Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Porträtt av konstnären i transsexuell förvandling, Esse-Li Esselius
Utställning
På galleri Gallery Steinsland Berliner visar konstnären en serie polaroidfotografier med härstamning från sent 70- tal. Serien bär titeln Porträtt av konstnären i transsexuell förvandling och består av självporträtt som har manipulerats på olika vis under bildernas framkallningsprocess.
Läs mer...
Test: Panasonic Lumix GH7 – för filmaren och hybridfotografen
Fotosidan testar
Plus
Panasonic Lumix GH7 är en kamera som främst riktar sig till den som arbetar med rörlig bild. Med nyheter som fastdetekterande autofokus, möjlighet att spela in ProRes RAW internt och med stöd för 32-bitarsljud tillika en mängd olika videoupplösningar och bildhastigheter är GH7 ett attraktivt val för videoentusiasten.
Läs mer...
Ett liv i högdager, Hans Hammarskiöld
Utställning
För precis ett sekel sedan föddes Hans Hammarskiöld (1925–2012), en av Sveriges mest framstående fotografer som var verksam i sex decennier och gjorde stor internationell succé. Lagom till hundraårsdagen öppnar nu Hans Hammarskiöld – Ett liv i högdager på Fotografiska Stockholm.
Läs mer...
17 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Både kameror och mjukvara kommer tillsammans att göra att det blir allt enklare för fotograferna att ta sina bilder med allt bättre resultat och det med allt mindre nedlagt arbete och på allt kortare tid. Yrkesfotografernas speciella kunnande kommer vara något av det enklaste AI-revolutionen kommer kunna ersätta med allt smartare algoritmer. I mycket har det faktiskt redan skett med kamerorna och många RAW-konverterare har även de fått allt smartare automatik de senaste åren.
Kvalitet som begrepp är svårt att hålla sig i eftersom det inte låter sig definieras på ett entydigt sätt och då öppnas fönstret på vid gavel för allt som uppfattas som "tillräckligt bra". Det är just detta "tillräckligt bra" som gjorde alla grafiker arbetslösa för ett antal årtionden sedan och nu långt senare har turen på allvar kommit till stora grupper av yrkesfotograferna av exakt samma skäl.
Saker förändras hela tiden, om någon på fullt allvar har som enda arbetsuppgift att göra mellanstadienivå i princip foto-filter på bilder så absolut - de är rökta. Men så fungerar ju inte foto/grafik som arbetsfält. Det är en känslobaserad konstnärlig röra där verklighet inte alltid ligger i fokus.
Någon måste fortfarande ta bilderna också på de flesta motiven, det enda som händer om verktyg utvecklas och blir mer kompetenta är att kravbilden följer utvecklingen och antingen höjer ribban för hantverk eller förväntar sig en större kvantitet arbete utfört när tidsåtkomsten går per insats går ner.
När jag pratade med en tekniker som jag känner väl personligen och som jobbar med att rigga dessa flöden och undrade om det inte blev dålig kvalitet i slutänden och att man ändå måste göra viss handpåläggning, så svarade han att de i dessa fall börjat med två parallella flöden där ett av dem medgav manuellt ingripande men allt oftare lämnat detta. Skälet var att bilderna upplevdes som "tillräckligt bra" och att det halvmanuella flödet ändå inte användes.
Så vi är nog i vissa samnanhang redan där då automatiken upplevs som helt OK. Tittar man på hur exv. Aftonbladets bilder ser ut ibland så inser man ju också att långtifrån alla bilder får särskilt mycket kärlek.
Sedan börjar ju dessa AI-funktioner bli så bra att jag tror att ganska få har tiden och förmågan att göra något lika bra för hand.