Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Prova Photoshop CS6 nu

Prova Photoshop CS6 nu

Adobe har släppt en beta-version av Photoshop CS6. Med ett mer logiskt upplägg och ett nytt utseende blir programmet både enklare och snabbare att jobba i.

Det första som märkas i Photoshop CS6 är utseendet. Adobe har gett det en mörkare ton för att bättre samspela med de miljöer bilder visas i. Bildspel, till exempel, visas ofta på tv:n och hamnar då i mörk ”ram”.

– Det ser moderna och lyxigare ut, och rimmar bättre med till exempel Lightroom och Premiere, säger bildbehandlingsexperten Anders Jensen på utbildningsföretaget Moderskeppet.

Det mörka gränssnittet betyder också att ikoner i programmet är har fått nytt utseende för att synas bättre. Det går givetvis att ställa tillbaka färgen om man föredrar det gamla, men ikonerna kommer fortfarande ha samma utseende. Det finns till och med ett steg mellan det ljusa gamla och det mörka nya.


Möjligheterna till att ställa in färgen på bakgrund och menyer i Photoshop CS6 beta.

Rent tekniskt är det råkonverteringsmotorn (Camera Raw) som är grejen. CS6 har fått samma råkonverteringsmotor som Lightroom 4. Adobe har också omarbetat reglagen i råkonverteraren för ett mer logiskt upplägg. Förr gjorde till exempel exponering och intensitet ungefär samma sak. I CS6 har man skrotat tre av de gamla reglagen och gjort tre nya, där alla har sin specifika funktion.

– Det är mer logiskt och lättarbetat i Camera Raw nu. Det är gjort för att kunna jobba uppifrån och ner. Förut kunde man få göra ändringar i reglage man redan ställt in, för att andra reglage gjorde liknande saker. Nu ska det inte behövas, säger Anders Jensen.

En ny smartare autofunktion har lagts till. Den förstår bättre vad det är den ska göra, och kan rita egna kurvor. Det blir, enligt Anders, i sämsta fall en utgångspunkt för att jobba vidare.


De nya reglagen i råkonverteraren.

Nytt är också en panel kallad Egenskaper. I det fönstret öppnas till exempel maskpanelen och justeringslagren beroende på vad som är markerat. Det innebär färre öppna paneler öppna och ett smidigare sätt att arbeta.

– Det är klart att det är lite ovant i början, men det blir smidigare.


Egenskaper-fönstret, här med Kurvor öppet.

Hela programmet är gjort för att utnyttja grafikprocessorn, det som kallas GPU, bättre. Photoshop flyter bättre, och funktioner som Liquify fungerar utan att hacka. Adobe fortsätter också utnyttja sin så kallad Heads-Up Display (HUD).

– Den dyker upp när det är relevant, som till exempel när man använder beskärningsverktyget. Då visar HUD:en hur stor markeringen är utan att man behöver öppna info-förnstret.


HUD:en visar här storleken på penseln under förstoring eller förminskning.

Beskärningsverktyget är också omgjort, och liknar det som finns i Lightroom. Istället för att bilden är centrerad är markeringen det. Bilden ”rullar” alltså men beskärningsrutan förblir i mitten av arbetsytan.  Det som skärs bort ligger dessutom kvar, så om man vill ändra beskärningen igen i ett senare skede finns hela bilden där – precis som i Lightroom.


Det nya beskärningsverktyget. Bilden roterar "bakom" rutan.

Distorsion blir enklare att räta till också. Nu går det att rita längsmed böjda linjer och sedan tala om för programmet att de linjerna ska vara raka. Det är mycket lättare att göra ändringarna på små områden i bilden.

– Om du till exempel tar en bild på ett kyrktorn och toppen blir böjd kan du nu bara rita en linje längsmed toppen och sen be Photoshop att räta ut.


En vidvinklig bild före och efter. Bilden är tagen med ett fish-eye.

En efterlängtad funktion är import och export av så kallade presets – det vill säga de funktioner man sparat för att snabbt komma åt. CS6 frågar direkt efter installation om man vill hämta dessa från sin gamla version. Det går också att via menyerna hämta dem vid ett senare tillfälle eller exportera dem till en annan dator eller annan användare.

– En av de bästa grejerna med CS6 tycker jag, trotts allt det andra, är autosave och auto-recovery. Autosave går att sätta på fem minuters intervall som kortast, och kraschar programmet får jag tillbaka allt med auto-recovery. Helt fantastiskt.

Det går också numera att spara i bakgrunden samtidigt som man jobbar vidare med en annan bild. I tidigare versioner låser programmet upp sig medan det sparar, men nu slipper man alltså sitta och vänta.

Tre nya oskärpefilter har lagts till – tilt-shift, field blur och iris blur. Med tilt-shiftfiltret går det att få fram miniatyreffekter och liknande, som med motsvarande objektiv. Blur-filtrena kan användas för att skapa oskärpa i efterhand.

– De är inte jättebra för fejka skärpedjup, och de känns ibland lite klumpiga. Men det är lite kreativt.


Field blur-filtret. Bilden visar också det nya grafiska gränssnittet, där man jobbar mer i bilden än i separata fönster.

Content Aware-funktionen, som ska göra det enkelt att flytta objekt i en bild genom en enkel markering, tycker Anders inte alls håller vad det lovat i demovideorna.

– Helt oanvändbart. Det ser kanske bra ut i demos, men det blir inte snyggt åtta gånger av tio. Ibland blir det jättebra, men för det mesta ser det väldigt dåligt ut. Jag tror många kommer bli besvikna på den här funktionen.

I det stora hela ser Anders uppgraderingen från CS5 till CS6 som mer värd än från fyran till femman. De som behållit CS4 tror han kommer tycka CS6 är väl värt det.

– När man väl vant sig är det enklare att jobba med, och vissa saker är klart smidigare än förut.


Prenumerera på Photoshop genom molnet

Under 2012 kommer Adobe lansera sin nya funktion Creative Cloud. Det är tyvärr mycket spekulationer kring det just nu, men enligt Moderskeppets Mattias Karlsson Sjöberg blir det en sorts prenumerationsfunktion. På Moderskeppets blogg skriver han att Adobe hoppas kunna köra alla program via Cloud i framtiden. I prenumerationen ingår alla program för alla platformar. Priset?

”Allt till ett (troligt) pris av 49 euro/månad (som jag antar är ex moms). Med dagens växelkurs så hamnar det alltså strax söder om 7.000kr/år ink moms. Jämför det med att ingångspriset idag är 33.000kr för Master Collection och att uppgraderingar idag kostar ungefär 3.500kr/år (7.000kr vartannat år).”

Huruvida det kommer finnas mindre paket är i dag okänt. Hur det kommer se ut för de som redan har licenser är också oklart. Förhoppningsvis spider Adobe ljus över detta till sommaren, när den fullständiga versionen av Photoshop och CS6 släpps.



Publicerad 2012-03-22.

36 Kommentarer

Mikael Sundberg 2012-03-22 06:54  
Ser riktigt bra ut måste jag säga! Ser fram emot att testa programmet. Spännande och se hur de löser det med Cloud och priserna när det släpps på riktigt.
enkel87 2012-03-22 08:19  
Det ser helt klart intressant ut, att slippa jobba i dialogrutor är ju helt klart rätt väg att gå. Man kan ju undra varför det inte kom tidigare. Ser ut som att det är dags att uppgradera från CS3.
Carlos Z. 2012-03-22 08:26  
Det här för tankarna till en uppgradering. Gillar funktionaliteten och utseendet. Särskild Bokeh effekten! :)

//CZ
www.zayaphotography.com
Forslund 2012-03-22 09:02  
Hoppas man sänker priset som man gjorde med lightroom. När Kan programmet tänkas släppas?
dokido 2012-03-22 09:29  
skönt med artikeltext som för en gång skull gör att man inte känner att man måste ha det här programmet :)
Dead_Silent 2012-03-22 09:38  
Intressant uppdatering. Det ska bli mycket spännande att se hur stor omställning det blir att hoppa över till CS6. Jag är inte helt säker på att det nya arbetssättet kommer uppskattas av alla som är djupt inkörda i den nuvarande.
Själv är jag inte helt tänd på de nya färgerna, jag tycker att Lightrooms mörka gränssnitt är mer svårläst än ljusa menyer med svart text. Och jag köper inte förklaringen om utseende som passar bildspel, det känns sekundärt om användarens ögon blöder. Men men, färgerna ska ju gå att ändra, så då borde det vara frid och fröjd!

Oj oj, nu blev det mycket gnäll här, men jag ser väldigt mycket fram emot nya Photoshop – det kommer säkert att rocka fetfett!
Johan Marshall 2012-03-22 10:55  
Hur menar dom ed cloud kommer manatt kunna hyra ps eller är det någon form av avbetalning?
Bussmicke 2012-03-22 11:07  
Hoppas Photoshop säljs till Vettigare pris så fler har råd, se hur man gjorde med LR.
Alternativ en prebumerationsvariant enbart för PS
Tell 2012-03-22 11:08  
"Förr gjorde till exempel exponering och intensitet ungefär samma sak."
Nej, inte tillräckligt ungefär för att dom skulle kunna få ta bort "intensitet", eller brightness som jag är van vid att kalla den. Exposure klipper högdarar så extremt fult, medans brightness gör en fett snygg rolloff. Enligt Adobe så är den "nya" exposure en blandning mellan gamla exposure och brightness, men inte tillräckligt bra blandning imo, så nu måste man använda kurv-verktyget för att göra sin egna gamma-kurva.
Blä. Jag vill använda både gamla brightness o nya clarity, snälla adobe, fixa? :)

I övrigt gillar jag nya CS6, mörkt interface är najs, cropverktyget är najs (fast jag skulle gärna vilja att den snappar till kanterna) o Properties-panelen är smidig. Nom nom!
Nu saknas det bara att dom uppdaterar sin väldigt oanvändbara 3d-funktion..
Nisse Larsson 2012-03-22 12:07  
Verkar inte vara så stora förändringar programmässigt. Kanske mest en ny prydlig förpacking. Inte att förakta visserligen. Men är det värt en uppgradering?
xandx 2012-03-22 15:44
Okej, så du har inte läst artikeln eller vad menar du?
det är som 2011 volvo mot 2012 volvo :-)
Nisse Larsson 2012-03-22 17:45
Jobbar med SC5 idag. Läst och begrundat artikeln och undrar som sagt om det är värt uppgraderingen. Men följer Moderskeppet så om Anders och Mattias verkar övertygande så..........
lumor_ 2012-03-25 14:27
Håller med. Det var betydligt större saker som hände mellan CS4 och CS5 med content aware fill och extremt mycket bättre markeringsverktyg. Det här känns som att man får betala för en ny färg och lite extrafunktioner som inte precis är nödvändiga för ett smidigt arbetsflöde. Kanske finns de som tycker att de nya blurverktygen är mycket viktigare än markeringsverktygen, vad vet jag.
Hoppas att de tagit bort den onödiga adjustmentspaletten som dyker upp när man gjort färdigt ett justeringslager och klickar någonstans utanför det (i fyran försvann det bara ner till layers utan att man behövde klicka bort det med det lilla krysset).
Nisse Larsson 2012-03-25 18:40
Gick från CS3 till CS5. Och det var verkligen värt pengarna!! Kanske uppgradering varannan gång och satsa på CS7 härnäst. Det finns mycket på önskelisten.
Bolars 2012-03-22 14:17  
När jag ser Adobes priser blir jag glad att kunna köra Linux och
välja mellan ett antal olika bildredigeringsprogram helt gratis.

Brukar köra med Gimp, Digikam, Ufraw och Darktable och anser
att de är precis lika bra/dåliga som Adobes produkter.
Prova gärna. Det kostar inte en krona och vissa pgm finns
för Windows också.
Varför kasta ut 10 TKr på ett program ? Köper hellre ett
bra objektiv för dom pengarna.
xandx 2012-03-22 15:48
Ja och du betalar inget för Linux programmen i heller, du tar för givet att det är gratis, fast utvecklarna på sina hemsidor letar donationer för att kunna fortsätta med att utveckla programvaran. Lite arrogant skrivet om jag får säga inget är gratis här i världen. Jag har ialf mage att donera en slant till olika GNU projekt. Du kanske borde donera lite här http://www.gimp.org/donating/
Det är inte gratis, det är du som tror det!
Num Vistbacka 2012-03-22 23:23
Problemet med Open source program är att de ofta är jämförelsevist dåligt genomförda. Speciellt Userinterfacet. Det märks att man med GIMP försökt gå lite sin egen väg, vilket för mig iaf inte alls fungerar. Jag lyckas inte göra de mest grundläggande saker i GIMP, medan man i t.ex. Paint Pro lätt kommer in, då det bygger på principer tagna direkt från PS.

Och sedan, med all förståelse, så är gratis programmet inte heller lika avancerade och finputsade som "jättarna". Och det är förståerligt; Vem orkar finslipa om man skall göra det gratis....

Största undantaget som jag känner till är Blender, men jag har vant mig vid CInema 4D, och eftersom jag inte ens kan räknas som nybörjare i 3D-världen (så dålig är jag ^^), så behöver jag inte de avancerade sakerna som finns i Blender jämfört med C4D

Klarar du av GIMP? - Respect! Gillar du GIMP bättre än PS? Fine! Men du kan inte i ärlighetens namn säga att det är ett bättre program än PS rent tekniskt sett iaf.
xandx 2012-03-24 16:39
Allt är relativt Num, jag föredrar inte gimp själv men jag har kolleger som aldrig använt PS och som från dag 1 bara jobbat med Gimp och de skulle nog tycka att ps är omständligt för dem. Jag själv jobbade mycket i Micrografx program innan jag gick över till PS och för mig funkade det ganska bra men i början saknade jag mycket från MicrografX allt handlar om vanesak. Jag jobbade på 90 talet i SGI's IRIX system som egentilgen var omständigt men ack så kraftfullt då. Det bästa ritprogrammet som någonsin gjorts enligt mig var Amigas delux paint! Helt banbrytande program från 80 talet.
http://www.youtube.com/watch?v=5fF1OYaobPA

Denna video är helt gjort i Amiga Delux paint 3
http://www.youtube.com/watch?v=SPlQpGeTbIE
Mats G 2012-03-22 18:48  
Dom där fiskögebilderna, före/efter, det måste vara något lurt med dom.
I vanliga fall när man gör en perspektivförändring, beskärs ju bilden. På exemplet finns det ju MER med efter att den rätats upp?
Limegreen 2012-03-22 22:50
Mer till vänster på fiskögebilden, kan inte vara samma beskärning.. håller med dig.. nåt lurt är det :)
Användarnamn:Morot 2012-03-23 08:12
jaaaa, tänkte också på det.. verkar lustigt
luminousoctaves 2012-03-22 18:59  
Ännu mer redaktionell reklam för Moderskeppet... allvarligt.
Kemal Sahacic 2012-03-22 19:09  
Här kan man ladda ned och testa en gratis BETA version:

http://labs.adobe.com/downloads/photoshopcs6.html
Kenho 2012-03-22 21:28  
Läste en recension på nätet från usa där dom poängterade att priset för programmet skulle vara oförändrat högt på 699 dollar. Det tycker jag är lågt. Någon som vet vad det kommer att kosta i sverige när det släpps?
Num Vistbacka 2012-03-22 23:34  
Till någon som har testat betat: Finns navigator-fönstret kvar så att det syns permanet upp till höger ifall man väljer det? PS utan navigator är som GPS utan karta....

För övrigt ser det helt intressant ut, men jag börjar fundera om det inte vore dags för en sammanslagning av PS och Lightroom, på så sätt att man skulle jobba i en lightroomliknande modul, men ha tillgång till alla Photoshops manipuleringsverktyg.

I lightroom/PS skulle det då vara en huvud meny likt dagens lightroom med en extra flik; Library - Develop- MANIPULATE - OSV - OSV -.... När man skulle klicka på MANIPULATE skulle menyerna ändras (likt de flesta 3D-program) och fyllas med meny- och verktygs-panelerna från vanliga photoshop. Vissa funktioner i programmen är så lika idag, att det känns smått onödigt med två program, men ännu har de för-/nackdelar över varandra som gör att man "behöver" båda.
Num Vistbacka 2012-03-22 23:40  
Tillägg: Reklambilden för fish-eye-effekts-korrigerandet är fejk: Om ni tittar noggrannt på bilden så har en massa väldigt komplicerade detaljer tillkommit.

Exempelvis pelaren framför mannen i nedre vänstra hörnet: Hur visste Photoshop att det hade funnits en pelare (och soptunna!!!) där?

Dessutom är molnformationerna inte alls lika.
Tajma 2012-03-23 07:43  
Ser som andra här, fram emot att få gotta ner mig i den nya versionen, det ser snyggt och pedagogiskt ut och tilltalar! Nyfiken!
Användarnamn:Morot 2012-03-23 08:14  
Jag försår mig inte riktigt på fisheyebilden. På förebilden så finns inga berg längst upp till höger men på efterbilden så ser man två bergstoppar.
Mattias Karlsson Sjöberg 2012-03-23 09:52
Det är Anders Jensens övningsbilder. De är bara beskurna separat för att tydlig-göra även litet i en text. Bergen är helt enkelt bortskurna i förebilden innan publicering.
Num Vistbacka 2012-03-27 20:22
Om så är fallet, så är det ganska "epic fail".... Man kan inte börja beskära sådana bilder som skall visa en skillnad. Speciellt inte för en dylik funktion. Tills jag får se riktiga, obeskurna bilden så är jag lite skeptisk.
tobbenix 2012-03-23 10:16  
Har Adobe gjort en Hellesø måntro..
jule55 2012-03-23 18:36  
gnälla inte eller gissa
installera den på prov ;)http://labs.adobe.com/downloads/photoshopcs6.html
jule
djingen1 2012-03-27 21:06  
Nyss testad! Känns väldigt trevligt med svart färg i programmet! detta har jag längtat efter!Just nu känns det lite ovant som alltid med nya PS modeller. Men snart kommer jag säkert tycka detta är nr. 1!

http://www.djingen.blogspot.se
Måns H 2012-03-29 09:54  
Har laddat ner betaversionen.

Positivt: Man kan välja ljust eller mörkt interface. En hel del nya eller förbättrade verktyg, t ex större möjligheter att rädda urfrätta högdagrar.

Mittemellan: Fortfarande samma grundidé. ACR konverterar först, gör justeringar sen. Inte optimalt.

Negativt: Stort och tungt. Trögare att ladda upp bilder i min tämligen nya Imac.
Peter Hugosson 2012-03-31 19:45  
Jag undrar vad som Photoshop CS6 har som inte Lightroom 4 har eller vad som gör att de kompletterar varandra ?
Jenac 2012-04-23 19:30  
Har ni sett prissättningen på Adobes nya "Creative Cloud"? I USA kostar det USD49 och i Sverige 516 SEK (Engelsk version). Om jag räknar snällt så blir det 516-7x49x1.25=87 SEK extra per månad för att köpa i Sverige.
Varför skall vi betala över tusen spänn mer för Creative Cloud i Sverige? Inte logiskt. En svensk version kostar ännu mer...

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar