt att satsa analogt Leica! :)
Sabud 2014-05-23 16:31  
Underbart, vi som har haft problem med rost på våra Leicor kan nu skaffa en rostfri M-A;)

/Stephan
Benganbus 2014-05-24 08:40
Stephan!
Hade själv inte tänkt på rosten faktiskt!
Skönt att Leica uppfattat problemet!
Framsynt e ett mycket litet ord i sammanhanget! ;)
För rost e inte kul...
B)
Benganbus 2014-05-23 16:31  
Jag tycker det skrivs för mycket om Leica här på Fotosidan!! ;) :) :)
B)
Chasid 2014-05-23 16:38
Skyll inte på mig Bengan! :) Jag använder min Leica istället för att skriva om den. Leica är förövrigt en utmärkt Rock'n Roll kamera: http://chasid68.blogspot.se/2014/05/jerusalem-spelade-pa-gayklubb-i.html
Flash Gordon 2014-05-23 17:12
Detta är en ikon inom foto. Så visst är det intressant att denna svindyra kamera och gamla märke trots allt lyckas leva vidare.
Om man en gång i tiden köpte en Leica var den ju alltid lika bra som den film man använde. Bättre objektiv får man leta efter.
Idag när utveckligen av sensorer går framåt med bättre dynamiskt omfång, bättre ISO egenskaper mm. Så blir också en Leica ohjälpligt förlegad med tiden.
Så att köpa en Leica MP240 idag som knappt tar bättre bilder än en Fuji för 20% av priset och dessutom har objektiv som nästan är lika skarpa och har AF
är att betala mycket för den speciella känsla av hantverk som finns i en Leica.
Nu är det ju trevligare att skriva av 10 000 kr som skrot än att skriva av 55 000 efter 5 år.
Fast som nyhet har det sitt värde vad Leica eller Hasselblad gör även om de flesta av oss aldrig kommer äga en sådan kamera. De är trots allt en del av fotografins historia.
Johan Pihl 2014-05-23 17:33
Håller med dig, Mats. Jag har också funderat på det. Skulle jag köpa en Leica M9 eller Monochrom för drygt 50000:- idag, så skulle jag antagligen ändå vilja ha en ny kamera om tre, fyra år då bildsensorerna blivit så mycket bättre. Vad gör man av sin M9 eller Monochrome då? Säljer man den så kanske man får 15000:- högst, då har man "förlorat" 35000.- på tre, fyra år. Återstår att behålla den och hoppas på den kommer att ha ett samlarvärde om tio, femton år ;)

Men man kan ju ändå inte riktigt jämföra med en 35000:- billigare Fuji, för de har ingen fullformatare. Och en leica m är ju så speciell, vad gäller känsla jämfört med andra kameror. Har man en gång hållit i en m-leica, och jobbat med den, så är det svårt glömma bort den och skaffa nåt annat.

Tänker på det ibland. Hur avskalad en m-leica är. När jag, på den analoga tiden, hade en M4-2 så hade den inte ens exponeringsmätare. Den hade i stort sett bara det som behövdes för att ta bra bilder, dra fram filmen, och veva tillbaka den i kassetten. Samma är det ungefär idag. När andra kameror har video, gps, pekskärm, autofokus, etc, så är den digitala m-leican förvånansvärt avskalad för att vara i dagens digitala värld.
Flash Gordon 2014-05-23 18:59
Man kan nog mycket väl jämföra en Fuji X-trans med en Leica MP240.
Många har gjort det på you utbe.
Faktum är att de flesta kommer fram till att Fuji är en mer allround kamera med sin AF och att bildkvalitén är ungefär lika. Fujis X-Trans kan faktiskt konkurrera bra mot fullformat.
Om du skrev ut samma bild i 70X100 från båda kamerorna skulle du förmodligen inte kunna säga vilken av dem som togs av Leican.
Pratar du känsla är det klart att Leican är outstanding.
Om det i sin tur är värt en Fuji kamera per år år upp till var och en.
Att bilden i sig inte blir bättre bara för man fotar med en Leica är också självklart. Leican i sig leder ju inte till bättre och mer kreativa bilder än man fångar med Fujin.
Så är man beredd att betala 10 000 extra om året för känslan så väl bekomme.
Fredrik Klintberg 2014-05-24 14:00
Fuji suger bildmässigt. Risig kantskärpa, grisig upplösning och medioker DOF. Ingen APS har någonsin kunnat prestera bättre än FF och kommer inte heller göra det. Det är ingen skillnad i förhållandet mellan Aps, småbild och mellanformat bara för att man bytt från film till sensor! Samma gäller priset, precis som med optik.
Däremot håller jag med om att Leica troligen tar ganska bra betalt för loggan.
Sven Blomquist 2014-05-30 16:32
Leica borde bygga kameran lite modulmässigt så att köparen kan byta sensor efter 3-4 år. Det är ju den som utvecklas ganska snabbt så att kameran blir gammal onödigt fort. Resten av huset håller toppklass betydligt längre.
Själv har jag inte köpt en Leica pga av att den kommer att falla i värde nästan lika snabbt som andra digitala produkter. Då blir det mååånga kr i värdeminskning de första åren. Nästan som en bil.
Nils Bergqvist 2014-05-23 21:45  
Voigtländer och Carl Zeiss har ju tagit fram analoga mätsökarkameror efter Leicas M7 och MP, och de produceras fortfarande. Så Leica M-A är välkommen in i gänget! Kul att även Leica fortsätter ta fram nya analoga kameror, om än svindyra.
PMD 2014-05-24 00:09  
"Man" köper inte Leica för kamerorna, utan för objektiven. Leicas objektiv håller mycket hög klass. Det finns lika bra objektiv från andra tillverkare än Leica, men det är få objektivtillverkare som har så hög lägstastandard som Leica och som har så hög genomsnittsstandard.

En Leica ligger inte högst upp på min prioritetslista över saker att köpa, men det beror nog mer på att jag är en ganska medioker fotograf som klarar sig alldeles utmärkt med enklare grejer. Vore jag lite mer fanatisk över att skapa bra bilder så skulle å andra sidan Leica ligga rätt bra till för ett inköp.
Stodene 2014-05-24 12:09  
BBC har lagt ut en video med anledning av Leicas 100-årsjubileum. Är du Leica-intresserad är den mycket sevärd www.bbc.com/news/magazine-27516384.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar