Fler avsnitt
#128 - Att skapa plats för egna berättelser (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Hur kan en fysisk utmaning på cykel främja det egna skapandet och hur blir man egentligen av med sina kreativa blockeringar? I detta avsnitt reser Sara Arnald till Jessicas ateljé i Gnesta för ett samtal om kreativitet, att hitta sin egen röst och hur man egentligen bäst närmar sig människor för att fotografera dem.
Läs mer...
#127 - Nya kreativa konstellationer – Studio Femme (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Nya tider kräver nya lösningar och affärsmodeller. Hur kan vi som kreatörer stå starka i en bransch som är i ständig utveckling och kräver flera kompetenser och möjlighet att jobba över ett större geografiskt område? När uppdragsgivare försöker spara pengar genom att vända sig direkt till kreatörer istället för till reklambyråer kan det vara svårt för fotografer och filmare att möta behoven – och ställa motkrav på beställarna.
Läs mer...
2
#126 - Lyckas med att sälja utskrifter och posters (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Linnea Frank är fotograf och konstnär och säljer framgångsrikt utskrifter och posters av sina bilder online – samtidigt som hon via gallerier säljer konstnärliga verk i begränsad upplaga. Som bästsäljare på svenska posters-tjänsten Printler delar hon i detta avsnitt med sig av sina strategier och insikter.
Läs mer...
Fotosidan Poddradio #124 - Digitaliseringens fördelar och nackdelar (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Svenska Fotografers Förbunds ordförande Paulina Holmgren är på besök i Stockholm och är med på ett samtal om digitaliserings fördelar och nackdelar. För visst har vi fått större synlighet och fler jobbtillfällen, men hur ska vi få bättre möjlighet till ekonomisk ersättning för våra bilder?
Läs mer...
4
28 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Men varför bjöd ni inte in Gertrud Sandqvist eller någon annan kunnig/professor inom konstvetenskap som kunde förklara varför det här sker, och varför det inte är särskilt märkligt eller ovanligt att använda förlagor inom konsten?
Det här är ett fotografiskt forum, och det är klart att ni ska lyfta fotografernas oro kring juridiken, men det känns också nödvändigt att se på målningen, och domslutet, i en mer konstnärlig kontext (och på ett lite mer initierat sätt, no disrespect).
http://se.wikimedia.org/wiki/Offentligkonst.se/St%C3%A4mning
Att måla av ett fotografi kan knappast jämföras med att sampla någon annans musik, möjligen att kliva in i en studio och spela in arrangemanget på nytt. Och där finns många exempel på artister som har friats från plagiat, trots att deras arrangemang är misstänkt lika andras.
Där har du så klart en poäng.
Jag ställer mig faktiskt frågande till hur Bob Dylan har kommit undan med att måla av (med vissa detaljförändringar) andras fotografier, bland annat Henri Cartier Bressons bild på två kinesiska män. Så vitt jag vet har ingen ännu tagit det till domstol.
http://www.afanews.com/media/k2/items/cache/ccdc9739c83f032bb1c664f00a4afaf7_XL.jpg
Å andra sidan, det blir klurigare när en konstnär målar av någon annans bild och bakar in den i en ny och mer omfattande kontext.
Jag tycker det är konstigt att en konstnär plagierar, ändrar lite och lägger till en egen grej i bakgrunden. Men antagligen är orsaken att det går snabbt och är därmed mer lönsamt. Konstnärer tar inga poäng hos mig om dom inte kan göra en egen "Pettersson".
Det blir intressant att se hur följetongen avslutas i HD!
Men intressant hur HD gör.
Av Bo som har en del vin innanför västen på lördagkvällen...
Jag tror att det finns en enorm efterfrågan på konst och konstnärer som kommenterar samtidskulturen. Jag skulle tycka att världen vore mycket tråkigare utan Roy Lichtensteins och Andy Warhols konst, eller varför inte svenska Jan Stenmarks filosofiska collageberättelser.
Det går inte att komma undan att konst baserad på befintliga förlagor har en viktig plats i vår kultur. Frågan är hur stort svängrum man kan ge utan att upphovsrätten urholkas. Vi är långt därifrån nu.
4 § Den som översatt eller bearbetat ett verk eller överfört det till annan litteratur- eller konstart har upphovsrätt till verket i denna gestalt, men han äger icke förfoga däröver i strid mot upphovsrätten till originalverket.
Har någon i fri anslutning till ett verk åstadkommit ett nytt och
självständigt verk, är hans upphovsrätt ej beroende av rätten till
originalverket.
För den som kan sin upphovsrättshistoria är det tämligen klart att upphovsrätten var avsedd att balansera upphovsmännens önskan att ha kontroll över och styra användningen av sina verk och just allmänintresset att kunna bygga vidare på verken.
http://www.newyorker.com/magazine/2004/11/22/something-borrowed