Näringsliv
Ett år efter att Scandinavian Photo gjort om sin grafiska profil och öppnat en stor butik i centrala Stockholm är det dags för en helt omgjord webbsida med mer redaktionellt innehåll.
Lanseringen av den nya webbplattformen är ett viktigt initiativ i att stärka Scandinavian Photos position som inom foto- och videobranschen. Plattformen, som är baserad på Episerver, är utvecklad och designad för att stimulera e-handel och hjälpa kunden under hela köpprocessen. Detta genom bland annat omfattande förbättringar på sökfunktioner, filtreringsmöjligheter, enklare navigering och mer redaktionellt innehåll.
– Målet med den nya webbplattform är att tidigt möta kunderna i köpprocessen och öka den totala kundupplevelsen. Sajten är skapad med ett enkelare och modernare gränssnitt, en avancerad sökfunktion samt möjligheter för ytterligare teknisk utveckling efter hand. Det har varit en spännande resa hittills och jag ser fram emot att utveckla plattformen ytterligare, säger Eric Jensen, E-handelschef på Scandinavian Photo.
På inspirationssidorna kan kunderna ta del av redaktionellt innehåll såsom produkttester, tutorials, inspirerande blogginlägg samt tips och råd. Användarvänlighet och teknisk innovation har varit högsta fokus under projektet och plattformen har utvecklats med användaren i periferin.
– Detta är en viktig del i den digitala förändringsresan som Scandinavian Photo är inne i och vår nya webbplattform är ett exempel på hur vi arbetar med att förbättra kundupplevelsen online med hjälp av digital teknik. Innovation är och kommer att vara otroligt viktigt för att förbättra och utveckla kundinteraktionerna framöver, och nu har vi de tekniska förutsättningarna för att fokusera på det, säger Bahman Kazemian, CIO på Scandinavian Photo.
Samarbetspartner för den nya webbplattformen är Avensia som har levererat e-handelslösningen åt Scandinavian Photo.
18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Samtidigt kan jag välja om en ryggsäck ska ha ett "innermått djup" på 12,2 eller 12,7 (cm, antar jag, det framgår inte). Eller ska den vara 12,5 eller prick 12? 12,6 kanske? Det gäller att fokusera på väsentligheterna! Behöver jag påpeka att dessa val inte står i någon som helst ordning, utan bara är utnysta i en rörig lista? Detta är rent kontraproduktivt och gör det hopplöst att söka på ett lämpligt intervall.
Apropå att "ta del av redaktionellt innehåll": texten ovan påminner inte så lite om "native advertising"...
Jag hoppas att användaren är i i FOKUS och inte periferin.
Det var ju liknade med Cyberphoto, de hade en bra hemsidan och den har väl bara blivit sämre den också
Jaha, det måste väl vara därför de körde ut sidan skarpt för flera dagar sedan och nu även har släppt ett pressmeddelande där de talar om hur fantastiskt bra allting är... Som förklaring från deras sida tycker jag inte att det håller, men sannolikt är det ju inte kundtjänsten som har hittat på hur sidan ska vara utformad.
Hej
Det var tråkigt att höra att du tycker att sajten har blivit en försämring.
För tillfället är det några begagnade varor som vi inte publicerat på sajten av tekniska skäl. Men det kommer succesivt att publiceras fler artiklar och inom kort kommer det även att bli enklare att sortera och navigera sig bland våra begagnade produkter.
Det var E-handel chef som svarade.
Jag skrev idag igen, för flera begagnade objektiv som fanns innan i listan i många veckor, finns fortfarande inte och det är inte troligt att alla dessa kan säljas i skarven med listorna, vi får se hur det går. Får väl ge deras helsida några veckor att komma igång
Är det verkligen ingen som tycker att det är kul att ett svenskt bolag väljer att satsa inom en bransch där det blir allt hårdare konkurrens och lägre marginaler?
Du kan ropa halleluja närhelst du känner för det ;)
Tillägg: Förändring måste inte vara bra per definition, vad jag vill få fram är att de förtjänar cred för att de satsar både på butik och webbshop i en tid när det kanske inte är ett så tvärsäkert beslut.
För SP visar det sig tids nog om satsningen var bra eller dålig – i årsrapporten.
Främst i den numera nerlagda butiken i Bankeryd.
Jag kan absolut förstå att de slog ihop butikerna i Stockholm.
Men jag vill nog inte påstå att de "satsar" på fysiska butiker.
De tog bort den i Bankeryd.
Det, tillsammans med ett antal andra förändringar, efter ägarbytet.
Har gjort att jag numera gör min inköp av fotoutrustning på annat håll.