Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > 24-tums retinaskärm från Eizo

24-tums retinaskärm från Eizo

Eizo Coloredge CG248-4K är en 24-tums ultra-hd-skärm som ligger i en prisklass som passar många frilansfotografer. Kalibrator finns inbyggd i skärmen.

Skärmen täcker 99 procent av färgrymden Adobe RGB och har en upplösning på 3840 x 2160 pixlar.

Skärmen hade premiär i samband med Ljud, Ljud och Bildmässan i Stockholm. Fotosidan fick möjlighet att titta närmare på skärmen på mässan.

Eizo Coloredge CG248-4K ger samma känsla som Apples retina-skärmar tack vare en pixeltäthet på 185 pixlar per tum. Det innebär att text på skärmen inte alls blir taggig. Upplösningen gör att man ser mycket mer av bilden om man tittar med 100 procents visning, alltså pixelmappat.

Varför "bara" 24 tum?
– Ska man behålla pixeltätheten så måste man gå upp till 5K eller 6K med större skärmar. Dagens datorer har inte stöd för det. Den här skärmen kan du utan problem plugga in i en modern Apple MacBook. Text kommer att visas lika stort som på full-HD-skärm, men återges skarpare och snyggare, berättar Dick Bender på Eizo.

Eizo CG248-4K har en inbyggd kalibrator och kan kalibrera sig själv automatiskt. Två olika program för kalibrering följer med, ColorNavigator 6 och ColorNavigator NX. Färghanteringen kan skötas centralt om flera skärmar används i ett nätverk, exempelvis på ett retuscheringsföretag.

Tre minuter efter uppstart ska skärmen ha nått full prestanda, enligt Eizo. En programvara i skärmen ser till att ljushet och färg är konstant (max tre Delta-E)  över bildytan.

Skärmen säljs med fem års garanti för hårdvaran och tio tusen timmar för färg- och ljushet. Eizo Coloredge CG248-4K börjar levereras före sommaren. Det svenska priset är satt till 20 000 kronor exklusive moms, vilket är under gränsen för direktavskrivning.

Läs mer här.



Publicerad 2015-03-18.

21 Kommentarer

Obbe89 2015-03-18 15:32  
Kan någon som vet förklara varför man vill lägga 20 000 ex moms på en skärm när det går att köpa en iMac med ännu högre upplösning för 25 000 inkl moms och OS? Visst, tänker väl inte 99 % av Adobe RGB, men gör det så mycket?

Tack!
Svar från froderberg 2015-03-18 15:40
För många fotografer är färgomfånget viktigare än upplösningen. Kan du inte se vad du gör med bilden så famlar du i blindo. Om upplösningen är låg är det bara att zooma in, men färgomfånget måste du ha i skärmen.

Igår gick jag en kurs i tryckanpassning. För att kunna justera färger så att de blir tryckbara (exempelvis bilder grönsaker med starka färger eller kläder) så krävs en skärm som kan återge dessa kritiska färger. Det gick inte att göra med en vanlig laptop-skärm.

Sen finns det andra arbetsområden där upplösning är viktigare än färg. Exempelvis om man jobbar med stora exceldokument, programmering med många fönster, cad-ritning mm.
Grevture 2015-03-18 16:03
I grunden handlar det om att du jämför en proffsskärm med en hemmaskärm.

För övrigt kan du köpa samma 5k-panel som i Imacen som lös skärm också: Dell UP2715k för 15000 kr, och då får du 99% ARGB och enkel kalibrering som bonus (dessutom kan du slippa Mac OS :). Men du får inte jämnheten, den mer avancerade kalibreringen och proffskvaliteten i Eizo-skärmen som artikeln handlar om. Igen: Yrkesverktyg kontra hemmaskärm.
Obbe89 2015-03-18 17:24
Tack för det utförliga svaret! Att man kan göra saker på dator som sedan inte blir bra i tryck är jag medveten om (även om jag själv har haft tur nog att inte råka ut för det). Tycker dock provtryck är billigare än skärmen, men sen är jag ju inte proffs heller.

Tyckte bara det var mycket fokus på just upplösningen i artikeln, så trodde det var "grejen". (Personligen föredrar jag skärmstorlek över upplösning, även om de nya retina-skärmarna är riktigt skarpa och behagliga)
Kesianen 2015-03-18 16:28  
Det vore intressant att se jämförelsetest med Samsung U32 D970Q !?
Svar från froderberg 2015-03-18 16:40
Jag tror det blir mer relevant att testa Samsung U32 D970Q mot Eizo CG318-4K, NEC SpectraView Reference 322UHD och Dell UltraSharp UP2715K. Det är nog få som väljer mellan 24 och 32 tum.
Kesianen 2015-03-18 16:58
Jo jag föstår det! Men då är vi uppe i 37000:- , vilket jag inte är beredd att betala för en skärm annat än möjligtvis i en Platonsk värld. Det har börjat komma lite 4K skärmar med stor Adobe-RGB täckning nu så det kanske är dags för en test.
Jedih 2015-03-18 17:26  
Vet någon när skärmen släpps i Sverige?
Samuel Svensson 2015-03-18 19:00  
Är det inte bara Apple som kallar sina högupplösta skärmar för retina?
Num Vistbacka 2015-03-19 08:37
Ja, "retina" är apples trademark för skärmar med tillräcklig hög upplösning för att man inte skulle kunna urskilja en enskild pixel med blotta ögat. Om jag inte minns helt fel låg den standarden på 320 ppi och hölls ungefär där en längre tid. Bl.a. Orsak till varför iPhone inte kom med fullHD skärm förrän långt senare än sina konkurrenter (med 440 ppi).

Men nu verkar begreppet "retina" slängas in på allt som är högupplöst där tätheten varierar mellan 218 ppi - 401 ppi, så jag antar att de tar avståndet mellan användare och skärm i beräkningen när de lanserar sina retina-skärmar nu.

Se här: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Retina_Display
Samuel Svensson 2015-03-19 10:01
Ja, jag tyckte det var en märklig rubrik som syftar på att eizo skulle använda sig av en apple-skärm. blev förvirrad. Det är lite som att säga att en Canon-optik har VR istället för IS till exempel. Eller att kalla en samsungtelefon för iPhone.
Num Vistbacka 2015-03-19 10:45
Haha! Det hade jag inte ens märkt. Klickar rakt på när det gäller Eizo.

Ja-a du.. Herr Fröderberg är ju stor Mac-fantast så jag antar att det är största anledningen till detta fel.
Grevture 2015-03-19 12:57
Det är mycket, mycket vanligt att namn och uttryck som ett företag börjar använda efterhand blir allmänna ord för en hel kategori, företeelse eller typ av produkter.

Ta ord som nylon, bakelit, linoleum, eternit, masonit, plywood, heroin, bankomat, frisbee, jacuzzi, rolleblade, teflon, wettexduk ... Allihop är från början varumärken eller specifika produktnamn som med tiden blivit allmänna uttryck.

Retina har snabbt blivit ett bekvämt samlingsbegrepp för så högupplösta skärmar att du vid normalt betraktningsavstånd har svårt att urskilja bildpunkterna.
Num Vistbacka 2015-03-19 19:39
"Retina har snabbt blivit ett bekvämt samlingsbegrepp för så högupplösta skärmar att du vid normalt betraktningsavstånd har svårt att urskilja bildpunkterna."

Ursäkta mig Martin, men inom vilka kretsar har detta blivit vanligt? Har aldrig hört/läst på någon tech-sida att de skulle ha kallat en 4K-skärm/annan högupplöst skärm för retina utanför Apple-produkterna. Inte heller att folk skulle prata om det i vanlig folkmun; känns mer som folk ännu är osäkra på var det är.

Men "retina" är oberoende ett väldigt vagt och inexakt begrepp som jag personligen skulle se undvikas så mycket som möjligt. Det är Apple's sätt att försöka göra saker häftiga. Precis som Microsoft försöker göra Win12 mera "hipt" genom att dra kodnamn från Halo-spelserien.
Samuel Svensson 2015-03-20 00:16
Det verkar ju rimligt. Dessutom Num är det ju inte säkert att en 4K-skärm är högupplöst. Det beror på storleken ;)
Grevture 2015-03-20 01:29
Num: Till exempel i läsarmejl jag får, i samtal med skärmtillverkare, i samtal med kollegor ... Jag har under senaste året stött på många människor som använder "retina" som ett löst begrepp så som jag beskrev ovan.

En del uttryck etablerar sig och fastnar, andra försvinner rätt snabbt, vi får se hur det här utvecklas.
martinot 2015-03-22 23:45
@NUM: Win12?
Num Vistbacka 2015-03-23 00:29
@Martin: heh. Blev en mix-up med Win10 och DirectX 12 där. :P
Tell 2015-03-24 12:16
Men bara för att läsare utan koll kallar nånting för retina så behöver väl inte fotosidan också göra det? Varför inte bara skriva vad det är istället, alltså UHD?
Grevture 2015-03-24 13:22
Gustav:

1) Uhd och retina syftar på olika saker. Uhd är en bestämd bildstorlek (3840x2160 bildpunkter) som kan men inte behöver falla inom retina-begreppet - det beror på hur stor yta du sprider ut bildpunkterna över och vilket betraktningsavstånd som det är tänkt för. Retina är ett begrepp som inte är knutet till något specifikt antal pixlar utan har just att göra med en avbildningsskala där en person normalt inte längre kan urskilja pixlarna. Ett praktiskt och användbart begrepp.

2) Delvis härlett ur 1) ovan - vem som har koll kan vi ju diskutera :-)
Num Vistbacka 2015-03-24 13:53
@Martin: Gustav sa aldrig att begreppen skulle betyda samma sak. Om du vill vara sådär petnoga gällande begreppen som du säger, så bör du återgå till vår tidigare diskussion ovan, för det är just det jag syftar på där:

Även om "retina" gäller stuff som har tillräckligt hög pixeltäthet så är det ett begrepp som bara finns relaterat för Apple-produkter. Det korrekta här är att kalla den UHD eller 4K.

Och när du skrev att folk som skriver till dig pratar om retina; vet de då vad de betyder eller missanvänder de också begreppet (dvs vet de om att det handlar om pixeltäthet, inte pixelmängd)?
Grevture 2015-03-24 14:33
Gustav verkade verkade missnöjd med att Fotosidan kallar en uhd-skärm som faller inom retina-begreppet för retina-skärm, så ...

Generellt:
Nya begrepp uppstår hela tiden (och en del gamla får delvis nya betydelser). Retina är ett praktiskt begrepp. Man kan förstås skriva "skärmar med så hög punkttäthet i relation till det förmodade betraktningsavståndet att punkterna för de flesta människor blir svåra eller omöjliga att urskilja" vare gång. Eller så skriver man "retina-skärm" eller "skärm av retina-typ". Personligen tycker jag det senare är avsevärt enklare och det verkar inte heller vara så speciellt ovanligt numera.
martinator 2015-03-26 16:53
4K säger ju inget om upplösning - den anger bara antalet pixlar på bredden och höjden - ytan kan vara oändligt stor eller liten
Det är för det allra mesta inte ens 4K - men kallas för det lite lättvindigt för att dra en parallell. 4K är en standard framtagen för biobranschen (4096 × 2160) men har fått en hobby-betydelse inom både hembio och datorvärlden. Det underliga är att det är andra mått (3840 pixels × 2160) i de två sistnämnda tillämpningarna. Detta för att hobbybranscherna envisa med att ständigt ha underliga BxH-förhållande på sina skärmar. Som biografmaskinist är jag irriterad på att folk slänger sig begreppet på ett felaktigt sätt. Jag lever dessutom i en värld av foot-lambert...

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar