Annons

Proffsfoto

Artiklar > Tre nya proffsobjektiv från Sigma

Tre nya proffsobjektiv från Sigma

Många har förväntat sig att Sigma 85 mm f/1,4 DG HSM Art skulle presenteras på Photokina. De två andra nya objektiven blev däremot en större överraskning.

Sigma 85 mm f/1,4 DG HSM Art har en helt ny optisk konstruktion jämfört med sin föregångare. AF-motorn är kraftigare och tillåter att man justerar fokus manuellt även om objektivet står i AF-läge.

Objektivet säljs med fattningar för Canon EF, Nikon F och Sigma. Nikon-versionen har fått en nykonstruerad elektromagnetisk bländare.

Filterdiametern är 86 mm vilket skvallrar om att det är ett stort objektiv, 95 x 126 mm. Vikten är inte officiell än.

Säljstart oktober. Det svenska priset är 11 995 kronor inklusive moms.

Sigmas VD berättade under presskonferensen att han blev överraskad av Canon EF 11-24/4L som lanserades förra året. Han sa också att han tyckte att Canon-objektivet är bra, men dyrt. Sigma har sedan tidigare ett 12-24/4,5-5,6, men det presterar inte som Canon-zoomen. Därför lanseras nu en ny ultravidvinkel-zoom.

Sigma 12-24 mm f/4 DG HSM Art uppges ha världens största asfäriskt formade linselement som ska minska uppkomsten av distortion och interna reflexer.

Vi har inga närmare uppgifter om zoomen i dagsläget.

Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport är delvis byggd i kolfiber för att hålla nere vikten. Men vad vikten blev ännu inte klart.

Objektivet uppges vara vädertätat. Frontlinsen har en flourbeläggning som skyddar mot vatten och olja.

500/4 säljs med fattningar för Canon EF, Nikon F och Sigma. Precis som för 85/1,4 har Nikon-versionen av 500/4 den nya elektroniskt styrda bländaren.

Säljstart i oktober. Det svenska priset hamnar runt 60 000 kronor.

Läs alla nyheter från Photokina 2016 här.



Publicerad 2016-09-19.

10 Kommentarer

Anders F. Eriksson 2016-09-19 23:09  
Alla visade typ allt idag? Det var en hel del :)
martinot 2016-09-19 23:28  
Kul att de överraskade med fler Art-objektiv i form av vidvinkelzoomen.

Vad jag inte gillar med Sigma, specifikt som Nikonanvändare, är att deras objektiv snurrar tvärt om på allt gentemot originaloptiken. Blir stökigt när man snabbt skiftar optik.

Det är en av orsakerna till att jag normalt föredrar originaloptik över pirat/tredjepart (har ett Tamron 24-70/2,8, men den kunde jag inte låta bli trots "pirat", och snurrar dessutom, till skillnad ifrån Sigma, åt rätt håll).

Däremot positivt att de som första tredjepartare till Nikon anammat elektronisk bländare.
Viktorkarl 2016-09-19 23:42
Konstigt klagomål..
Det är ju inga raketsnabba motiv du plåtar direkt.. (av vad jag kan se)
jpgrahn 2016-09-20 10:11
Jag kan faktiskt helt relatera till "problemet" att fokuseringen snurrar åt fel håll.
Nikon, Pentax och Fuji avviker från de flesta i detta fall. Kanske finns fler märken också.
Efter mer än 30 år med Nikon så känns det fullt naturligt att vrida fokuseringen såhär. Och att bajonettfattningen går så att säga åt fel håll när man byter objektiv.
Om du alltid har autofokus så spelar det ingen eller liten roll. Men för mig som gillar manuellt fokuserade objektiv är det extremt störande när man hela tiden vrider åt fel håll. Och det räcker med att ett objektiv går åt fel håll så blir man förvirrad även om man har sina vanliga objektiv på.
Kanske det inte stör alla men mig påverkar det definitivt.
Provade m43 med Panasonic ett tag. "Allt" vart åt fel håll. Trivdes inte alls.
martinot 2016-09-20 12:54
Nikon är ju knasiga med att objektivet monterar på "fel" håll, men det är ju inget extra problem som är specifikt för tredjeparts/pirat-objektiv (de måste ju följa samma standard för montering på samma fattning).

Det som dock är mest irriterande är att zoom och fokus går åt olika håll hos olika märken/system.

Jag kan leva med, även om det inte är helt optimalt, att det går åt olika håll på olika system. Tex fokus medsols när jag använder mina Nikon F och Fuji X, och fokus motsols när jag använder mina Panasonic M43-system.

Det värsta är dock när man använder ett system, säg tex Nikon, och sedan snabbt byter objektiv i "stridens hetta" ifrån original Nikkor som fokuserar och zoomar medsols, till tex ett pirat/tredjepartare (tex ifrån Sigma) som fokuserar och zoomar motsols.

Då har du inte riktigt tid som krävs för den mentala omställning som gäller på under någon minuts tid (skiftar jag olika dagar med helt olika system så hinner jag lite lättare ställa om muskelminnet).

Det blir lite som när du byter bil och blinkers, vindrutetorkare, farthållare sitter på helt olika platser (vi har både Volvo och Mercedes i familjen,som är väldigt olika på denna punkten, och även om man vänjer sig när man tar en av bilarna, så missar man ändå i brådskan någon gång då och då).

Jag fotar mycket sport med mina DSLR:er (främst det jag använder de tilI, annars så kör jag mycket spegellöst), och även om jag har dubbla kamerahus med olika objektiv på, så händer det att jag ändå ibland vill byta optik under matcher.

Då hade jag inte känt mig helt bekväm med att ha optik som snurrar åt olika (antingen och/eller fokus/zoom).

Å andra sidan, när jag fotar med ett system som snurrar "motsols" (som tex fokus på min Leica M/Zeiss eller Panasonic Lumix), så hade jag inte velat ha tredjepartsobjektiv som snurrar "medsols".

Detta trots att även om jag är van vid det ifrån Nikon och Fuji, så är det värre för mig när standarden inom samma system "bryts". Svårare för muskelminnet att tänka om och minnas lika snabbt för mig då (tvekar, och måste mentalt tänka fokuserat och aktivt på det, vilket man inte vill när det går fort med sport och action).

Köper att det är svårt att säga vad som är "rätt" och "fel" håll (kan säkert diskuteras i evigheter), men är själv noga att alla optik inom samma ekosystem följer samma standard gällande hantering, och därmed ger samma inarbetade reflexer/muskelminne, så långt som det är möjligt.

Här tycker jag att tredjepartstillverkare som tex Zeiss och Samyang gör ett bra och seriöst jobb, då de oftast anpassar sin optik till att följa den standard på fokusriktning som originaloptiken på respektive system/fattning har.
Anders F. Eriksson 2016-09-23 20:59
Kör man Fuji kan man ju välja åt vilket håll det ska rotera (när det gäller fokusering) :)
martinot 2016-09-23 22:06
Jo, det är grymt smidigt gällande Fuji. Dock är det väldigt märkligt att på mina Panasonickameror så kan man tyvärr inte välja det. Trots att de precis som Fuji har fokus-by-wire, och att det vore en enormt enkel och billig sak att implementera i firmware på kamerahusen. Faktiskt ganska dåligt och något jag irriterar mig på gällande Panasonic.

Gällande manuella M-objektiv så kan jag köpa det (man får helt enkelt acceptera hur det funkar), men med elektronisk fokusering så finns det verkligen ingen ursäkt för att inte ha en sådan inställning. Irriterar vissa bra kunder som mig, och tappar garanterat några som fotar Nikon eller Pentax, och ser det som en en nackdel och negativ aspekt med att anamma ett system som fokuserar åt fel håll. Väger det emellan två system så kan sådana här enkla, men irriterande saker, avgöra vågskålen.

Så verkligen dåligt och märkligt hanterat av Panasonic!

Fuji har gjort helt rätt här.
Avslutat Medlemskap 2016-11-08 20:08
Jag har ett Sony 18-105/4 PZ till Sony E-mount.
Det går att ställa in i kamerans menyer åt vilket håll man vill att zoom och fokusringen ska gå åt.
martinot 2016-11-09 06:50
Väldigt bra. Gillar!

Hoppas att Panasonic tar efter Sony och Fuji så småningom...
Wosp 2016-09-20 07:39  
För egen del hade en 70-200 sport varit mer behövd, fast 500/4 ser ju fin ut och kommer säkert att konkurrera med de stora. Fast jag nöjer mig mig med min N200-500/5,6.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar