Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
27 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Sedan handlar skillnaden mellan original- och tredjepartsbatterier faktiskt om mer än bara prislappen. Givetvis finns det en "varumärkesskatt" som gör batterier med ett känt namn på dyrare bara för själva namnet. Och det är helt korrekt att de ibland rent av tillverkas av samma underleverantörer. Men det som skiljer dem åt är just den i moderna batterier så livsviktiga (för prestanda och säkerhet) styrelektroniken. Sannolikt är det också så att orginalbatterier över huvud taget har snävare toleranser (snävare gränser för vad som accepteras) vilket gör att även om tredjepartsbatterier ofta är lika bra, så är oddsen ändå större att de innehåller fel. Det här är ungefär samma som för minneskort, där det dels finns dyra orginalfabrikat, och billigare kort av mindre kända (eller helt okända) varumärken som ofta kan komma från samma fysiska fabriker. Men det är stor skillnad i felprocent och livslängd på grund av att man har olika sofistikerad styrelektronik (och styrprogramvara) och olika snäva gränser för vad som släpps igenom kvalitetskontrollen.
Snyggt jobbat Perez!
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Bagage/Vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/Batterier-och-batteridrivna-produkter/
Reglerna är nog rätt lika de amerikanska (som refereras till i artikeln), men om de skiljer sig åt så är det de svenska som gäller för utresa från en svensk flygplats.
7 volt 1700 miliampär.
Ferenc
7 Volt X 1,7 Ampere blir 11,9 Watt, egentligen är det 1,7 Ampere timmar i ditt batteri, alltså kapaciteten.
Det ger 11,9 Watt timmar, alltså 11,9 Watt i en timme (eller 23 Watt i 30min).
Kom gärna med exempel om jag kan ta med ett på 20000 miliamper.
Ferenc
Reglerna gäller energiinnehållet, inte effekten.
Du behöver inte räkna, det står på.
Om det står 20 000milliampertimmar på batteriet och gränsen är 160amperetimmar ligger du alltså långt under gränsen.
(skriver de verkligen 20000 milliamperetimmar? Det är ungefär lika smart som att säga att midnattsloppet är 10 000 000 millimeter långt.)
20.000 mAh på en powerbank med USB (5V) blir 100Wh, dvs det går att packa dem i incheckat bagage. 20.000 mAh-32.000 mAh måste du ha i handbagaget. Större än 32.000 får du inte ta med, om jag förstått allting rätt....
Tack
Energi mäts i joule dvs watttimmar.
Amperetimmar är här ett dåligt mått eftersom det inte mäter energiinnehåll men kan vara bra om man vill veta hur länge man ha ut en viss ström.
@Ferench Hoppas det var felskrivet någonstans, det är rörigt nog även om man kan sin ellära. Det slarvas på websajterna som säljer även om det står rätt på batterierna.
För att få ta med sig batterier på över 100 Wh (men under 160 Wh) behöver man tillstånd av flygbolaget man reser med. Upp till 100 Wh går bra utan särskilt tillstånd enligt Transportstyrelsens regler.
Det finns lite andra bivillkor för extrabatterier (dvs sådana som inte sitter monterade i apparaten batterierna är avsedda för). Titta på länken längst ner i artikeln ovan.
Edit: Tittar vi båda på de svenska reglerna(?) Såg att det fanns något om tillstånd i de amerikanska, men hittar som sagt inte något om det i de svenska...
Powerbankens 20000mAh ska multipliceras med de interna cellernas nominella spänning.
Cellerna har oftast ca 3,7V spänning och då blir det 20000mAh x 3,7V = 74000mWh = 74Wh.
Ofta har powerbanks spänningsomvandlare för att t.ex justera parallellt arrangerade cellers 3,7V upp till 5V eller seriellt arrangerade nedåt från en högre spänning för att leverera 5V USB ut.
Det finns powernbanks med Qualcomms quick charge som kan leverera variabel spänning ut på USB-porten men ju högre spänning desto lägre ström levererar den ut. Dock är det alltid samma effekt på cellernas energiinnehåll i powerbanken.
Lösa celler, reservbatterier etc får inte checkas in! Powerbanks klassas som lösa celler.
Inte som monterade i apparatur och får därför inte checkas in.
Alla lösa celler ska vara skyddade mot kortslutning och individuellt förpackade.
I vissa fall har säkerhetskontrollerna även krävt att USB-uttag tejpas över för att förhindra att metal att kortsluts dem.
Detta är de kommande reglerna från och med 1 januari 2018:
Den stora skillnaden är att det kommer att införas en begränsning på 20 batterier.
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/DGR-59-EN-2.3a.pdf
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Pages/dgr-guidance.aspx
http://airlines.iata.org/news/lithium-battery-limits-included-in-dgr-revisions
För dem som vill läsa mera om batterirelaterade incidenter finns bra information här:
http://www.iata.org/publications/Documents/lithium-battery-toolkit.zip
Om du tittar på den aktuella Transportstyrelsesidan (länkad sist i artikeln ovan) och läser fotnot 3 så ser du en skrivning om "godkännande från flygbolaget". Fotnoten hör alltså till det som står i tabellen ovanför och som handlar om litium-jon-batterier på mellan 100 och 160 Wh. Max två sådana extrabatterier får man f.ö. ha med sig (och endast i handbagaget, förstås).