Fler avsnitt
Fotosidan Poddradio 142 - AI i fotovärlden (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Vad är Artificiell Intelligens egentligen och hur påverkar den oss som jobbar med bild? I detta avsnitt dyker vi ner i den fascinerande och omtvistade världen av AI och fotografi. Tillsammans med retuschören Eric Asp utforskar vi hur artificiell intelligens påverkar branschen, både vad gäller kreativa möjligheter och utmaningar.
Läs mer...
Fotosidan Poddradio #141 - Makromästaren John Hallmén
Fotosidan Poddradio
En natt i mitten av juli cyklar jag till Nackareservatet i Stockholm för att träffa makrofotografen John Hallmén. Under några timmar fotograferar vi och samtalar om allt från teknik och prylar till fotografiska metoder. Här kommer sommarens makrospecial som slow-podd, perfekt för hängmattan.
Läs mer...
4
Fotosidan Poddradio #138 - Juridiska frågor om fotografi (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Sliter du med snåriga avtal i din fotografiska verksamhet? Behöver du ett juridiskt bollplank i samband med en tvist eller har en fråga om lag och rätt kring fotografi och fotograferande? I detta avsnitt träffar jag Svenska Fotografers Förbunds egen jurist Astrid Nymansson.
Läs mer...
1
28 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Men varför bjöd ni inte in Gertrud Sandqvist eller någon annan kunnig/professor inom konstvetenskap som kunde förklara varför det här sker, och varför det inte är särskilt märkligt eller ovanligt att använda förlagor inom konsten?
Det här är ett fotografiskt forum, och det är klart att ni ska lyfta fotografernas oro kring juridiken, men det känns också nödvändigt att se på målningen, och domslutet, i en mer konstnärlig kontext (och på ett lite mer initierat sätt, no disrespect).
http://se.wikimedia.org/wiki/Offentligkonst.se/St%C3%A4mning
Att måla av ett fotografi kan knappast jämföras med att sampla någon annans musik, möjligen att kliva in i en studio och spela in arrangemanget på nytt. Och där finns många exempel på artister som har friats från plagiat, trots att deras arrangemang är misstänkt lika andras.
Där har du så klart en poäng.
Jag ställer mig faktiskt frågande till hur Bob Dylan har kommit undan med att måla av (med vissa detaljförändringar) andras fotografier, bland annat Henri Cartier Bressons bild på två kinesiska män. Så vitt jag vet har ingen ännu tagit det till domstol.
http://www.afanews.com/media/k2/items/cache/ccdc9739c83f032bb1c664f00a4afaf7_XL.jpg
Å andra sidan, det blir klurigare när en konstnär målar av någon annans bild och bakar in den i en ny och mer omfattande kontext.
Jag tycker det är konstigt att en konstnär plagierar, ändrar lite och lägger till en egen grej i bakgrunden. Men antagligen är orsaken att det går snabbt och är därmed mer lönsamt. Konstnärer tar inga poäng hos mig om dom inte kan göra en egen "Pettersson".
Det blir intressant att se hur följetongen avslutas i HD!
Men intressant hur HD gör.
Av Bo som har en del vin innanför västen på lördagkvällen...
Jag tror att det finns en enorm efterfrågan på konst och konstnärer som kommenterar samtidskulturen. Jag skulle tycka att världen vore mycket tråkigare utan Roy Lichtensteins och Andy Warhols konst, eller varför inte svenska Jan Stenmarks filosofiska collageberättelser.
Det går inte att komma undan att konst baserad på befintliga förlagor har en viktig plats i vår kultur. Frågan är hur stort svängrum man kan ge utan att upphovsrätten urholkas. Vi är långt därifrån nu.
4 § Den som översatt eller bearbetat ett verk eller överfört det till annan litteratur- eller konstart har upphovsrätt till verket i denna gestalt, men han äger icke förfoga däröver i strid mot upphovsrätten till originalverket.
Har någon i fri anslutning till ett verk åstadkommit ett nytt och
självständigt verk, är hans upphovsrätt ej beroende av rätten till
originalverket.
För den som kan sin upphovsrättshistoria är det tämligen klart att upphovsrätten var avsedd att balansera upphovsmännens önskan att ha kontroll över och styra användningen av sina verk och just allmänintresset att kunna bygga vidare på verken.
http://www.newyorker.com/magazine/2004/11/22/something-borrowed