Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Fujifilm GFX - nytt spegelfritt system

Fujifilm GFX - nytt spegelfritt system

GFX är namnet på Fujifilms nya mellanformatsserie. Först ut är kamerahuset Fujifilm GFX 50S med 50 megapixel. Tillsammans med GFX 50S lanseras sex nya objektiv med G-fattning.

Fujifilm GFX 50S har en del likheter med Hasselblad X1D som lanserades tidigare i år. De har lika stora CMOS-sensorer (43,8 x 32,9 mm) med 50 megapixel. Jämfört med småbildsformatet är sensorn 1,7 gånger större och ger cirka två tredjedels bländarstegs kortare skärpedjup. Jämfört med Fujifilms X-modeller som använder APS-C-sensor så är GFX-sensorn fyra gånger större.

Fujifilm hävdar att de själva utvecklat sin sensor. Vi antar att de syftar på mikroprismorna och inte på själva sensorplattan. Den kommer troligen från Sony.

Den spegelfria konstruktionen gör att avståndet mellan bajonett och senor (registeravståndet) kan minstas från 70 till 26,7 mm. Och de bakre linselementen kan placeras så nära som 16 mm från sensor. Detta gör det möjligt att göra vissa objektiv kompaktare än för en spegelreflexkamera.

Fujifilm framhävde under presskonferensen på Photokina att mellanformatskameror med spegelreflexkonstruktion har stora speglar vars vibrationer orsakar skakningsoskärpa.

Det går att montera en elektronisk sökare ovanpå kamerahuset. Och med en adapter så går det att rotera och vinkla sökaren. Skärmen kan vinklas i tre riktningar, precis som X-T2-skärmen.

Kortaste slutartid är 1/4000 sekund.

6 objektiv under 2017

Fujifilm kallar sin nya objektivfattning för G. Bokstaven är ett arv från tidigare mellanformatsmodeller i Fujifilms historia.

Fujifilm GFX 50S ska börja säljas tidigt under 2017. Då kommer tre objektiv att vara tillgängliga:

GF 63 mm f/2,8 R WR (motsvarande 50 mm)
GF 32-64 mm f/4R LM WR (motsvarande 25-50 mm)
GF 120mm f/4 Macro (motsvarande 95 mm)

Senare under 2017 lanseras:
GF 23 mm f/4 R LM WR (motsvarande 18 mm)
GF 45mm f/2,8 R WR (motsvarande 35 mm)
GF 110 mm f/2 (motsvarande 87 mm)

Priset för Fujifilm GFX 50S med normalobjektivet GF 63 mm f/2,8 R WR uppges hamna under 10 000 US-dollar exklusive moms.

Läs alla nyheter från Photokina 2016 här.



Publicerad 2016-09-19.

39 Kommentarer

jag&bilden 2016-09-19 18:51  
Mm måste ju faktiskt bli lite imponerad v Fuji.
De fgr aningens egna vägar men levererar otroligt fina produkter och ökar skaran av trogna anhängare.

Kul att se!
joakim d 2016-09-19 18:58  
Det ser ut som ett väldigt intressant system och det är kul att det finns bolag som vågar erbjuda något annorlunda även om det inte blir billigt med ett hus och två-tre objektiv. Jag ser fram emot att läsa tester av detta system och få se vad för slags bildkvalitet det erbjuder, sensorstorleken och Fujis kompetens bådar ju gott. Nu är både Fuji och Hasselblad på väg med spegellösa mellanformatare medans Nikon och Canon inte ens fått fram en spegellös fullformatare...
Calle S 2016-09-19 19:41  
Mycket intressant! Normal som lanseras direkt (vilket är den optiken som är mest intressant för mig). Och vertikalgrepp! Det är mumma eftersom jag tar mycket porträtt. Ingen deal breaker, men en klar fördel mot X1D.
Anders F. Eriksson 2016-09-19 20:28  
Det var ingen dålig uppsättning gluggar de planerar! Med den ljusstyrkan blir det nog finfint :)
plenty1 2016-09-19 21:15  
Med tanke på hur fina bildfiler levereras från min xpro2 så blir jag klart mycket nyfiken på denna..
martinot 2016-09-19 23:15  
Tycker den ser lite klumpig och "tjock" ut jämfört med Hasselblads motsvarighet.

Däremot så ser den ut att ändå vara betydligt mer ergonomisk och praktisk i sitt utförande (och med strömbrytaren på rätt plats runt avtryckaren, som alltid är min käpphäst).

Kul att det händer lite MF-sidan ivf. Verkar vara fullt drag nu (relativt sätt).
Calle S 2016-09-19 23:28
Ja, reagerade också över att den verkar tjockare än bladaren. Undrar varför.

Men av bilderna att döma är det inget som stör mig iallafall; för mig får kameran gärna vara stor.
A I Nikolis 2016-09-20 00:01
Objektiv till så stora sensorer kräver ett visst avstånd till sensorn (även vid spegellöst) för att ge god bildkvalitet, särskilt i hörnen. Hasselbladaren är tunn, men har å andra sidan längre objektiv för att öka avståndet mellan sensor och optik, medan Fuji har löst samma problem genom att ha ett tjockt hus och istället kortare objektiv. Därmed borde den totala längden på motsvarande uppsättningar (från sensor till frontlins) vara snarlika i båda system. Och beroende på hur hus och objektiv är konstruerade så kan möjligtvis en uppsättning från Fuji vara lättare än motsvarande från Hasselblad (ett tjockt hus och flera korta objektiv istället för ett tunt hus och flera lång objektiv).
martinot 2016-09-20 00:40
Jo, det är en bra poäng. Detta har ju varit ett av problemen för Sony med FF-sensor och FE-optik på E-mount.

Skall bli intressant att se hur helheten presterar.
Calle S 2016-09-20 08:42
Intressant Alexander, tack:-)

För mig får kamera och optik gärna vara stora; det intressanta är att det kommer kameror med större sensorer som inte kostar skjortan. Även om den är inte är direkt billig så går det åt rätt håll.
jelu1661 2016-09-20 16:36
Registeravståndet är 26.7mm enligt artikeln, mindre än Leica M alltså.
Grevture 2016-09-20 16:42
Hasselblad har ingen ridåslutare i X1D vilket Fujifilm GFX har, den tar lite plats. Dessutom har Fujifilm av allt att döma stoppat i ett rejält batteri vilket också tar en del plats. Men greppmässigt känns det faktiskt väldigt trevlig.
Calle S 2016-09-20 16:49
Ja, utan att ha klämt på någon av dom verkar Fujin bättre rent grepp-mässigt. Men man får väl se:-)
EJM68 2016-09-20 17:53
@Martin A, är visningskameran helt funktionell eller saknas viss funktionalitet? Är det inte lite lång tid mellan lansering och faktisk tillgänglighet?
Grevture 2016-09-20 18:08
Erik: Visningskamerorna hade troligen lite varierande funktionalitet, men av det vi märkte kändes de rimligt färdiga. Fokus var till exempel ganska pigg.

När man vänder sig till pro-kunder är det vanligt med väsentligt längre framförhållning på information. Se det så här, skall de sälja kameror under 2017 är det ju bra om företagskunderna vet om de när de lägger sin budget för nästa år :-)

Det är ju inte heller så att de behöver sälja ut ett lager av produkter som den här kameran ersätter och då kan de kosta på sig att vara tidiga.
Calle S 2016-09-20 18:52
Kan ju vara taktik mot Hasselblad också.
MonkeyShaman 2016-09-19 23:55  
Och här var jag sekunder från att skaffa en slr för att komplettera min XF.
Damm på sensorn 2016-09-20 08:10  
Äntligen kan jag fota katten med 50 megapixel.
Calle S 2016-09-20 08:45
Vad bra, då kanske du laddar upp lite bilder:-)
ctlindsten 2016-09-21 01:27
hahaha!!!!
aplog1 2016-09-20 08:24  
Intressant!
Angående tjockleken på huset, Hasselblad har väl inte slutaren i huset?
Medan Fuji verkar ha det, och det borde väl addera lite storleksmässigt i fråga om tjockleken?
unoengborg 2016-09-20 15:52
Dessutom tar väl den utvikbara skärmen en del plats
A I Nikolis 2016-09-24 23:03
Vi ska inte glömma att Fujin har ett helt gigantiskt batteri också, det är en klar fördel vid t.ex landskapsfoto med långa exponeringar :)

http://www.riflessifotografici.com/images/Riflessi2/News/Fujifilm-GFX-50s-1928.jpg
Benganbus 2016-09-20 08:46  
Kan bli litet jobbigt det här för några andra kameratillverkare!
Tror jag! :)
/B
Flash Gordon 2016-09-20 09:05
Det gäller nog att man lyckas bredda marknaden ordentligt när nu så många skall dela på den.
För tillfället säljs det mellan 10 och 20 000 kameror per år i mellanformat. Förmodligen närmare den nedre gränsen än den övre.
Det kan säkert bli en fajt om marknadsandelar. Leica är ju också med i striden om än med en något mindre sensor.
Flash Gordon 2016-09-20 09:00  
Sensorn är densamma som i D1X, Hasselblad 50C, Pentax 645z och Phase One 50 cmos.. Frågan är om Fuji har X-trans array eller inte.
Det blir intressant att se vem som kan få ut mesta möjliga ur den sensorn.
Vad jag vet har inte sensorn några PDAF punkter så jag undrar hur de löser snabb fokus. Eller så har Sony utvecklat sensorn ytterligare en aning. Som de flesta förstår kommer denna sensorstorlek vara en ny standard för lång tid framöver. Troligen kommer en 100 MP variant med tiden.

Det skall bli intressant att se om denna kamera kommer vara som en X-T2 fast i större format. Har man lyckats med att ge den ett AF med punkter över en stor del av bildytan, ökat antal bilder per sekund och gjort den lika rapp som en X-T2 i responsen så har man nog något nytt på mediumformat marknaden. De idag existerande kamerorna är ju mer för planerad och mer eftertänksam fotografering. X1D är ju också den ett steg i den riktningen.
Att de redan nu släpper en road map över så många objektiv visar ju att man kommer satsa ordentligt.
Grevture 2016-09-20 16:44
GFX har inte X-trans, utan traditionell Bayer.
Fokus är enbart kontrast. ja (men känns rapp).
Flash Gordon 2016-09-20 16:48
Förmodligen kan man inte köpa tillräckliga volymer för att kunna få en specialvariant.
Tackar för svaret.
martinot 2016-09-20 18:03
@Martin A: Hur du och Fs hunnit att klämma på och testa något exemplar?
Grevture 2016-09-20 18:12
Mats: Utvecklarna menade att X-trans är ett sätt att få bra detaljteckning genom att ta bort AA-filter och ändå undvika moiré. Med 50 megapixel är ändå moiré-problemen små, så behovet av x-trans är mindre. Men det är inte osannolikt att din förklaring är en faktor den också :-)

Martin: Vi har fått en genomgång med utvecklingsteamet och fick då helt kort klämma och känna på kamerorna (men inte spara några bilder). Rapport kommer :-)
Flash Gordon 2016-09-20 20:31
Den förklaringen om moiré köper jag inte. Den kamera som jag fått värst moiré med var en Hasselblad H5D med just 50c sensorn.
Tror snarare att man har så små volymer att Sony inte kan göra en special för dem. Förmodligen har de beställt 1 000 sensorer eller mindre i första ordern.
alfin 2016-09-20 14:53  
Snygg kamera, mycket snyggare än H-blad när sökaren sitter på tycker jag. I alla fall framifrån. Varför fortsätter de med namnet Fujifilm? De borde återta Fujica som brand name på kamerorna. Låter mycket häftigare. Starkt av dem att de vågar satsa så stort på mellanformat. Ska bli kul och se vad det blir av det om några år.
Flash Gordon 2016-09-20 15:32
Håller med. Fuji har fått till utsidan bättre än någon annan.
Sedan har ju flera nu likadan sensor från Sony. Om Fuji fått en uppdaterad variant får vi väl se.
AF pixlar hade ju underlättat åtskilligt för bra AF-prestanda.
Sedan undrar man varför så många nu slåss om den väldigt lilla marknad som mediumformat just nu är.
Vi har Leica, Pentax, Phase One, Hasselblad och nu Fuji. Sedan finns det väl några små tillverkare ytterligare. Om marknaden idag ligger på drygt 10 000 kameror per år så måste man förvänta sig en ordentlig tillväxt.
Man får ju förmoda att proffs som Fuji har gjort ett gediget jobb med att titta på marknaden och dess potential. Detsamma måste gälla Hasselblad.
De måste se att med de lägre priserna så börjar amatörer bli en viktig kundgrupp.
Samt att en stor grupp studiofotografer nu har råd att köpa mediumformat istället för en Canon 5Ds r eller liknande.
alfin 2016-09-20 20:09
Kolla batteriet! Annat än det lilla klena i X-T2/X-Pro2:

http://www.riflessifotografici.com/images/Riflessi2/News/Fujifilm-GFX-50s-1928.jpg
ravi 2016-09-21 19:28  
Det skulle vara intressant om det kom adaptrar som gjorde det möjligt att använda nikons och canons tilt-shift-objektiv. De har ju tillräckligt stor bildcirkel så länge man inte förställer dem.
Grevture 2016-09-21 20:29
Fujifilm nämnde att en av många saker de funderar på är att själva bygga adaptrar för objektiv från andra mellanformatssystem.

Nu tror jag adaptrar för de objektiven du tänker på hamnar ganska långt ned på prioritetslistan helt eftersom det trots allt rör sig om ganska få objektiv (tre från Nikon, fyra från Canon om jag tänker rätt i hastigheten). Jämför det med till exempel utbudet av Fujifilms egna gamla mellanformatsobjektiv, Mamiya-och PhaseOne-objektiv och Hasselbladobjektiv (varav inte så få faktiskt är byggda av Fujifilm).
Flash Gordon 2016-09-21 21:03
Själv har jag fotat med den här sensorn. Den är suverän. Fast jag vet både fördelarna och nackdelarna med ett sådant system. Nu ser Fujis system ut att vara lätt och smidigt.
Fast när man packar ryggan med några objektiv och två hus lär det väga en hel del mer än än deras APS-C system.
Det är väl här det måste avgöras vad som är tillräckligt. Det finns mängder av fatastiska bilder tagna med Fuji APS-C. Bilder som lätt tål A2 eller till och med A1 utskrifter med tillräcklig kvalité.
Med 50 MP sensorn och Fujis objektiv kan man säkert klara betydlig större utskrifter.
Den kvalitén kan man säkert också uppnå med adapter och genom att använda Hasselblads objektiv. Dessa är riktigt stora klumpar. Något som verkligen känns i ryggan. Så där ett kilo styck eller mer.
Så personligen är jag inte lockad. Kunde för länge sedan köpt en Hasselbladare till ett bra pris.
Det har jag inte gjort för att efter fotat ganska mycket med den typen av kameror kan jag bara konstatera att det inte är min typ av kamera. Förstå mig rätt. Jag älskar att fota med en Hasselbladare men jag måste valja motiv som passar kameran för att få bra resultat.
Mycket av det jag normalt fotograferar kan en sådan kamera inte klara av.
Skall man sedan jobba med mauella objektiv begränsar man området ytterligare.
Nu får vi se hur allround och snabb Fuji lyckats göra den här kameran. Fast någon kamera för den vanlige fotografen är det nog inte.
Parsi 2016-09-21 21:38  
Nu vet jag ju att Fujis kameraingenjörer är väldigt medvetna och seriösa, och vet vart de vill.
Och det händer att jag påpekar att det inte finns nåt substitut för storlek (på kamera), men ändå så känner jag nåt konstigt här:
Sensorn må kallas "mellanformat" men är bara 66% större än FF. Som jämförelse är FF 2,25 till 2,56 ggr större än APS-C. Jag kan tänka mig alla möjliga skäl till varför Fuji bestämt sig för denna storleken. De flesta bundna till kostnader. Ändå tror jag att detta kamerasystemet blir för dyrt. Med "för dyrt" menar jag att det omöjligen kan vara värt merpriset i förhållande till FF. Och då pratar vi bara bildkvalitet. Sen tillkommer ju saker som tillgången till optisk sökare, PD-AF, batteritid och tillgång till stort system som fördelar för FF.
En entusiast som köper lika liten sensor i Hasselbladförpackning får ju åtminstone lite mer nimbus.
Vi får väl se vad priset hamnar på, men grundtips: Nej, jag tror inte på framgång för det här.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar