Fler avsnitt
#128 - Att skapa plats för egna berättelser (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Hur kan en fysisk utmaning på cykel främja det egna skapandet och hur blir man egentligen av med sina kreativa blockeringar? I detta avsnitt reser Sara Arnald till Jessicas ateljé i Gnesta för ett samtal om kreativitet, att hitta sin egen röst och hur man egentligen bäst närmar sig människor för att fotografera dem.
Läs mer...
#127 - Nya kreativa konstellationer – Studio Femme (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Nya tider kräver nya lösningar och affärsmodeller. Hur kan vi som kreatörer stå starka i en bransch som är i ständig utveckling och kräver flera kompetenser och möjlighet att jobba över ett större geografiskt område? När uppdragsgivare försöker spara pengar genom att vända sig direkt till kreatörer istället för till reklambyråer kan det vara svårt för fotografer och filmare att möta behoven – och ställa motkrav på beställarna.
Läs mer...
2
#126 - Lyckas med att sälja utskrifter och posters (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Linnea Frank är fotograf och konstnär och säljer framgångsrikt utskrifter och posters av sina bilder online – samtidigt som hon via gallerier säljer konstnärliga verk i begränsad upplaga. Som bästsäljare på svenska posters-tjänsten Printler delar hon i detta avsnitt med sig av sina strategier och insikter.
Läs mer...
Fotosidan Poddradio #124 - Digitaliseringens fördelar och nackdelar (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Svenska Fotografers Förbunds ordförande Paulina Holmgren är på besök i Stockholm och är med på ett samtal om digitaliserings fördelar och nackdelar. För visst har vi fått större synlighet och fler jobbtillfällen, men hur ska vi få bättre möjlighet till ekonomisk ersättning för våra bilder?
Läs mer...
4




















29 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Superb allround optik.
Sannolikt skulle det landa på 35;an.
Jag hade som många andra också valt 35 mm. Mitt lätta och plastiga Canon 35/2 tar ungefär hälften av alla bilder som tas.
samma här. fotar bröllop och då är man oftast mitt i smeten och då är 35mm oslagbart, 50mm blir för långt. Älskar ljudet på fokusmotorn också, BZZZT
Jag tycker att det här med normalobjektiv är mycket intressant då jag har fotograferat en del med mellanformat, som oftast har helt andra sidförhållanden än småbild. Det "normalaste" jag kan tänka mig är ett 80-millimetersobjektiv på 6x6 (vilket egentligen är 56x56 mm). Detta ger ungefär samma bildvinkel i sidled som 50 mm på småbild, men den brutala skillnaden är att man får samma sak i höjdled! Därför känns objektivet betydligt vidvinkligare och dessutom sjukt mycket lättare att komponera med. Man behöver inte välja om man ska vrida kameran. En effekt av detta är att man sällan behöver luta kameran särskilt mycket nedåt eller uppåt och därför får man mycket låg "perspektivdistorsion" (alltså lutande linjer). Det i sin tur leder till att det blir svårt att se om bilden är tagen med vidvinkel eller tele och betraktaren får ett slags transparent upplevelse av motivet.
50 mm på småbild har aldrig tilltalat mig. Inte för att det är för snävt, utan just för att man får med för lite i höjdled. Ögat och hjärnan må vara lite mer aktiva på bredden än på höjden, men 3:2-sidförhållandet känns ändå som en grav begränsning av hur jag uppfattar världen. En trevlig kompromiss är sidförhållandet 5:6 som man får av 6x7-film.
Om jag bara måste välja ett objektiv på småbildsformat så blir det 35 mm. Då får jag oftast med liiite mer än vad jag vill, som sen kan beskäras bort. Dessutom kan jag få en kvadratisk normalruta motsvarande vad en Hasselbladare med 80 mm ger. Tyvärr måste jag slänga bort massor av bildsensorns yta och det förbannar jag alla kameratillverkare för. Det är trams och vansinne att hänga fast vid 3:2 när det knappt ger någon som helst fördel. Bah!
56x56 mm har en diagonal på 79,2 mm. Då passar ju ett 80 mm objektiv förträffligt.
35x24 mm har en diagonal på 42,4 mm. Tror jag det att 50 mm känns trång i jämförelse.
24x16 mm har en diagonal på 28,8 mm. Här är det ännu värre om man tror att 35 mm är "normal".
Visst, men diagonalen säger inte allt. Så fort man drar ut formatet lite så får man ju mindre bildvinkel på höjden i förhållande till bredden, även vid samma brännvidd i förhållande till diagonalen. Alltså kommer 42-43 mm på 24x36 ändå inte att ge lika stor bildvinkel på höjden som 80 mm på 56x56 mm.
Någon som behöver en EF 500/4 IS II och så vidare......;)
/Stephan
Canon 24-105L
Canon 135mm f2
/ Massoud
Vi har samlat hop lite egna objektiv och några testobjektiv. Det är få som väljer objektiv slumpmässigt. Martin använder oftast Nikon och jag oftast Canon eftersom de passar våra kameror. Göran kör Sony, men hade inga extra objektiv med sig. Det finns ingen annan tanke med att det finns Canon, Nikon och Sigma på bilden än att det var vad vi hade tillgång till.
Mångsidigast av det jag haft i min ägo är nog dock 45 mm på Pentax 645. Vidvinkel utan vidvinkelkänsla.
Det är en klassisk tankelek.
Jag skulle antagligen sakna mitt teleobjektiv rätt mycket om jag bara fick ha ett objektiv, men det blir nog normalzoomen jag väljer i alla fall.