Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Kaos när kamerabatteri exploderade på flygplats

Kaos när kamerabatteri exploderade på flygplats

Ett exploderande kamerabatteri orsakade nyligen kaos på flygplatsen i Orlando, Florida. 24 flygningar tvingades ställas in. Risken för självantändning är ett av skälen till att kamerabatterier ska förvaras i handbagaget.

Det är ovanligt att litium-jonbatterier exploderar, men det händer då och då. Mest uppmärksammat är några fall där Samsung-batterier exploderat på grund av tillverkningsfel. Ett fel som stått Samsung dyrt.

I fredags exploderade ett kamerabatteri vid säkerhetskontrollen på flygplatsen i Orlando. Det hördes en kraftig smäll och sen började en väska ryka. Smällen var så kraftig att myndigheterna fick gå ut offentligt och dementera rykten om pistolskott.

Explosionen och röken skrämde upp en del passagerare. En tjänsteman från TSA förde undan väskan till en säkrare plats utifall det rörde sig om en större bomb som misstänt.

Mer kaos uppstod senare när 24 flygningar tvingades ställa in och flygplatsen översvämmades med väntande passagerare.

Det är ännu oklart varför kamerabatteriet exploderade. Mellan 1991 och maj 2017 har USA:s luftfartsmyndighet FAA registrerat 160 incidenter runt om i världen med exploderande batterier, de flesta ha skett på senare år.

Sedan en tid tillbaka har reglerna kring batterier i bagaget blivit hårdare av två skäl. Batterier (max 12V och 100 Wh) ska förvaras i handbagaget. En anledning är att man då kan agera om batterierna självantänder, en annan är att dagens batterier är så kraftiga att de kan användas för att utlösa en bomb. Risken för attentat bedöms vara lägre om batterierna förvaras i handbagaget. På en del flygplatser tvingas passagerarna visa att deras datorer fungerar, och därmed inte ombyggda till en bomb.

De svenska reglerna hittar du här.

Klicka här om du har svårt att se videon ovan.



Publicerad 2017-11-15.

27 Kommentarer

Osquar 2017-11-15 16:31  
Vore intressant att veta om det rör sig om original- eller tredjepartsbatteri.... Eller finns det fall där även originalbatterier tar fjutt?
Svar från froderberg 2017-11-15 16:50
Håller med om att det är intressant. I fallet med Samsung-batterierna är det original, men då kunde man konstatera fabrikationsfel.
Osquar 2017-11-15 17:16
Gällde det dessutom inte bara deras yuppifåner...?
Svar från froderberg 2017-11-15 17:50
Om du syftar på deras förra generation toppmodeller så stämmer det. Ett misstag som kostat åtskilliga miljarder.
tormig 2017-11-15 18:33
HP fick återkalla eldfängda batterier till bärbara datorer för något år sedan. Sony, Dell, Lenovo mfl har alla haft liknande problem. Och vad är ett "orginalbatteri"? Ett batteri tillverkad hos en underleverantör som det står känt varumärke på. Därför kan flera "orginalbatterier" drabbas av liknande problem samtidigt. Ett tredjepartsbatteri är tillverkad av en annan underleverantör eller rent av samma gör "orginalen" men med ett annat namn på. Det som verkar vara mest orginellt med orginalbatterier är prislappen.
Grevture 2017-11-15 21:00
Torbjörn: Det är helt korrekt att batterier från alla möjliga företag av och till haft problem. Egentligen är de inte så konstigt - dagens batterier packar in oerhörda mängder energi i liten volym, och frigörs den på ett okontrollerat sätt så händer det drastiska saker. Plus att tekniken för att styra hur upp- och urladdning går till inte är okomplicerad, och det har varit en del "learning by doing" i batteribranschen.

Sedan handlar skillnaden mellan original- och tredjepartsbatterier faktiskt om mer än bara prislappen. Givetvis finns det en "varumärkesskatt" som gör batterier med ett känt namn på dyrare bara för själva namnet. Och det är helt korrekt att de ibland rent av tillverkas av samma underleverantörer. Men det som skiljer dem åt är just den i moderna batterier så livsviktiga (för prestanda och säkerhet) styrelektroniken. Sannolikt är det också så att orginalbatterier över huvud taget har snävare toleranser (snävare gränser för vad som accepteras) vilket gör att även om tredjepartsbatterier ofta är lika bra, så är oddsen ändå större att de innehåller fel. Det här är ungefär samma som för minneskort, där det dels finns dyra orginalfabrikat, och billigare kort av mindre kända (eller helt okända) varumärken som ofta kan komma från samma fysiska fabriker. Men det är stor skillnad i felprocent och livslängd på grund av att man har olika sofistikerad styrelektronik (och styrprogramvara) och olika snäva gränser för vad som släpps igenom kvalitetskontrollen.
PMD 2017-11-15 19:34  
TSAs personal består tydligen inte bara av dumbommar.

Snyggt jobbat Perez!
PMD 2017-11-15 19:39  
För den som reser från Sverige kan det vara bra att titta på Transportstyrelsens lista över vad man får ta med sig i batteriväg:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Bagage/Vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/Batterier-och-batteridrivna-produkter/

Reglerna är nog rätt lika de amerikanska (som refereras till i artikeln), men om de skiljer sig åt så är det de svenska som gäller för utresa från en svensk flygplats.
Anders F. Eriksson 2017-11-15 21:33
Det kan ju vara bra att ha koll på vad som gäller för hemresan också, så man får med sig batterierna ;)
PMD 2017-11-15 22:01
Jovisst. Jag tänkte att jag kunde lämna det som en övning åt läsaren att räkna ut det. :-)
Fotosmurfen 2017-11-15 23:57  
Hur räknar man ut hur många watt ett batteri har.
7 volt 1700 miliampär.
Ferenc
Bofoto2 2017-11-16 00:27
Spänningen gånger strömstyrkan ger effekten.
7 Volt X 1,7 Ampere blir 11,9 Watt, egentligen är det 1,7 Ampere timmar i ditt batteri, alltså kapaciteten.
Det ger 11,9 Watt timmar, alltså 11,9 Watt i en timme (eller 23 Watt i 30min).
filip71 2017-11-16 04:49
Frågan är lite felställd. Ett batteri har egentligen ingen effekt (watt) utan ett energi-innehåll som mäts i kWh eller Joule. Effekten är hur denna energi pyttsas ut i tid. Ju fortare energin släpps loss desto högre effekt. Maxeffekten på ett batteri är i princip en explosion.
Visom 2017-11-16 09:46
160 Wh är gränsen för batteri på svenska flyg. Någon som har exempel på batterier för konsumentprodukter som ligger över denna gräns? Känns som ett överdimensionerat laptopbatteri. Mitt eget laptopbatteri ligger på knappt 100Wh, skulle vara intressant att veta vilken konsumentpryl som behöver 60% större batteri. Känns som att man kan utgå från att laptops aldrig är ett problem i handbagaget(?)
Fotosmurfen 2017-11-16 10:02
Frågan ställdes för att jag skulle räkna ut stor powerbank jag kan ta med på flyg.
Kom gärna med exempel om jag kan ta med ett på 20000 miliamper.
Ferenc
iSolen.se 2017-11-16 10:05
Du menar väl milliamperetimmar, inte milliampere?

Reglerna gäller energiinnehållet, inte effekten.

Du behöver inte räkna, det står på.

Om det står 20 000milliampertimmar på batteriet och gränsen är 160amperetimmar ligger du alltså långt under gränsen.

(skriver de verkligen 20000 milliamperetimmar? Det är ungefär lika smart som att säga att midnattsloppet är 10 000 000 millimeter långt.)
Fotosmurfen 2017-11-16 10:18
20100 mAh står det
iSolen.se 2017-11-16 10:31
20 100 mAh är förstås 20,1 Ah.
Visom 2017-11-16 10:35
Ola, gränsen är reglerad med Wh, inte Ah (eller mAh). Har du 10 Ah med 7V så har det inte lika stort energiinnehåll som ett batteri som kan leverera 10 Ah med 12V. Eller lek med tanken 10Ah för 220V.

20.000 mAh på en powerbank med USB (5V) blir 100Wh, dvs det går att packa dem i incheckat bagage. 20.000 mAh-32.000 mAh måste du ha i handbagaget. Större än 32.000 får du inte ta med, om jag förstått allting rätt....
Fotosmurfen 2017-11-16 10:38
Äntligen begriper jag.
Tack
iSolen.se 2017-11-16 11:24
@Roger, visst är det så.

Energi mäts i joule dvs watttimmar.

Amperetimmar är här ett dåligt mått eftersom det inte mäter energiinnehåll men kan vara bra om man vill veta hur länge man ha ut en viss ström.

@Ferench Hoppas det var felskrivet någonstans, det är rörigt nog även om man kan sin ellära. Det slarvas på websajterna som säljer även om det står rätt på batterierna.
PMD 2017-11-16 12:53
@Roger:
För att få ta med sig batterier på över 100 Wh (men under 160 Wh) behöver man tillstånd av flygbolaget man reser med. Upp till 100 Wh går bra utan särskilt tillstånd enligt Transportstyrelsens regler.

Det finns lite andra bivillkor för extrabatterier (dvs sådana som inte sitter monterade i apparaten batterierna är avsedda för). Titta på länken längst ner i artikeln ovan.
Visom 2017-11-16 13:57
@Per: Extra tillstånd är bara för extrabatterier(?) Jag är långt ifrån säker, men powerbanks räknas väl inte som batterier(?) För att räknas till den kategorin behövs det väl exponerade poler som i detta sammanhang behöver täckas på något vis för att garantera att det inte blir någon kortslutning

Edit: Tittar vi båda på de svenska reglerna(?) Såg att det fanns något om tillstånd i de amerikanska, men hittar som sagt inte något om det i de svenska...
jag&bilden 2017-11-16 20:30
En Powerbank med 20000mAh ska inte multipliceras med spänningen den lämnar ut, via t.ex. 5V USB.

Powerbankens 20000mAh ska multipliceras med de interna cellernas nominella spänning.
Cellerna har oftast ca 3,7V spänning och då blir det 20000mAh x 3,7V = 74000mWh = 74Wh.

Ofta har powerbanks spänningsomvandlare för att t.ex justera parallellt arrangerade cellers 3,7V upp till 5V eller seriellt arrangerade nedåt från en högre spänning för att leverera 5V USB ut.
Det finns powernbanks med Qualcomms quick charge som kan leverera variabel spänning ut på USB-porten men ju högre spänning desto lägre ström levererar den ut. Dock är det alltid samma effekt på cellernas energiinnehåll i powerbanken.
jag&bilden 2017-11-16 20:53
De enda typer av litium/litiumjon celler som får checkas in är sådana som är monterade i apparatur.
Lösa celler, reservbatterier etc får inte checkas in! Powerbanks klassas som lösa celler.
Inte som monterade i apparatur och får därför inte checkas in.
Alla lösa celler ska vara skyddade mot kortslutning och individuellt förpackade.

I vissa fall har säkerhetskontrollerna även krävt att USB-uttag tejpas över för att förhindra att metal att kortsluts dem.


Detta är de kommande reglerna från och med 1 januari 2018:
Den stora skillnaden är att det kommer att införas en begränsning på 20 batterier.
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/DGR-59-EN-2.3a.pdf
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Pages/dgr-guidance.aspx

http://airlines.iata.org/news/lithium-battery-limits-included-in-dgr-revisions

För dem som vill läsa mera om batterirelaterade incidenter finns bra information här:
http://www.iata.org/publications/Documents/lithium-battery-toolkit.zip
PMD 2017-11-16 23:45
@Roger:

Om du tittar på den aktuella Transportstyrelsesidan (länkad sist i artikeln ovan) och läser fotnot 3 så ser du en skrivning om "godkännande från flygbolaget". Fotnoten hör alltså till det som står i tabellen ovanför och som handlar om litium-jon-batterier på mellan 100 och 160 Wh. Max två sådana extrabatterier får man f.ö. ha med sig (och endast i handbagaget, förstås).
ANNONS

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar