Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
38 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Hur som hälst, verkligen en tragedi...
Han kanske tänkte lägga upp den i hdr-poolen?
Flytta på likdelar, lägga dit rätt grejjer och helst en sån där brun hund som springer i bakgrunden!
Nästan så man vill kräkas lite på sådana "yrkesmänniskor" !
När jag studerar dem så ser det ut som DN's bild togs först och därefter The Guardians. Kroppen tycks ligga längre ned i sluttningen om man går efter stenblocken, nyanserna och sprickorna i marken. Därför låter det troligt att flickan kan ha utsatts för plundring innan The Guardian tog sin bild.
Alltså låg nog tavlorna ihop och flickans ansikte var synligt innan nån flyttade kropp och tavlor för att komma åt värdesaker.
Att Paul har pillat i photoshop betyder ju inte att han pillat på motivet...
Allt är så hemskt och tragiskt. Ett mord som detta är så hemskt. Ännu hemskare är tanken att liknande saker pågår hela dagarna på många håll i världen.
Bra att det finns fotografer på plats som visar omvärlden vad som händer. Värre är media som varje dag öser ut liknande nyheter vilket gör att folk till sist inte orkar bry sig om sitt dåliga samvete, och helt enkelt....skiter i allt.
Paul tog naturligtvis sin bild först, inte senare. Vilket bekräftas av att det inte finns något blod utrunnet på Pauls bild men i Rawlins bild.
Någon har varit framme och ryckt i tavlorna i tron att det var nått värt att stjäla. Då har flickstackarn kommit i rullning.
Pröva att lägga någon i framstupa sidoläge i en slänt och se om vederbörande ligger kvar om ni inte tror på det scenariot.
Utav artikeln och döma så tolkade iaf jag det som att Paul och pennan var där exakt när det hände. Vilket fick mig att tänka på en artikel där följde några polismän. Men nu kan jag inte hitta den artikeln längre.
/Maverick
För min del är det uppenbart att någon velat se om flickan låg på något värdefullt, och på så vis tagit vid hennes höft och rullat över henne.
Usch. Hursomhelst..
Själv skulle jag aldrig lämna ifrån mig en oredigerad bild. Det är ju ändå mitt namn som står under bilderna (dvs. mitt varumärke) och om det då kommer ut en massa halvdana bilder med mitt namn under, lär man ju ganska snart få ett dåligt rykte.
Att kritisera fotograferna för att justera färgerna och kontrasten i bilderna är ju bara löjligt.
Skillnad är om de skulle lagt till eller tagit bort något i bilden.
I Sverige blir tidningar emellanåt fällda av PON för att man visat bilder på skadade. I dessa fällningar tas det hänsyn till denna närhetsprincip.
Närhetsprincipen tar hänsyn till såväl geografisk närhet som kulturell närhet. Således får vi se en massa offer från Haiti men inte från 9/11 trots att det ligger lika långt bort i stort sett.
Sen, nä det är väl inte så kul att sitta och redigera sådana bilder. Men det är inte en ursäkt direkt för att göra ett dåligt jobb. Vi vet heller inte om Paul kört raw eller om det är jpg och kameran som tryckt på kontrasten.
Skulle jag ha gissat så skulle jag säga att Reuters bild är taget av en amatör.
/Maverick
För övrigt så tror jag inte att någon fotograf under de förhållanden som rådit på Tahiti skulle våga ta sig tiden att arrangera en kropp för en bild. Som Paul Hansen själv, och en del här, säger så beror det antagligen på att plundrare varit framme mellan det att de båda bilderna togs.
/David
Två veckor senare upptäckte vi att artikeln visades i tidningen Lektyr och handlade om hur unga tjejer prostituerade sig och förbrukade intäkterna på kläder/nöjen/smink. Mycket ingående intervju presenterades och naturligtvis var inte ett ord sant.......En artikel på två helsidor blev det inklusive bilder men enbart bakifrån tagna i en förort.Även namnen på personerna i artikeln var påhittade och det fanns inte ett uns av riktighet i artikeln.
Med det i bakhuvudet ställer jag mig alltid numera mycket kritisk till reportage i tidningar som ska ange en ton av "attraktiva nyheter, scoop" och så vidare. Man bör ha i åtanke att detta klientel av fotografer/journalister får ersättning och att deras artiklar är deras levebröd, liksom bankernas tjänstemän livnär sig på att kränga fonder och får betalt via provision och bonusar (känner jag också till eftersom jag själv varit en av dem)
Mitt inlägg vill inte förringa dessa bilder som publicerats, men man bör ofta ha en tanke med sig ibland. För jag tror inte att fotografens/journalistens moral blivit bättre idag jämfört med för 20-25 år sedan!
Läser man artikeln så blev den aktuella flickan skjuten av ett vådaskott till följd av en inkompetent och stressad polis. Inte mindre tragiskt för det, men ja det säger något om situationen där.
/Maverick
Döda tjejen ligger på en backe, därav himlen som bakgrund. Paul var framme först och tog sin bild (det är bara respektfullt att göra bilden bra tycker jag).
Sen har någon rört vid henne så att hennes huvud rullade över på andra sidan nedåt backen, tavlorna gled lite, samt blodet har hunnit rinna nedför backen. Då plåtade den andra fotografen flickan.
Skulle man publicera en sån bild i en svensk situation? Nej. Men man skulle inte heller låta henne ligga kvar i en halv timme och polisen skulle komma dit istället för att fly. Jag ser inget fel i publiceringen som uppmärksammar orättvisorna och den hemska situationen istället för att låta det (henne!) falla i glömska.
Om nu P.H. bild är den sist tagna. I bakrunden ser man en kartong med adresslapp på. Den finns på P.H. bild men inte på den andra. Borde innebära att någon tagit bort den (plundrare) eller någon lagt dit den (mindre troligt). På bilderna ser man personer som avlägsnar sig med gods och troligtvis togs ovan nämnda kartong efter dötsskjutningen. Vilket visar att P.H. bild är den först tagna. Även blodmängden verkar mindre spritt på P.H. bild jämfört med den andra bilden. Båda bilderna ser jag som autentiska.
Om man studerar originalbilderna i respektive tidning ser man detaljerna bättre (kartongen).
"singlade ner på betongmarken"
Intressant diskussion, men enligt mig så har man gjort en höna av... ingenting.
Sven-Herman Wallin
Varför detta påhopp på det digitala mörkrummet när det går att manipulera lika bra i ett vanligt mörkrum? Det borde väl du veta..?
Återigen, att justera färger, kontrast och att ta bort eventuellt damm, räknas inte som manipulation.
Spelar ingen roll om det är med kamera eller pensel.
Det gnälls på att det är lätt att "fixa" digitala bilder. Hur var det förr när fotografen började sin förvanskning redan innan mörkrummet!
Val av filmtillverkare, val av ASA, val av filter.
Hur länge ska så många kloka människor glorifiera det analoga som det "ärliga"?
Till bilderna.
Min övertygelse är att DNs bild är arrangerad, om det är av fotografen eller ej är en annan sak.
Jag tror inte att man faller och landar så snyggt som på DN bilden med ett skott i huvudet. Armar runt tavlor och ben ihop händer liksom inte.
Tavlan täcker också den redan utspridda blodpölen.
Titta lite på krigsreportage på hur människor faller så ser man snabbt att det inte är graciöst.
Jag tror att en kriminaltekniker direkt skulle avfärda en av bilderna :)