Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Scandinavian Photo lägger ner i Bankeryd - flyttar till Borås

Scandinavian Photo lägger ner i Bankeryd - flyttar till Borås

Scandinavian Photos lokaler i Bankeryd.

 

Tidigare i år stängde Scandinavian Photo ner sin butik i Bankeryd. Efter sommaren läggs även all annan verksamhet ner i Bankeryd och flyttlasset går till Borås.

Scandinavian Photo är inne i en stor omstruktureringsfas. Under året har har fyra butiker lagts ner (tre i Stockholm och en i Bankeryd) och en ny stor upplevelseinriktad butik har öppnats mitt emot Centralstationen i Stockholm.

Den ursprungliga planen var att behålla lokalerna i Bankeryd för centrallager, ekonomi och en del andra funktioner, men så blir det inte.

– Beslutet är fattat, säger Anders Halvarsson, vd för Scandinavian Photo till Jönköpings-Posten. Vi kommer att flytta till Borås efter sommaren. Någon gång i höst ska allt vara klart.

Samtliga 28 anställda i Bankeryd har erbjudits jobb i Borås och 27 har tackat ja.

Det finns flera skäl till flytten. Företaget behöver anpassa sina lokaler och har letade först efter passande lokaler att hyra i Bankeryd.

– Men vi landade i det här beslutet. Det handlar om ett omtag helt enkelt där vi fått titta på en rad faktorer. Val av region och marknaden i stort är sådana exempel. Vi, som många andra, är i behov av en bra e-handel. Vi kommer att behöva arbeta annorlunda framöver och vi tror att vår inriktning mot västsverige kommer att bli tydligare, säger Anders Halvarsson, vd för Scandinavian Photo till Jönköpings-Posten.

I Borås kommer Scandinavian Photo sköta inköp, marknadsföring, lager, it och driva sin webbutik. Någon fysisk butik kommer inte finnas i Borås.



Publicerad 2018-07-13.

18 Kommentarer

Danne B 2018-07-13 16:05  
Hade det inte varit strategiskt bättre att skaffa lokaler i Jönköping? Nu blir det väl aldrig av att man åker dit överhuvud taget, om man inte redan har vägarna förbi. Till Bankeryd har man åkt mer än en gång, då man behövt något snabbt.
Blir dock lite väl långt till Borås/Stockholm.
ctlindsten 2018-07-13 16:26
"I Borås kommer Scandinavian Photo sköta inköp, marknadsföring, lager, it och driva sin webbutik. Någon fysisk butik kommer inte finnas i Borås."
Svar från froderberg 2018-07-13 16:39
Butiken i Bankeryd är redan nedlagd och det blir ingen ny i Borås. I Borås finns flera andra företag som också jobbar med postorder/webbhandel, så där finns det antagligen rätt bra förutsättningar för just sådan verksamhet..
Ebon1 2018-07-13 20:17  
Jag tror det är Sveriges största logistikcentrum som ligger norr om Jönköping. Där finns enorma höglager där nästan alla e-handels jättar är inhyrda och distribuerar sina varor ifrån. Något sådant finns inte i Borås. Jönköping räknas som nordens nav gällande logistik. Så det är nog inte det som ligger bakom flytten. Jag minns första gångerna jag köpte Kodacrome 64 i Bankeryd, först ringa och beställa och sen jämna pengar i handen, knacka på dörren ute på Tallvägen så fick man sin fem eller tiopack i påse. Imponerande att så många följer med i flytten. Jag önskar dom all lycka.
Erik Persson
esbtse 2018-07-13 21:31  
Scandinavian Photo förlorar sin själ nu blir det ännu ett ointressant PK-företag för media eliten på söder. Jag går över till Cyberphoto adjö Scaninavian photo.
The_Crow 2018-07-13 23:32
Hahahaha va?!
Det där med ”ointressant PK-företag för media eliten på söder”, får du gärna utveckla så att vi andra förstår.
Svar från froderberg 2018-07-13 23:54
Det är knappast någon exklusiv elit på Södermalm som man försöker nå när man lägger ner sina butiker runt om i stadsdelarna och istället satsar på en stor butik mitt emot Centralen. Det är snarare precis tvärt om. De försöker nå en bredare skara.
A I Nikolis 2018-07-14 15:53
Haha, när folk säger "PK" mot precis allting de inte tycker om. Ursäkta va?
Gugutudis 2018-07-13 22:05  
"Upplevelseinriktad butik mitt emot centralstationen i Stockholm". Så säger dem ja. Har ni varit där?
Totalt okunnig personal, produkter bakom glasdisplayer och ett fåtal utanför (utan batteri i, kom igen...).
El Giganten lyckas skapa bättre upplevelser och dem påstår inte ens att dem försöker göra det.

Största skämtet till butik någonsin. Tur att Cyberphoto finns på nätet och andra fysiska butiker i Stockholm som faktiskt vet skillnaden på ett ND-filter och ett UV-filter.
Svar från froderberg 2018-07-13 23:55
Scandinavian Photo har förlorat en del erfaren personal under omstruktureringsprocessen av lite olika anledningar.
ehde 2018-07-14 08:49
Håller helt med, butiken i Stockholm är en veritabel katastrof, du kan stå i kö och vänta vid proffsdisken i väl 30 minuter när det finns personal som sitter vid dataskärmar och har annat att göra ( tom ICA butikerna har förstått att personal får avbryta annat jobb och rycka in i kassorna när det blir för långa köer). Dessutom såg jag en misslyckad upplevelse som fick mig att häpna. En kille ville känna på en mellanformats Fuji, han verkade mycket intresserad. Batteriet var slut. Säljaren sade att han tyvärr hade inget laddat. Killen berättade att han kommit till Stockholm för att se den och känna på den på riktigt, erbjöd sig att gå och äta lunch så kunde de ladda batteriet under tiden. Svaret? - Nej vi brukar inte göra så....
Jag har varit i butiken för att titta på färgfilter, de hade inga inne. Killen som jobbade där skulle kolla upp och återkomma, detta var för 2 månader sedan, fortfarande ingen kontakt. Sälj på telefon fungerar utmärkt men jag tror att stjärnan dalar, bra motiverad persona är allt i en butik, lär av Kjell & Co!
esbtse 2018-07-14 11:43
Håller med, jag undviker Scandinavian photo på grund av okunniga personal. Som sagt. PK - chefer som förstör Scandinavian photo andan från Backaryd. De kommer därför missa mitt planerade köp av Nikon D850. Jag tappade lusten att gå till Scandinavian Photo när de lade ner Butiken vid Norr Mälarstrand
Anders F. Eriksson 2018-07-14 12:52
Vad är en PK-chef?
A I Nikolis 2018-07-14 15:57
Har inte direkt behövt service på ScPh i Stockholm så jag har ingen personlig erfarenhet, men jag undrar vad de har gjort som lett till att kunnig personal har försvunnit? Har de gått i samma spår som mainstream-elektronikaffärer och bara bryr sig om att pusha försäljning utan att bry sig om kundrelationer? Det är en tråkig utveckling.
alfin 2018-07-14 20:42
Hade ju varit kul om man använder PK i rätt kontext...
arp 2018-07-14 13:14  
Tror det är första steget i att starta centrallager och sedemera också butiks. Borås konkurrerar i mångt och mycket med jönköping om att vara en distributionsstad, har bättre access till göteborg och närheten till landvetter. Stora kontors/lätt-industri komplex förbereds längst hela viaredsvägen (väg 40) som slumpas ut för att fylla tomterna, gissar de fått en bra deal där, där de syns mycket mer och har plats att växa.
plenty1 2018-07-14 22:06  
Butiken i Bankeryd var väll ingen höjdare heller, personal som kanske inte alltid kunde svara på frågor samt en lokal/butik som inte gav mycket upplevelse. Butiken i Mölndal är klart trevligare, kunnigheten hos personalen vet jag inget om då jag läst på innan jag har handlat.
Ventures 2018-07-15 01:02  
Lyckligt opåverkad av om de flyttar hit eller dit. Tråkigt för Bankerydsborna förstås, men Bankeryd kanske inte är bästa läge ur logistiksynpunkt.
Jag har heller inte hunnit besöka den nya butiken i Stockholm, men flytt till "fina gatan" brukar inte innebära någon förbättring för kunderna , särskilt inte för utpräglade postorderföretag". För att förtydliga så medför de högre hyreskostnaderna höjda priser för kunderna.
(jag jämför med några elektroniknätbutiker som fått hybris av framgångar som "årets nätbutik etc." och etablerat sig på onödigt dyra adresser).
Jag har som amatör inget behov av någon "upplevelse" när jag köper fotoprylar. Är det månne proffsen som behöver kittlas till köp? :)
Svar från froderberg 2018-07-15 10:24
Det är inte säkert att den fina lokalen resulterar i högre priser. Det finns ju även besparingar i att gå från tre lokaler till en. I samband med ihopslagningen kunde personalstyrkan minskas. Men flytten är ändå inte helt lyckad och Scandinavian Photo ser nu över vad som behöver ändras i butikskonceptet.
jonas18z 2018-07-16 08:59
Vad är det dom är dåligt med den nya butiken?
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar