Prylnytt
Samsungs nya toppmodell S20 Ultra har en relativt stor sensor med hela 108 miljoner pixlar.
Sensorn till vidvinkelkameran med 108 megapixel är 9,6 x 7,2mm (1/1,33 tum), vilket är cirka 40 procent mindre än den 1-tumssensor som används i många premiumkompakter.
För att kunna ge 100 gångers kombinerat digitalt zoomomfång finns det även en högupplöst telekamera med 48 megapixel. Både vidvinkelkameran och telekameran har optisk bildstabilisering och fas-AF som kan följa rörliga motiv med skärpan.
Vidvinkelkameran ger 79 graders bildvinkel och telekameran ger 24 grader. Ljusstyrkan är f/1,8 respektive f/3,5. Det finns även en ultravidvinkelkamera med 12 megapixel, f/2,2 och 120 graders bildvinkel.
En TOF-kamera (time-of-flight), vilket är en slags radar, ger möjlighet att mäta olika objekts storlek.
På framsidan finns en 6,9 tum stor amoled-skärm med 120 Hz uppdateringsfrekvens. Det finns också en 40 megapixels selfiekamera med fas-AF, 80 graders bildvinkel och ljusstyrka f/2,2.
Priset ligger runt 15.000 kronor.
Tillsammans med Samsung S20 Ultra lanseras också de enklare modellerna S20+ och S20.
41 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Sen är det ju också delvis för den digitala "zoomen" precis som du säger.
Jag skulle dock påstå att den riktiga anledningen är PR. Många som inte är insatta i foto eller kameraprylar verkar ju tro att fler megapixlar = bättre bildkvalité. Och sen säljer ju även högre siffror generellt sett bättre.
Ett annat sätt att formulera samma sak: Har man tuffa restriktioner på insamlingsyta gäller det ju att försöka uträtta så mycket som möjligt med den information (det ljus) som faktiskt träffar sensorn.
Vad man får ut av det konkret? Bättre tonomfång (jämfört med lika stora, men mindre högupplösta sensorer) är sannolikt den tydligaste effekten. Och bra tonomfång är som bekant alltid användbart.
Varför i hela världen skulle mobilobjektiv vara begränsade till 10 megapixel? Det går att bygga små objektiv som klarar enormt höga upplösningar.
Hög upplösning i sensorn ger i princip alltid en bildkvalitetsmässig fördel, sedan kan man ju fråga hur ofta man utnyttjar den fördelen i en mobilkamera, men ökat tonomfång är alltid trevligt.
En sådan upplösning blir ju mer av "potential att ta till när man vill få ut max". Lite som Canons Dual Pixel Raw :)
Det hjälper även till med mörkerfoto (kombinera 4 pixlar till en 27 megapixel bild).
På s20+ syns detta tydligare då telelinsen har 64 megapixel och de andra 12 megapixel. Den har endast 30x digital zoom..men 64 megapixel gör dessa bilder ok (på sociala medier i alla fall).
Så, den höga pixeltätheten är till för att göra 100x digital zoom användbar och få bättre mörkerbilder.
Man kan såklart även fota med 108 pixlar vanligt utan att kombinera 4 pixlar...med det måste man välja aktivt i menyn. Jag ser ingen användning för detta om man inte skall croppa hårt, men vem gör det med mobilfoton?
Jag märker att färre och färre uppskattar bilder tagna med bra teknisk kvalitet eftersom de ändå inte ser den när de sitter vid sina mobiler. En mycket tragisk utveckling, men rätt vad det är kanske det vänder.
Innehåll trumfar helt enkelt teknisk kvalitet med all rätta. Och, att konsumera bilder på en hyfsat modern mobil är inte så dumt som det låter. Jag satt i min soffa och tog fram en av mina bilder på Flickr och insåg att bilden på läsavstånd inte är särskilt mycket mindre än den skulle vara på min 40-tums TV några meter i från soffan. Bästa sättet att uppleva bilder om man inte har dem utskrivna i stora format kanske är att betrakta dem på en iPad?
Det beror på. Ofta håller jag med om det, men det finns tillfällen då det är trevligt att nörda in på teknisk kvalitet, ungefär som när man lyssnar på en riktigt duktig musiker och kan höra hur tekniskt duktig den är, t.ex. en sångare som kan ta toner man inte trodde var möjliga, eller en violinist som gör obegripliga saker.
Fredrik: Jag håller inte riktigt med även om du har en poäng. Jag tittar visserligen på bilder på en 5k-skärm, men även om jag hade haft lägre upplösning så hade jag suttit närmare skärmen än motsvarande en 40-tumsteve på några meter. Just nu har jag ganska precis armlängds avstånd till 27"-skärm.
Sen finns det ju inget som säger att bara för att bildens innehåll är avgörande, så är bildkvaliteten oviktig. Den kan vara väldigt viktig, beroende på vilken typ av bild vi snackar. Ansel Adams, anyone?
För mig är både innehåll och bildkvalitet viktiga i de bilder jag gör. Främst när jag tittar på dem själv såklart. När de skalats ner är skillnaderna mot enklare utrustning inte så stor även om den kvarstår i viss mån (färger till exempel).
Hur som helst vänder jag mig emot det ironiska faktum att nu när mobilkamerorna börjat bli riktigt bra så tittar ändå nästan ingen på en skärm där det har nån betydelse. För tio år sen hade det spelat större roll, men nu är det mer skitsamma. Och det beror förresten inte bara på bildkvallan i sig utan även det raska flödet. Man tar sig inte tid att titta ordentligt, utan det är ett ögonblick på Instagram på sin höjd. Tråkigt, tycker jag.
Martin: Jag har själv turen att sitta framför en iMac 27-tum från 2017, vars skärm skall vara väldans bra. Men, vems bildfiler kan jag betrakta högupplöst annat än mina egna? På Flickr kan man ju förstås numera lägga upp högupplösta grejor men hur många vill göra det då de är rädda för att få sina bilder stulna? Och hur många av dem som trots allt skapar så pass bra alster att man vill titta på bilderna lägger upp högupplöst på Flickr?
Instagram är alldeles utmärkt om man tar det för vad det är, dvs ett snabbt sätt att hänga med vad ens favoritfotografer sysslar med. Och det är upp till dig hur lång tid du vill spendera på en bild. Vill man fördjupa sig så kan surfa till deras sajter och kanske se en större version av en specifik bild.
Apropå just Fujifilms GFX-serie så känner jag en fotograf som precis som du äger en 50R och jag skämtar med honom om att jag inte förstår varför han fotar med den kameran då bilderna oftast lika gärna kunde varit tagna med en modern smartphone. Samma förkastliga 4:3-format ;-) t ex. Och ingen skillnad på Instagram eller Facebook om inte bilden har ett kort skärpedjup. Nä, för att en 50R skall komma till sin rätta torde man väl printa stort och hur lätt blir det då att dela med sig av sin fotografi?
Apropå högupplösta bilder så var jag och kikade på utställning med bilder av Mark Power på Magnum-kontoret i London. Där kan man prata om detaljer. Han fotar med Alpa storformat-kamera med film. Printarna var stora men tyvärr så bar jag linser den dagen och insåg att min syn med dem på inte fungerade att syna bilderna nära. Tur som var så var det bildernas innehåll som var viktigast, vilket gjorde att jag kunde avnjuta utställningen utan "pixel-peeping"! :-)
Varför vill du "hänga med" i vad dina favoritfotografer gör om du ändå bara för se frimärkesversioner av deras bilder? Obegripligt för mig:-)
Samma sak när det gäller fotografi. Den fotograf som kan hantera sin kamera bra och har en tekniskt bra kamera kan åstadkomma tekniskt bra bilder helt oavsett "innehållet". Ibland är det en njutning att bara ägna sig åt tekniskt nörderi.
Suddighet och lutande horisonter kan f.ö. försvåra för betraktaren att njuta av innehållet. ;-)
Jag förstår inte hur du orkar med att beklaga dig över Instagram så pass ofta. Man envisas nog med att använda tjänsten för att den är allt annat än skit för andra än du själv. Är det verkligen så svårt att ta mig på orden när jag säger att jag finner Instagram ypperligt för att på ett snabbt sätt ta del av duktiga fotografers alster? Knappast obegripligt. Och det finns ingen tvåsekundersregel – det är förstås upp till dig själv hur länge du vill titta!
Per: jag är tveksam till huruvida kvaliteten på instrumenten går att höra i slutmixen särskilt ofta. I vissa genrer måhända men det absolut viktigaste är den som spelar på instrument och dennes skicklighet.
Tekniskt bra bilder är för mig rätt värdelösa om det inte finns något vettigt innehåll. Där kanske vi skiljer oss i hur vi uppskattar fotografi. Apropå "suddighet och lutande horisonter" så finns detta ofta i Garry Winogrands foton utan det hindrar mig att njuta av innehållet.
Jodå, jag tycker att Robert Capas berömda bild från Normandie är ett mästerverk. Idag hade knappast någon bildredaktör accepterat en sådan bild.
Instagram är för mig som att lyssna på musik i en sprucken köksradio från 1933. Det är klart att man ser/hör innehållet, men den undermåliga tekniska kvaliteten överskuggar verket så till den grad att jag finner det meningslöst. Åtminstone så länge det finns enormt mycket bättre alternativ. Hur folk frivilligt kan välja denna skitplattform är för mig helt obegripligt.
Spotify är ingen som helst begränsning för mig. Väljer man bästa kvalitet så är det lika bra som en bra CD eller ännu bättre. I alla fall om man i sin egen ände väljer bort de sämre blåtand-protokollen.
Sen det här med att "snabbt ta del av duktiga fotografers alster"... Varför vill du _snabbt_ göra det? Vill du inte se bilderna ordentligt? Är de så ointressanta att en snabbkoll räcker?
För mig är dålig teknisk presentation en stor orsak till att jag är ganska ointresserad av andra fotografers bilder. Främst proffs då; amatörer har i större mån vett nog att visa bilderna hyfsat stort.
Vi kanske borde bryta ut den här diskussionen till en forumtråd istället, för nu är vi långt utanför ämnet:-)
PS. Din bloggs bild från idag blir varken bättre eller sämre med högre upplösning.
Jag har exv. inte en enda bild på min pappa som barn och upp till 20 års åldern. Det önskar jag verkligen att jag hade haft idag. Det är inte mycket bättre med min mamma heller och det är möjligt att det var mer regel än undantag för de som föddes på 20-talet eller tidigare. Många familjer hade inga kameror överhuvudtaget och en hel del hade heller inte råd att gå till fotografer.
Det är fantastiskt idag tycker jag för nästan alla som vill kan nu köpa en smartphone för några tusenlappar som har jättefina kameror. För den gruppen kanske även Instagram är i huvudsak något positivt för det är kanske det naturligaste nu när folk i allmänhet tyvärr inte längre gör egna fotoalbum. De som inte tycker Instagram lever upp till deras krav på bildkvalitet hittar nog i bästa fall bättre alternativ som smickrar deras bilder bättre. Bilder på Instagram kanske i grunden ligger där av sociala skäl och det var ju därför folk gjorde fotoalbum också och i jämförelse med fotoalbumen så är kanske Instagram rent av en ordentlig kvalitetshöjare. Det var nog ofta ännu sämre detalj i gamla små fotoalbumsbilder än de man ser på nätet idag.
Om det blir praktiskt möjligt med den upplösningen i en FF kamera - hur många objektiv kommer man då att behöva. En vidvinkel och ett kortare tele? Resten gör man väl i datorn...