Fler avsnitt
Fotosidan Poddradio #105, Stillebenfotograf Olivia Jeczmyk
Fotosidan Poddradio
Olivia Jeczmyk är fotograf med formstarka och avancerade stilleben som specialitet. Hennes förmåga att arbeta med ljus för att framhäva objekt och scener är svårslagen, och det är inte svårt att förstå varför hon är en av landets mest anlitade. Men vad var det för unik idé som fick fart på karriären?
Läs mer...
13 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Att göra en serie av detta koncept har alltid varit i tanke, nu får jag väl ta och se till att det skapas. Däremot, denna bild är en del av en mindre serie, tillsammans med Simon. Hela serien hittar du här, http://rockpen.com/portfolio/flour-metal/.
Tack för grym podd som vanligt!
Vad skulle svenska polisen göra om de ville få bort en misshaglig drönare?
I min bok vinner örnen i effektivitet över den japanska metoden.
Men jag är ju helt för tanken att nästa gång en turist skickar upp sin drönare i Stockholms innerstad så kommer en stor rovfågel och bara tar den. Det blir något att skriva hem om, en turistattraktion i sig.
Sedan är väl frågan varför en alldeles övervägande majoritet av heltidsarbetande yrkesfotografer väljer att köra Canon och Nikon lite mer komplex fråga än enbart just service :-)
Min misstanke är att kärnan i det hela är att man helst köper något som verkar rimligt säkert att det fungerar och får jobbet uträttat. Fungerande och snabb service är förstås en viktig del i det, liksom att kunna få låneprylar om en reparation drar ut på tiden. Men det handlar nog också om fördelen att kunna låna ett objektiv eller en blixt av kollegor, få hjälp av kollegor ("Hur ställer jag in X?"). Och framför allt handlar det nog mycket om att köpa grejer man vet redan är utprovade av tusentals andra yrkesfotografer - när man har tajta marginaler och måste leverera blir man ju snabbt lite av en trygghetsjunkie :-)
I övrigt förstår jag vad du menar, Martin. Det beror dock mycket på vad man fotograferar. Jag tror att de som huvudsakligen försörjer sig genom att fotografera nyheter och sport är måhända är mer konservativa än de som lever på porträtt. Knut Koivisto, för att ta ett exempel, har använt Fujifilm professionellt i många år nu.
Min erfarenhet är dock inte att Nikon, mitt DSLR-märke, ger större upplevd trygghet än exempelvis Sony eller Fujifilm. Snarare tvärtom. Har haft min beskärda del av spökerier med nikonkameror, inte minst vad gäller autofokus.
Sedan tror jag det här är på väg att luckras upp mer och mer i takt med att fler märken skaffar sig mer kompletta utbud av grejer och att tredjepartstillverkare ger bredare stöd än bara till C/N.