Nyheter
Nikon har undersökt huruvida vi kopplar ihop bildminnen med dofter. Över 12.000 personer i Europa deltog i undersökningen som genomfördes tidigare i år.
Genom att titta på ett fotografi kan 55 procent av svenskarna i undersökningen återskapa den aktuella doften i sitt minne. 51 procent av svenskarna svarade också ja på frågan om de skulle ta ett foto av ett motiv bara för att minnas hur det doftar.
Rachel Herz, professor och en av världens ledande exporter i doftpsykologi vid Brown University, menar att undersökningen visar på hur kraftfull länken mellan våra minnen och dofter är. När fotografier ackompanjeras av doft väcker det mer emotionella minnen. På svenskarnas lista ligger nyklippt gräs i toppen och lukten av solkräm på andra plats.
– Det är inte överraskande att så många människor minns doften av nyklippt gräs och solkräm starkast då dessa dofter är starkt associerade med barndomen, tiden då våra första doftminnen formas. Just barndomsdofter har en extra stark förmåga att trigga känsloladdade minnen som tar oss tillbaka i tiden, säger Rachel Herz.
Dessa 10 dofter påminner oss mest om ett upplevt minne:
1. Färskklippt gräs (utomhusaktiviteter, fotboll etc), 56,5%
2. Solkräm (semester på stranden), 46,1%
3. Lägereld (utflykt), 38,7%
4. Glögg/rödvin och barrskog (skidsemester eller jul), 37,9%
5. Het asfalt (semester, kliva ut ur flygplan), 36,5%
6. Kryddor och varm frukt (marknader, exotisk semester), 33,9%
7. Babytalk (nyfödd bebis), 26,5%
8. Lantbruk (på bondgård/landet), 24,0%
9. Piptobak/spearmint (mor- eller farfar), 22,8%
10. Sockervadd (tivoli, marknad), 20,6%
Källa: Nikon
6 Kommentarer
Logga in för att kommentera
En sommar utan luktärter i trädgården blir ingen sommar.
Tänker som Nils när luktärterna blommar.
Ser framför mig var mormor hade sina.
Gun-Inger Arvidsson