Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Luminar 4 har flera nya 'smarta' funktioner

Luminar 4 har flera nya 'smarta' funktioner

Med den fjärde versionen av Skylum softwares bildbehandlingsprogram Luminar kommer flera nya funktioner som bland annat kan snygga till huden och byta ut himlen.

Skylum tycker att några av de nya funktionerna är så smarta att de kallar dem "AI"  – artificiell intelligens.

Här är de fyra nya funktionerna i Luminar 4:

AI Sky Replacement upptäcker en himmel i bilden och kan ska inte ge problem med övergångar, glorier och och artefakter som annars lätt uppstår när man byter himmel. Kort sagt ska resultatet bli realistiskt, om vi får tro Skylum.

AI Structure identifierar automatiskt föremål som människor och deras ansikten, hud, himmel, byggnader med mera och förbättrar dem med olika inställningar för varje del, istället för att använda samma inställning över hela bilder.

AI Skin Enhancer  kan jämna ut huden och ta bort fräknar och akne. Samtidigt bevaras hudporer och andra små detaljer som hår och ögonfransar för att ge ett realistiskt resultat.

Portrait Enhancer klarar av en lång rad uppgifter som att ta bort röda ögon, ta bort mörka områden under ögonen, göra så att ett ansikte ser smalare ut, skärpa upp och göra ögonen vitare, förstärka färgen på läppar och göra tänderna vitare et cetera.

En annan nyhet är att programmets funktioner kan organiseras under tre flikar:

Tools: Grundläggande funktioner som beskärning och radering
Essentials: Färg- och ljuskorrigering
Creative: Kreativa funktioner som exempelvis AI Sky Replacement
Portrait: Funktioner för porträtt, till exempel AI Skin Enhancer och Portrait Enhancer
Pro: De mer avancerade och specialiserade funktionerna
Deprecated: Funktioner och inställningar från tidigare versioner av Luminar

Luminar 4 kan användas som ett fristående program eller som plugin till Adobe Photoshop, Lightroom Classic, Photoshop Elements, Apple Photos samt Aperture

En ny licens kostar 89 euro och en uppgradering 74 euro.



Publicerad 2019-11-18.

20 Kommentarer

Finn Calander 2019-11-18 16:47  
Hmmm? När blev fräknar ett "hudfel"?

/ Med vänlig hälsning,, FiCa1
Michael Johansson 2019-11-18 17:14
Var står det att fräknar är ett "hudfel"?
PMD 2019-11-19 00:53
Det står "ta bort fräknar och akne" i artikeln. Akne brukar betraktas som en "hudfel" så om man klumpar samman det med fräknar så blir väl slutsatsen att fräknar också är det?
sceptic 2019-11-19 09:54
"Akne brukar betraktas som en "hudfel" så om man klumpar samman det med fräknar så blir väl slutsatsen att fräknar också är det?"

Ja, om man ger sig den på att medvetet feltolka/läsa in saker som inte står skrivet (vilket jag inte säger att du gjort).

Med samma approach kan jag få det till att Skylum har något emot fotbollsspelare som byter lag. Det står nämligen att Luminar "ska inte ge problem med övergångar" (och därmed antyder att övergångar kan vara problematiska).

Eftersom fotbollsspelare genomgår en typ av övergång och Skylum tydligen ser övergångar som problematiska, kan jag inte tolka det på annat sätt än att de ser problem med fotbollsspelare...
HenrikL2 2019-11-19 10:09
Logik är inte alltid enkelt för alla människor. Då jag läste logik för länge sen så var ett exempel detta:

En ost är gul och rund, månen är gul och rund. Alltså är månen en ost.
PMD 2019-11-19 14:18
Jonas,
Jag försökte ge en förklaring till varför man kunde betrakta fräknar som ett skönhetsfel ("hudfel" är en dålig term, det håller jag med om). Jag gör det inte, men det finns tydligen folk som gör det eftersom Luminar 4 har en funktion som kan ta bort fräknar och nämner det i samma andetag som funktionen att ta bort akne.
PMD 2019-11-19 14:21
Henrik,
En logisk slutsats kan tydligen också misstolkas som en åsikt. Då har man inte läst premissen ordentligt och undersökt om den är en åsikt eller ett antagande.
sceptic 2019-11-19 19:46
Per:
Jag förstod intentionen med ditt inlägg (och att du själv inte gjorde kopplingen mellan fräknar och hudfel/brister). Mitt raljerande var inte riktat mot dig, utan mot den hypotetiska person som, så att säga, "väljer" att tolka påståendet med den innebörden.
PMD 2019-11-19 20:05
Det är inget direkt nytt att betrakta fräknar som skönhetsfel. På 1940-talet förklarade Pippi Långstrump att hon inte lider av fräknar.
light 2019-11-18 17:34  
En galen utveckling. Är det ingen som kan sätta stopp för tokeriet?
HenrikL2 2019-11-19 09:18
Jag tror att du kan ta det bara lugnt. Precis som överdriven HDR försvann eller i alla fall inte ses som snyggt så kommer överdrivna himlar etc att med tiden sorteras bort när wow-effekten är borta. Utvecklingen av bildbehandlingsprogrammen kommer inte att stanna upp och det är förstås bra, men vad vi gillar att se på för bilder är nog mer konservativt :)
alf109 2019-11-19 10:33
Inom mode och reklam har ju detta använts redan långt före digitalkamerans intåg på arenan. Och om du kan spara många timmars arbete för dem som jobbar med detta så är det säkert välkommet. Att man själv inte har någon nytta av det och att det knappast hör hemma inom den dokumentära fotografin hör liksom inte hit. :)
alf109 2019-11-19 10:30  
Luminar är ett väldigt bra bildbehandlingsprogram, har använt det länge och tycker att det på många sätt ofta är överlägset Lightroom. Sedan dessa nya funktioner kan man väl tycka vad man vill om, men det är ju fritt om man vill använda dem eller inte. Skulle tro att det är efterfrågat inom mode och reklam där man ju även långt före det digitala ägnade sig åt sådant som att byta ut himlar, skönhetsretusch osv.
När det gäller detta med Ai så innebär det väl att funktionerna är "självlärande" så att de blir bättre på att göra det de skall göra vart efter de används till skillnad från fast skrivna funktioner som är som de är antar jag? I så fall används väl begreppet på samma sätt av Luminar som för alla andra antar jag.
Jag har inte uppdaterat till version 4 själv ännu utan kör med 3:an. Men jag kommer säkert att uppdatera, inte för att byta himlar eller släta ut ansikten utan för att programmet är riktigt bra och blir bättre hela tiden.
Nisse Larsson 2019-11-19 15:18
Intressant att läsa ditt positiva omdöme om Luminar. Har studerat de några manuals på youtube och tycker att programmet verkar bra och lättarbetat. Kanske det blir en fin julklapp till mig själv.
Abe Normal 2019-11-19 17:32
Tycker också det låter intressant. Kan Luminar bli en fullgod ersättare till PS/LR, så varför inte. Frågan är vad årskostnaden blir med uppdateringar?

Luminar HDR fick väldigt fina omdömen.
Mr Keys 2019-11-20 14:38
Instämmer i att Luminar är väldigt kompetent. Använt det parallellt med Lightroom och Photoshop sedan det kom.
Förbeställde nya Luminar tidigare i år, men har inte laddat ner det ännu för att testa, inväntar ny dator innan. :)
Abe Normal 2019-11-21 19:30  
Tycker nya Luminar 4 ser riktigt inspirerande ut, att få en AI-assistent som ger redigeringsförslag. Det känns som Luminar ligger helt rätt, det ska gå snabbt men också vara effektivt. Instegspaketet ca 950 kr och stora paketet strax under 2000 kr, på det en årlig uppdatering runt 750 kr?

Luminar funkar även som plugin till PS/Lr (smart).

Nån mer som provat?
Bobani17 2019-11-23 13:35  
Jag har lekt lite med Luminar 4.. inte jättemkt än men.
Det ja kan säga är att sky replacement är helt gaalet bra! Maskningen blir verkligen perfekt! I många otroligt svåra fall gör Luminar ett jobb på 10 sekunder som skulle ta väldigt mkt mer tid i PS..
Sen som ngn sa, man kan ju tycka vad man vill om själva grejjen med sky replacement.
Abe Normal 2019-11-23 18:54
Hej

Använder du Luminar som fristående program eller plugin. Tänker på RAW-konvertering, uppskärpning osv. Att byta ut bakgrunder bör väl funka med egna snygga himlar? :) Är lite sugen på hela paketet, dels som alternativ till PS/Lr.
Jacobssons 2019-12-02 15:01  
Har testat Luminar 2018, Luminar 3 och nu Luminar 4. 2018-versionen saknade ju organisering av bilder, vilket kom i version 3, men denna var i sin tur full av buggar vilket gjorde att jag behöll 2018 för att enbart exportera bilder för vidare redigering. Version 4 som jag nu har har ju en massa smarta (eller moraliskt tveksamma) Ai-funktioner - men jag saknar massor av funktioner från 2018 och version 3. Förstår inte riktigt vad man vill med denna version. Har programmet gått från att vara ett rätt komplext program till ett "fixa till snabbt-program". Någon som har en insyn i Skylums tänk?

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar