Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Uppdatering: SFF drar tillbaka Fotobokspriset – flera bilder kom från loppis

Uppdatering: SFF drar tillbaka Fotobokspriset – flera bilder kom från loppis

Ur Northern Silence. Avfotografering: Tove Falk Olsson 

 Cato Lein

I fjol vann Cato Lien Svenska Fotobokspriset. Det har visat sig att ett par av bilderna inte är hans. Nu har Svenska Fotografers Förbund beslutat att återkalla priset.

Förra året kammade Cato Lein hem Svenska Fotobokspriset för Northern Silence. Boken är en skildring av norska Finnmarken.

Men boken innehåller ett par bilder tagna av andra fotografer utan att det anges. Det rör ett par gamla bilder som Cato Lein hittat på en loppmarknad. 

Han säger själv till Kulturnytt i SR att bilderna inte var menade att ingå i boken, vilket de nu ändå gör.

Det är ett stort misstag av mig”, säger Cato Lein.

Han säger vidare att bilderna egentligen inte skulle vara med utan var tänkta att fungera som arbetsredskap. Han säger att han tappade kontrollen över arbetet då formgivaren satt på Island och förläggaren i Marseille.

Det finns inget uppsåt eller att jag har gjort det medvetet”, säger han till SR.

Under onsdagen kom Svenska Fotografers Förbund med beskedet, de återkallar Cato Leins pris för 2023.

"De nya uppgifterna visar att den grundläggande förutsättningen för att delta i Svenska Fotobokspriset – att författaren äger upphovsrätten till bilderna eller har förvärvat rättigheterna till bilderna i verket – har förbisetts. Detta är något vi ser mycket allvarligt på. Styrelsen för Fotoförfattarna inom Svenska Fotografers Förbund har därför beslutat att återkalla Svenska Fotobokspriset 2023 för Cato Lein och Northern Silence."

Läs Cato Lein och producenten Karin Starres svar här.



Publicerad 2024-03-12.

39 Kommentarer

Benganbus 2024-03-12 19:07  
Intressant fråga det här!
/B
tjompen 2024-03-12 19:29  
Vem upptäckte det hela?
per-erik åström 2024-03-13 08:31
Det upptäcktes av den norske foiografens son och det är helt solklart vad som skett. Cato har plåtat av originalbilderna, delförstorat och ”murrat till” i sin egen stil för att passa in i boken. Det enda goda i historien är att Cato erkänner att det inte är hans bilder. Att han beklagar det som skett kan möjligen accepteras. Men en av bilderna säljs för dyra pengar på galleri med Catos signatur är helt förjävligt
susan_phillips 2024-03-13 08:44
Det är svårt att inte erkänna när bevis finns (även om vissa försöker...).
Och han beklagar bara att han blev påkommen, annars hade han beklagat när pengarna rullade in. Blir intressant att se hur många andra bilder det nu upptäckts att han har 'av misstag' stulen, bearbetat och sålt.
gors 2024-03-13 11:23
Tack, Per-Erik. Vill gärna veta mer om detta. Vad har du för källa?
StinaCat 2024-03-13 11:54
Hmm, man efterfrågar väl inte källan hursomhelst?
per-erik åström 2024-03-13 15:58
OBSOBSOBS!! Jag halkade när jag skrev om ”den norske fotografens son” vilket av några har uppfattas som Cato Leins egen son. Så är det alltså INTE. Den som upptäckte bilderna är son till den fotograf som Cato av allt att döma har reproducerat i sin bok och inte angett ursprunget till. Jag beklagar det inträffade och ber om ursäkt för min felaktiga syftning. Att nu Fotoförfattarna (svenska fotografers förbund) beslutat att dra tillbaka Cotos Fotobokspriset är smärtsamt. Naturligtvis för Cato själv som är en på många sätt unikt begåvad fotograf, men också för fotografins trovärdighet som helhet. Slarv eller uppsåt kan kvitta i det avseendet.
Nils Bergqvist 2024-03-13 17:20
Per-Erik: Det var inte sonen som upptäckte det, utan en anonym brevskrivare som skickat ett brev till bl.a den norske etnografens son samt ett antal institutioner, bl.a galleriet i Oslo och Nordiska museet, vilka har hand om etnografens bilder och dess upphovsrätt.
Nils Bergqvist 2024-03-13 18:02
Nu förvillades även jag, etnografen är inte norsk utan svensk.
thommya 2024-03-13 19:28
Och allt detta på källkritikens dag :-)
Nils Bergqvist 2024-03-13 19:37
Den var kul :-)
PMD 2024-03-13 20:26
@Leif,
Efterforskningsförbudet gäller för myndigheter och en del offentligt finansierad verksamhet som drivs i privat regi.

Jag tror inte att Göran Segeholm tillhör någon av de kategorierna.
StinaCat 2024-03-14 13:43
@per Det har du helt rätt i. Inget konstigt att Göran frågar.
Att det finns starka skäl att vilja vara anonym i detta fall kan ju inte alla veta.
Marcus Johansson 2024-03-12 19:29  
Nåja, En fotograf har DNA-koppling till sina alster och när man synar det färdiga materialet så vet man..
Frekeman 2024-03-12 20:29  
Cato Lein verkar ha givit ut nio böcker (enligt hemsidan hans). Möjligen blir det till sist lite av slentrian så att man som fotograf kanske inte bryr sig så mycket om detaljer? Men nog tusan tycker jag att det är rätt underligt att han inte noggrant går igenom den slutgiltiga designen innan han ger ok för boken att gå i tryck. 🤔

PS. Att ha andras bilder som "arbetsredskap" är konstigt i mina ögon.
Frekeman 2024-03-12 20:43
Lyssnade på radioinslaget. Bilderna har sålts på ett galleri i Oslo som fotografens egna. Han verkar ha noll koll på kommersen kring hans fotografi...
MNB 2024-03-12 21:19  
Bortförklaringar känns som ett passande ord här. Man har väl koll på vilka bilder man tagit själv? Förutsatt att han varit ute på plats, tagit bilden kommit hem, valt ut sina favoriter och börjat pilla i Lightroom eller liknande.
mats lindfors 2024-03-12 21:41  
Men ändå. När boken väl var tryckt så måste ju Cato Lein sett de två bilderna som inte var hans. Och då borde han ombesörjt så att det rättades till. Omedelbart! Allt annat är bullshit. Extra skämmigt att dra in SFF i det hela. En liten skandal får man kalla detta. Det var inte vad som behövdes i fotosverige just nu.
PMD 2024-03-13 00:30
SFF står för priset så det är väl knappast någon som har "dragit in" föreningen i skandalen?
ErlandH 2024-03-13 00:32
Mats, håller med dig helt. Var det alltså två bilder det handlar om?
Nils Bergqvist 2024-03-13 10:33
Erland, det öär två bilder som ställts ut på galleriet i Oslo ich saluförtförts för ett antal tusen, samt ytterligare några som tryckts i boken. Detta enligt SR Kulturnytt.
Nils Bergqvist 2024-03-13 10:48
Erland, det är två bilder som ställts ut på galleriet i Oslo och saluförtförts för flera tusen, samt ytterligare några som tryckts i boken. Detta enligt SR Kulturnytt.
mats lindfors 2024-03-13 11:51
@per Nu har SFF återkallat fotobokspriset för Cato. Givetvis ytterst pinsamt för SFF. Dom som sysslar just med upphovsrättsliga frågor.
mats lindfors 2024-03-13 11:56
@erland Det stod två i artikeln när jag kommenterade.
StinaCat 2024-03-13 12:40
Det handlar om ca 8 bilder tagna av fotograf Ernst Manker. De har fotograferats av ur böcker i första hand. Manker arbetade på Nordiska museet, som äger upphovsrätten till dessa bilder tillsammans med Manker’s efterlevande. De har även publicerats på Lein’s Instagram med honom tydligt angiven som fotograf. Lein har även visat upp några av bilderna i bla SvT som sina egna.
mats lindfors 2024-03-13 14:32
@leif Oj, oj, värre än jag kunnat ana om detta visar sig vara sant. Detta kan slå hårt mot trovärdigheten för hela fotografkollektivet när en av de främsta har ett så dåligt omdöme.
PMD 2024-03-13 20:22
@mats,
På vilket sätt är det pinsamt för SFF?
Givetvis är det mycket tråkigt att SFF har blivit lurat, men det är ju inte SFFs fel.
janc 2024-03-15 07:18
"...Det handlar om ca 8 bilder tagna av fotograf Ernst Manker. De har fotograferats av ur böcker i första hand. Manker arbetade på Nordiska museet, som..."

Så detta med att bilderna kommer från ett loppisfynd med (får man anta) anonyma negativ stämmer inte?
esbtse 2024-03-12 22:48  
Verkar vara ett åtekomande problem
BeBest 2024-03-12 23:08  
Alla, vilka blir påkomna med något som uppfattas som fusk, drabbas av bördan att oavsett hur många tusen fenomenalt snygga foton som fotografen ifråga ditintills skapat, så blir vederbörande endast ihågkommen för fusket om det så bara var utfört i en enda simpel bild.
Nils Bergqvist 2024-03-13 09:29  
Märkligt att välrenomerade fotografer inte har bättre insikt? Är de två bilder som ställdes ut på galleriet i Oslo för flera tusen, signerade av fotografen? I så fall är det väl uppsåtligt? Och det var väl mer än två bilder i boken som var lånade och bearbetade vad jag förstått. Detta aktualiserar även frågan, när går upphovsrätten till ett fotografi över till den som bearbetar det? Hur mycket bearbetnig krävs för att det ska anses vara ett verk av den som berabetar det?
Martin F 2024-03-13 10:32  
Så tröttsamt. Och så genomskinliga ursäkter..."var tänkta att fungera som arbetsredskap" och "han tappade kontrollen över arbetet då formgivaren satt på Island och förläggaren i Marseille". Jaha... och han bläddrade inte ens igenom boken innan slutlig publicering? Och varför behövdes ens någon annans bilder som "arbetsmaterial" i boken?
Nils Bergqvist 2024-03-13 12:40  
Cato Lein har nu själv dementerat att det skulle vara två bilder utställda på galleriet i Oslo. De fanns i en katalog till utställningen. Och han har även gjort en förklaring på vad som hänt som skickats till DN. Där får man en helt annan bild av det hela. Kanske var det för tidigt att besluta om att dra in priset av SFF?
Frekeman 2024-03-13 13:18
Var har du läst hans förklaring? Kan inte hitta den på DN.
Nils Bergqvist 2024-03-13 15:13
Fredrik, han har precis skickat den, kommer nog något framöver. Han bifogade en kopia av allt det han och hans producent skrivit, till mig och jag har läst det. Men även andra har påpekat saker jag inte sett i detta fallet, man får bedöma när man fått flera sidor av det hela.
Frekeman 2024-03-13 15:17
Aha, visste inte att ni stod i kontakt på det sättet. Skall bli intressant att följa utvecklingen.
Nils Bergqvist 2024-03-13 15:38
Ja det är tråkigt oavsett utgången, men de har erkänt att de gjort ett stort misstag att inte uppge att några bilder inte är hans egna.
JoTo 1957 2024-03-13 16:25  
Hur kan man ha så dålig koll!! Jag som köpte boken. Tycker den är suverän, men nu vet jag inte om jag orkar titta i den. Skulle vara fint att få veta vilka bilder det är.
bassa 2024-03-13 17:12  
Jag ska svara mig kort. Om det nu är som det beskrivs, hur kan han då sova? Själv skulle jag behöva sömntabletter stora som ishockeypuckar.
Bengt.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar