Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Cato Lein och producenten svarar på kritiken

Cato Lein och producenten svarar på kritiken

Ur Northern Silence.

 

Svenska Fotografers Förbund drog tillbaka priset för Årets Fotobok 2023. Nu svarar Cato Lein och producenten Karin Starre.

Vi har rapporterat om att Svenska Fotografers Förbund återkallat priset för Årets Fotobok 2023, då det framkommit att boken, som är av Cato Lein, innehåller bilder som inte han har tagit.

Vi har sökt Cato Lein för en kommentar. Han svarar här tillsammans med producenten Karin Starre. Mailet nedan är helt oredigerat.

"Vi fick kännedom om att ett antal nyhetsorganisationer, förlag och andra instanser mottagit ett anonymt brev där det uppges att fem av bilder i fotografen Cato Leins bok Northern Silence (2022) inte har tagits av honom utan av etnologen och forskaren Ernst Manker (1893 – 1972) vilket skulle vara ett brott mot lagen om upphovsrätt. I det anonyma brevet som Cato Lein själv inte mottagit betecknas detta som en förolämpning mot minoritetsgruppen samerna samt en skymf mot hårt arbetande och seriösa fotografer. Ett ifrågasättande av Fotobokspriset 2023 samt ett arbetsstipendium från Konstnärsnämnden Cato Lein mottagit. Många anklagelser i ett brev som sprids, utan underskrift.  

De bilder som den anonyme brevskrivaren ifrågasätter kom med i boken på grund av flera misstag som vi starkt beklagar. Här en bakgrund till det inträffade

Cato Lein hittade 2017 ett antal gamla negativ och superåtta-filmer på en loppis i Hemse på Gotland, gamla landskapsbilder från norra Sverige. Vid denna tid arbetade han med bilder han tagit under lång tid i sina hemtrakter i Nordnorge för sin kommande bok Northern Silence. Under arbetet använde, lekte och experimenterade han med detaljer från sitt loppisfynd. Det var ett sätt att inspireras och förtydliga för sig själv och för bokens formgivare, som är från Brasilien och inte har någon relation till nordiska miljöer, den ton och känsla han ville förmedla i sin bok.

Detta ledde till ett första misstag. Formgivarna och Cato Leins förläggare tog för givet att material skulle vara med i boken. När misstag uppdagades borde vi naturligtvis ha kommenterat i boken att den innehåller bearbetade arkivbilder tagna av en okänd fotograf. Så skedde inte, och det var vårt andra misstag

När det nu genom det anonyma brevet visat sig att bilderna är tagna av etnologen och forskaren Ernst Manker, vilket vi inte kände till, har vi tagit kontakt med hans nu 82-åriga son Jan Manker och vi vet att bilderna är tagna i Arjeplog, Jokkmokk och Vittangi kommun. Det visade sig att även Jan Manker har fått ett anonymt brev i detta ärende. Han bad oss ta kontakt med Nordiska museets arkiv om sin pappa Ernst Mankers material och frågor om dess upphovsrätt. När vi tog kontakt med arkivet meddelade enhetschefen där Magnus Åhrgren att även arkivet har fått ett anonymt brev med anklagelserna mot Cato Lein

Styrelsen för Nordiska museets arkiv ska nu ta upp ärendet för eventuell åtgärd. Vi vill med detta inlägg understryka att hela denna affär beror på ett misstag och att det inte finns något ont uppsåt från Cato Leins sida. I de böcker som finns kvar av upplagan kommer ett extra löst blad med information gällande de aktuella bilderna att infogas, på svenska och engelska.

Vi vill dock understryka att skulle boken ges ut i dag skulle bilderna utan tvekan efter förfrågan hos arkivet ingå i det tryckta materialet, den här gången med not om vem den ursprungliga fotografen är. Efter Cato Leins bearbetning och redigering av negativen har bilderna fått ett tydligt avtryck av hans egna bildspråk och specifika öga, de binder samman resterande bilder i boken. När vi nu bläddrar genom boken känner vi lika starkt som för ett år sedan att alla bilderna smälter samman i en helhet och representerar det gedigna arbete som bokverket Northern Silence också bedömts för. Cato Lein har en gedigen arbetserfarenhet och arbetar ständigt mot nya projekt och nytt material. Han har inget behov att plocka in andras bilder i sitt material om det inte finns en konstnärlig motivering till det. Åter igen det var ett stort misstag gällande den icke existerande noten. Men vi kan inte annat än reparera det.

Den anonyma skrivaren har aldrig kontaktat Cato Lein själv och brevet har förutom de instanser som beskrivs i inledande stycke även skickats till vänner och kolleger. Vi har ingen kontroll över spridningen och med anledning av övriga anklagelser i det anonyma brevet betraktar vi innehållet som grovt förtal och händelsen är polisanmäld."

Under kvällen svarade Karin Starre på några frågor via mail.

Hur många bilder rör det sig om?

– I boken rör det sig om fem bilder, utöver dessa har det funnits ytterligare två bilder på Instagram när boken kom, de bilderna försvann för länge sedan. De två bilderna är kopierade av den anonyma skrivare, men på Instagram fanns dessa bilder endast vid utgivningen av boken. 

Kommer prispengarna för Årets Fotobok betalas tillbaka?

– Ja, sedan de anonyma breven började dyka upp tog vi direkt kontakt med berörda parter. Det rör sig bl a om Jan Manker (Ernst Mankers son), Nordiska Museets arkiv och styrelsen för Fotoförfattarna inom Svenska Fotografers Förbund. Vi har haft en god, vettig och konstruktiv kontakt med alla. Men vi  har också all förståelse för att Fotoförfattarna inför 2024 års Fotobokspris vill värna priset. Det har av den anledningen återkallat priset och prispengarna på 40 000 sek som ska återbetalas. Vi anser dock fortfarande att Northern Silence är en bok som ger uttryck för Cato Leins mångåriga yrkeserfarenhet och konstnärskap och ser det som extremt olyckligt att de anonyma breven med dess efterdyningar inte har analyserats. Vi väntar dessutom på beslut från Nordiska Museets arkiv. 

Vad händer nu?

– Den utsattheten vi upplevt de sista dagarna är svåra att beskriva. Vi kan inte mer än att säga att vi begått ett misstag. Cato Lein har som sagts inte behov av att använda andras bilder om det inte finns en konstnärlig motivering eller en kontex. Boken Northern Silence är vi extremt stolta över och så kommer det förbli. Utöver det har vi två kommande utställningar i Stockholm och Hardanger i Bergen. Vi arbetar just nu på en triologi den första boken ges ut under hösten. Vi ser framåt och har många olika och intressanta projekt framöver. 

Hur mår Cato nu?

– Personligen mår Cato fruktansvärt dåligt. Det visar sig under en sådan stormande, kort och intensiv period vilka som är ens verkliga vänner. Det personer som känner Cato, hans gedigna yrkeskunskap och hans egenartade konstnärskap gällande det analoga, konstnärliga fotografiet – alla de personerna har stått vid vår sida och de betyder extremt mycket för oss just nu. 

Göran Segeholm är skribent, fotograf och fotolärare. Han driver Bildspråket.se.

Vad är din reaktion? 

– Jag tycker att det är tråkigt. Kanske tar jag åt mig lite extra eftersom jag var konferencier vid galan när Cato Lein fick priset, ett pris som vi alla nu i efterhand inser borde gått till någon av de andra fyra nominerade. Att tävla under falska förespeglingar är respektlöst mot alla som lägger så mycket kraft och tid på att vi ska ha ett fotobokspris i Sverige. Tänker också på att det förmodligen känns tråkigt för de anhöriga till fotografen vars bilder Lein kopierat. 

När är det okej att använda andras bilder? 

– Att använda fotografier som andra tagit för andra ändamål är inte särskilt ovanligt, och det kallas ibland för ”post photography”. Till exempel använde Anna Strand bilder hon köpt på en loppmarknad i Japan i boken Nagoya notebook som vann 2014. Skillnaden är att Anna Strand var helt öppen med hur hon arbetat, vilket gör att varken läsare eller jury hade någon anledning att känna sig lurade. 

Vad betyder det när en känd fotograf gör så här? 

– För fotosverige är det en het snackis idag, men imorgon betyder det nog inte så värst mycket. Alla förstår att människor kan befinna sig i situationer då de är svaga och fattar dåliga beslut. Värre är det nog för Cato Lein själv. Omvärlden kommer att se honom och hans verk i ett annat ljus, och det kan ta tid att återvinna ett förlorat förtroende. Med Northern Silence har Cato Lein arbetat i en tradition av subjektiv fotografi, vilket ställer höga krav på öppenhet och autenticitet.



Publicerad 2024-03-13.

35 Kommentarer

Frekeman 2024-03-13 23:30  
Så Cato har redigerat och bearbetat Mankers bilder så att "bilderna fått ett tydligt avtryck av hans egna bildspråk och specifika öga". Tidigare påstod Cato att det aldrig var tänkt att de skulle vara med utan bara vara arbetsredskap. Men nu menar man att bilderna ska ingå ändå för att de binder ihop etc. Vilken oordning. Och vilket slarv. Jag kan inte förstå att man inte tagit det här med upphovsrätt på mer allvar under bokens tillkomst.
alf109 2024-03-14 00:43  
Ja, och så skall han få löpa gatlopp lång tid framöver...
Givetvis klantigt att inte själv kolla att bilder man publicerar är ens egna om det nu är så det gått till. Men jag hoppas att det inte blir som förra gången då en tongivande och delvis stilbildande fotograf efter avslöjat fuskande till och med helt förnekades som inspirationskälla även i de fall där förlagans upphovsman var så uppenbar att de publicerade bilderna såg ut som bleka kopior. Lein är ju en duktig fotograf i sin genre oavsett detta kan jag tycka.
Cygni 2024-03-14 08:51  
"När vi nu bläddrar genom boken känner vi lika starkt som för ett år sedan att alla bilderna smälter samman i en helhet och representerar det gedigna arbete"

Så de upptäckte det inte ens för ett (1) år sen?
janc 2024-03-14 09:56  
Mitt intryck är att antalet frågor och oklarheter snarast ökar för varje förklaring. Men grundproblemet är väl att man använt andras bilder på ett felaktigt sätt och det är det SFF förhålllit sig till. Hur och varför blir sedan i det sammanhanget underordnat.
froderberg 2024-03-14 10:27
Visst är det lite dimridåer för att skademinimera. Men du och många andra ser igenom det.

Om förklaringarna hade varit mer trovärdiga så skulle de spela roll för hur man ser på händelsen. Men jag har svårt att tro på att detta inte är medvetet gjort. Och om det verkligen vore en miss, varför har det inte upptäckts och påpekats av fotografen?

Lägg där till att fotografen själv publicerat flera av bilderna på sociala medier utan att ange rätt fotograf.
MNB 2024-03-14 10:39
Håller helt med. Dom tror att det är skademinimering men det blir bara tvärtom. Bortförklaringar och åter bortförklaringar.

Som Göran S. säger är ju det som bör belysas av Caro och hans team. Stå för vad du gjort och be om ursäkt till dom andra tävlande som Cato medvetet förstört för. Tror verkligen någon på att en fotograf inte har koll på sina egna bilder som trycks i en bok? Som man tittar igenom gång på gång innan släpp.

”Nä jag missar att det finns flera bilder här som inte är mina”
ErlandH 2024-03-14 10:55  
Varken fotografen eller förlaget verkar ha genomgått någon som helst mediaträning. Den första och viktigaste regeln: när du blir påkommen, erkänn, berätta sanningen och be reservationslöst om ursäkt. Alla bortförklaringar och försök att skylla på andra gör bara krisen längre och värre.
ztenlund 2024-03-14 11:05
Ja, för den kritiske läsaren så snurrar de bara in sig i mer tjära och fjädrar, på väg till slutklämmen att det är de själva som är (brotts)offren här. Det hänger inte ens ihop rent logiskt, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det förekommer stora mängder retusch av sanningen.
PMD 2024-03-15 23:08
Det behövs ingen mediaträning för att be om ursäkt och erkänna sitt misstag.
Det behövs mediaträning om felet man gjort inte är ett misstag.
gors 2024-03-14 11:27  
Om jag läst Leins och Starres mejl till Fotosidan innan jag kommenterade, så hade jag nog också sagt att det är en märklig strategi att misstänkliggöra tipsaren. Pudla först, och pudla hela vägen. Det hade till exempel varit klädsamt att be Sven Westerlund, Salad Hilowle, Emma Nilsson och Joey Judita Abrait (de andra nominerade till priset) om ursäkt.
mats lindfors 2024-03-14 14:41
Polisanmälan kan kanske vara en del i en strategi för att få fram vem den anonyme tipsaren är? Om det är skickat som mail så lämnar det oftast spår som polisen kan följa.
janc 2024-03-14 14:55
Gruppen personer som med rimlig säkerhet kan identifiera kraftigt bearbetade kopior från dessa anonyma "loppisnegativ" som tillhörande en sedan drygt femtio år avliden fotograf borde vara rätt begränsad.
susan_phillips 2024-03-14 16:08
Polisanmälan är snarare ett försök att betraktas som offret i historien. Det har varit ett populär taktik av bovarna på sistone. Men hur kan det vara förtal när de erkänner att det är sant i sak ? Och de lägger vikt på att visselblåsaren är anonymt, men man verkligen förstår varför när de agerar så. Svårt att tror att polisen lägger mycket tid på det.
StudioAlbrecht 2024-03-14 16:53  
Det var en av de pinsammaste bortförklaringar jag någonsin läst. Och som tidigare skrivits; texten gör bara saken värre. Men kanske roligare för de som gillar att skratta åt kvasiintellektuella floskler? Var rak och erkänn misstaget. Skyll inte ifrån dig. Skyll inte på andra. Gör om. gör rätt.
susan_phillips 2024-03-14 17:41  
Det blir vara värre och värre...
Till GP har han sagt " Jag hade ingen aning då om att det fanns en riktig fotograf bakom".
Hur tolkar man det ??
ztenlund 2024-03-14 17:52
"Jag hade ingen aning om att jag skulle kunna bli påkommen, för jag trodde att bilderna var tagna av någon som var död och begraven och där arvingarna inte hade en susning om att bilderna fanns"?
Finn Calander 2024-03-14 18:10  
Den fråga jag finner mest rimlig att ställa i denna soppa är VARFÖR i hela friden tar en erkänt skicklig fotograf med annat än eget fotomaterial i arbetet med en sån här bok??? Bokens chanser att vinna priset hade säkerligen minskat obetydligt om de stulna bilderna inte hade varit med, medan kostnaderna för att avslöjas på det sätt som nu skett är stora. Så VARFÖR???
Fredrikpersson 2024-03-14 18:42
Det är en fråga som jag också ställer mig och som jag inte hittar något bra svar på.

Att lägga in Mankers bilder har inte minskat arbetsbördan för Lein med boken, sannolikt (jag har inte sett bilderna) inte heller tillfört något extra konstnärligt värde och knappast varit nödvändigt för att fylla ut boken med bilder.

Det framstår verkligen som oförståeligt slarvigt av Cato Lein att genom hela framställandeprocessen och lanseringen av boken inte hantera det uppenbara att några bilder i boken är en annan fotografs, men frånvaron av uppenbar vinst för Cato Lein med att inkludera bilderna i boken tycker jag ändå ger viss trovärdighet åt Lein och Starres förklaring.

/F
janc 2024-03-14 18:42
Frågan om varför är väl relevant inte minst med tanken på att hans tidigare produktion nu rimligtvis hamnarunder luppen...
janc 2024-03-14 18:34  
För er som har tillgång till Sydsvenskan (ingår i DN bl.a) rekommenderas denna utmärkta sammanfattning

https://www.sydsvenskan.se/2024-03-13/darfor-frantas-cato-lein-priset-for-arets-fotobok/
Fredhäll80 2024-03-14 22:10  
Varför ska det vara så svårt att erkänna och att be om ursäkt. Istället för dessa dimridåer. Någon gång under tillverkningen av boken har ju bilderna medvetet tagits med. Det är svårt att förklara bort.
janc 2024-03-15 07:15  
Ska väl egentligen inte lägga mer energi på detta men det är en fråga i sammanhanget jag inte kan släppa. Möjligen har jag läst på dåligt men jag kan inte förstå hur någon lyckades bevisa att dessa "loppisnegativ" verkligen tillhört Manker? Jag ser framför mig att man hittar en låda med anonyma negativ på en loppis i Hemse - varför då köpa påståendet från en anonym brevskrivare att dessa är fotograferade av Manker? Är bilderna publicerade i böcker med bilder av Manker eller vad...?
janc 2024-03-15 09:41
Tack för länken !

Slutsatsen är väl då att det man med säkerhet kan säga är att att upphovsmannen inte är Cato. Möjligen är de tagna av Manker vilket man kan få veta om det finns en kopia i museets arkiv (negativen hade ju uppenbarligen hamnat på loppis...)
froderberg 2024-03-15 09:54
Alla de aktuella bilderna kommer från ett och samma bildband och är tagna av samma fotograf. Det är ingen tvekan när man ser dem och bilderna i boken sida vid sida. Förlaget och Cato Lein erkänner de faktiska omständigheterna, men försöker lägga dimridåer. Förklaringen om rörig arbetsprocess faller platt när en av bilderna varit ute till försäljning och flera är publicerade på fotografens egna sociala medier.
Brino 2024-03-15 10:26
Undrar hur många bilder i boken som inte är Catos? 5st som Manker har tagit samt har Cato nämt att han använt bilder från superåtta film som han hittat. Från Sydsvenska 13 mars ”Det kom ett anonymt brev häromdagen som hade skickats till mig och ytterligare tiotalet personer och institutioner. I det påstods att ”Cato Lein i nämnda bok publicerat bilder som inte är tagna av Cato Lein själv. Det gäller 5 st fotografier (7 procent) publicerade i boken och ytterligare 3 st fotografier som använts i marknadsföring på bland annat sociala medier. 2 av dessa fotografier säljs i numrerad upplaga också på Daidda galleri/Nasjonalmuseum i Oslo”
Nils Bergqvist 2024-03-15 23:28
En av bilderna finns på omslget till en bok av Manker ”Samernas heliga platser”. Den bilden fanns bland dom som såldes på galleriet i Oslo,i omredigerad version av Cato Lein, i katalogen samt på i instagram ugavs Cato Lein som fotograf. Så ingen tvekan i det fallet. Se gruppen Fotografi i focus på fb, och posterna där ned kommentarer. Där visas både originalbilden på bokens onslag och Leins omredigerade version.
Cambo 2024-03-15 10:49  
"Anonyma brev" polisanmäls? Det framgår att brevens innehåll är korrekt.
PMD 2024-03-15 23:20
Sanna uppgifter kan vara förtal. Om det är förtal beror en del på syftet med att sprida uppgifterna. Är avsikten att skada någons rykte är det troligen förtal.

Men hur är det med spridningen? Hur spridda är uppgifterna i det anonyma brevet? Vi har väl bara andrahandsuppgifter än så länge?
Finn Calander 2024-03-15 15:51  
Alldeles oavsett vad som är sant eller inte i denna soppa, så har jag följande fundering i sammahanget. Fotografen (CL) hittar spännande bilder på en loppis. Han fotograferar av kopior/kopierar negativ och scannar resultatet. Dessa filer bearbetas och ges nya filnamn. Under (den långa) projektprocessen + den likaledes långa bokprocessen GLÖMMER fotografen vad som är originalmaterial och vad som är bearbetade kopior av annat material. Lätt hänt (jag har jobbat med linande material i annan kontext). Vad som motsäger detta är de publicerade bortförklaringarna. Frågan VARFÖR? är m.a.o. fortfarande aktuell.
froderberg 2024-03-15 20:21
Jag har svårt att tro på förklaringen. När jag ser mina bilder så minns jag när de togs och lite omständigheter runt omkring. Även om det verkligen var ett misstag i det första ledet, så borde ju fotografen ha insett misstaget under tidens lopp.
Brino 2024-03-16 12:37  
Ny artikel i GP, från igår. Cato Leins förläggare: ”Jag blev förbluffad”
”Flera bilder i Cato Leins bok ”Northern silence” är tagna av en annan fotograf. Efter avslöjandet uppgav Cato Lein att det berodde på ett missförstånd mellan honom, hans franske förläggare och formgivarna på Island.
Det dementerar nu förläggaren André Frère och får stöd av Cato Lein själv.
”Det var inget missförstånd. De visste ingenting om detta. Allt ligger på mig”, skriver han i ett sms till GP.” https://www.gp.se/kultur/cato-leins-forlaggare-jag-blev-forbluffad-.e9da0d94-4685-4c8d-b9ae-2038f3370f02
mats lindfors 2024-03-16 12:54
Det blev tyvärr ett drama i allt för många akter. Sanningen direkt och hela sanningen hade varit det bästa. Nu lär alla broar vara brända.
Belle Sebastian 2024-10-22 19:34  
"Omvärlden kommer att se honom och hans verk i ett annat ljus" Kommer den verkligen det? Det dras verkligen stora växlar här, Cato Lein är en stor fotograf, och den är fadäsen borde med all rätt vara en fotnot i hans gedigna arbete. Det får ju finnas lite rim och reson också.
PMD 2024-10-22 22:00
The bigger they are, the harder they fall.
ANNONS

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar