Annons

Proffsfoto

Artiklar > Nikons längsta på länge

Nikons längsta på länge

Nya Nikon AF-S 800mm f/5,6E FL ED VR är Nikons längsta supertele på länge, och deras längsta autofokustele någonsin. Men smakar det, så kostar det.

Känner du att du vill ta din sport- eller fågelfotografering till nya höjder och har minst 159.000 kronor över så skall du ta en titt på detta objektiv. Som plåster på plånboken följer en 1,25x telekonverter med kallad Nikon AF-S TELECONVERTER TC800-1.25E ED - vilket ger 1000 mm f/7. Telekonvertern säljs inte separat.

Det är inte första gången som Nikon gjort en specialgjord telekonverter för ett supertele. 1981 presenterades 300 mm f/2 där telekonvertern TC-14C.


Nikon har arbetat med att få ner objektivet vikt och storlek jämfört med tidigare telekonstruktioner. Genom att använda två fluoritglas har de kommit ner till en vikt på 4.590 gram. Jämför det med 5.060 gram för 600 mm f/4.

Nikon uppger att den inbyggda bildstabiliseringen ska medge fyra stegs längre exponeringstid utan skakningar.

Objektivet och telekonvertern har planerad säljstart den 4 april 2013.

Under Fotomässan i Stockholm i höstas visades en prototyp som vi fick prova.



Publicerad 2013-01-29.

28 Kommentarer

ArtbyRyman 2013-01-29 08:48  
Fantastiskt fanatiskt....;)
Betacam_SP 2013-01-29 09:26  
Bra jobbat Nikon
sallle 2013-01-29 09:41  
Big Gun!
En fågelfotografs våta dröm.. Ett mycket trevligt supertele.
defiant 2013-01-29 10:04  
En undran bara när det står längsta Autofokus tele någonsin? är det menat längsta Nikon ?
Magnus Biström 2013-01-29 10:15
Står det inte Nikons längsta?
froderberg 2013-01-29 10:15
Canon har redan ett 800 mm/5,6 med autofokus, men ingen har något längre med autofokus (så vitt jag vet). Däremot finns det större objektiv som Nikon 1200-1700/5,6-8, Leica 1600mm/5,6 och Zeiss mellanformatstele 1700mm/4 som väger 256 kilo.
Ralfsworld 2013-01-29 10:48
Magnus du har glömt an nämna en till, Canon EF 1200mm f/5.6 L USM som väger bara 16,5kg...
defiant 2013-01-29 12:31
Nu står det Nikons Längsta.. gjorde inte det tidigare :)
FlyerOne 2013-01-29 14:41
800 mm? 1700 mm?
Bah! Sånt kan ungarna leka med!

RIKTIGA FOTOGRAFER kör givetvis med 5200/14-gluggen från Canon.
Med en crop-kamera på.
:-)
Num Vistbacka 2013-01-29 17:10
@ Gunnar

Ring mig den dagen du tar med dig det. Jag vill väldigt gärna dokumentera dagen då Gunnar tog 5200 mm på ryggen och stack till skogs. Haahaa! =)


Grattis Nikonister till er nya leksak (^^). Hoppas nu bara att Canon snart får ut sitt väldigt försenade 200 - 400 f/4 + 1,4x zoomobjektiv...
FlyerOne 2013-01-29 19:54
Haha! Du anar inte hur lycklig jag skulle bli ifall det skulle bli möjligt att dokumentera något sådant en vacker dag! För sanningen är att min rygg har blivit väldigt risig, så jag klarar knappt att bära 1 kg ens.

Så nu har jag skamset "kommit ut ur garderoben" och avslöjat att jag själv inte alls tillhör gruppen RIKTIGA FOTOGRAFER...
.
Arne Talving 2013-01-29 11:16  
Intressant, men vill nog prova först.
Mysliwiec 2013-01-29 12:28
Jag har alltid undrat vad det är som gör att objektiv kostar som en jäkla bil?
Det måste ju finnas gränser?
Är den byggd av guld?
Tell 2013-01-29 13:13
Stooora o väldigt exakt slipade glas är tyvärr inte billigt att tillverka.
froderberg 2013-01-29 13:19
Du har också en hög utvecklingskostnad som ska slås ut på en relativt liten volym under de första åren.
Jan-Michael Breider 2013-01-29 12:56  
Kostnaden var ju en stor besvikelse, såvida inte "gatupriset" i butik åtminstonde kan matcha Canons motsvarande runt 120.000:-
Vikten verkar vara samma som Canons supertele vilket funnits i flera år. Synd om prispolicyn att alltid vara lite billigare än motsvarande Canon nu frångås......
Trenden med alltmera fullformatskameror "kräver" ju längre optik så det är minsann på tiden att Nikon kommer med denna glugg. För alla som redan har Nikons 500 mm skulle dock en ny D400 vara ett billigare och säkert lika bra alternativ till att köpa denna dyrgrip!
Lars Forslin 2013-01-29 14:58
Ja, det ligger säkert en hel del i dina misstankar att man pushar FF hårt nu. Många vill nog skaffa lite rejälare telen då även om D800 ger möjlighet till högupplösta bilder i DX-format.
Przemek Carlsson 2013-01-29 17:37  
Fluoritglas! Trodde endast canon körde med sånt.
Birdman 2013-01-29 19:55  
Någon som vet om den kommer ha enkelt eller dubbelt motljusskydd? Liksom Jan-Michael så är jag överraskad gällande priset, kan ju bara hoppas att butikspriset blir lägre än det angivna här ovan.
sallle 2013-01-29 21:14
Googlade på bilder och det ser ut att vara enkelt motljusskydd som gäller! Såg även att Scand Photo redan dragit av 9 loppor.
andersol 2013-01-29 22:55  
Är det någon som har skrivit en kommentar här varken råd eller nytta av detta objektiv? Då hade ni förmodligen inte kommenterat alls!!!! Eller?
Przemek Carlsson 2013-01-29 23:32  
Har råd? Klart vi har råd. Det är ju så att man köper två stycken, så har man en i reserv när man tappar den första i asfalten ;)
bebi 2013-01-30 06:23  
Att äga en bra optik brukar inte vara dyrt eftersom andrahandsvärdet är högt och i vissa fall kan man ju till o med tjäna någon krona. Problemet är väl mera att man skall ligga ute med 150 loppor .
Antalet användare av högsta klass supertele lär väl inte ändra sig så mycket vilket har det positiva med sig att det snart finns ett antal begagnade 400-600 linser ute till försäljning.
Helt klart är detta ett rör som blir en dröm för mig och många men den är avlägsen så länge alternativet är en 400a /2,8 med en 2ggr converter där jag för halva priset får en 800a /5,6 eller kombon 400a/2,8 med en D800a där bak som man kan croppa lite med .
Arne Talving 2013-01-30 15:19
Nikon 400 /2,8 bjuder inte på särkilt upphetsade bilder med nya TC III 2 men, 1,7 är helt okej. Nya 800 /5,6 med tillhörande TC 1,25 låter därför väldigt spännande.
bebi 2013-01-30 17:57
Har hört olika kommentarer vad det gäller telconverter men min erfarenhet är att de fungerar väldigt bra på de avstånd de är ämnade för och att man kan hålla stilla under exponeringen.
Arne Talving 2013-01-30 23:09
Jo, absolut. 1,4 och 1,7 fungerar klanderfritt. Med 2,0 märker man sämre kvalité.
Jan Rönnlund 2013-01-31 16:24  
Alltid spännande med nya objektiv. För oss som redan har ett 600/ F4,0 med converter 1,4 supervasst och 1,7 riktigt hyffsat blir det svårmotiverat att gradera upp ;) I alla fall när priset blir närmare 150 papp :). Nej.. bara att avvakta till priset sjunker i så fall.
Sen undrar jag vart gränsen går för telens längdbehov.... det blir "mirage" på allt för långa avstånd också. Croppa kan man ju göra med dagens otroliga upplösningar/skärpa i kamerahusen.
"My cup of tea"

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar