Proffsfoto
Flera Eos R5-användare rapporterar att de i vissa lägen får sämre skärpa när de använder mekanisk slutare. Nu svarar Canon på kritiken.
Fotosidan-medlemmen och naturfotografen Jan Gustafsson blev besviken när han testade sin nya Canon Eos R5 mot sin Eos 5Ds R. Han mejlade oss på Fotosidan och undrade om vi visste vad vad det kunde bero på.
Samma fågel fotograferad med Eos R5 till vänster och Eos 5Ds R till höger. Skillnaden i skärpa är tydlig.
Vi var i full gång med vårt test av Eos R5 och hade inte upplevt några problem med skärpan, så vi kunde inte ge Jan något bra svar. Vi provade att göra en rejäl uppskärpning av bilden. Det blev klart bättre men ändå inte riktigt bra. Hade Jan kanske råkat ändra på någon inställning för fokusen?
Jan gick igenom sina inställningar, men fick samma resultat ändå. Genom metodiska testfotograferingar av sin och andras R5:or kom han till slut lösningen på spåret.
Det visade sig att kameran ger knivskarpa bilder med elektronisk slutare och med elektronisk första slutarridå, men med helt mekanisk slutare uppstår oskärpa vid halvlånga slutartider runt 1/20 sekund.
Vi replikerade Jans testmetod med en Eos R5 och det skarpa telet EF 200 mm f/2L IS USM. Vi fick precis samma resultat.
Elektronisk första ridå. Canon Eos R5 med 1/1000 sekund och 1/20 sekund med elektronisk första ridå.
Helt mekanisk slutare. Canon Eos R5 med 1/1000 sekund och 1/20 sekund med helt mekanisk slutare.
Det som händer är att den första slutarridån orsaker mikrovibrationer. Dessa märks inte med korta slutartider eller vid väldigt långa, men runt 1/20 sekund blir rörelseoskärpan tydligt märkbar. Därför levereras Eos R5 numer med elektronisk första ridå aktiverad.
Canon Svenska AB svarar att resultatet är förväntat:
”Detta är ett förväntat beteende och en av orsakerna till varför elektronisk första ridå finns som alternativ att använda i kameran. Små vibrationer uppstår när den mekaniska slutaren används som kan påverka skärpan i vissa situationer. I sådana situationer rekommenderar vi att man använder elektronisk första rådå. När upplösningen ökar blir ”shutter shock”-effekten mer märkbar. Detta förekommer även med andra högupplösta kameror från andra tillverkare, så det är inte unikt för Canon.”
När vi ringer upp Jan Gustafsson och berättar om Canons svar reagerar han så här:
– Canon gör såklart vad de kan och när man väger för- och nackdelarna med Eos R5 så väger det positiva över. Autofokusen är till exempel fantastiskt.
– Men tyvärr löser inte elektronisk första ridå problemet helt. Vid serietagning hinner inte vibrationerna klinga av innan nästa bild tas, så det är bara den första bilden i serien som blir helt skarp.
Man måste alltså fotografera med helt elektronisk slutare för att slippa det här problemet, men det gillar inte Jan Gustafsson:
– När kameran använder elektronisk slutare är serietagningen låst vid den högsta hastigheten, det är onödigt snabbt med 20 bilder per sekund om man fotograferar sittande fågel. Dessutom gillar jag inte att jag inte kan höra när bilden tas, det borde finnas ett artificiellt slutarljud.
Diskutera gärna i vårt forum.
13 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Avsaknaden av spegel borde väl om något ge mindre vibrationer, inte mer?
Låter märkligt.
Egentligen är det inte så konstigt att sådana här problem uppstår, och framför allt inte att de märks mer med nya mer högupplösta kameror. Vi har ju redan sedan filmtiden haft möjlighet till spegeluppfällning för att minska vibrationer men det är först sedan några år det märks att också slutaren kan åstadkomma samma effekt, om än i mindre omfattning.
Är det inte enklare att bara filma och klippa ut rutor om man vill slippa fotografera? Känns som det här med foto barkar utför, fort.