Fler avsnitt
Fotosidan Poddradio #102 – Paradigmskifte i tekniken
Fotosidan Poddradio
Martin & Magnus pratar om hur tekniken tagit stora kliv på senare tid. Apples nya M1-datorer är ett exempel på detta. De talar också om nya Sony A1 och vad den kameran berättar om framtiden för Canon och Nikon. M&M svarar även på frågorna: Hur ska man lagra sina bilder? Behöver man en NAS?
Läs mer...
Fotosidan Poddradio #97 - David Elmfeldt en av grundarna av Fotosidan
Fotosidan Poddradio
Vi hälsar på hemma hos David Elmfeldt, projektledare och en av grundarna till Fotosidan och gräver ner oss i hans fotografiska liv. Hur föddes hans intresse för bild, vad fotograferar han idag och vad var det som satte stopp för hans professionella karriär som äventyrsfotograf?
Läs mer...
4
28 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Men varför bjöd ni inte in Gertrud Sandqvist eller någon annan kunnig/professor inom konstvetenskap som kunde förklara varför det här sker, och varför det inte är särskilt märkligt eller ovanligt att använda förlagor inom konsten?
Det här är ett fotografiskt forum, och det är klart att ni ska lyfta fotografernas oro kring juridiken, men det känns också nödvändigt att se på målningen, och domslutet, i en mer konstnärlig kontext (och på ett lite mer initierat sätt, no disrespect).
http://se.wikimedia.org/wiki/Offentligkonst.se/St%C3%A4mning
Att måla av ett fotografi kan knappast jämföras med att sampla någon annans musik, möjligen att kliva in i en studio och spela in arrangemanget på nytt. Och där finns många exempel på artister som har friats från plagiat, trots att deras arrangemang är misstänkt lika andras.
Där har du så klart en poäng.
Jag ställer mig faktiskt frågande till hur Bob Dylan har kommit undan med att måla av (med vissa detaljförändringar) andras fotografier, bland annat Henri Cartier Bressons bild på två kinesiska män. Så vitt jag vet har ingen ännu tagit det till domstol.
http://www.afanews.com/media/k2/items/cache/ccdc9739c83f032bb1c664f00a4afaf7_XL.jpg
Å andra sidan, det blir klurigare när en konstnär målar av någon annans bild och bakar in den i en ny och mer omfattande kontext.
Jag tycker det är konstigt att en konstnär plagierar, ändrar lite och lägger till en egen grej i bakgrunden. Men antagligen är orsaken att det går snabbt och är därmed mer lönsamt. Konstnärer tar inga poäng hos mig om dom inte kan göra en egen "Pettersson".
Det blir intressant att se hur följetongen avslutas i HD!
Men intressant hur HD gör.
Av Bo som har en del vin innanför västen på lördagkvällen...
Jag tror att det finns en enorm efterfrågan på konst och konstnärer som kommenterar samtidskulturen. Jag skulle tycka att världen vore mycket tråkigare utan Roy Lichtensteins och Andy Warhols konst, eller varför inte svenska Jan Stenmarks filosofiska collageberättelser.
Det går inte att komma undan att konst baserad på befintliga förlagor har en viktig plats i vår kultur. Frågan är hur stort svängrum man kan ge utan att upphovsrätten urholkas. Vi är långt därifrån nu.
4 § Den som översatt eller bearbetat ett verk eller överfört det till annan litteratur- eller konstart har upphovsrätt till verket i denna gestalt, men han äger icke förfoga däröver i strid mot upphovsrätten till originalverket.
Har någon i fri anslutning till ett verk åstadkommit ett nytt och
självständigt verk, är hans upphovsrätt ej beroende av rätten till
originalverket.
För den som kan sin upphovsrättshistoria är det tämligen klart att upphovsrätten var avsedd att balansera upphovsmännens önskan att ha kontroll över och styra användningen av sina verk och just allmänintresset att kunna bygga vidare på verken.
http://www.newyorker.com/magazine/2004/11/22/something-borrowed