Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Olympus OM-serie blir digital

Olympus OM-serie blir digital

Den legendariska OM-serien får nytt liv. Analoga Olympus OM-4Ti efterträds av digitala Olympus E-M5 (OM-D) efter ett uppehåll på 10 år.

Olympus E-M5 (OM-D) har samma micro-fourthirds-fattning som Olympus Pen-kamerorna. Den har också inbyggd bildstabilisering. Jämfört med befintliga Pen-modeller har E-M5 en modernare sensor på 16 megapixel och mer avancerad bildstabilisering.

Med hjälp av en tvåkärnig processor och avancerad brusreducering kan Olympus ta upp kameran till ISO 25.600. Seriebildstagningen ligger på 9 bilder per sekund med låst autofokus och 4,2 bilder/s med följande autofokus.

Olympus påstår att E-M5 har världens snabbaste autofokus. Hur de kommit fram till det låter vi vara osagt tills vi testat kameran.

Till det yttre ansluter sig E-M5 till tidigare modeller i OM-serien. Det innebär bland annat en inbyggd elektronisk sökare med 1,44 miljoner bildpunkter. Förstoringsgraden är 1,5 gånger vilket ger en stor sökarbild.

Kameran har vinklingsbar pekskärm med en 3-tums oled-panel med 610.000 bildpunkter (troligen samma som i Samsung NX200).

Naturligtvis finns filmfunktion i full-HD-storlek (1920x1080 pixlar) med 30 bildrutor per sekund. Filmerna sparas i mov-format med H.264-komprimering. Det går också att välja avi-format med Motion Jpeg-teknik för den som direkt vill dela med sig av sina filmer.

Kameran är väderskyddad och säljs i paket med ett nytt väderskyddat objektiv: M.ZUIKO DIGITAL 12-50 mm f/3.5-6.3. Paketet kostar 12.000 kronor enligt Olympus cirkaprislista.

Under 2012 kommer två nya objektiv från Olympus: M.ZUIKO DIGITAL ED 75 mm f/1.8 och M.ZUIKO DIGITAL ED 60 mm f/2.8 makro.

En lång rad tillbehör säljs till kameran:

HLD-6 Väderskyddat batterigrepp

FL-600R Blixt med ledtal 36 (vid ISO 100)

MMF-3 Väderskyddad Four Thirds-adapter.

Ett undervattenhus kommer att finnas i mitten av sommaren 2012 som kan användas ned till 45 meter. 

 



Publicerad 2012-02-08.

49 Kommentarer

Surgeon 2012-02-08 11:31  
Snygg klassisk design, gillar verkligen utseendet
Bussmicke 2012-02-08 12:57
Jag med, till denna måste man väl ha adapter för gamla Olympusobjektiv?
Knight Palm 2012-02-08 11:46  
Fast AF med ny 3D Tracking till rörliga motiv! Undrar hur bra i jämförelse med fasdetekterande AF det blir? Snabb tyst slutare med stor buffert är välkommet. Handgrepp för "Landskap" resp. "Porträtt", som gör den lilla kameran flexiblare. Blixten / RC-kontrollern får man ha i fickan när den inte används.

Det enda jag kan komma på som saknas är IR-fjärrkontroll. Och lite mer avancerade video-format förstås, så där är fortfarande Panasonics GH2 överlägsen.
Clasberg 2012-02-08 12:06  
Heja Olympus! Själv drömmer jag om en digital Nikon FM3A. DM3A?
timofej 2012-02-08 12:22
Precis! Istället har vi fått Nikon 1. :-/
Svar från froderberg 2012-02-08 12:34
Tyvärr är de stora jättarna mindre benägna att göra nischprodukter idag. Det får småtillverkarna göra som ändå inte kan konkurrera om i mittfåran. Se på Fujifilm, Pentax, Ricoh och Olympus.
Antipodian 2012-02-10 12:45
Fast jag är inte säker på att EVIL-kameror kommer att räknas som nisch-kameror om säg 5 år.
Grandin 2012-02-08 12:41  
Love the looks, love the features and to me its perfect apart from one big flaw: no built-in flash = ARRRRGGGHHH!!!

I LOVE built-in flash and I hate the fact that it has been omitted in this camera. Naturally I have external flashes for both my systems (Canon EOS 5D Mark II which also lacks built-in flash and Olympus E-P3). But I really enjoy having a built in flash that I never forget to bring, and that I never have to mount/unmount.

For me, its a show stopper. I'll hold on to my EP-3 even though I really like the improved sensor and a couple of other things. Hopefully an EP-4 comes in the future.
timofej 2012-02-08 12:46
Kameran har ju en clip-on flash, som jag antar följer med.
Grandin 2012-02-08 15:30
Jo, lös blixt följer med men då förlorar man lite av smidigheten, t ex ta av/på när man har i liten kameraväska. Jag gillar popup blixt som är inbyggd i kameran.

Behöver man en bättre/kraftigare blixt så gör man ett aktivt val och använder en sådan.
Knight Palm 2012-02-08 16:10
Tycker nog ändå att Olympus gjort en korrekt "design trade-off" med att exkludera blixten, trots allt tar blixtladdningskondensatorn samt högspänningskretsarna plats och stör övrig elektronik. Med "accessory port" får man ju anslutningen till extern blixt på köpet, bättre vädertätning, samt nån bråkdels bländarsteg lägre brus i bildprocessningen. Acceptansen med en extern blixt hos en entusiastkamera finns ju hos andra populära modeller, såsom hos gamla E-1. Vidare så hade OM-3/OM-4 ej heller intern blixt. Nåväl, är en intern blixt absolut nödvändig, kanske en DMC-GX1 eller E-P3 är ett bättre val.
Bussmicke 2012-02-08 12:51  
Aj aj aj, nu ligger nästan min /D risgit till. Återstår att se tester på kameran.
Hur snabb den är, brus, Dynamiskt omfång etc etc
Wilhelm Apor 2012-02-08 12:58  
Jag som har t o m två st äldre Olympus systemkameror med ett antal objektiv har ingen nytta av dessa om jag förstår rätt enligt artikeln.
Annars vore kul att ha en ny kamera till dessa gluggar. Priset är inte så skrämmande heller.
okip 2012-02-08 14:20
Finns väl i princip adapters till 'allt mellan himmel och jord' till m4/3...
Mårten Snellman 2012-02-08 13:25  
Hallelujah! Olympus for president :)
Bofoto2 2012-02-08 14:00  
Smart drag av Olympus och logiskt oxå.
En Pen serie och en OM serie.
Det betyder nog att E serien fasas ur och dom
bara satsar på mikrofattningen.
Stor EVF sökare och ser ut att ha bakre och främre
inmatningshjul, så kan bli en farlig konkurrent till NEX7
och Panasonic G3.
Knight Palm 2012-02-08 16:18
HG/SHG-objektiven till klassiska Four Thirds är tidlösa. Olympus har i dagsläget E-5 som bästa alternativ till dessa tungviktare. Huruvida en E-6 kommer eller inte, är inte känt utanför Olympus product marketing, men att stöd för de klassiska objektiven kommer att finnas är med all sannolikhet säkert. Förhoppningsvis med teknik á la Fujifilm / Nikon CX med fasdetekterings-celler på sensorn.
Sten-Åke Sändh 2012-02-08 14:03  
Hur cool är inte detta. Min favoritkamera fråm 70-talet var ohotat OM-1. Den ultimata systemkameran för den tidens back packers. Synd att jag redan sitter så hårt fast i Sony-träsket idag att jag nog aldrig kommer få en digital OM-D. Grattis ni som får det!
Atropine 2012-02-08 14:24
Det finns väl värre träsk att sitta fast i än Sony-träsket? ;-) Själv är jag inte så förtjust i de yxiga linjerna på OM-D. Men det gläder mig att se att den får så varmt mottagande av olympusfolket här. Det är verkligen kul att se alla kameranyheter som poppar upp ganska ofta nu.
PMD 2012-02-11 15:49
Min favoritkamera på 1970-talet var Nikon F2, men jag hade bara råd med en OM-1 (som var tvåa på favoritlistan). Den sålde jag, men har nu köpt en jättefin OM-1n för att vara nostalgisk med.

E-M5 tycker jag mer liknar E-1/3/5 än OM-serien, men visst finns det släktdrag.

Det verkar vara en rätt kompetent kamera, och faktiskt mindre än jag hade befarat att den skulle bli, så risken att ett exemplar hamnar hos mig är rätt stor.
hbengtsson 2012-02-08 14:32  
Ahh...min första systemkamera på analoga tiden! Nu väntar vi bara på den första tillverkaren som vågar lansera fullformat i nostalgi-skal. OM-D hade varit den optimala premiären! Tveksam till pekskärmen dock. Nostalgi är mycket känsla...varför sådant trams? Hursomhelst så kan det om inget annat bli intressant att se hur utvecklingen har gått fram på det området. Telefoner är ju hopplöst känsliga.
Knight Palm 2012-02-08 16:27
Leica M9 är nostalgi för vissa.
Nikon D4 och Canon EOS-1D X är japanska Godzillor, för de med blind förkärlek till småbildsformatet. Nikon D800 och Canon 5D är så litet som småbild kan bli. Knappast att vi ser småbildsformatet utan spegelreflex, för det måste nya objektivserier ju tas fram. Fujifilm X-Pro1 är förmodligen så stort vi kommer att se spegellöst?
Joi 2012-02-08 15:03  
Ser jättabra ut men Olympus har haft för mycket brus på höga ISO men de kan vara att de har fixat det nu, liknar min OM 40 med manuell fokus men med otrolig bra ljusmätare . :-)
EJM68 2012-02-08 17:30  
Är detta en instegsmodell eller high end? Vädertätning och OM-linjer tyder kraftigt på att ersättaren till E-5 kommer bli en m4/3.

OM-4:ans multispotmätning saknar jag fortfarande även om histogram fungerar hyggligt.
luminousoctaves 2012-02-08 17:58  
Vad har den här gemensamt med OM-systemet? Ingenting.
Löjligt!
luminousoctaves 2012-02-08 17:59
(Det var för övrigt kritik mot Olympus, inte mot Fotosidans rapportering.)
Mårten Snellman 2012-02-08 18:20
Design, linjer. Vad har vw beetle gemensamt med bubblorna från 50 och 60-talen!?
luminousoctaves 2012-02-08 18:53
Har dålig koll på bilar, bättre koll på kameror. Designmässigt har OM-D väldigt lite gemensamt med OM-kamerornas utseende.

Sorgligt hur Olympus fördummar sina konsumenter genom att låtsas återuppliva något framgångsrikt. Det här drar ju hela OM-systemet i smutsen! Nostalgibluff!
Makten 2012-02-08 20:32  
Grymt snygg kamera och trevligt koncept! Men... Varför i HELA FRIDEN lanserar man den med en groteskt stor, ljussvag zoom??? Där försvann hela vitsen med kameran. FAIL.

För övrigt är uppgifterna om sökarstorleken motstridiga. Dpreview skriver 0,92x men varken DP eller FS anger vid vilken brännvidd. Det normala är att (konstigt nog) använda 50 mm på samtliga sensorformat, och då vore 1,5x ungefär som en D700 eller 5D, medan 0,92x är skituselt.
Antipodian 2012-02-09 00:54
Om (EVL) okularet förstorar/projicerar en bild av en plan LCD blir inte förstoringsgraden för denna projicerade bild oberoende av objektivets förstoringsgrad? Alltså, vi har två optiska system med sensor-LCD brygga emellan.

Synd att LCDns upplösning inte är tillräcklig för att man skall kunna skippa den stora LCDn bakpå och spara 5mm på djupet.
Makten 2012-02-09 17:46
Förstoringsgraden mäts ju i jämförelse med omgivningen, vilket betyder att en snävare bildvinkel ger större förstoring om sökarbilden håller bibehållen storlek.
Att 50 mm används är för att det är normalobjektivet till småbildsformat, så om man vill ha samma sökarförstoring vid motsvarande bildvinkel på MFT så måste man dubbla förstoringsgraden vid 50 mm (normalen är ju här bara 25 mm, och det är vid den brännvidden vi vill ha samma förstoring som vid 50 mm på småbildsformatet).
Antipodian 2012-02-10 12:40
Jag ”visste” att du skulle svara så ;D Du har nog tänkt på att om man skulle särredovisa EVIL- eller pentaprisma-sökarens förstoring så kan man enkelt multiplicera den med objektivets förstoringsfaktor (för den brännvidd och det avstånd du vill) och du slipper fundera på vilka objektiv DP eller FS har valt? Det är typiskt för kameraindustrin att ha mystiska mått som man inte skulle hitta i någon lärobok i optik; en annan favorit är omräkningen av brännvidd till 35mm ekvivalens.
Makten 2012-02-10 16:36
Det enklaste vore att definiera förstoringen vid en och samma bildvinkel för alla format och dessutom skriva ut vad det innebär för brännvidd. I manualen till min Pentax 67II står det 0,75x vid 105 mm brännvidd, vilket är ungefär samma som 0,75x vid 50 mm på småbildsformat. Enkelt och lättbegripligt.
Chasid 2012-02-08 20:52  
Det är bra att tillverkare som Olympus och Panasonic har insett att många reportagefotografer inte vill ha stora, klumpiga och uppseendeväckande kameror. Är den nya OM-D lika bra på höga ASA som Lumix G3 så kommer den här kameran att landa i många reportagefotografers väskor. Det är en del som klagar på att det inte finns några ljusstarka zoomar att tillgå men å andra sidan finns det ett helt spann med små fasta fickvänliga gluggar som inte kostar skjortan och fler lär vara på gång.
//Mikael Good
ma59 2012-02-11 01:00
...och OM den nya IS:en är så bra som det antyds kan det ju bli riktigt trevligt.

Ja, rörliga motiv kräver ju bra hög ISO också, så det är klart att ljusstarkare objektiv kan man alltid önska sig...men blir ju då omöjligt göra små om det ska vara i form av zoomar...

Nya 12-50 kan nog bli en bra kompromiss, då den ju också ska erbjuda supersnabb autofokus...

Hur som en kamera Olympus lär få sälja *en del* av
Chasid 2012-02-11 19:34
Jag har en G3:a som jag använder tillsammans med ett 20/1,7. Det är inga problem att fota dokumentärt i skum belysning på 3200 ASA och skärpan på 1,7 är riktigt bra. Kan OM-D toppa det med bra inbyggd IS så har de i så fall lyckats att göra en riktigt attraktiv kamera som definitivt borde attrahera dokumentärfotografer. Men det kliar ändå inte i köptarmen på mig, jag är mycket nöjd med min G3:a och den kameran kommer jag inte att behöva byta på många år.
//Mikael Good
Svipdag 2012-02-09 01:46  
Detta är kameran jag hade hoppats att Pentax skulle ha åstadkommit (istället för K-01). Härmed leder Fujifilm och Olympus designligan.
Antipodian 2012-02-09 02:44
Just det! En digital Pentax MX ;D - men vilken bajonett skulle den ha?
puppetm 2012-02-09 09:18
M4/3 självklart ;) med fungerande adapter till gammal optik
Antipodian 2012-02-09 10:39
Kul ;D

Olympus borde snarare gå upp en eller två sensorklasser!
Svipdag 2012-02-10 21:05
Främst MX och snarlika modeller hade jag i åtanke, en av de mest välproportionerade och mest fulländat designade kamerorna som gjorts. Givetvis med K-fattning så gamla objektiv kommer till nytta, M4/3 finns det redan ett stort utbud kameror för.
bengt-re 2012-02-09 10:24  
Synd med den fula fladderskärmen. Annars såg det ut som en intressant produkt.
Joi 2012-02-09 11:08
Smaken är som baken, hade varit bättre med skärm som fälls ut på sidan som Canon G1X och Eos 600D har.
bengt-re 2012-02-09 12:24
Ja, men ännu bättre med fasta skärmar. Löst fladdrade skit som går sönder? Nej tack.
Svar från froderberg 2012-02-10 09:51
Jag känner inte till att skärmen skulle vara en svag punkt. De billiga paketobjektiven är nog betydligt känsligare.
ma59 2012-02-11 00:55
Har tappat min E-5 ett par ggr med skärmen utfälld, utan att den gått sönder! Nog svårt dock ha en helt vridbar skärm på en så liten kamera som OM-D:n...så upp/ner-vridbar får man vara nöjd med. Sitter den lika stadigt som tex NEX/PEN-skärmarna gör är det lugnt, det håller.
PMD 2012-02-11 15:55
E-M5 tycks ha samma typ av utfällbar skärm som E-PL3, och jag kan rapportera att om man låter bli att fälla ut skärmen så märks det inte att det inte är en fast skärm. Stabilt.

Med skärmen utfälld blir kameran något känsligare förstås, men utfällningsmekanismen är mycket stadig. Och man kan ju låta bli att fälla ut den, som sagt.
f-gardener 2012-02-10 08:51  
Angående spegellöst och småbildsformat. Några nya objektiv(serier) i det här sammanhanget är småpotatis. Jag är övertygad om att den spegellösa småbildskameran snart är här, på samma sätt som jag tror att spegelreflex är ute om 10 år. Spegellöst är inte ett alternativ, det är ett PARADIGMSKIFTE.
StefanSS 2012-02-15 16:18  
Detta kommer att bli min kompakta andrakamera. Har länge sneglat på Canon G12 och hoppats att de skulle komma med något kompakt system. Där vart man snuvad när de släppte "kompakten" G1-x.
Kan bli hur bra som helst med canonadapter och l-gluggarna (mys).
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar