ON1 har släppt ON1 Photo Raw 2023, som enligt företaget själva är den största uppdateringen hittills. Målet är att allt ska vara så enkelt som möjligt att göra. Den nyutvecklade AI-motorn ska underlätta alla former av redigering, som maskning, färghantering och alla andra jobbflöden.
Med Super Select AI kan användaren klicka på det område eller objekt som ska hanteras. Programmets AI ska känna igen det man vill bearbeta utan att behöva markera objekt manuellt.
Mask AI fungerar liknande; det ska förenkla användningen av filter i utvalda delar av bilden.
För att hantera skärpan har man utvecklat Tack Sharp AI som är en del av NoNoise AI. Man använder alltså samma verktyg för att skärpa och ta bort brus.
Som i Photoshop finns nu innehållsmedvetet beskärningsverktyg.
Med Keyword AI ska det vara enklare att hålla reda på sina bilder i sitt arkiv. Programmet kan bland annat föreslå sökord till bilderna.
Det finns en rad andra nyheter som förbättrad Sky Swap AI, hantering av kromatisk aberration och nyutvecklad förhandsvisning.
Programmet går att köpa för 2 638 kronor, att uppgradera från tidigare version kostar 1 172 kronor. Att prenumerera kostar 117 kronor i månaden.
Jag har varit med On1 sedan start av första betan. Det har varit en skumpig resa. Fast så var det också med Light Room. Jag har cirka 90 000 bilder lagrade och katalogiserade i On1. Varje uppgradering gör mig galen. Jag måste läsa in alla katalogiserade bilder igen. Det tar flera dagar. Mitt mål är att On1 skall ge mig förtroendet att helt överge Adobe. On1 har klart bättre verktyg men har sina nycker. Testar för tillfället deras nya smarta verktyg. Många saker verkar väldigt användbara och enkla att använda.
Lycka till Mats! Du är en sann entusiast! Jag var också med om det tidiga Lightroom helvetet i version 1.x och 2.x. Det var ju först med version 3.x det blev användbart. On 1 -folket gör ju en del spännande saker men idag föredrar jag att vårda jag den miljö jag efter många jobbiga "trial and error"-år landat i. Jag hoppas verkligen de lyckas och det främst därför att jag hoppas att det ska påverka främst DXO att äntligen ta tag i sina eftersatta lager- och maskingsverktyg i Photolab.
Jag kör som du nog vet både Canon och Fuji. Speciellt när det gäller Fuji var det från början ingen som var riktigt bra på X-Trans .Fast då talar vi om för snart 10 år sedan. Därför körde jag ett tag med Capture One som var bäst. Fast också LR och On1 Raw. Av något skäl har jag många gånger försökt gilla Capture One men aldrig lyckats. Det här har pågått sedan tidigt 2000. Nu kör jag aktivt både LR/PS och On1. Båda lösningarna fungerar numera alldeles utmärkt. Både för Canon och Fuji. On1 är sedan 2-3 år en stabil och mycket kapabel raw redigerare. Som en kombination av LR/PS - LR är däremot oslagbara på att vara snabbjobbad och bäst på att hålla reda på bilderna i Library. LR är ju sedan i höstas ordentligt moderniserad och har fått många bra nya funktioner och man kan numera jobba med masker på ett mycket bättre sätt. Ännu har jag fortfarande svårt att hitta allt jag vill ha i ett program.
Ja även jag har noterat att Adobe äntligen vaknat ur Lightroom-dvalan efter de införde prenumerationsmodellen som ju gör att de inte behövt göra ett dugg för att pengarna ändå ska dåna in. Särskilt bra är att de tagit tag i lagerhanteringen som ju alltid funnits där men dolts väl för att sänka ribban för användarna. De nya maskningsfunktionerna verkar jättefina.
Dock har ju LR länge varit sämst av LR, C1 och Fotolab på brushanteringen. Av det skälet borde Photolab eller PureRaw kunna vara intressanta också för nu kan ju båda faktiskt hantera Fujis RAW.
Jag har inte testat On1 men jag har kollat en del videos och en del imponerar. Jag har dock ett bra arbetsflöde nu med PhotoMechanic Plus 6 och Photolab 6.1.1 så det ska mycket för att jag överger det nu för det funkar väldigt bra. Jag gillar Capture Ones lagerhantering och mask-verktyg som jag tar till när de betydligt sämre lokala redigeringsmöjligheterna inte räcker till riktigt i Photolab. Jag hoppas DXO tar till sig bl.a. vad Adobe och On1 gjort på det området för även jag hoppas ju på att slippa Capture One helt en dag, även om den inte är här idag.
De flesta har nog svårt att i alla lägen hitta ett program som är bäst på allt. Tricket är nog mer att kunna leva med de saker man inte upplever är optimala. Arbetsflödet är nog det som avgör före enskilda funktioner trots allt och därför är och kommer det vara viktigt för många hur väl de olika programmen vi använder kan samarbeta, för det är komplext och allt jackar inte i varandra som man hoppas alla gånger. Just nu håller jag på att kolla varför DNG-filutbytet inte funkar som det borde mellan Capture One och Photolab - för som sagt, det är alltid saker som INTE funkar som man önskar att de borde.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
5 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Dock har ju LR länge varit sämst av LR, C1 och Fotolab på brushanteringen. Av det skälet borde Photolab eller PureRaw kunna vara intressanta också för nu kan ju båda faktiskt hantera Fujis RAW.
Jag har inte testat On1 men jag har kollat en del videos och en del imponerar. Jag har dock ett bra arbetsflöde nu med PhotoMechanic Plus 6 och Photolab 6.1.1 så det ska mycket för att jag överger det nu för det funkar väldigt bra. Jag gillar Capture Ones lagerhantering och mask-verktyg som jag tar till när de betydligt sämre lokala redigeringsmöjligheterna inte räcker till riktigt i Photolab. Jag hoppas DXO tar till sig bl.a. vad Adobe och On1 gjort på det området för även jag hoppas ju på att slippa Capture One helt en dag, även om den inte är här idag.
De flesta har nog svårt att i alla lägen hitta ett program som är bäst på allt. Tricket är nog mer att kunna leva med de saker man inte upplever är optimala. Arbetsflödet är nog det som avgör före enskilda funktioner trots allt och därför är och kommer det vara viktigt för många hur väl de olika programmen vi använder kan samarbeta, för det är komplext och allt jackar inte i varandra som man hoppas alla gånger. Just nu håller jag på att kolla varför DNG-filutbytet inte funkar som det borde mellan Capture One och Photolab - för som sagt, det är alltid saker som INTE funkar som man önskar att de borde.